Doen wat verstandig is, of droom achterna gaan..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: Doen wat verstandig is, of droom achterna gaan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:22

Met een SPH diploma ben je ook nog niet gekwalificeerd om equitherapie/ therapieën o.i.d. te geven. Dus waarom deze opleiding? Als je bedrijf wilt laten groeien dan zijn passende diploma's toch wel een vereiste. Misschien dus gaan kijken naar een andere passende opleiding.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:22

Ik heb 2 kinderen en soms wil je extra ondersteuning voor je kind.
Als ik op iemand zijn website kom, bekijk ik altijd wat is iemand zijn achtergrond? Welke opleiding, bijscholing, ervaring etc. Als ik kan kiezen tussen iemand met meerdere opleidingen en ervaringen of iemand die dat niet heeft, maak ik snelle een keuze naar iemand die zich is blijven ontwikkelen.

Natuurlijk zegt zo een opleiding niet alles over de kwaliteit. En wellicht is iemand die uit zijn hart werkt kundiger dan iemand met veel opleiding. Maar als buitenstaander is dat lastig te beoordelen.

Ik zou kiezen voor je studie (in deeltijd). Wellicht kan het zijn dat het mogelijk is dat mensen je zorg inkomen en misschien spelen papieren dan ook mee om het vergoed te krijgen!

Succes met je keuze

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 11:28

Als ik duo niet hoef terug te betalen, dan is de keuze snel gemaakt. Dan heb ik wel de opleiding, maar wel volgens mijn planning!
Ik had gekeken bij zo'n paardencoach opleiding bij de keulseweg geloof ik. Ik dacht daar te lezen dat je dan een volwaardig en recent erkend diploma krijgt. Kan ook een andere instelling zijn, maar het is er volgens mij wel.
Daar zat ik namelijk ook mee in mijn maag, dat deze opleiding niet is gericht op paarden/dieren. Het draagt zeker bij aan mijn ontwikkeling, maar ga ik hier later echt gericht wat mee doen?

Dat school niet gericht is op dieren, is precies hetzelfde probleem! Hierdoor heb ik niet echt het idee dat ze mijn dilemma begrijpen, dus voor advies kan ik niet echt terecht bij hun..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:38

Het is wél een mooi basis papier, met heel veel basiskennis. Dus dan zou mijn keuze zijn éérst de basis te halen (dus SPH) en dan als vervolg cursussen, bijscholingen en opleiding in de richting die je wilt.

Hoe dan ook zou ik er echt voor kiezen eerst deze opleiding af te maken. Toch ook een klein beetje met het oog op de toekomst, stel dat je bedrijf uiteindelijk niet voldoende lukt, dan heb je een erkend HBO diploma. Zelfs als je een hele andere kant op gaat, kan je in elk geval aantonen HBO werk- en denkniveau te hebben.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:47

Nee, erkenning van hulpverlening met paarden bestaat niet.
De erkenning van een HBO hulpverleningsdiploma geeft wel degelijk mogelijkheden tot begeleiding/hulpverlening met paarden.(inclusief afspraken met zorgverzekeringen) En al helemaal als je de minor volgt over paardenhulpverlening volgt. Dan doen studenten in het hele land al zo'n 8 jaar op de NHL. Ik geef die minor en ben daardoor natuurlijk goed op de hoogte. Als je daarover een adviesgesprek wilt, is dat mogelijk.
Natuurlijk is het verder in je eigen bedrijf blijven werken ook heel goed en leerzaam, maar dan zou je echt naar een evenwicht met ook ontwikkelingstijd voor jezelf toe moeten. Hopelijk kan je slb'er je daarin coachen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 11:58

Zoals ik het lees is dit het eerste jaar dat de opleiding experimenteerd met een opleiding waarbij ondernemers de doelgroep zijn.

Zoals je het beschrijft is het echter als ondernemer niet mogelijk de opleiding af te maken vanwege de eisen die ze stellen omdat anders jouw bedrijf over de kop gaat doordat je daar niet voldoende aandacht aan kan besteden. Dat lijkt me niet de bedoeling van de regeling.

Ik zou om een gesprek vragen met degene die deze regeling voor ondernemers onder zijn hoede heeft en de praktische bezwaren bespreken en met diegene te zoeken naar oplossingen zodat zij eventueel de opleiding zodanig aan kunnen passen dat ondernemers ook daadwerkelijk de opleiding af kunnen maken.

