Is een betalingsherrinering verplicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:39

Weet je zeker dat het geen spookfactuur is?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Is een betalingsherrinering verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:40

Misschien dan toch de ombudsman eens een keer inschakelen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:21

anneliesdj schreef:
De belastingdienst is behoorlijk asociaal met dit soort dingen, die sturen meteen boete's en gaan ook veel verder als je niet (kunt) betalen.
Is al meerdere keren op tv geweest dat mensen gewoon opgepakt worden en een paar nachten in de cel moeten zitten omdat ze nog een openstaande rekening hebben.
Ze kennen geen genade.

En als ze zelf nou nooit eens fouten maken...... :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:54

Of als een willekeurige Nederlander nog openstaande vorderingen heeft, gaat die gene dan ook een nachtje achter de tralies??

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:57

Ik heb het ook gehad. Gewoon vergeten. Niet slim, maar hee- kan... en nee- je ontkomt er niet aan. Je kunt schriftelijk bezwaar aantekenen, maar zorg dat je sowieso betaalt voor het erger wordt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:58

anneliesdj schreef:
Of als een willekeurige Nederlander nog openstaande vorderingen heeft, gaat die gene dan ook een nachtje achter de tralies??

Dat gaat alleen na een behoorlijke escalatie. Dan ben je de incassobureaus, in beslagnames etc. al voorbij, dat wil je niet

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:01

In Nederland sturen ze 3x per jaar een herrinnering maar als het een 4e keer voorkomt in het jaar krijg je een boete. Dat stond in ieder geval op een herinnering die ik vorig jaat kreeg ;)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:01

Vanuit mijn werk heb ik hier ook ervaring mee. Voor de tweede keer binnen een jaar niet binnen de termijn betalen betekent inderdaad helaas deze hoge boete. Balen ts!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 21:20

Ja het is onze eigen domme fout. Feit.. maar sta met een bek vol tanden dat die boete zo duur is :( -O-

Bezwaar ga ik idd aantekenen.. op hoop van zegen

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:38

Hier helaas hetzelfde vorige maand, niet eens de 'echte' factuur gekregen maar dus meteen een brief met een boete.
Meteen de oorspronkelijke rekening betaald en gebeld, heb een bezwaarschrift ingedient en vorige week een brief dat ik de kans kreeg mondeling bezwaar toe te lichten en bewijs aan te dragen, tja hoe ga je bewijzen dat je de rekening nooit hebt aangehad.. Het is natuurlijk de belastingdienst dus ik ben bang dat ik die boete gewoon kan gaan betalen.. En dan ging het oorspronkelijk om een bedrag van 58(!!!) euro.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:54

khirshanta schreef:
anneliesdj schreef:

Dat gaat alleen na een behoorlijke escalatie. Dan ben je de incassobureaus, in beslagnames etc. al voorbij, dat wil je niet

Het is in Nederland vrijwel onmogelijk. Maar de belastingdienst kan dat zo beslissen zonder tussenkomst van wie dan ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:58

Kirja schreef:
Hier helaas hetzelfde vorige maand, niet eens de 'echte' factuur gekregen maar dus meteen een brief met een boete.
Meteen de oorspronkelijke rekening betaald en gebeld, heb een bezwaarschrift ingedient en vorige week een brief dat ik de kans kreeg mondeling bezwaar toe te lichten en bewijs aan te dragen, tja hoe ga je bewijzen dat je de rekening nooit hebt aangehad.. Het is natuurlijk de belastingdienst dus ik ben bang dat ik die boete gewoon kan gaan betalen.. En dan ging het oorspronkelijk om een bedrag van 58(!!!) euro.

