Waar is de nuance gebleven? Even frustratie kwijt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:49

Ik heb het betreffende topic ook deels gelezen en ik schrok ook van de titel en vond ik het ook zeer ongepast. Daarentegen heb ik besloten om niet te reageren omdat er al een discussie gaande was of TS dit woord wel of niet zou moeten gebruiken.

Ik vind dat mensen zeker op hun gedrag of woordkeuze moeten kunnen worden aangesproken, maar er hoeven wat mij betreft niet zeven pagina's vol-gediscussieerd te worden of TS de juiste keuze heeft gemaakt of niet. Als het door één of twee bokkers is aangekaart, is dat in mijn ogen voldoende en is het punt duidelijk. Het maakt geen verschil of twee of twintig mensen precies hetzelfde punt duidelijk willen maken aan TS, daar komt uiteindelijk alleen maar meer opstand van.

Wel vind ik het woord kankerzooi zeer ongepast en vind ik dat mods op dat gebied best mogen optreden. Het kan wel degelijk mensen kwetsen of als vervelend worden opgevat. Zelf las ik door de titel het ook meteen anders en veranderde mijn gedachte richting TS direct.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:52

Ikzelf zou het woord nooit gebruiken. Maak het nu zelf ook mee en ja het woord omschrijft wel de chaos, de frustratie en het verdriet in deze context waarin het is gebruikt. Soms is het moeilijk om je gevoel te omschrijven en ja ik begrijp dat het een heftig woord is maar zij voelt dat zo. Het is en blijft lastig. Waar de 1 het begrijpt neemt de ander aanstoot er aan. Soms roep je juist "krachttermen" om het misschien "extra" te benadrukken hoe rot je je voelt. Want dan zie ik het namelijk gewoon als een woord wat omschrijft hoe je je voelt in die omstandigheden. Ik vind het woord zelf wel heftig daarom zou ik het zelf niet zo gebruiken.

Maar wat ik me oprecht afvraag: zou er ook aanstoot aan gegeven worden als het woord kanker niet in de samenleving als scheldwoord werd gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:53

bruintje123 schreef:
Waar ik meer aanstoot aan geef is dat mensen gaan verdediging met en ja ik heb er mensen aan verloren. En zich daarmee een extra recht willen geven tot mopperen erover?
Ik zou bijna willen zeggen wie niet.

Maar dat werkt dus beide kanten op: er zijn mensen die anderen hebben verloren aan iets en akelig worden van krachttermen met die dingen erin, en er zijn mensen die anderen hebben verloren aan iets en dus vinden dat ze vrijuit die krachttermen mogen gebruiken.
Waarom welk aanstoot nemen aan de eersten en niet aan de tweeden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:55

Omdat dit nu het gevoel van ts is.
Haar topic.
Haar manier van letterlijk uiten over de kanker.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:58

Vicky_Belle schreef:
HedwigO schreef:
@ Vicky-Belle: eens, maar hij is heel lastig. Waar trek je grens en hoe voorkom je dat er misbruik van dat " recht" wordt gemaakt?

voor mij is de grens waar het persoonlijk wordt.
Iemand die in een zooi zit omdat er kanker is vastgesteld mag gerust het woord gebruiken

ik heb een dikke huid en neem niet snel iets persoonlijks, daarom schrik ik snel als andere mensen zich zo aangevallen voelen door een term die gebruikt wordt.
En raad eens hoe ik die dikke huid heb gekregen? juist ja, door veel van die termen te horen. Ze uit de weg gaan is ontwijken en daar help je volgens mij niemand mee.

Integendeel, niet te veel je hand boven teergevoelige zieltjes houden.

Je moet je aanpassen aan de wereld,
de wereld moet zich niet aanpassen aan jou.

maar zo werkt de wereld niet vicky..

Jij hebt gekozen om een dikke huid te kweken en je door een hoop krachttermen heen te slaan..
Niet iedereen heeft daar zin in, noch de energie voor (weet jij veel hoeveel iemand heeft meegemaakt en hoeveel verbaal geweld daar nog bijpast?).

