Samenwonen ? Thuis blijven ? Kamer huren ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Samenwonen ? Thuis blijven ? Kamer huren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:31

Solliciteren kun je dus ook door heel Nederland heen, kun je meteen op kamers en heb je veel meer keuze uit banen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:32

je woont bij je ouders,die altijd voor je hebben gezorgd,en nu wil je wel 350 euro uitgeven aan een kamertje(iets behoorlijks voor dat geld lijkt me niet)maar niet 350 euro voor je huidige woonplek,waar je vervolgens je ouders ook mee helpt..

Ik zou mijn ouders op mijn rug dragen in welke situatie dan ook,zij zouden dit ook voor mij doen..

Maar goed dit is mijn mening..
Veel succes met je besluit..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:34

@Laurapalmer
TS hoeft niet mee te betalen als ze uit huis gaat, en haar ouders komen ook niet eerder uit de schulden als ze wel thuis zou blijven en die 350 mee zou betalen.
Dus waarom thuis blijven (haar ouders zijn daar nl niet mee geholpen)?

Ik als ouder zou dan juist zeggen: meid ga het huis uit en zoek wat voor jezelf.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:34

Sammie schreef:
Caesar schreef:
Kun je overigens wel bijstand aanvragen als je nog bij je ouders woont?
Aanvragen wel krijgen niet... Plus als je in de bijstand zit heb je een 'ondergrens' en je zit daar geen 350 euro boven. Dus áls ze al bijstand zou krijgen zou van dat bedrag hoogstwaarschijnlijk niet nog eens 350 euro ingehouden kunnen worden. Maar ts gaat bij inwonen echt geen bijstand krijgen.

Ik snap ook de constructie niet van 350 euro meebetalen aan de schuld van je ouders. Tenzij dit onderling zelf zo is geregeld. Dus tussen ouder en kind. Bij ouders met bijstand etc. wordt van de volwassen kinderen een bijdrage verwacht vanuit de overheid.. Verwacht ja.. Men gaat er vanuit dat je dat onderling zelf regelt. Dus ouder wordt voor dat bedrag gekort en de ouder dient dit zelf te regelen met het of de kinderen.. De overheid of curator gaat niet dat geld zelf afschrijven van de rekeningen. Dus de situatie van ts komt op dit moment bij mij raadselachtig over..

Zodra je ouders geen kinderbijslag meer ontvangen (18 of jonger en een bbl'opleiding) en de schuldsanering ingaan moet je mee betalen, of uit huis.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:37

Laurapalmer schreef:
je woont bij je ouders,die altijd voor je hebben gezorgd,en nu wil je wel 350 euro uitgeven aan een kamertje(iets behoorlijks voor dat geld lijkt me niet)maar niet 350 euro voor je huidige woonplek,waar je vervolgens je ouders ook mee helpt..

Ik zou mijn ouders op mijn rug dragen in welke situatie dan ook,zij zouden dit ook voor mij doen..

Maar goed dit is mijn mening..
Veel succes met je besluit..

Waar staat dat TS dit niet wilt betalen? Dat lees ik er niet uit. Let op: alles wat TS verdient wordt ook gekort op haar ouders. Als TS elders zou wonen zou dit de ouders ook ontlasten. Er wordt dan een stuk minder ingehouden. Qua levensonderhoud zullen ze en niet ruimer door kunnen gaan leven, maar er gaat dan wel €350,- minder naar de schuldsanering. Voor TS is het echter wel zonde, want die is nog jong en zou nu ze bij haar ouders woont moeten kunnen sparen en door de financiële situatie van pa en ma kan ze dit niet, dus ik begrijp wel haat vraag om hoe verder. Maar je trekt de boel wel vreselijk uit zijn verband.

@Bigone: weer wat geleerd :D in mijn tijd (lees:15 jaar terug) kon ik dat niet helaas.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:40

Jara schreef:
Zodra je ouders geen kinderbijslag meer ontvangen (18 of jonger en een bbl'opleiding) en de schuldsanering ingaan moet je mee betalen, of uit huis.

Lezen... :)* Er wordt geacht dat je meebetaald.. Dat is wat anders dan A moeten en B dat dit rechtstreeks van jouw rekening wordt gehaald. Ouders worden bijv. gekort voor dit bedrag. Nochtans snap ik nog steeds de constructie van ts niet. Dus ik wacht gewoon even op háár uitleg.. Want ik zie zo even niet wat ik over het hoofd zie.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-01-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:42

Sammie schreef:
Jara schreef:

Lezen... :)*

Ik bedoelde hetzelfde, maar was nog aan het tikken toen dit werd geplaatst ;) maar Jara verwoord het wat beter en makkelijker :D

xmichxrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 15:45

Ts, ik heb je een pb gestuurd over werk!

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:16

Vervelend dat je op zo een jonge leeftijd financieel zo vast zit. Enige oplossing is een baan vinden en financieel onafhankelijk worden. Hiermee bedoel ik ook financieel onafhankelijk worden van je vriend want die heeft dit ook niet voor elkaar.

Is het geen optie om een studie te gaan volgen en met de studielening/bijbaan op kamers te gaan. Als je qua werk nu een slecht toekomstperspectief hebt dan moet je deze verbeteren dmv opleiding.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 16:41

Hoi, bedankt voor alle adviezen !

Mijn ouders moeten regelmatig op gesprek komen bij de gemeente. Die geeft hun advies en stand van zaken. Ik heb alleen te horen gekregen dat ik dat zou moeten gaan doen. Omdat ik op dat adres erbij inwoon. Zou ik uit huis gaan. Dan hoef ik niet meer 350 euro te betalen aan 'gemeente, schuldanering'. Volgens mij is het een soort van dat mijn ouders geld moeten vragen aan mij zodat zij de kamer verhuren waar ik in woon. Maar dat geld moeten ze natuurlijk afstaan aan hun schulden maandelijks.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:22

Als je ouders in de schuldsanering zitten dan worden de inkomsten van alle familieleden meegeteld, zo werkt het ook met huursubsidie en alle andere toeslagen. Dus ga jij het huis uit dan kan het ook maar zo zijn dat je ouders op veel meer recht hebben en hun schulden veel eerder afgelost zijn. Mocht je op jezelf gaan zorg dan dat jij in ieder geval je financien wel op orde hebt en volg niet het voorbeeld van je ouders. Ondanks dat ze misschien buiten hun schuld in de oliebol zitten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:26

Bijstand is zeker wel mogelijk als je nog bij je ouders woont, ik regel het regelmatig samen met clienten :) Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand
Wat wel van toepassing is, is de kostendelersnorm, wat wil zeggen dat ze het inkomen van ouders (en evt andere meerderjarige inwonenden) meenemen in de berekening van de hoogte van de uitkering.