Dat hoef jij niet te doen, zij moeten bewijzen dat je t ontvangen hebt.
Maar het is de belastingdienst, vergeet het maar.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:42

Maar met 'vergeet het maar', gaat er nooit wat veranderen. Dus ondanks dat de kans klein is dat het je wat oplevert, kan ik het alleen maar toejuichen dat het toch geprobeerd word. En inderdaad, in principe zou de bewijslast bij hun liggen, daarom worden aanmaningen vaak ook aangetekend verzonden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:47

Van de belastingdienst? No way.. bijna geen enkel bedrijf doet dat!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:48

Nee, aanmaningen van de belastingdienst niet, want die stuurt geen aanmaningen. Die stuurt meteen een boete.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:49

Ayasha schreef:
Sleeper schreef:
Absurd hoog bedrag.

Het heeft er niet helemaal mee te maken. (of eigenlijk helemaal niet) Ik las laatst dat een man een boete van 30,- voor te hard rijden aangevochten heeft omdat hij het bedrag te hoog vond voor de overtreding. (30,- is 4 km te hard weet ik uit ervaring) Hij heeft van de rechter gelijk gekregen. Misschien voor jou ook een idee om hier eens naar te kijken. Want van 8,- naar 158,- is natuurlijk echt belachelijk.

Echt waar, daar heeft ie gelijk voor gekregen? :?

Jep, iemand heeft daarna hetzelfde geprobeerd en hem is het niet gelukt om gelijk te krijgen. Hier linkje van de zaak waarin het wel gelukt is.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... ng-te-hoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:02

Toevallig heb ik pas bijna het zelfde gehad maar heb geen boete gehad.

Ik heb toen een brief gehad dat dit boeteloos betaald kon worden maar dat ik de volgende keer een boete zou krijgen voor de eerst volgende vertraagde betaling.

en net nog even gevraagd aan een collega maar je mag in je leven 1 keer te laat je wegen belasting te laat betalen -O- Daarna direct een boete.

Misschien even nakijken , denk dat je dus al een keer eerder te laat heb betaald ( is persoonsgebonden )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:39

Het is 1x per 12 maanden, niet per leven...
Daarnaast is het wel zo bij een auto die nieuw op naam staat moet je wel de eerste betaling goed doen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:47

Ik heb het ook gehad, was een harde les. Je mag 1 keer per jaar te laat betalen, je krijgt dus 1 keer per jaar een herinnering. Daarna krijg je na de eerste accept meteen een boete. Ik vond hem ook absurd hoog, hoger dan mijn totale wegenbelasting van een jaar. Maar goed aan de andere kant als je de accept krijgt heb je altijd ruimschoots de tijd om te betalen.

Ik heb heel hard gevloekt en toen betaald, ik laat hem nu omzetten naar een automatische incasso dan heb ik dat gedoe niet meer :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:48

Dure les :).

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:56

Die boete is volgens mij zo absurd hoog om er voor te zorgen dat iedereen er van schrikt en dus op tijd betaald.

Helemaal op een bedrag van €8,- is het erg zuur, maar je komt er gewoon niet onderuit. De papieren voor de automatische incasso krijg je vrijwel gelijk als je de auto op naam hebt gezet en die kan je maar het beste meteen invullen, dan heb je het minste gedonder met de belastingdienst.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:01

Volgens mij lees ik nergens dat je al even gebeld hebt met de belastingdienst.. wellicht zou je dat kunnen proberen?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:09

Ik heb toen gebeld met de Belastingdienst, hele aardige jongen maar ze doen niks. Ze krijgen de hele dag dit soort telefoontjes, je bent gewoon te laat. echt hoor ik weet hoe zuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:14

Doet de gemeente dit ook? Ik ben een paar maand geleden daar een rekening van kwijt geraakt, hoopte dat ze mij herinnering zouden sturen maar tot op heden niks. Gaat om de afvalstoffenheffing.

Sorry dat ik zo kom binnenvallen maar schrik hier best van dat dit blijkbaar mag, zo ff 150 erbij op drukken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:16

Nee, de gemeente stuurt wel een herinnering, en als ze een verhoging opleggen (als je de eerste aanmaning ook kwijt bent) gaat het om enkele 10tjes.

Waar TS het over heeft, is een boete; geen standaard verhoging.