Het overgrote deel van de mensen gaat een blokje om.. Terwijl als iemand zit te huilen zonder krachttermen, het overgrote deel van de mensen emotioneel aangesproken wordt. Biologisch ben je zo ingesteld dat je als sociaal levend dier een ander wilt helpen als die daar een beroep op doet.. Huilen en verdriet zorgt onbewust voor de drang om iemand te helpen of te troosten.. Geweld en verbaal geweld daarentegen schakelt onbewust je zelfbeschermingsdrang (immers ermee dealen, kost je op z'n minst energie, of maakt je verdrietig, of boos of zelfs agressief) aan. De twee uitingen zijn in conflict met elkaar. waardoor de reacties ook zeer wisselend zullen zijn..

hoe groter de krachttermen, hoe meer mensen een blokje om zullen lopen.. Bij 'vleeswaren', zullen de meesten wel blijven staan.. ik ook, geen probleem.. . Met ziekten haken er al heel wat meer mensen af, waarbij de oude reeds verdwenen ziekten nog het minst afstoten (krijg toch de tyfeus, krijg de pleuris, pleurislijer), bij ziekten waar mensen mee te maken hebben, haken er al veel meer mensen af.

als er bedreigingen geuit worden aan het adres van anderen, dan haakt het overgrote deel al af.. En als je met een honkbalknuppel of pistool erbij staat te zwaaien, weet je in ieder geval zeker dat 99% van de mensen niets te maken wil hebben met wat je bezig houd en zorgt dat ie dekking zoekt.

Waarom zou je je moeten aanpassen aan verbaal geweld, of ander geweld?

Als accepteren van gescheld, krachttermen, gevloek, getier, of schrijven in caps aanpassen aan de wereld is.. Laat mij dan maar onaangepast zijn *\o/*

In gematigde gevallen met name waar verdriet in het spel is en het beperkt blijft tot verbale krachttermen, kies ik ervoor om mijn schouders maar op te halen en weg te lopen. Want wat heb ik verder met diegene te maken.. als ze hulp of een luisterend oor nodig hebben, dan benaderen ze mij daarmee op de verkeerde manier.

Maar je eigen grens klopt ook niet helemaal, want geef jij iedereen een luisterend oor en een schouder om op uit te huilen zolang het maar niet persoonlijk is? Ook als diegene zou zeggen: ik hoop dat jantje of pietje zelf kanker krijgt, dan weet ie hoe het voelt? Of, jemig wat een eikel, als ik die tegen kom, dan sla ik m het licht uit de ogen?

of is er een moment dat ook jij een grens trekt en diegene aanspreekt dat het wel wat minder kan..
Maar is je huid dan niet dik genoeg dat je niet alles kunt accepteren?

dat je grens anders ligt, heeft niet te maken met hoe dik je huid is, maar waar jij persoonlijk de grens van wat je acceptabel vind trekt.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:59

Bokt is een weerspiegeling van de maatschappij. Alles "moet" tegenwoordig maar gezegd kunnen worden. Veel mensen leven in de IK-vorm. Denken weinig na over gevoelens van anderen. Zelfreflectie ...........velen kennen het woord niet eens.
Ik klik vaak topics weg als er weer een "rel" ontstaat. Bah, wat kunnen mensen lelijk tegen elkaar doen terwijl men ze niet kent. De intonatie van de zinnen niet weten..........
Internet is een mooi medium, maar ook een destructief middel.

karuna
Drukke kabouter

Re: Waar is de nuance gebleven? Even frustratie kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:03

Ik scheld zelf eigenlijk zelden. Een enkele keer s hit of k.t of k l.te en dat is het wel. Zie het nut er niet van. Alleen in dit topic ja daar is het woord kanker volledig op zijn plek.

Ben voldoende mensen om me heen verloren aan die nare rotziekte en voel me er niet door aangevallen. Wel als het gebruikt wordt in situaties die niets met ziekte te maken hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:08

_MelloW_ schreef:
Maar wat ik me oprecht afvraag: zou er ook aanstoot aan gegeven worden als het woord kanker niet in de samenleving als scheldwoord werd gebruikt?

Nee dat maakt verschil in de acceptatie van een woord.
Voor velen hebben bepaalde ziekten of woorden een speciale lading omdat ze er mee geconfronteerd zijn.

daarom is tyfeuszooi en pleuriszooi ook meer geaccepteerd, dan kankerzooi.

tenzij je die ziektes weer met een ander woord combineert..

als je bijvoorbeeld wat een commentaar er vaak is op het woordt 'pismerrie' of 'klotebok' op bokt..
dan zul je op pleurispony, meer negativiteit krijgen dan op pleurismuis in de stal.

