Ijzel en thuisblijven?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:10

genja schreef:
Moet zeggen dat ik echt geen fan ben van het thuis blijven. Maar als ik hoor hoe de situatie op de weg is snap ik het wel. Zo extreem is het zelden begrijp ik uit de berichtgeving en er wordt ook advies gegeven thuis te blijven. En weet niet of collega ver van werk woont maar snap dat ze het risico niet gaat nemen. Weet niet hoever jij moet reizen maar voor morgen is ook weer advies thuis te blijven.

En buiten dat het is misschien niet collegiaal maar het is wel iets tussen werkgever en jou collega. Waarschijnlijk wordt jij ook niet verplicht te komen?

Ik kreeg dinsdag in de loop van de ochtend een appje dat een collega die bij mij uit de buurt komt er was, dat ik dus ook wel kon komen. Was toen al bezig de auto te ontdooien en wou ook komen, maar had dus ook niet echt keus meer ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:12

Relaxed schreef:
genja schreef:
Moet zeggen dat ik echt geen fan ben van het thuis blijven. Maar als ik hoor hoe de situatie op de weg is snap ik het wel. Zo extreem is het zelden begrijp ik uit de berichtgeving en er wordt ook advies gegeven thuis te blijven. En weet niet of collega ver van werk woont maar snap dat ze het risico niet gaat nemen. Weet niet hoever jij moet reizen maar voor morgen is ook weer advies thuis te blijven.

En buiten dat het is misschien niet collegiaal maar het is wel iets tussen werkgever en jou collega. Waarschijnlijk wordt jij ook niet verplicht te komen?

Ik kreeg dinsdag in de loop van de ochtend een appje dat een collega die bij mij uit de buurt komt er was, dat ik dus ook wel kon komen. Was toen al bezig de auto te ontdooien en wou ook komen, maar had dus ook niet echt keus meer ;)

Jawel, bellen en zeggen "leuk dat blablabla zijn leven waagt, ik niet!" ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:12

@tamary

Op het werk hadden wij het er over met collega's (ziekenhuis)
Dat er toch echt niet gekeken zou worden waar je vandaan komt.
Ik kom van ver maar dat is mijn probleem.
En dat is ook gewoon zo.
Ik kies er voor om 30 km van thuis te werken.

Ons team is erg klein. (te klein bezuiniging) dus 4 nachtdiensten opvangen gaat niet zonder andere te over belasten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:14

Ergens kan ik mij jouw irritatie wel voorstellen. Ik heb zelf geen kinderen en altijd collega's gehad
die wel kinderen hebben. Er komen altijd dezelfde 'smoezen' om de hoek; geen oppas, kind is ziek,
kind is jarig enz.. Deze collega's kunnen altijd rekenen op veel begrip en zijn vaker afwezig bij
vergaderingen enz. Mocht ik ook ooit kinderen krijgen dan hoop ik ook op dit begrip want met kinderen
kun je gewoon niet alles plannen/voorzien.

Stel dat jouw collega 2 kleine kinderen heeft dan kan ik mij voorstellen dat zij daarmee niet
over een spekgladde weg gaat lopen/in de wandelwagen ofzo iets om naar een oppas te gaan
terwijl het advies is gegeven om thuis te blijven.

Voor mijzelf is het trouwens wel heel lastig om weg te blijven. Ik werk op een kinderdagverblijf en ik kan
niet zomaar zeggen; ik kom niet.. De kindjes worden wel gebracht en er moet iemand zijn.
We hebben niet zo'n groot bedrijf dus zomaar iemand anders bellen zit er ook niet altijd in.
Laatst bijgewerkt door xApple op 06-01-16 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:16

Bruintje, Als verzorger moet je ook weten dat regel 1 van de EHBO is: breng nooit je eigen leven in gevaar ;)

Ik kan me nog zo'n tragisch verhaal herinneren van de ijzel een paar jaar geleden. Mensen op bezoek bij familie. Vrouw was bang en wilde blijven slapen, man zei dat het heus wel mee zou vallen.
Ze zijn nooit thuis gekomen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-01-16 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:16

Dit is bij ons heel normaal op de zaak, om in zulke gevallen vrije uren in te leveren om bij de kinderen te blijven.
Mijn baas en collega's doen hier niet moeilijk over..

Gelukkig maar, misschien zat de bso vol en hadden opa en oma wel vakantie en waren ze niet thuis.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:17

De laatste keer met lichte ijzel zag mijn auto er zo uit. Dus mijn werkgever kan de volgende keer op zijn hoofd gaan staan, ik heb mijn lesje geleerd.

