Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:43

Bij mij staat de verwarming altijd uit, en is vaak 14-15graden in huis. Pas als ik langer dan een uur op mn gat ga zitten gaat ie aan. En das niet zo vaak :') En dan gaat ie nog naar max 19 graden.

Kachel staat alleen in de woonkamer aan dan. Ik heb nu in 2 maanden tijd ( toevallig vanmorgen opgenomen ) 33m3 verbruikt. Maandlasten zitten totaal voor elektra en verwarming rond de 50 euro nu denk ik. Heb een eengezinswoning met 4 slaapkamers boven en een zolder. Uit de jaren '40. :j Wel is er dubbel glas in gemaakt etc vorig jaar met ook een nieuwe ketel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 15:44

Afbeelding

Afbeelding

Moet wel zeggen dat ik nu wat langer douche dan toen ik nog op tijd op kantoor moest zijn. :Y)

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:44

Ik laat onze verwarming dag en nacht op 19 graden staan.
Mijn man is de hele week van huis (alleen het weekend thuis) en ik kom er rond 19:00 uur in.
Voor die 2 uurtjes die ik nog op de bank zit ga ik niet meer stoken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:50

Waarom doe je de verwarming aan in de slaapkamer? Ik heb nooit de verwarming aan in de slaapkamer. Je kruipt immers al onder je dekbed. Als je huis zo snel afkoelt zou ik inderdaad gaan kijken naar isolatie mogelijkheden.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:16

Goof schreef:
nine1987 schreef:
Wat hebben jullie je verwarming allemaal laag staan!! :o
Hier staat hij overdag op 22 graden en snachts (of als ik wrg ben) op 19 graden.. Ik heb t eeuwig koud.. :(

Ik heb het ook altijd koud, maar deze temperaturen zou ik echt too much vinden hoor.
19 graden 's nachts en ik word wakker met knallende koppijn.

Ik heb een heel koud huis, vrij slecht geïsoleerd. 's Nachts staat de verwarming op 17 of 16 en als ik thuis ben op 19. Dat is prima te doen.
Mijn vriend is overdag altijd thuis, maar die heeft het nooit koud dus dan blijft hij ook gewoon op 16 of 17 staan, scheelt weer in de kosten :') :+

Ik zou echt een levend ijsklontje worden.. Met 22 graden zit ik nog met mijn lange mouwen shirt en mijn fleecevest.. En nog heb ik t dan soms koud.. :o

Dee_Es

Re: Verwarming: uit en af en toe opstoken of gelijkmatige temp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:32

nine1987, daarvoor hebben we standaard fleecedekens op de bank liggen. Als je dan stil gaat zitten kan je een deken over je benen leggen. Stuk goedkoper dan de kachel op 22 zetten ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:34

Ik loop ook altijd met een vestje en sloffen aan in huis, en inderdaad een plaid op de bank :j
Is ook gezonder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 16:36

Hier gaat s nachts de boel op 13,5 overdag normaal 17 als ik thuis ben. Ben ik lang weg gaat hij naar 16,5 of 16. Een heel enkele keer 17,5 of 18. Radiatoren in woonkamer, keuken, slaapkamer badkamer staan open, gang half. Met dit patroon verbruik ik rond de 1000 m3 in een hoekwoning gelijkvloers met een vorstvrije boververdieping en garage.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:46

Brr Karuma dan zou ik klappertandend op de bank zitten zeg...
S'nachts gaat de verwarming terug op 18... En s'avonds ligt eraan wat ik doe. Bijna altijd ga ik nog naar stal dan gaat de verwarming niet aan. Kom terug van stal, ga douchen, trek nachtkleding, badjas en sloffen aan. Maak eten en eet dat op met een fleecedeken over mij heen.

Nog even tv kijken en dan ga ik al richting bed... Wekker gaat weer om 6 uur :z

Het scheelt wel dat ik geen hoekwoning heb en mijn woonkamer ligt op het zuiden. Zodra de zon schijnt warmt het vanzelf al op. Alleen met temperaturen onder de 8 graden buiten zonder zon zet ik de verwarming aan op 21 als ik langere tijd thuis ben met uitzondering van de nachten.

Mensen die het met 22 graden in huis nóg koud hebben die raad ik toch aan om vooral meer te bewegen. Dan krijg je het van binnenuit warm.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:59

Dee_Es schreef:
nine1987, daarvoor hebben we standaard fleecedekens op de bank liggen. Als je dan stil gaat zitten kan je een deken over je benen leggen. Stuk goedkoper dan de kachel op 22 zetten ;)

Heb met 20 graden alsnog plaid over me heen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:31

Je went eraan. Steeds iets lager zetten en dikkere kleren aan. Fleecevest doet wonderen. S nachts slaapkamer raam of deur iets open. Nadeel is dat ik het snel erg warm heb bij anderen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:03

Mwah... Ik ben opgegroeid in een oud herenhuis met alleen kachel in de woonkamer.
De ijsbloemen op het raam van mijn slaapkamer.
Ben nu heel blij dat ik een goed geïsoleerd appartement heb en vraag mij echt af waarom je express kou gaat zitten lijden? Alleen om ( een heel klein) beetje geld te besparen?
Ik geef dat toch liever uit aan comfort.

