Veel dagen achter elkaar werken: mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:53

Evi84 schreef:
Maar jouw dagen lijken mij zo extreem kort, maar van 8h30 tot 17h? Misschien moeten jullie voorstellen dat jullie langere dagen werken

Die lange dagen zijn ook niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het werk vaak. Op een bepaald moment is iemand moe, mist overzicht of het vermogen om mensen goed op hun gemak te stellen / te begrijpen. Dus dat lijkt me niet echt een geweldige oplossing.

Als je de uren nou gewoon over wat meer personen verdeelt, krijgt iedereen een beetje lucht. Dat komt de stabiliteit en kwaliteit ten goede. (En het aantal uren blijft gewoon gelijk, mensen hebben alleen wat meer tijd om uit te rusten van die uren, en te laten bezinken wat ze hebben meegemaakt, juist bij opleidingsplaatsen essentieel lijkt me.)

KimD

Re: Veel dagen achter elkaar werken: mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:11

Het zijn inderdaad veel dagen achter elkaar, wat wettelijk gezien waarschijnlijk niet mag. Maar aan de andere kant, je hebt er zoveel korte dagen tussen... Diensten van 10-14 of van 16-20 stelt niks voor, zijn maar vier uurtjes werken.

Ik zou t gewoon doen, en als 't echt niet haalbaar is iemand inschakelen die je daarbij kan helpen.

Wat zeggen je collega's?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 12:06

Die korte dagen zijn inderdaad de tussenuren!

Het voorstel is massaal door alle assistenten afgewezen. Het gaat ook niet perse om de korte dagen, maar om het feit dat je gewoon zoveel dagen achter elkaar elke keer aanwezig moet zijn in het ziekenhuis, of je dan 4 of 8 uur werkt maakt in feite niet eens zoveel uit.

Er zijn nu 2 cardiologen die zich hard willen gaan maken voor 1 of 2 extra assistenten dus ik ben benieuwd :D Straks assistenten vergadering ook, misschien komt daar iets goeds uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:12

Ik duim voor jullie, Tanya! Heel goed dat jullie het zo samen aanpakken.

KimD: ook korte dagen zijn wel dagen waarop je moet presteren. Ik weet bv van mijn lichaam dat mijn lichaam pas in herstelmodus gaat als je een dag echt niks hoeft. (En soms, juist als je lang door en door moet, duurt het zelfs langer voordat mijn lichaam is teruggeschakeld.)

Een periode van 26 dagen waarin je maar 1 zo'n dag hebt, leidt dan makkelijk tot ziekte. Meld je je dan af, dan is het alsnog chaos in de planning. Meld je je niet af en bikkel je door, dan is dat niet bepaald een gezonde situatie om te hebben rond je kwetsbare patienten (en de kwaliteit van je werk wordt er ook niet beter op.)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:27

Shadow0 schreef:
Die lange dagen zijn ook niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van het werk vaak. Op een bepaald moment is iemand moe, mist overzicht of het vermogen om mensen goed op hun gemak te stellen / te begrijpen. Dus dat lijkt me niet echt een geweldige oplossing.

Ik denk dat het een kwestie van gewoonte is? Ik heb bv niet de indruk dat onze gewone dagen (10h) ten koste van de patient gaan. Ik merk wel dat wanneer ik 24h aan een stuk werk (1weekend op 2), het bij een zware wacht wel soms ten koste gaat van de banalere problemen.

Al bij al denk ik dat het gewoon neerkomt op wat je gewoon bent.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:43

Evi84 schreef:
Ik denk dat het een kwestie van gewoonte is?

Nee. Er is heel wat onderzoek gegaan naar het presteren van mensen. Bv in de luchtvaart is dat heel belangrijk - de voorgeschreven rusttijden zijn noodzakelijk omdat het gewoon bewezen is dat mensen op een bepaald moment minder goed kunnen nadenken. Ze denken zelf dat het dan nog wel gaat, en ze voelen zich wellicht helemaal niet echt moe, maar als je hun prestaties meet blijken ze gewoon veel slechter te scoren. En dat is dus het moment dat er ongelukken gebeuren.
De luchtvaart heeft dat op de harde manier geleerd (die ongelukken zijn gebeurd) en daarom zijn er stricte regels voor rusttijden.

Maar voor de zorg werkt dat echt niet anders, alleen trekt het minder de aandacht. De regels rondom rusttijden zijn niet voor niets opgesteld: mensen hebben tijd nodig om te herstellen. Op lange termijn kost ons dat alleen maar veel meer aan schade. Schade door fouten, schade aan de mensen die zichzelf voorbij gelopen zijn (er raken immers heel wat mensen vroeger of later flink overbelast)

En... als je alles zo tot het uiterste plant heb je ook geen ruimte meer om iets op te vangen. Neem bv die ijzel in Groningen. Dat was nou echt een uitzonderlijke omstandigheid. Dat is een situatie waarin je kunt zeggen dat sommige mensen langer of vaker moeten werken, omdat anderen het juist helemaal niet kunnen. Juist omdat iedereen een normaal rooster heeft, heb je in hele uitzonderlijke situaties nog wat rek over. Die ruimte is er dan. Maar als je altijd tot het uiterste gaat, heb je dat niet meer. En uiteindelijk kost dat alleen maar meer aan noodoplossingen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:47

Ik heb inmiddels nieuws! Wij hebben de vergadering gehad en ze hebben toegestemd met een nieuwe assistente aannemen. Dat gaat betekenen dat wij met zijn allen de weekenden kunnen opvangen (die tussen diensten), en dat je dan vaker eens een dag doordeweeks vrij bent.
Wij zijn er allemaal erg blij mee :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:45

Super Tanya! Dat is goed nieuws!