Wat wil jij écht met je leven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat wil jij écht met je leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:49

Elanor, die is schitterend.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:51

Dat denk ik ook Elanor. Je hebt geen invloed op factoren van buitenaf.
Geloven in de maakbaarheid van het leven, het gebrek aan acceptatie, geeft veel frustratie en depressies.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:13

Mooi Elanor :)

Leuk om te zien hoe iedereen het anders interpreteert.

Ik lees het dus niet meteen als maakbaarheid van het leven. Meer als een soort toets of wat je denkt je dromen te zijn, echt je dromen zijn. Inderdaad omdat sommigen misschien vasthouden aan "als ik dat heb bereikt of dat heb, dan zal ik gelukkig zijn", terwijl de kunst is om elke stap van de weg proberen tevreden te zijn met hoe het is, geluk te zien in kleine dingen. Maar tegelijk ook te kunnen streven naar wat je graag nog zou willen doen, bereiken,.. Dat als je écht denkt dat dat is waar je noertoe wilt, dat je dan misschien enorm hard je schouders eronder zal moeten zetten, maar dat het wel binnen je bereik ligt. Misschien gaat dat maar in kleine stapjes, maar voor mij is dat gevoel toch belangrijk.

Shadow: wat je zegt van, als iets een "struggle" is dan zit er iets fout... dat is ieder voor zich denk ik. Toen mijn mama overleed was ik zelf nog jong en eigenlijk elk moment daarna voelde als een strijd. Tja... zo gaat het leven soms, ik ken alleszins niet veel mensen die daarna fluitend verder leven :) Ik denk dat ik persoonlijk juist een soort troost put uit het feit dat je sommige (!) zaken wél kan beïnvloeden. Dat niet alles vast ligt en je kan evolueren, kan naar iets toewerken.

Maar goed ik dwaal af :+

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:41

Shadow0 schreef:
Ik ga wel mee met wat phormicola aangeeft, dat was ook wat mij opviel.

Daarnaast - motivatie uit angst en struggle klinkt allemaal heel zwaar. De beste dingen die ik heb gedaan kwamen allemaal voort uit iets wat goed voelde. En dat betekent niet dat je altijd voor de makkelijkste weg kiest, maar toch voelt het voor mij nooit niet als echte strijd. (Simpelste voorbeeld daarvan is misschien wel al die keren dat ik door de stromende regen naar de manege gefietst ben - je kunt dan nog best mopperen op de regen maar het viel toch altijd in het niet bij het paardrijden, waardoor het overheersende gevoel het leuke van het paardrijden bleef, en niet het doorweekt zijn van de regen.)

Dus wat dat betreft hou ik me verder maar zoveel mogelijk aan wat goed voelt. Als dingen echt als strijd, angst of opoffering voelen, is het bij mij een teken dat er iets niet goed zit.

Ik denk dat ze meer bedoelt in het artikel dat : Ben je bereid om door de regen te fietsen, of ga je helemaal niet naar de manege als het regent? Dat je van daaruit kan zien of je het écht graag wil of niet. Als paardrijden voor jou bv niet zo belangrijk is, dan ga je niet door de regen fietsen maar wacht je op volgende week, als het weer beter is.

Ik vond het een héél goei artikel, en ik denk ook wel dat dit waar is.
Zo wil ik bijvoorbeeld al jaaaren mijn eigen praktijk opstarten, maar toch gebeurt het niet. Niet omdat ik het niet graag genoeg wil (of misschien toch wel? ) want uiteindelijk is er altijd wel een reden waarom ik niet dat laatste diploma behaal dat ik nodig heb, of waarom ik niet die moeite doe , terwijl ik het toch echt zeg/denk te willen.

