Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:07

@Laura
Nee.
Na 1 maand ben je verplicht door te werken tot einde contract.. (tenzij beide er mee eens zijn).
Een 0 uren contract kan eigenlijk niet meer in Nederland, als je elke week ingeroosterd wordt voor 16 uur, zoals TS, dan moeten ze dat ook gewoon doorbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:09

Omdat hier meerdere dingen door elkaar lopen (einde proeftijd, regels rond tijdelijke arbeidscontracten en regels rond 0-uren contracten) is het misschien het verstandigst om dit gewoon even voor te leggen aan een (gratis) wetswinkel/rechtswinkel in jouw buurt. Die kunnen je precies vertellen wat je rechten zijn en je eventueel helpen bij het opstellen van een brief aan je werkgever.

Dat is denk ik handiger dan allemaal goedbedoelde adviezen hier. :)

Evercreek

Re: Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:15

Ik ga met xyzutu mee, denk dat je inderdaad aan een rechtswinkel meer hebt dan hier.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:15

R12312 schreef:
Hoeveel uur heb je in november en december gewerkt?

In november 64 en in december 92

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:16

Dan ga ik met hun contact opnemen. Hebben jullie enig idee wie/wat voor rechtswinkel ik het best kan benaderen?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:19

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-16 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:20

Het eerste wat je morgen moet doen is aangetekend een brief sturen dat je niet accoord gaat met het voortijdig opzeggen van het contract. Daarnaast moet er een vaststellingsovereenkomst komen. Ze kunnen zonder dat niet zomaar je contract opzeggen. Daarmee kom je samen overeen dat het contract ontbonden wordt en daar zou je een financiele vergoeding voor kunnen krijgen.

Heel simpel zeggen, we verlengen je contract niet en je wordt niet meer ingepland mag absoluut niet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:24

R12312 schreef:
Het eerste wat je morgen moet doen is aangetekend een brief sturen dat je niet accoord gaat met het voortijdig opzeggen van het contract. Daarnaast moet er een vaststellingsovereenkomst komen. Ze kunnen zonder dat niet zomaar je contract opzeggen. Daarmee kom je samen overeen dat het contract ontbonden wordt en daar zou je een financiele vergoeding voor kunnen krijgen.

Heel simpel zeggen, we verlengen je contract niet en je wordt niet meer ingepland mag absoluut niet.

Gelukkig hebben ze me (nog) niks laten tekenen en er staat nog geen afspraak ingepland. Dus dat scheelt :) Morgen bellen ze me wel of ik eventueel nog ander werk kan doen (heb ik namelijk voorgesteld) zodat ik gewoon mijn uren kan werken.
Dan zal ik ook even verder gaan vragen over de uitbetaling.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 00:33

Ik heb het Juridisch Loket een e-mail gestuurd met deze vraag. Ik ben benieuwd wat voor antwoord ik er op krijg!
Maar als eerst wacht ik het telefoongesprek af van morgen :j
Bedankt voor het meedenken en de adviezen!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:35

Brainless schreef:
@Laura
Nee.
Na 1 maand ben je verplicht door te werken tot einde contract.. (tenzij beide er mee eens zijn).
Een 0 uren contract kan eigenlijk niet meer in Nederland, als je elke week ingeroosterd wordt voor 16 uur, zoals TS, dan moeten ze dat ook gewoon doorbetalen.

Pas als je 3 maanden elke week 16 uur gewerkt hebt, heb je er recht op dat je elke week minimaal die 16 uur houdt. Ts heeft nog maar 2 maanden gewerkt.
Ik ben geen arbeidsjurist, maar volgens mij heeft ts alleen nog recht op die 16 voor aankomende week dat ze al ingeroosterd staat en kan haar baas haar daarna doodleuk niet meer oproepen en heeft ze volgens mij geen poot om op te staan.

ts: val je onder een bepaalde cao? Want in sommige cao's (zoals bv cao ziekenhiizen) staat vastgelegd dat je bij een 0 uren contract recht heb op minimaal 4 uur.

proefperiode niet door gekomen is geen sprake van,daar zijn ze echt te laat mee.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:45

R12312 schreef:
Ze zijn dus te laat met opzeggen en dienen je gewoon tot eind mei te betalen.

Dit is niet juist. Ze zijn te laat met opzeggen na proefperiode, dus mogen contract niet meer beiindigen. Maar omdat ze minder dan 3 maanden gewerkt heeft, heeft ze nog geen recht op een bepaald aantal uren. Dus als baas laat je iemand gewoon tot mei op de loonlijst staan, maar laat je ze niet meer komen en hoeven ze dus ook niet te betalen.
Had je al wel langer dan 3 maanden gewerkt hadden de zaken er heel anders voor gestaan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 00:52

Inderdaad was de termijn 3 maanden om terug te vallen op een gemiddelde, maar volgens mij is dit gewijzigd naar 6 maanden? Wel wordt het gemiddelde nog over genomen van 3 maanden.
Als jij bijvoorbeeld ziek bent wordt dient het gemiddeld gewerkte aantal uren uitbetaald te worden(min 70%).
Voor de werkgever in het dus erg gunstig om jou gewoon niet meer in te gaan plannen, daar heeft hij nu namelijk nog rechten toe.