Overigens was ik hier niet verplicht te komen werken, ik dacht dat t wel ging op de weg na het strooien.

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:18

Op de Facebook van mijn nicht, stond dat de strooidiensten niet meer op pad durfden. Zij moest nog naar huis :+

Persoonlijk zou ik onder die omstandigheden ook niet gaan, al helemaal niet met kinderen de weg op, en niet voor een paar uurtjes.
Bij ons regent het alleen maar, maar het klinkt behoorlijk extreem.

Verder vind ik het aan je leidinggevende om zich daar een mening over te vormen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:18

Even buiten het weer om,ik als werkende moeder heb ook wel eens in een situatie gestaan waarbij ik mijn werk moest laten schieten.
Als je kinderen hebt kan je simpelweg niet in iedere situatie op stel en sprong je kind ergens 'dumpen'.
Even gauw een oppas van marktplaats plukken die je nog nooit gezien hebt zou doorgaans geen enkele ouder graag doen.
Ookal heb je een oma beschikbaar, ook díe heeft een menselijk leven en kan niet 24/7 klaar staan. (Hier werken beide opa's en oma's bijvoorbeeld zelf ook nog)

Over het ijzel verhaal; zélf zou ik wellicht nog heel stoer in de auto durven stappen,maar de veiligheid van mijn kind zou ik dan weer niet in gevaar brengen!... Maar wellicht is dat mijn oer-moeder-instinct-dingetje die je krijgt als je mama wordt :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:19

DRACHTEN - Op de autosnelweg A7 tussen Drachten en Heerenveen vonden aan het begin van de avond meerdere ongevallen plaats. Het ging naar alle waarschijnlijkheid om tientallen aanrijdingen. De weg is plaatselijk spekglad waardoor het ene na het andere ongeval in korte tijd plaatsvond.

Dit dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:19

Joliieeenn schreef:
Anoniem schreef:
Dat niet alleen... Als opa/oma/oppas een stukje verderop wonen is het voor hun misschien ook lastiger te bereiken. Het is prut voor jou, absoluut maar het is imo niet aan jou om te oordelen of ze wel of geen oppas kan regelen..

Dit dus.. Je weet niet wat er bij die mevrouw thuis misschien aan de hand is of net niet. Hou zou jij het vinden als mensen zich met jouw zaken bemoeien? Het is niet aan jou om te oordelen. Krijg de kriebels van mensen die hun neus in zaken steken die niet hun zaken zijn. Sorry!

Haar zaken? Mijn zaken bedoel je? Ik moet haar werk er gewoon bij doen, dus gaat mij wel degelijk aan. Daarbij is 95% van mijn collega's gewoon op het werk, ze is dus echt een uitzondering. Naar haar toe doe ik er verder niets mee, dat is niet aan mij, maar ik ben wel benieuwd hoe Bokt hierover denkt.

En met die mevrouw is niets aan de hand, dinsdagmiddag had ik dr nog aan de telefoon en was ze met de kids buiten aan het 'schaatsen' ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:20

Relaxed schreef:
En met die mevrouw is niets aan de hand, dinsdagmiddag had ik dr nog aan de telefoon en was ze met de kids buiten aan het 'schaatsen' ;)

Auto's zijn niet geschikt voor ijsbanen. en zeker niet als je daar weinig ervaring mee hebt/onzeker bent.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:21

Ik werk in de GGZ dus kan niet thuis blijven, maar als je de keus hebt om met dit weer thuis te blijven zou ik het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:22

Tja... Ik ga morgen werken. Loop stage in de zorg dus ben boventallig maar ik ga wel.
Kinderen hebben waarschijnlijk ijsvrij morgen maar gelukkig is mijn vriendin vrij. Anders heeft de school hier de optie om toch de kinderen op te vangen.

Ik woon met fiets/auto 10 minuten van het werk... Vrees echter dat ik morgen moet gaan lopen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:22

Daar zit dus het knelpunt, had ik goed gegokt, je moet haar werk erbij doen en dat zint je niet. Dan moet je aan je werkgever mededelen dat je dat niet ziet zitten en niet van plan bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:23

KimD schreef:
Daar zit dus het knelpunt, had ik goed gegokt, je moet haar werk erbij doen en dat zint je niet. Dan moet je aan je werkgever mededelen dat je dat niet ziet zitten en niet van plan bent.