Als je écht iets wil, doe je daar alles en heel veel voor, ook al betekent dat dat er nadelen verbonden zijn. Omdat je het wil, zal je die nadelen dus ook niet als bezwarend ervaren, omdat je alles voor je doel over hebt.
Thans, zo interpreteer ik het, en daarom vond ik het wel een eye-opener. :)

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:46

lang nagedacht en ik ga toch reageren..

voor mezelf;
ik ben tot voor kort zeer ontevrede geweest met mezelf en mn leven.

maar met behulp van bokt en mensen om me heen kritisch naar mezelf gaan kijken,en nog mee bezig.

maar een ding weet ik inmiddels wel ik zou niks willen veranderen aan mezelf en wat ik heb meegemaakt.
want dat heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben,en mijn leven gemaakt tot wat het nu is..

ik heb wensen en die zijn goed te realiseren,met hulp.

maar is alles perfect mijn antwoord nee en dat gaat nooit gebeure..
maar is een mens perfect nee,en moet je dat ook wel willen dan?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:07

Even in de zin wat je echt wil met je leven vind ik wel dat je daar (soms) dingen voor moet opofferen. En daarmee bedoel ik niet in de regen fietsen naar de manege, maar een echt doel (no offens, ik vond hem mooi bedacht :') ). Ben je bereid dat doel nog te halen als je weet wat je er allemaal voor moet doen, wat je er allemaal voor moet opgeven?
Ja natuurlijk, sommige dingen komen ook vanzelf. Maar ik weet wel dat als ik álles af ga laten hangen van het lot ik er nooit kom, juist met het gene wat ik écht met mijn leven wil.

Maar het ligt natuurlijk ook aan wat je wil. Wil je een paard? Dan zul je moeten werken voor het geld ervoor. Maar welk werk maakt in principe niet uit. Wil je chirurg worden? Dan moet je geneeskunde gaan studeren, dan nog vervolg studeren en er gewoon hard voor werken. Vind deze twee doelen niet met elkaar te vergelijken.
Maar hier ben je er nog niet als je uiteindelijk chirurg bent, want ga je je baan houden? lijkt me dat je na 1 dag werken niet zegt okee doel behaald, nu ga ik iets anders doen. En je paard? Die zal ook verzorgt moeten worden, beweging moeten krijgen..

Denk ook bijvoorbeeld aan de kosten die een paard met zich meebrengt, als je deze kosten bij elkaar optelt zou je op een verschrikkelijk luxe vakantie kunnen.. Maar dit zou ik niet hoeven, en ik mis het ook niet.
Ja wat je écht wil met je leven gaat ten koste van andere dingen. Alleen denk ik dat als het is wat je echt wil met je leven dat het voor jou nergens van ten koste gaat.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:45

Solleke_Noah schreef:
Mooi Elanor :)

Leuk om te zien hoe iedereen het anders interpreteert.

Ik lees het dus niet meteen als maakbaarheid van het leven. Meer als een soort toets of wat je denkt je dromen te zijn, echt je dromen zijn. Inderdaad omdat sommigen misschien vasthouden aan "als ik dat heb bereikt of dat heb, dan zal ik gelukkig zijn", terwijl de kunst is om elke stap van de weg proberen tevreden te zijn met hoe het is, geluk te zien in kleine dingen. Maar tegelijk ook te kunnen streven naar wat je graag nog zou willen doen, bereiken,.. Dat als je écht denkt dat dat is waar je noertoe wilt, dat je dan misschien enorm hard je schouders eronder zal moeten zetten, maar dat het wel binnen je bereik ligt. Misschien gaat dat maar in kleine stapjes, maar voor mij is dat gevoel toch belangrijk.

Hier ben ik het best wel mee eens.
Ik 'droom' al een tijdje van een carriereswitch en nu ik bijna de studie kan gaan doen welke ik hiervoor nodig ben, begin ik toch ietwat te twijfelen. Omdat de baan die ik nu heb, mij ook erg gelukkig maakt, maar mij nooit rijk zal maken. Maar de baan die ik zo ambieer, kan mij wel een stuk financiële vrijheid geven, maar ik zie mijzelf nog niet als de geschikte persoon hiervoor.
Ook zal ik ieder dubbeltje moeten blijven omkeren, zolang ik de studie doe. Ik zal moeten zwoegen, omdat ik het niveau van de opleiding net aan kan. En zal ik op den duur een half jaar stage moeten gaan lopen, waardoor ik misschien mijn huidige baan moet opzeggen. Heb ik dit er allemaal voor over?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:50

Fijn dat sommige mensen er een positieve boodschap uithalen, zo had ik hem ook gelezen :)

Blijft leuk om de verschillende interpretaties te lezen!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:05

Wat ik echt wil met mijn leven. Toevallig dat dit topic nu voorbij komt. Ik zit hier namelijk behoorlijk over te piekeren. En dan niet zozeer met mijn leven, maar voornamelijk met de eerstkomende jaren.