Werkgever mag niet zonder dringende reden (mishandeling of niet na komen van spraken oid) het contract voortijdig opzeggen. Jij zou dit daarentegen wel mogen doen.

Deze site legt het wel makkelijk uit
https://www.tentoo.nl/0-uren-contract

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:00

Waarom wil je hier nog persee blijven werken?
Zij willen jou niet en dan ga je nog via allerlei wetten en procedures proberen daar te blijven werken.
Ik zou de deur achter me dicht trekken en opzoek gaan naar een andere werkplek ipv nog maar 1 minuut energie erin te steken

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 01:30

Gillbo schreef:
Zij willen jou niet en dan ga je nog via allerlei wetten en procedures proberen daar te blijven werken.
Ik zou de deur achter me dicht trekken en opzoek gaan naar een andere werkplek ipv nog maar 1 minuut energie erin te steken

Sommige mensen hebben het geld hard nodig, en als dat betekent dat je op een 'minder plezierige' werkplek moet werken dan so be it.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 06:55

Dit lijkt mij een winkel klopt dat? Dan hebben ze je gewoon gebruikt om de drukke maanden door te komen en hebben ze je nu niet meer nodig... Ze hebben je 1 maand proeftijd gegeven en die is ruim voorbij, je conract zomaar ontbinden mag niet tenzij daar een zwaarwegende reden voor is.

De vraag is vooral wat wil je, wil je ergens blijven waar je niet gewenst bent en hoever wil je daarvoor gaan. Als je het wel best vind zou ik gewoon een ander baantje zoeken :j Wil je er echt graag blijven dan is een bezoekje aan juridisch loket het beste punt om te beginnen dat kost je in het begin niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:02

Gillbo schreef:

Gaat meer om waar je recht op hebt. TS zal vast wat anders gaan zoeken maar zo makkelijk is het allemaal niet dus is het niet gezegd dat ze binnen een maand weer wat anders heeft. Dan is het wel zo fijn om te weten waar je nu recht op hebt zodat je nog iets hebt om op terug te vallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:43

TS, informeer eens bij de vakbondsafgevaardigde in of voor je bedrijf. Die weet exact hoe dat zit voor jouw bedrijf (ivm cao) en heeft vaker met dat bijltje gehakt. Liefst informeren wie dat is bij de leidinggevende die je opzeg heeft gedaan. Ontslagen ben je toch al, weten ze ook dat je niet over je laat lopen.
Imo hebben ze je inderdaad gebruikt voor de drukke feestdagen dus laat je niet doen!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 11:55

Korte update: mijn werkgever wilt mij de helft van de uren laten werken.
Zojuist gebeld met het Juridisch Loket en die kon ook niet met zekerheid zeggen waar ik recht op had omdat ik nog geen drie maanden in dienst ben.
Ze heeft om 11.30 een afspraak in kunnen plannen, dus ik ga er direct vandoor!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:06

Ik ben benieuwd!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 15:15

en??? hoe ging het?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:01

Gesprek is eigenlijk erg positief verlopen. Volgens het JL (Juridisch Loket) sta ik vrij sterk en zijn ze sowieso verplicht om me de maand januari te laten werken. Dit staat namelijk zwart op wit. Hierna (dus per 1-2-2016) kan ik een beroep doen op het rechtsvermoeden (houdt in dat met een 0 contract je alsnog een verplichting hebt om het gemiddelde aantal uren te werken)
Vanmorgen kreeg ik van mijn (ex) manager een bericht dat ze me de helft van de uren kunnen laten werken. Samen met het JL heb ik een bericht opgesteld die ik vanmiddag heb verstuurd, met als inhoud dat ik niet akkoord ga met de opzegging, er volgens mijn contract geen tussentijdse opzegtermijn is, ik de uren wil werken en uitbetaald krijgen waarvoor ik recht heb. Ook heb ik er in gezet dat ik in dienst blijf tot 31-5-2016.
Tot op heden nog geen antwoord op gehad. Maandag moet ik van 8 - 12 werken, hier ga ik ook gewoon heen. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:09

ben benieuwd naar antwoord, en super dat je je niet zomaar van de baan laat vegen.

en nu ondertussen op zoek naar ander werk daar heb je nu dan mooi de tijd voor

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 16:10

StalNollie schreef:
ben benieuwd naar antwoord, en super dat je je niet zomaar van de baan laat vegen.

en nu ondertussen op zoek naar ander werk daar heb je nu dan mooi de tijd voor

Daar wacht ik nog even mee. Stel je voor dat ze mij tot 31 mei 16 uur willen laten werken alsnog, dan heb ik geen tijd voor een ander bijbaantje. Zodra er duidelijkheid is ga ik inderdaad direct op zoek!

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 16:23

Dit klinkt als een baantje bij mcdonalds of iets in die richting.. Zo ken ik namelijk een hoop oud collegas die er zo uit gegooid zijn met het zelfde excuus maar allamg over hun proeftijd