autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:31

Je leeftijd: je valt onder de leeftijd waar de kans op ongelukken en schade groter is dan als je bv 30 bent. Dus je betaalt vaak meer premie. Je bouwt wel schadevrije jaren op als je geen aanspraak maakt op de verzekering waardoor de premie ook omlaag gaat met de jaren.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:34

Ik betaal 30 euro all risk verzekering, 86 wegenbelasting, en hij rijdt 1:25 ongeveer.

Ik spaar 700 per jaar voor onderhoud/reparaties daar krijg ik gratis wegenwacht bij. En ik spaar 100 euro afschrijving.

Ik heb een Opel corsa uit 2011.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:35

Ik heb sinds mei een Renault Twingo.

Hij kost mij per maand 19,- aan belasting en 30 euro aan verzekering.
Tanken doe ik ongeveer 1 x in de 3 weken. Ik heb een tank van 35 liter, dus per keer rond de 50 euro kwijt.
Deze week twee nieuwe banden erop laten zetten, maar dat waren de kosten ook niet. Ik had namelijk zelf nog twee nieuwe banden :)

Flora_horses

Re: autootje kopen! wat moet dat kosten per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:13

Ik heb sinds een paar maanden een mazda demio. Prachtig autootje voor maar 1000 euro in aanschaf. Heb wel een broer die monteur is dus ik had mazzel met zo'n goedkoop autootje waar eigenlijk niks aan mankeert. Verdere kosten: 25 euro wegenbelasting, 29 euro wa verzekering (veel korting door 8 schadevrije jaren scooter) , en ongeveer 70 euro p maand aan benzine. En als je een goede goedkope auto wil moet je idd kijken bij de Japanners. (tip van mijn broer :))

Maar heb je ook al gedacht aan een scooter? Voor 800 euro heb je een hele nette scooter en die kosten bijna niks per maand, als je kleine stukjes moet rijden en niet over de snelweg hoeft dan zou ik dat doen

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:29

Voor de wegenbelasting (officieel motorrijtuigenbelasting) heeft de Belastingdienst een rekenhulp: link
Hoe zwaarder de auto, hoe meer belasting. Diesel en LPG is ook duurder dan benzine. Leeggewicht auto staat vaak in de advertentie, anders te vinden door het kenteken in te voeren op www.rdw.nl

Verzekering hangt af van heel veel factoren. Voor een auto onder de 1000 euro neem je waarschijnlijk alleen WA (schade aan anderen is verzekerd, diefstal of zelf schade rijden niet). Voer eens wat gegevens in op een vergelijkingssite als www.independer.nl en dan zie je wat het jou gaat kosten.

Verder nog de kosten voor brandstof, onderhoud, APK, eventuele reparaties, misschien nog een keer setje banden enz. Kleinere auto's rijden meestal in de praktijk zo 1:14, maar scheelt veel hoe en waar je rijdt (snelweg met zware voet of provinciale wegen met rustig rijden maakt héél veel uit).

Verder wat eerder genoemd: vertrouw geen enkele autoverkoper op zijn of haar blauwe ogen, of het nu een particulier of bedrijf is. Neem als het even kan iemand mee met verstand van zaken, beter een wat duurdere auto die -zover je dat kunt beoordelen- in goede staat is dan een goedkope die dat niet is. Een auto "moeten nog een paar hele kleine dingetjes aan gedaan worden, dan is ie helemaal perfect" is dus niet goed. Lekker gedag zwaaien "ik kom dan wel terug als ie helemaal perfect is".

Kosten onderhoud en reparatie is heel moeilijk te zeggen. Kan je zelf sleutelen of heb je iemand die dat kan? Of moet de auto voor alles naar een garage? Heb je geluk en loopt die auto twee jaar zonder noemenswaardige problemen of heb je pech en kom je het ene probleem na het ander tegen? Dat is net als met de gezondheid van paarden niet te voorspellen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:32

Ik ben ook 20 en heb een auto uit 08/2015

Ik betaald
106 verzekering allrisk (2 schadevrije jaren)
57 per 3 maanden wegenbelasting
Benzine is 1/25
Laatst bijgewerkt door Saaams op 08-01-16 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:33

Ik heb een FIAT seicento.
Ben voor wegenbelasting 44 per kwartaal kwijt (provincie noord Brabant).
Aan verzekering ben ik 36 euro per maand kwijt (is de goedkoopste!)