Ik heb steeds geroepen dat ik, na mijn stages en dus na mijn mbo4 opleiding, door wil naar het hbo. Tot ik in Nieuw Zeeland aan kwam. Ik voel me zo op mijn plek tussen deze mensen, tussen de backpackers, reislustige mensen. Mensen die hier maanden/enkele jaren blijven om geld te verdienen en vervolgens weer verder reizen. Zo zie ik mijzelf ook wel.

Tegelijkertijd is het niet niks om alles zo lang achter te laten. Totaal niet echt de mogelijkheid hebben om iets op te bouwen (relaties, vriendschappen) begrijp me niet verkeerd, je maakt ontzettend veel vrienden en ontmoet ontelbaar veel nieuwr mensen, maar 90% zie je gewoon nooit weer.

Ik vind het ontzettend lastig, maar het is dat ik in mei sowieso weer naar Nederland moet voor mijn examens. Anders was ik sowieso langer gebleven. Maar de stap om weer terug te komen etc is best groot. Het is niet niks, de andere kant van de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:32

Goof schreef:
[naam] schreef:

Dus ja wat mag het mij kosten, mijn eigen ik-belang :j .

Mag ik hieruit heel kort concluderen dat jij je eigen belang, jezelf opoffert?

Ik vind dat heftig, heel heftig zelfs.
Ik leef maar 1x, ik wil gelukkig zijn, kunnen doen wat ik wil, mijn eigen weg volgen, mijn eigen keuzes maken, mijn eigen geluk maken. Dat hoeft zeer zeker niet over de rug van anderen, ik maak anderen ook graag gelukkig, maar mijn eigen belang, ik zelf, mijn eigen geluk staat in grote lijnen absoluut voorop.

Ja het is een stuk zelf opoffering. Het geluk van die ander heb ik voor ogen. Dat is niet altijd makkelijk maar dat is dan het stukje opoffering.
Maar als iets niet lukt ik ook mag vertrouwen en geloven dat hij mij elke dag opnieuw nieuwe mogelijkheden geeft om het anders te doen.

Het levert strijd. Maar de voldoening die ik er uithaal maakt het goed. Wetende en gelovend dat het mijn Jezus behaagt.

En dan kom ik bij het stukje van Shawdow wat ik anders zie.
Dat als er strijd is, er iets niet klopt. Dat iets goed moet voelen.
Als je beschadigd bent geraakt als kind en verkeerd gedrag hebt aangeleerd kunnen situaties niet goed aanvoelen maar dat gevoel is niet betrouwbaar omdat de basis is beschadigd.
Dan kun je niet vertrouwen op dat gevoel.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:43

Ik kreeg/krijg altijd van huis uit mee dat het best goed is na te denken over later, maar dat je ook na moet denken dat het leven is zoals het komt. er kan iets gebeuren waardoor alles een hele andere wending krijgt. De ene keer kan dat negatief uitpakken en de andere keer positief. alle mensen om je heen of eigenlijk alle mensen op de wereld maken je leven en ik zie wel waar het komt. Tuurlijk heb ik ook wel een doel zoals mijn havo diploma halen, maar ook hier moet ik eerst maar zien dat ik over ga en daarna kijken we verder.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:45

Ik vind het tegelijkertijd wel echt heel moeilijk...

Want soms is hetgeen wat je echt wil, iets wat je niet kan bereiken door iets op te geven.
Als je onvruchtbaar bent en een eigen kindje wil, als je een leven wil opbouwen met iemand die dat niet met jou wil, als je beroemd piano speler wil worden maar je raakt in een ongeluk je hand kwijt...