Probeer er een klant - leverancier gesprek van te maken. Jij bent klant en zij de leverancier. Jij hebt iets gekocht maar het voldoet niet en hoe kunnen jullie dit gezamelijk oplossen zodat beide partijen tevreden zijn.
Ook de opleiding moet hier namelijk nog heel wat leren. Ze bieden iets aan, maar het voldoet niet. Dan moet je dat aanpassen anders krijg je geen (nieuwe) klanten meer en lopen de oude klanten weg.

Misschien kom je met deze instelling verder dan een gesprek als student-sb. Dan zijn de verhoudingen ook anders.

Wat mij zou het hebben van het papieertje een hele grote pre hebben, clienten moeten voor kostenvergoeding steeds vaker bij erkende bedrijven/instellingen hun zorg halen, om erkend te worden heb je 9 van de 10 keer bevoegde en opgeleide begeleiders nodig. Dat is ook een grote reden om toch even door te zetten en het gesprek aan te gaan.
Succes

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 14:40

Inmiddels heb ik een gesprek met mij SLB'er achter de rug. Gelukkig zag ze in dat ik echt serieus was en hebben we samen gekeken naar hoe het eruit zal zien na 5 jaar, als ik stop en als ik door ga.
Ook hebben we het over de opleiding gehad. Volgens haar is er een kleine kans dat de SPH opleiding mij voordelen gaat geven wat betreft fincancieel en vergoeding vanuit instanties. Bij SPH word ik niet als therapeut opgeleid, en zo wil ik mij wel promoten. Zij denkt dus dat een andere (gerichte) opleiding mij wat dat betreft meer kan bieden.
Ook kwamen we met opties als een tussenpauze nemen tot mijn bedrijf goed loopt, of door gaan met vertraging.

Eind januari heb ik een gesprek met de decaan. Zij kan me helpen met de verschillende keuzes, studiefinanciering, vertraging oplopen en alle haken en ogen. Wat wel zeker is, is dat ik een deel schoolgeld terug kan krijgen als ik voor 1 juni stop!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:42

Begrijp me niet verkeerd hoor, SPH is natuurlijk een hele mooie basis studie om je vervolgens verder te studeren in een (of meerdere) therapieën en je tot therapeut te ontwikkelen. Ik vraag me af met wat voor achtergrond jij nu "therapie" aanbied. Zoals ik het nu begrijp heb je verder geen diploma's. Als dit bedrijf echt je passie is, is het misschien verstandig om het tijdelijk klein te houden tot dat je als je het weer oppakt de juiste uitrusting aan diploma's hebt en er echt goed mee verder kan gaan.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:47

Ik heb sowieso een Paardenhouderij Management diploma.
Ik bied ook nog geen therapie aan, dit vind ik zelf niet verantwoord. Ik geef gewoon les, waarbij ik net een extra stukje ontwikkeling pak zeg maar. En kinderen met psychologische problemen zijn welkom, maar nog niet voor gerichte therapie :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:18

Maar SPH geeft je wel kennis over de stoornissen en methodieken waarmee je te werk kunt gaan. Raar dat zij zegt dat het geen aanvulling is, ik vijd juist van wel.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:37

Ik heb mijn sph gedaan, en ben afgestudeerd op een onderwerp binnen de paard ondersteunde therapie/hulpverlening.

Ik denk dat de sph een fundament biedt van kennis en vaardigheden dat je nodig hebt om op professionele wijze hulp te kunnen verlenen met de inzet van paarden.

Natuurlijk kun je dat fundament ook ergens anders vandaan halen maar je bent nu toch al begonnen met de opleiding dus waarom zou je dat weggooien?

Een opleiding sph helpt waarschijnlijk ook om meer serieus genomen te worden bij gemeenten, eventueel beroepsverenigingen en de svb. Zeker omdat de meeste goede gerichte opleidingen een basisopleiding zoals de sph vragen.