Qua benzine is lastig te zeggen, er gaat ongeveer 40 euro per keer in en dat ongeveer in 3 weken en soms eerder, maar ik krijg zeer goeie km vergoeding.

Dit was een topic van mij met zeer veel reacties waar je zeker wat aan hebt:
[HTT] Goede en leuke eerste auto?!

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:36

Mijn alto kost per maand:
€20 wegenbelastig
€60 benzine (is voor ong. 750km)
€50 verzekering (ongeveer)

In het afgelopen half jaar was ik aan apk en beurt €300 (omgerekend €50 per maand)

Ik kom hiermee uit op: €180 per maand

Carolina87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:37

Ik heb een Aygo van 2010. Nieuw gekocht.
Wegenbelasting 7 euro per maand =21 per kwartaal. Zh.
Pechhulp betaal ik niet. Elk jaar gratis naar onderhoudsbeurt. Toyota Eurocare
Verzekering 130€(schade gereden)
Bezine is ongeveer 1x per maand. Verschilt wat ik rij per maand.
Apk dit jaar en over 2 jaar en dan elk jaar.
Onderhoud 1x per jaar

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:49

Ik betaal overigens rond de 150 euro aan diesel per maand. Ik rij tussen de 3500-4000 km per maand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:50

Happie schreef:
Een auto van 800 kan in mijn idee niet heel veel zijn.. Ik zou daar iets meer geld voor vrij maken. Tenzij je iemand kent die monteur is en hij/zij de auto voor je nakijkt. Met 800 euro is de kans groot dat je iemand anders zijn ellende koopt.

dat wil echt niks zeggen, hier zelf altijd wat duurdere auto's gehad en heb ik meer aan gehad als aan dat krakkige ding van mijn man van 850 euro.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:03

Ik heb sinds november een Hyundai Getz van 2003. Bij een dealer vandaan met 3 maanden garantie en na aankoop nogmaals laten keuren bij de dealer in de buurt.
Wegenbelasting is geloof ik 33 euro per maand, aan verzekering ben ik 51 euro kwijt omdat ik nog geen schadevrije jaren heb en dit is nog met korting via mijn vaders werk. Hij rijd 1/16, 480 km op een tank, vind ik wel een beetje jammer..

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:09

Even op marktplaats een autootje uitzoeken waar je naar zoekt en dan op dat kenteken even via independer.nl uitzoeken wat verzekering kost en via wegenbelasting kun je dmv gewicht enz uitzoeken wat de belasting per kwartaal is voor die auto. :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:10

1 op 16 is heel netjes toch? Stel je rijdt 1000 km per maand dan is dat 62,5 liter. Bij 1:18 (heel zuinige auto + zuinige rijstijl) dan is het 55,5 liter. Scheelt dus 7 liter, dat is 10-11 euro per maand verschil. Peanuts. Goedkoper is alleen een scooter of (electrische) fiets.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:10

Hier een suzuki alto uit 2002.
Ongeveer 27 euro verzekering en 32 Euro wegenbelasting.
Ik rij er al jaren mee en is vorig jaar zonder problemen door de apk en grote beurt gekomen. Ja, je hebt wel eens dingetjes die kapot gaan, maar het voordeel van japanse auto's is toch dat de onderdelen redelijk goedkoop zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:15

Ik weet niet wat voor bedrijf je vader heeft maar overleg eens met hem of het een optie is om nog een auto voor het bedrijf te kopen aangezien je ook wel eens voor hem werkt.
Dan kun je goedkoop een nieuw autootje rijden, geen BMP en BTW is terug te vorderen voor je vader.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:47

Levert daarintegen wel bijtelling op als je meer dan 500 km /jaar privé (= niet voor de zaak) rijdt. Makkelijker / goedkoper is dan gewoon een km vergoeding. Tot 19 ct/km belastingvrij. Hogere vergoeding mag ook maar alles boven de 19 cent wordt bij het inkomen opgeteld.

ps, BMP? Bedoel je niet BPM? Bedrijven moeten ook BPM betalen, er zijn een paar auto's waarop geen BPM zit maar aangezien dat per 1 jan weer is verandert weet ik ook geen details.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:26

[LZP] > [HTT]