En om terug te komen op kanker..
even rekening houdend dat velen het al een heel vervelend woord vinden in combinatie met 'zooi'..

kankerhindoes: dan krijg je een opgetrokken wenkbrauw.. say what??? maar omdat hindoe vaak geen enkele lading heeft, snapt men gewoon niet wat je nu eigenlijk zou willen zeggen..

anders woord het al bij 'kankerburen', om een ruzie met je buren aan te duiden.. Dan krijg je al heel wat meer mensen over je heen.. zelfs als je kanker hebt meegemaakt (wat als excuus aandragen werd dat je het woord mocht gebruiken als je er mee te maken had gehad).. Dan hoor je al heel wat mensen zeggen: dat kan wel weer wat minder, waar slaat dat nu weer op..

Kankermoslims. is al veel meer beladen niet? want of je nu voor of tegen de islam bent.. wat heeft het een nu weer te maken met het ander? En is dat nu wel echt nodig.. Zoek dan maar eens goed in je woordenboek voor een betere benaming..

Maar om het te toppen..

probere, vieze vuile gore kankerjoden maar eens ergens neer te zetten..

dan heb je complete volkstammen die over je heen vallen.. Ook als je ooit te maken hebt met kanker en jezelf nooit wast.

---

dus ja, de lading van een woord, veranderd van situatie tot situatie..

om voor mijzelf te spreken..

in dit topic ben ik weg gewandeld..

als iemand een complete volkstam op die manier bespreekt, dan sta ik wel op en zeg ik er wat van.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:33

Wat maakt de beladenheid, dat vraag ik mij af. Waar ligt dat aan. Je haalt er nu bevolkingsstammen e.d. Bij maar dat is toch heel iets anders dan een op zichzelf staand woord (en ja dat woord brengt dus beladenheid met zich mee). In een andere context nee, dan kan ik het niet begrijpen, schelden met kanker en wat voor ziekte is bij mij echt een no go.
Ik zag een stukje voorbij komen dat mensen die het mee maken het wel zouden mogen gebruiken en zich dat "recht" zouden "toe eigenen". Maar wat geeft die ander dan weer het recht daar weer wat van te vinden dat het "niet mag".
Over nuance gesproken. Ik lees meer dan dat ik typ op bokt want ik merk dat "in between the lines" soms nog wel eens mist. Ook al ben je het soms niet eens, ga eens niet voorbij de boodschap en wees er voor elkaar.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:37

HedwigO schreef:
Ik las net een topic van iemand waarvan haar vader met kanker in het ziekenhuis ligt en het woord " kankerzooi" in haar titel gebruikte. Zeven pagina's verder met mensen die heeel fel worden op dat ene woord en de TS in kwestie helemaal de grond in boren. TS die er in eerste instantie ook heel fel op reageert...Dat mensen zich aangevallen/gekwetst voelen, dat kan, maar waarom moet er direct zo fel, ongenuanceerd en respectloos op gereageerd worden? Ik zie zulk soort reacties/topics op Bokt met regelmaat langskomen, en ik zit vaak hoofdschuddend te lezen.

Na zo'n zoveelste topic vanavond, werd ik er ineens een beetje verdrietig van. Ik trok gelijk in gedachte de lijn met real-life; zwarte piet-disccusie (of mensen zijn direct racisten, of mensen moeten niet zo zeiken over een kinderfeest), de hele vluchtenlingenkwestie (of alle vluchtelingen zijn mannen die onze vrouwen komen verkrachten en de grenzen moeten dicht (en ons land gaat kapot etc), of je bent direct een racist en niet gastvrij als je ook maar 1 kritische noot over vluchtelingen plaatst)....etc etc..

Ik mis de nuance, zelfreflectie, het respect voor elkaar en dingen eens een keer vanuit andermans standpunt bekijken.... Eigenlijk gewoon het " doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" .

Dit moest ik even kwijt. Ik ben benieuwd of meer mensen hier mee zitten/dit zo zien

Tjee, ik heb dat gemist want ik ken het topic wel maar ik vond het te erg voor woorden en wist niet wat ik moest zeggen.

Ik vind het werkelijk absurd dat iemand die in haar frustratie om iets vreselijks zich uit in bepaalde bewoording - iets dat begrijpelijk is - daar op afgerekend wordt!
Wat een totáál gebrek aan empathie! Die lui moesten zich diep schamen!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:42

Ik vind het werkelijk schandalig dat de titel nu veranderd is tegen de wil van dat meisje in. Schelden met kanker kan niet. Maar dit gaat in de letterlijke zin van het woord over kanker en de zooi eromheen. Dat enkele idioten de context niet kunnen lezen en dit als een beledigend scheldwoord zien is toch hun eigen vermogen. Begrijpend lezen is al een onderdeel van het basisonderwijs.