Ik vind het wel super gaaf dat je dit opzet en ik ben echt 100% overtuigd van de goede krachtige werking van dieren(paarden) op het welzijn van mensen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:51

Verstandig is idd je opleiding afmaken.
Maar als jij echt goed bent in wat je doet, kom je er zonder ook wel. Er zijn nu eenmaal uitzonderingen die zonder papier "meer gemaakt" hebben in hun vak dan menig met schoolpapier.
Er zijn meedere wegen die naar rome leiden. Echter raad ik daarom wel aan om een ander plan te bedenken, om niet te blijven hangen in de middenmoot. (Dit trouwens met of zonder diploma)
Er zijn ook genoeg mensen die verstandig waren en hun opleiding af te maken, waar ze nooit gebruik van hebben gemaakt.
Kijk naar alle mogelijkheden en niet alleen naar deze 2.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 12:33

Mijn SLB'er is zeker wel overtuigd dat het iets bijdraagt! Vooral qua kennis. Je kunt paarden pas effectief toepassen bij een ontwikkelingsproces als je ook weet hoe het gedrag tussen mensen vorm krijgt zeg maar. Alleen denkt zij dat organisaties mij niet zullen erkennen als therapeut, omdat ik opgeleid ben als hulpverlener.
Helaas hebben ze op mijn school geen mogelijkheden naar lessen, onderzoeken of modules voor paarden in de hulpverlening. Ze weten er niet zoveel vanaf..

Samen hebben we een aantal oplossingen bedacht, zoals verder bij de LOI thuisstudie, tussenpauze nemen, vertraging oplopen op de opleiding of een gerichte opleiding met paarden in de hulpverlening. Ik wil niet stoppen en vervolgens niets doen buiten het bedrijf, volgens mij val je dan echt in een donker gat..

Bedankt weer voor alle reacties! Het is al wat minder een warboel in mijn hoofd!:)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:38

Goed bezig !!
succes met de juiste keuzes maken.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:10

Fijn dat je SLB'er begripvol was en heeft meegedacht! Ook heel goed dat je in elk geval al weet dat je niet wilt stoppen met je studie.

Heb je al eens gekeken naar de opleiding Paard en Hulpverlening van NHL? Je moet wel eerst een relevante HBO of WO opleiding hebben afgerond om de cursus te volgen, dus ook in dat opzicht is de SPH afmaken wel iets waard. ;)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:13

Je zit in het tweede jaar toch? Dan kun je waarschijnlijk je minoren nog kiezen.
Ik weet niet of jij die mogelijkheid ook krijgt vanuit school maar je zou een externe HBO minor kunnen doen.
Hier bijvoorbeeld:
http://www.zorgdier.nl/informatie-voor- ... -hbo-minor

En mag je niet zelf je afstudeeropdracht kiezen? Bij ons (Zuyd hogeschool) werd er een keuzemodule voor 3 EC aangeboden en heb ik zelf een opdrachtgever gezocht die werkte in het veld EAA/EAT.

Je hoeft overigens geen therapeut te zijn om therapeutisch te werken. Het is geen beschermde titel, hoewel ik echter denk dat je als professional wel voorzichtig moet zijn met de term omdat het ook verwachtingen schept. Je kunt ook een goede hulpverlener zijn met paarden. Er zijn toch tal van voorbeelden van individuele (of groeps)trajecten? Er zijn een aantal hele goede paardencoaches, die ook allemaal werken op basis van een HBO SPH met de nodige bijscholing op het gebied van een combinatieopleiding (opleiding die paard combineert met hulpverlening)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 12:31

Externe minoren is voor zover ik weet op dit niet moment mogelijk. In het vierde jaar zou het wel kunnen bij het afstudeerproject, maar het probleem ligt al bij het 3e jaar. Dan zou ik 32 uur stage moeten lopen op een instelling en een dag naar school, dan houd ik het weekend over voor het bedrijf. Dit is natuurlijk niet te doen.

Ik heb zojuist contact gehad met de DUO. Volgens hun krijg wordt de prestatiebeurs omgezet in een gift als ik een diploma behaal bij de LOI oid. Tot nu toe is dit een hele goede optie in mijn ogen! Ik rond toch de opleiding af, zonder dat ik in de knoop kom met de tijd :)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:42

Heel eerlijk:

met de prijzen die jij nu vraagt ga jij nooit van je bedrijf kunnen leven ben ik bang. Die zijn niet realistisch. 17,50 voor een uur privéles. Daar moeten eerst al je kosten af (incl zelfstandigenpremies van verzekering evt pensioenopbouw etc). Daarna nog loonbelasting.