Wat doe je dan in dat soort situaties? Je ideeën aanpassen lijkt me, want je kan er niet harder voor werken of er meer voor oplossen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:13

Volg je droom! *\o/*

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:43

Sidera schreef:
Ik vind het tegelijkertijd wel echt heel moeilijk...

Want soms is hetgeen wat je echt wil, iets wat je niet kan bereiken door iets op te geven.
Als je onvruchtbaar bent en een eigen kindje wil, als je een leven wil opbouwen met iemand die dat niet met jou wil, als je beroemd piano speler wil worden maar je raakt in een ongeluk je hand kwijt...

Wat doe je dan in dat soort situaties? Je ideeën aanpassen lijkt me, want je kan er niet harder voor werken of er meer voor oplossen

Volgens mij ben je je hele leven bezig met nieuwe paden inslaan en nieuwe doelen stellen.
Omdat je je doel behaald hebt, of inderdaad zoals jij zegt, omdat je sommige dingen niet kunt bereiken.

Doet mij denken aan een bepaald gezegde; life is happening, while you are busy making other plans.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:39

phormicola schreef:
Hoewel ik in grote lijnen eens ben, denk ik ook dat het een gevaarlijke manier van denken kan zijn.

Er gebeuren immers nu eenmaal dingen in het leven die niet te voorspellen zijn, maar wel degelijk desastreus kunnen zijn. Om dan maar te zeggen dat iemand er gewoon niet hard genoeg voor wilde werken is dan natuurlijk niet waar.

Het kan dus potentieel voor een situatie zorgen waarin je je superieur kunt voelen, terwijl dat helemaal niet aan de orde is.

Ik haalde er niet die boodschap uit, maar wel "choose your battles". Er is zoveel mogelijk, er gebeurt zoveel in een leven, dat je niet alle doelen kan halen of alleszins niet evenveel energie kan stoppen in alles. Iedereen wil geluk op verschillende vlakken. Gezin, werk, hobby's, ... Dus moeten we keuzes maken en gaan voor hetgeen ons echt gelukkig maakt, samen met mensen die daar aan kunnen bijdragen. Iemand die 80 uur per week werkt heeft bijvoorbeeld minder tijd voor hobby's, vrienden, relaties, ... maar dat is een keuze. Als je het nodig hebt hard en succesvol te werken moet je daarvoor gaan en zal je minder kunnen investeren in andere dingen. Wat niet wil zeggen dat je daarom geen gezin kan hebben bijvoorbeeld of geen vrienden, maar die mensen zullen er wel moeten van bewust zijn dat werken heel belangrijk is. Als je bv kinderen hebt en beide partners hebben werk als prioriteit 1 kan er zich een probleem stellen, want die kinderen zijn er wel. Als 1 vd partners meer kan en wil investeren in het gezin hoeft dat probleem er niet te zijn.
Als er dingen misgaan buiten je wil (bv gezondheid) en je daardoor minder kan gaan voor je doelen is dat absoluut niet minderwaardig, maar heeft het misschien weinig zin bepaalde doelen nog ten koste van alles te gaan najagen en is het misschien beter doelen bij te stellen en ervoor te zorgen dat je binnen de beperkingen gaat voor wat je echt gelukkig maakt en wat realistisch is.
Voor mij zal ik bijvoorbeeld de komende jaren steeds rekening moeten houden met mijn kinderen, dan brengt het weinig bij om te proberen een job te zoeken waarbij ik constant in het buitenland zou verblijven. Ik kan daar veel tijd in steken, dromen, maar uiteindelijk kan het niet en kan ik beter mijn energie richten op de dingen die mij hier en in de situatie waarin ik zit gelukkig maken. Zoals tijd maken voor mijn kinderen, voor vrienden, misschien een relatie.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:50

Maar soms moet je ook dromen opgeven om andere dromen te behalen. Sommige dingen kan je maar 1 keer doen in je leven en moet je dus ook wel echt zeker weten dat je dat wilt doen, maar je kan beter spijt hebben van iets dat je wel gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:01