S'nachts het slaapkamer raam open doe ik overigens wel, maar heb ook nooit de verwarming aan in mijn slaapkamer.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:29

Dee_Es schreef:

Ik heb 4 fleecedekens.. :o
Tis goedkoper, maar met die temperatuur voel ik me t meest comfortabel.. :j
Dan maar een paar centen meer betalen.. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:44

Daarom stook ik het 's morgens nog even op tot 18,5 graad als ik uit bed stap. := Daar zou ik inderdaad op kunnen besparen, maar als ik het red met 350 - 400 m^3 mag het nog wel van mijzelf. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:36

Ik heb een elektrische deken voor in bed <3 Zo fijn!
En mijn kleren doe ik snel even fohnen als ik geen tijd heb om te douchen en de badkamer nog ijskoud is :Y)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:49

Ik start 's morgens de verwarming niet op. Ik ben altijd zo weg 's morgens. Wel heb ik een kacheltje in de badkamer met afstandbediening. Die doe ik vanuit mijn bed aan. Daar heb ik ook mijn kleren daar liggen, dus kan me warm aankleden, wassen etc.
Als ik 's avonds thuis kom dan doe ik de verwarming aan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:57

Ineke2 schreef:
Ben nu heel blij dat ik een goed geïsoleerd appartement heb en vraag mij echt af waarom je express kou gaat zitten lijden? Alleen om ( een heel klein) beetje geld te besparen?
Ik geef dat toch liever uit aan comfort.

Helemaal eens hoor! Ik ga daar ook niet op besparen. We hebben die luxe nu eenmaal en ik gun mezelf inderdaad dat stukje comfort.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 10:38

Goed, het experiment is begonnen. Ik heb vanmorgen een foto van de meterstand genomen en de verwarming staat nu op 18 graden.

De slaapkamer stook ik voordat we naar bed gaan wel even, omdat ik het anders echt te koud krijg en daardoor niet in slaap kan vallen. Maakt dan niet uit hoeveel dekens ik heb. Wel heb ik inderdaad een elektrische onderdeken, die even van tevoren aan gaat als het echt koud is.

Verder loop ik inderdaad in huis meestal op sloffen en zit ik altijd onder minimaal 1 fleecedeken. :Y)

Qua isolatiemogelijkheden: we huren dit appartement, dus we gaan er niet veel in investeren. Ik ga van de week wel even radiatorfolie kopen. Ik dacht dat we dat al hadden, maar blijkbaar niet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:46

Bij mij gaat ie overdag op 16 of 15,5 maar net waar het op uit komt als ik aan die knop draai.

Als ik thuis ben op 19,5 of 20

Ik kan me niet voorstellen dat ik de thermostaat altijd 24/7 op 18 laat staan en dat ik dan goedkoper uit zou zijn. Mijn thermostaat zit naast de woonkamerdeur en die moet altijd op een kier wegens de katten. Dan zou ik mooi stoken voor de mussen, dus dat doe ik niet.
Maar zelfs als de katten er niet zouden zijn zou ik het nog onzin vinden om die kamer de hele dag op 18 te houden als ik er niet ben.

Ik verstook in mijn eentje 784m3 gas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:49

Dorientje, Wel rekening houden met de temperatuur en windkracht/windrichting, of over een langere periode meten, anders is het lastig vergelijken.
Ik ben erg benieuwd!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:53

ingvdh schreef:
Froukje schreef:
Als je hem elke keer terug draait kost het veel meer gas om het 20 graden te krijgen, beter kun je hem rond de 17.5/18 graden laten. Dan kost het een stuk minder moeite om het 20 te krijgen en verbruik je een stuk minder gas.

Dit dus, en ik lees dat je alleen in bepaalde kamers stookt.

Mijn installateur raadde aan de overige kamers (minimaal) te verwarmen, op deze wijze verdwijnt de warmte niet naar de onverwarmde ruimtes toe waardoor er veel warmte verloren gaat.
Zo doe ik het ook. Heb mijn slaapkamers en kledingkamer minimaal verwarmd. Alleen de woonkamer en keuken verwarm ik meer. Maar ik heb het niet snel koud en mijn huis is ook geisoleerd dus ik heb het overdag als ik niet thuis ben en 's nachts 15 graden. Als ik thuis ben 18 graden :).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 10:54

Mijn vriend is bang dat we opeens veel meer gaan stoken, dus ik kijk eerst even wat de tussenstand is na een week. :Y)

Ik kwam er trouwens net achter dat wij een modulerende ketel hebben.

Over het stoken in bepaalde kamers: de tussendeuren zitten bij ons altijd dicht en in de overige kamers staat overdag het raam open, dus lijkt me niet nodig / handig om daar dan te stoken. We hebben de deur van de woonkamer naar de slaapkamers etc. voorzien van tochtstrip en er ligt nog een fleecedeken voor op de grond, aangezien we de tochtstrip niet 100% konden maken.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:56

Modulerende ketel is idd zuiniger dan een aan/uit ketel.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:58

Ben benieuwd TS!

Voor diegenen die liever iets meer betalen dan kou leiden. Ik snap jullie helemaal hoor, maar het gaat natuurlijk niet alleen om die paar tientjes maar ook om de belasting van het milieu. Ben zelf alleen ook geen heilig boontje hoor. Verbruiken heel weinig gas maar zitten met waterverbruik wel weer boven gemiddeld (lekker lang douchen).

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:19

Klopt, hier ben ik me ook wel vam vewust, daarom porbeer ik op andere vlakken meer te doen.. Afval scheiden,lichten overal uitdoen.. Elektronica zoveel mogelijk uit bij geen gebruik, oplaadbare batterijen gebruiken voor stiefkinds speelgoed, zo'n zaken allemaal..