Had het topic nu over wat anders dan kanker gegaan was het inderdaad een ongepaste titel, maar dat is totaal niet het geval.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:38

Schelden doet ik eigenlijk nooit. In het echte leven, om het zomaar te zeggen, probeer ik zoveel mogelijk schelden te vermijden. Is iets ka uu teee dan zeg ik bijvoorbeeld vervelend, of lastig. En ipv sh^t heb ik mijzelf aangeleerd sneu te zeggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:48

Die topic titel was een soort van wanhoopsschreeuw....degenen die daar niet door heen kunnen kijken missen iets.

Anomiepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:52

Lief van mensen dat jullie het voor me opnemen.
Ik zie dat mijn topic gesloten is, voor mij hoeft het niet meer open. Ik scheld niet met kanker, nooit gedaan.
Als er iemand is met een dikke huid, dan kan ik wel zeggen dat ik dat heb. Gister op mijn werk ben ik nog uitgescholden voor kankermongool, gewoon omdat ik een patiënt aan zijn afspraken hield. "Ik hoop dat je vader sterft aan kanker". Gewoon omdat bepaalde collega's iets van mij niet privé kunnen houden.
En dan gaan mensen in mijn topic (en ook nog eens via pb) zagen om het gebruik van het woord kanker en zooi bij elkaar. Kankerzooi, dat het precies beschrijft.

Bedankt Bokt!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:00

Ach meid toch, dit er ook nog bij :(:)
Hoe de zaken in jouw topic afgehandeld zijn kan gewoon echt niet door de beugel, zowel het gedrag van bepaalde Bokkers die over het woord 'kankerzooi' vielen, als de aanpak van de mods. Vind het echt ronduit schandalig, denk je even je hart te kunnen luchten, krijg je een hoop randdebielen die niet weten wanneer ze hun grote bek moeten houden. Excuses voor het taalgebruik, maar kan hier echt ontzettend kwaad van worden, vooral omdat het zo'n zwaar beladen onderwerp is :n

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:06

Ik snap heel goed waarom bokkers over kankerzooi vallen en ik ben het eens met de keuze van de mods om 'zooi' uit de topictitel te halen. Toen ik die titel zag voelde ik mij er niet prettig bij. Voor iemand die heel dichtbij iemand verloren is aan kanker zal dat gevoel waarschijnlijk nog vele malen erger zijn. Je ziet die titel als eerste zonder context, logisch dat je dat er zelf bij bedenkt voordat je het topic leest. Als in het topic kankerzooi was gebruikt in plaats van in de titel, zouden er waarschijnlijk veel minder verhitte reacties zijn, je leest immers meteen in wat voor een context het is geschreven.

Neemt niet weg dat het een ontzettend vervelende, heftige en emotionele situatie is voor de TS van dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:57

Moderatoropmerking:
Ook dit topic gaat weer open. Wel met het verzoek om hier niet door te gaan over de titel/keuze voor aanpassing in het andere topic, maar om de discussie algemeen te houden zoals deze ook aangesneden is door de TS hier.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:18

Ik liep een tijdje terug met hetzelfde idee rond. De hele samenleving lijkt wel gek geworden, en het internet voorop.

Nou moet ik wel zeggen: ik lees de politieke topics op Bokt niet en ik reageer er al helemaal niet op. Dit ondanks dat ik een duidelijke mening heb over alle zaken die op dit moment spelen. De ervaring leert nou eenmaal dat discussies over politiek en religie op het internet heel snel in dom gekift ontaarden. Eigenlijk wil ik helemaal niet weten wat jullie politieke en wereldbeschouwelijke ideeën zijn. Dat leidt alleen maar tot onnodige ergernis, die hoe dan ook een negatief effect heeft in discussies over andere onderwerpen. En uiteindelijk is Bokt een paardenforum, dus het zou zonde zijn als je door off-topiczaken als politiek ruzie krijgt.