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:45

StalNollie schreef:
cht
dat wil echt niks zeggen, hier zelf altijd wat duurdere auto's gehad en heb ik meer aan gehad als aan dat krakkige ding van mijn man van 850 euro.

mee eens. ik heb jaren terug een auto bij de dealer gekocht. ding was 7 jaar oud met weinig kilometers. was van een oudere dame geweest. nou, heb het geweten. alleen ellende gehad met dat ding en hoge kosten. heeft me een paar keer laten staan.

mijn vader rijd nu al 4 jaar in een oude (dacht) daihatsu cuore die hij gekocht heeft voor 250 euro!. hij rijd er elke dag minimaal 80 km mee om van en naar zn werk te komen en hij heeft hem nog geen enkele keer laten staan. komt elke keer glansrijk door de keuring. superzuinig, hij haalt met gemak 1 op 20.
de enigste kosten die hij eraan gehad heeft zijn nieuwe banden en een lampje.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:37

Cayenne schreef:
Een ford ka een roestbak? Ligt er maar net aan hoe je hem onderhoud.
Mijn moeder heeft al 12 jaar dezelfde ka en nog geen spoortje roest te bekennen :) Komt ook iedere keer met vlag en wimpel door de APK en heeft haar nog nooit laten zitten :)

9 van de 10 Ka's die wij in de garage kregen waren doorgeroest op hun 5e jaar. En dat waren Ka's van 1998 tot 2008, allemaal stuk voor stuk roest. Dat jou moeder ééntje heeft die niet roest is eerder geluk, een uitzondering. Ka's zijn echt 90% van de tijd gewoon roestbakken.

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:46

Neem iemand mee met verstand van auto's als je wat gaat kopen! Ivm; roest, gebreken, terug draaien kilometerstand ed!!

Ik heb een honda civic hatchback uit 98;
Wegenbelasting: 26€ pm
Verzekering: 45€ pm (incl schade vrije jaren scooter en pakket korting)
Onderhoud: tot 200€ pj
APK: nog nooit wat bijzonders gehad (ruitenwissers en banden)
Benzine: rij 6x per week 30 km naar mn werk, dat kost me dan ong 20€ aan benzine

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:29

Lara_Silver schreef:
Cayenne schreef:
Een ford ka een roestbak? Ligt er maar net aan hoe je hem onderhoud.
Mijn moeder heeft al 12 jaar dezelfde ka en nog geen spoortje roest te bekennen :) Komt ook iedere keer met vlag en wimpel door de APK en heeft haar nog nooit laten zitten :)

9 van de 10 Ka's die wij in de garage kregen waren doorgeroest op hun 5e jaar. En dat waren Ka's van 1998 tot 2008, allemaal stuk voor stuk roest. Dat jou moeder ééntje heeft die niet roest is eerder geluk, een uitzondering. Ka's zijn echt 90% van de tijd gewoon roestbakken.

Eens! En dan voornamelijk de dorpels :(
9 vd 10 kaatjes die ik op mijn werk binnenkrijg voor APK is afkeur ivm te veel rot helaas

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:36

Ik heb een Toyota starlet uit 1997 :D Daar heb ik bijna 2 jaar geleden €1300,- voor betaald en betaal nu maandelijks €20,- wegenbelasting en €30,- wa verzekering. Tot nu toe (even afkloppen) weinig onderhoudskosten gehad. Erg fijn autootje!!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:44

Ik heb een Ford Ka uit 2008, nog net het oude model maar nog geen spoortje roest. Hij is inderdaad niet heel zuinig maar ik vind het echt een mega lekker autootje. Ik betaal ongeveer 150 pm aan benzine, 80 euro per kwartaal wegenbelasting en verzekering is 55 euro per maand voor WA Extra met inzittendenverzekering. Vooral onderhoud is duur, toen het kouder werd zijn mn kachel en accu kapot gegaan, dat zijn van die dingetjes die gewoon op gaan en dan vervangen moeten worden.. Verder moet ik binnenkort nieuwe bandjes. Autorijden is wel een duur grapje.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:50

Laat die Ford ka maar. Heb ik ook naar gekeken en idd voor dat bedrag allemaal weggeroeste krengen. Ik rij in een Subaru vivio kost 12 euro wegenbelasting in de maand en verzekering is bijna niks voor zo een oud bakkie. Rijdt 1 op 20 heeft verder nooit iets en is uit 1996