Voor mij geldt de Bijbeltekst: "Zoek eerst het koninkrijk Gods en de rest zal u toegeworpen worden! O:)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:13

Het lijkt wel of OsMo en ik de enigen zijn die hun leven op Jezus baseren. Op dit forum althans! Er zijn er vast wel meer! *\%/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:17

anjali schreef:
Het lijkt wel of OsMo en ik de enigen zijn die hun leven op Jezus baseren. Op dit forum althans! Er zijn er vast wel meer! *\%/*

Tja, ik maak liever mijn eigen geluk en draag daarin liever mijn eigen verantwoordelijkheid dan dat ik ga zitten afwachten wat er gaat gebeuren ;)

Maar ik vind het interessant dat er ook mensen zijn die hun eigen geluk liever in handen van 'een ander' leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:00

Ik draag ook mijn eigen verantwoordelijkheid. Voor fouten ben ik toch echt zelf verantwoordelijk.
En eerder voordat ik de keuze maakte om Jezus te volgen, was ik steeds opzoek naar liefde en geluk.
Ik dacht het te vinden in de paarden maar toen dat weg viel bleek maar dat ik daar ook niet aan vast kon houden.
Ik dacht dat het ging om presteren en ik ging gewoon belachelijk goed mijn best te doen (heb daar door ordinaire perfectionisme ontwikkeld) maar het kon mijn leegte niet opvullen.
Nu ik gekozen heb om Jezus te volgen voel ik mij beter dan ooit. Ik voel mij voldaan en tevreden.
Mijn geluk hangt niet af van een ander, het is niet zo dat ik alleen gelukkig ben als ik een ander zijn/haar belang voorop stel.
Mijn geluk vind ik bij wat God mij er voor terug geeft alleen al door mijn keuze Jezus te willen volgen.
En dat is genade en een overvloed aan onvoorwaardelijk liefde <3 .

Ik denk dat als je geluk probeert te zoeken in het verwezenlijken van dromen en denkt dat je dan gelukkig bent dan kom je er achter dat wanneer je het bereikt hebt dat het niet afdoende is.
Er is steeds die drang naar nieuw geluk, want als je het een hebt behaalt wordt dat al snel gewoon en gaat men op zoek maar een nieuwe uitdaging om nieuw geluk te voelen en ervaren.

Ik ben nu van mening dat echt geluk niet te vinden is in een goede baan, een goede gezondheid, een geweldig figuur, aantrekkelijk zijn of geweldige talenten bezitten.
Want als dat allemaal weg valt heb je daar niets en dan is het enige wat jou geluk geeft de wetenschap dat je een geliefd persoon bent zonder dat je daar iets voor hoeft te zijn of iets voor hoeft te doen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:20

Interessante ideeen/meningen van iedereen.
OsMo, mooi geschreven, voor mij geldt dan alleen weer dat wat Jezus voor jou is ik dat voor mezelf ben.
Ik volg mijn gevoel in hoe ik met anderen en mezelf omga.
Ik heb geen hoge doelen, enige doel die ik mijzelf jaren geleden heb gesteld is elke dag te genieten van al het moois dat er te vinden is.
Een lach, een vriendelijk gebaar, een mooie wolkenlucht. Voor sommige de meest banale dingen maar voor mij momenten van geluk.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:28

Klinkt interessant, ik ga het morgen even lezen.

Op dit moment weet ik zelf écht niet wat ik wil. Maar wie weet kan dit artikel me daar ook bij helpen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 07:24

OsMo, hoewel ik zelf totaal niet gelovig ben, vind ik het mooi omschreven. Ik kan snappen hoe je op die manier een rustpunt in je leven creëert :)

Want soms voel ik me inderdaad een beetje rusteloos, altijd strevend naar "het volgende". Langs de andere kant is zo'n drijfveer ook wel weer leuk, zo gebeurt er nog eens wat. Belangrijk zal zijn om daar een evenwicht in te vinden, tevreden zijn met wat al is, maar ook kunnen werken aan het volgende :)