We leven in een tijd van zware polarisatie, net als in de jaren zeventig en vroege jaren tachtig. Feiten en nuances doen er niet meer toe, de extremen trekken de aandacht. Zij hebben de overzichtelijkste standpunten, die zich het makkelijkst laten schreeuwen. Gevolg daarvan is ook dat de samenleving steeds meer in twee groepen wordt verdeeld: als je dit vindt, ben je dat en moet je dat doen. Als je laagopgeleid bent

* Stem je PVV (hardcoregevallen juichen ook bij zinkende vluchtelingenboten)
* Lees je de Telegraaf (vaak alleen online, om onder berichten te reageren)
* Haal je friet met vette frikandellen bij de snackbar
* Rij je in een oude auto met spoilers, om veel geluid te maken
* Drink je goedkoop bier uit een blikje
* Hou je van voetbal en darts
* Luister je naar smartlappen of trance (afhankelijk van je leeftijd)
* Kijk je SBS6

Als je hoogopgeleid bent
* Stem je GroenLinks (of D66)
* Eet je geen vlees (vaak ook geen suiker en hardcoregevallen ook geen gluten)
* Vier je geen sinterklaas (want dat is racistisch) en Koningsdag (nationalistisch)
* Luister je naar indierock of klassieke muziek
* Rij je in een bakfiets
* Kijk je niet naar sport, maar stuur je wel je kinderen naar de hockey
* Kijk je voornamelijk naar de VPRO, maar liever nog naar de BBC

Ikzelf zit in de cultuurwereld, waar toch aardig wat mensen met veel punten op het tweede rijtje rondlopen. Soms heb ik het idee dat ik me moet verontschuldigen omdat ik wel van voetbal hou. Nee, dat ongenuanceerde, die kliekvorming is niets voor mij. En voor veel meer mensen niet. Misschien moeten wij "nuancen**kers" ons maar wat meer laten horen. De wereld hoeft niet voor eeuwig het terrein van kiftende extremen te blijven!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:28

Ik vond dit voorval nu een typisch voorbeeld van een keuze van mensen om zich over de bewoording gekwetst te voelen, wat niet nodig was. En dan vervolgens deze gekwetstheid zwaarder te wegen dan het diepe ongelukkige gevoel van de ts die verdriet en angst heeft over haar vader.
En dat vind ik zeer egoïstisch.

En ja, typisch weerspiegeling van de maatschappij, namelijk dat mensen prioriteiten bij zichzelf leggen door zich weinig in te leven in de ander.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:44

musiqolog schreef:
Ik liep een tijdje terug met hetzelfde idee rond. De hele samenleving lijkt wel gek geworden, en het internet voorop.
Gevolg daarvan is ook dat de samenleving steeds meer in twee groepen wordt verdeeld: als je dit vindt, ben je dat en moet je dat doen. Als je laagopgeleid bent

* Stem je PVV (hardcoregevallen juichen ook bij zinkende vluchtelingenboten)
* Lees je de Telegraaf (vaak alleen online, om onder berichten te reageren)
* Haal je friet met vette frikandellen bij de snackbar
* Rij je in een oude auto met spoilers, om veel geluid te maken
* Drink je goedkoop bier uit een blikje
* Hou je van voetbal en darts
* Luister je naar smartlappen of trance (afhankelijk van je leeftijd)
* Kijk je SBS6

Als je hoogopgeleid bent
* Stem je GroenLinks (of D66)
* Eet je geen vlees (vaak ook geen suiker en hardcoregevallen ook geen gluten)
* Vier je geen sinterklaas (want dat is racistisch) en Koningsdag (nationalistisch)
* Luister je naar indierock of klassieke muziek
* Rij je in een bakfiets
* Kijk je niet naar sport, maar stuur je wel je kinderen naar de hockey
* Kijk je voornamelijk naar de VPRO, maar liever nog naar de BBC
!

Oi ik ben toch hoog opgeleid maar pas niet in rijtje twee maar ook niet in 1. Ben een mix van beiden maar ook weer niet,

Stemgedrag beiden niet, ik eet vlees maar matig, bier of alcohol drink ik niet zeker sinterklaas, koningsdag vieren. Luister graag naar trance :D al is onvervalste rock (ook boerenrock) en eigenlijk alles behalve smartlap en jazz. :') heb wel een bakfiets alleen daar kan ik niks mee. Heb een oude auto die helaas niet te pimpen is. -O- sporte vroeger graag en kijk er ook graag naar alles behalve darts, hockey of standaard voetbal. Kijk graag naar de bbc maar meer naar discovery.

Waar van ik dan onder? _O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-01-16 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:45

Ik pas in geen enkel rijtje thuis. En stemgedrag... ik word met het jaar zwevender en weet het niet meer. Heb linkse trekjes en rechtse trekjes.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:44

Dat is een beetje mijn punt. De meeste mensen horen in geen van beide rijtjes, maar in tijden van polarisatie wordt alles gepolitiseerd (dus heel gewone dingen worden ineens links of rechts).