Na het knelpunt is meer dat ze 'geen oppas' best vaak als excuus heeft. Het wordt dan ook gewoon medegedeeld, geen overleg.. Als ik vrij wil/moet, overleg ik dit ;)

Werk erbij, zover het lukt doe ik het, geen probleem,maar er blijft wel wat liggen :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:24

@sizzle.
Niet iedereen in het ziekenhuis is verzorgende :+

Ik ben gewoon van mening dat je de collega's niet op kunt laten draaien voor de andere haar afwezigheid.
Of dat moet in goed overleg gebeuren.

En dat lijkt in dit geval van ts niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:25

Ik ben ook niet gaan werken.
Kids zijn thuis (hebben geen oppas meer nodig), ben ook met ze gaan glijden buiten, maar ik wilde vanavond wel veilig naar huis toe komen, en die kans was best klein.

Ben blij dat ik niet gegaan ben, het is nu alweer spekglad op de weg.
Ook al hoef je "maar" 500 meter over een ijsweg, als het niet gaat, dan gaat het niet.
De buurman kwam met zijn auto niet meer de garage in omdat het te glad was.

Mijn zusje is bevallen vandaag; tja daar ga ik ook niet heen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:26

tja, blijkbaar heeft ze genoeg vakantie uren?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:26

Relaxed schreef:
KimD schreef:

Na het knelpunt is meer dat ze 'geen oppas' best vaak als excuus heeft. Het wordt dan ook gewoon medegedeeld, geen overleg.. Als ik vrij wil/moet, overleg ik dit ;)

Werk erbij, zover het lukt doe ik het, geen probleem,maar er blijft wel wat liggen :j

Het is aan je baas hier evt wat van te zeggen.
Dat jij alles netjes overlegt is super fijn, maar blijkbaar vind je baas het geen probleem dat zij zich zo afmeldt.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:27

Nouja val mij aan wat je wilt. Maar de reacties spreken voor zich ;) En nee, haar zaken. Dat jij haar werk moet doen is minder maar zo is het nu eenmaal. Maak je druk om je eigen leven niet over of zij een nieuwe auto hebben die ze niet in de kreukels willen rijden of dat de kinderen niet naar de oma kunnen in dezelde straat..

Vraag me af hoe jij zou reageren als jouw collega zo over jou praat..

Edit; als je het zo vervelend vindt dat zij niet hoeft te overleggen moet je bij je baas zijn imo. Niet bij je collega.
Laatst bijgewerkt door Joliieeenn op 06-01-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:28

Relaxed schreef:
Haar zaken? Mijn zaken bedoel je? Ik moet haar werk er gewoon bij doen, dus gaat mij wel degelijk aan. Daarbij is 95% van mijn collega's gewoon op het werk, ze is dus echt een uitzondering. Naar haar toe doe ik er verder niets mee, dat is niet aan mij, maar ik ben wel benieuwd hoe Bokt hierover denkt.

En als ze wel naar haar werk probeert te komen en onderweg een been breekt doe je haar werk ook nog een poos erbij.

Het is nu eenmaal zoals net is. Overmacht. En dan kan je sneu bij de verwarming / voordeur gaan pruilen tot het over is of je maakt er het beste van. En we kúnnen nu schaatsen op straat, hoe vet is dat! Geniet ervan of gún een ander even dat momentje.

Ik baal ook, mijn zaak is al twee dagen dicht en morgen kan ook 1 collega niet komen omdat de school waar ze werkt dicht is. En mijn patiënten bellen bij bosjes af. En ik geef ze geen ongelijk. Grote wegen zijn begaanbaar, maar eer je een woonwijk veilig uit bent...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:29

Ik denk dat je je een beetje druk maakt om niks. Heel lang zal deze situatie niet meer aanhouden, dus je hoeft ook geen weken het werk van je collega erbij te doen. Bovendien is het gewoon levensgevaarlijk om nu de weg op te gaan als er zoveel ijzel ligt.... Het wordt overal ten zeerste afgeraden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:29

Niet iedereen is bereid om gevaar te looen voor zijn/haar collega/baas/klant etc.
Dat sommige 'bikkels' willen zijn is geen reden dat anderen dat ook te moeten zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:32

Sizzle schreef:
Niet iedereen is bereid om gevaar te looen voor zijn/haar collega/baas/klant etc.
Dat sommige 'bikkels' willen zijn is geen reden om dat anderen dat ook te moeten zijn.

Ik zeg ook wel eens dat ik gek ben.

En dit topic is dan best wel waardevol.

Nadeel dan weer. Contract verlenging zit er dan niet in.
En daarom extra gek.

Ons team was erg duidelijk toen wij het er van de week over hadden.
Dus blij dat het hier 8 graden was.