Succes!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 14:29

LOI opleiding, hoe ga je dan in je levensonderhoud voorzien als je geen studiefinanciering meer hebt? Als je dat lukt, is het natuurlijk een optie.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:17

Behalve LOI, zou ik dan ook nog even bij NHA en NTI kijken. Bieden nl. allemaal SPH aan :) Verschillen in aanpak, inhoud en vooral ook prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:22

Kijk ook eens voor de opleiding toegepaste psychologie, nog een stukje breder ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:48

Ik zou ook zeker breed blijven kijken en niet zomaar een startend maar op zich goedlopend bedrijfje opgeven. Als je met andere relevante opleidingen en cursussen kunt aantonen dat je je breed ontwikkelt is het ook goed toch? SPH biedt al geen gerichte therapie aan. Je zou dan ook nog een overstap kunnen overwegen in de richting van creatieve therapie en dan bv vanuit de psychomotorische hoek.
(Bv http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/ ... ingen/pmt/ - geen idee of er ook deeltijd- of afstandsvarianten van zijn. Dat zou mij als client denk ik ook meer aanspreken dan SPH.)

Dat geeft wellicht ook vakken die meer aansluiten bij jouw doelen. Wellicht doe je er dan wat langer over, doordat je niet alle vakken mee kunt nemen, maar van de andere kant: als je toch al van plan bent om wat extra tijd te nemen (en waarom niet? Die tijd verspil je niet, maar investeer je in extra ontwikkeling!) is dat helemaal niet erg. En alles wat je hebt geleerd is al mooi meegenomen dus denk idd niet dat dat verspilde moeite is.

Daarnaast kan ik het nut van een diploma iets relativeren: het is een startpunt, het geeft je een theoretische basis, en het is iets om terug te vallen als je ergens anders werk zoekt. Maar het is niet absoluut noodzakelijk (omdat het niet juridisch verplicht is om 'iets met paarden' aan te bieden), het geeft geen garanties, en uiteindelijk is het aan jezelf om voldoende kwaliteit mee te nemen. Dat kan via een reguliere HBO-opleiding zijn, maar dat is niet de enige weg.

Ik raak in elk geval geinspireerd door je manier van schrijven, dus: zet 'm op! +:)+ Er komt ongetwijfeld een weg voor jou!

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:49

Ik moet heel eerlijk zeggen, dat als ik zie dat jij je opleiding hebt voltooid bij de LOI,
ik gauw door zou zoeken naar iemand anders.
Ook als je enkel een diploma voor coachen met paarden hebt zou ik dat doen. Misschien is er inmiddels wel wat
veranderd, maar mijn idee bij die opleiding is dat je mensen nooit ver genoeg kunt helpen, simpelweg omdat je een heleboel kennis mist wat betreft verdere hulpverlening. Als ik naar iemand zou kijken die therapie aanbied mbv paarden, zou ik dus iemand zoeken die naast de kennis van coachen met paarden ook nog "gewone" opleidingen(Sph, psychologie) heeft gedaan zodat er een breed vlak aan kennis ontstaat.

Daarnaast moet je je echt afvragen of je er van kunt gaan leven. Gaat de vraag groot genoeg zijn?
Ga eens opschrijven wat je maandelijks aan kosten hebt en wat voor een inkomen hier tegenover moet staan.
Het bezit van paarden is een hele zwakke factor in je bedrijf; hij glijd uit in het land, en kan daarna stokkreupel het land uit komen.. weg inkomsten, hallo extra kosten. Waar ga je dan je inkomsten weg halen?

Ik ben er zeker voor om je droom achterna te gaan. Echter denk ik dat het in dit geval voor gaat om je opleidingen af te maken zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen of om er naast te doen.
Enkel leven van therapie met paarden en rijles geven zonder daar op in te moeten leveren is erg lastig.
En dat tentamen over recht... Even doorzetten, zo belangrijk!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 16:45

Bedankt weer voor de tips, heb ik zeker veel aan! Ik heb zowel bij de LOI, NTI en de NHA studiegidsen aangevraagd. Dan kan ik me goed oriënteren op verschillen en natuurlijk de opleidingen die ze hebben. Ik had eigenlijk nog niet nagedacht over een andere opleiding maar wel die richting, zoals toegepaste psychologie inderdaad.. Ik ga eens kijken, ik ben in ieder geval al minder chaotisch dan eerst. Ook na een goed gesprek met mijn boekhouder, voel ik me goed bij de keuze :)

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:14

Nu een goede passende studie doen kun je zien als een zeer goede investering in je bedrijf natuurlijk. Maar therapeut worden vanuit een thuisstudie kan niet veel goeds zijn.. Daar zal je toch echt face to face met mensen gaan werken en dat betekend (vele uren) stages lopen om echt goed te worden in je vak.