(Wonen) Vaste lasten verdelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:55

Bij ons: alles op de hoop en wat nodig is, is nodig. We hebben wel twee rekeningen, was zo en hebben we gewoon gehouden uit gemak. Geluk is wel dat we samen paarden hebben, samen paardrijden en niet een aparte hobby hebben. Wel ga ik net iets vaker uit (nou ja, eens per twee maanden haha) maar let dan wel op de kosten die ik maak. Mocht ik me er te schuldig over voelen (bijvoorbeeld een keertje extra uit eten met vrienden) koop ik wat leuks voor z'n paard of iets wat hij wilde hebben.
Laatst bijgewerkt door FromNorway op 04-01-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:56

TS: Dat is wel vaker in dit soort topics, mensen snappen het vaak niet dat je eigen rekeningen naast een gezamenlijke rekening aanhoudt juist vanwege lossigheid (positief naar elkaar) in plaats van zurigheid (negatief / afstandelijk) zoals zij het zien :P

Abercrombie

Re: (Wonen) Vaste lasten verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:58

Dat is nog het makkelijkste. Een man die ook paarden als hobby heeft hahahaha

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 13:58

Eerlijk is volgens mij: je telt beide salari op en bekijkt welk percentage ieder verdient. Je betaalt dan de vaste lasten naar dat percentage. Bv ipv 50/50, jij 35%, je man 65%. De rest is voor jullie persoonlijke rekening.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 13:59

pmarena schreef:
TS: Dat is wel vaker in dit soort topics, mensen snappen het vaak niet dat je eigen rekeningen naast een gezamenlijke rekening aanhoudt juist vanwege lossigheid (positief naar elkaar) in plaats van zurigheid (negatief / afstandelijk) zoals zij het zien :P

Haha idd. Mijn man houd van electronica (tablets. Smart watches enzovoort) dus zijn hobby naast het roken is ook niet goedkoop :+

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:01

Wij hebben het zo afgesproken:

1 gezamelijke rekening (voor alle vaste/variabele kosten), 2x aparte rekening (spullen voor de 'leuk'). Elke maand storten we wat op beide aparte rekeningen. Op die manier kunnen we 'sparen' voor duurdere aankopen voor onszelf.

Als mijn vriend in een jaar (bijv) 5000 euro uitgeeft aan zijn hobby en ik nog geen 200, is dat niet helemaal eerlijk in mijn opinie. Ondanks dat hij wellicht een hoger inkomen heeft, ik doe namelijk ook mijn best.
Het gaat dan puur over zaken die 'niet echt nodig zijn'. Dat 5e dekje is niet nodig, evenals het zoveelste extra onderdeel van zijn fiets. Maar op die manier kan je er toch voor sparen. Kosten van hobby, boodschappen, kleding e.d. vallen gewoon onder uitgaven van de gezamelijke rekening.

Ander verhaal is het als ik voor mijn lol thuis ga zitten en op mijn vriend zijn salaris ga leven. Dan vind ik dat mijn aandeel in het huishouden kleiner is dan die van mijn vriend. Dat is niet het geval voor TS, zij gaat minder werken voor HUN kind. Dus blijft (in mijn opinie) een evenredig aandeel houden in het huishouden, enkel met een lager inkomen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:10

Wij hebben beide een eigen rekening en een gezamelijke rekening.
In theorie stort mijn man nu alleen geld op de gezamelijke rekening stort := ik ben ook minder gaan werken.
Mijn man betaald alle vaste lasten en de paarden, ik betaal de boodschappen en kleding ed voor de kinderen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:12

Jij gaat minder werken, en dus minder verdienen, om voor jullie kind te zorgen. Daardoor wordt het totaalinkomen van jullie gezin minder, en ik vind dat jouw man daarvoor ook een evenredig aandeel moet inleveren. Het is immers ook zijn kind (neem ik aan :+ ).

Ik zou dus zeggen: bereken de inkomstenderving en deel dit door 2. Breng dit bedrag in mindering op wat jullie nu maandelijks overhouden voor je eigen uitgaven. De vaste lasten zullen met een kind zeker niet minder worden, dus daar zou ik niet op besparen.

Eventuele loonsverhogingen door carrière in de toekomst worden ook eerlijk over beiden verdeeld. Immers, door flink minder te gaan werken geef jij je carrière-mogelijkheden en groei voor de toekomst (nagenoeg) op. Het zou niet eerlijk zijn dat alleen op jouw schouders terecht te laten komen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:46

Sammie schreef:
Youknowme schreef:
Wij gooiden alles op 1 hoop maar in de praktijk is gebleken dat als we zijn salaris voor de vaste lasten en mijn inkomen voor de leuke dingen/extra houden we meer per maand overhouden.

:? Ingekomen bedrag is t zelfde dus hoe kan dit dan?

Geen idee hoe dat kan :( maar is echt zo haha. Ik denk omdat 1 persoon de betaalpas dus heeft en je dus niet zomaar wat kan kopen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 16:51

Ik zou het als volgt doen.

Beide inkomens op een hoop gooien.

- vaste lasten eraf (dus huur/hypotheek, boodschappen, gas, water, electra, kabel etc)
- spaarbedrag eraf voor het gezin (nieuwe wasmachine, auto, etc)

wat over is delen door 2, ieder krijgt dat gedeelte voor eigen hobby's etc om naar eigen inzicht uit te geven.

Naar rato zou ik niet eerlijk vinden, ze hebben samen de keus gemaakt dat TS minder gaat werken, dan moeten beide daar evenveel voor inleveren en niet alleen TS omdat zij degene is die minder inkomen gaat krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 17:31

Jij zegt het wat handiger dan ik, maar komt op hetzelfde neer :j
Dat is i.m.o. gewoon het eerlijkste in deze situatie :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:16

Dit is een van de belangrijkste redenen om geen gedeeld huishouden te hebben. Ik zou dat gezeur echt niet willen hebben. Ik zou me verschrikkelijk druk maken als hij een grote uitgave zou doen en ik zou zelf geen gedoe willen als ik iets zou willen kopen waar hij het niet mee eens is.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:19

verootjoo schreef:
elenaMM77 schreef:
ik vind mein und dein in een huwelijk een beetje raar..

immers, wat doe je dan als de vrouw een huisvrouw/huismoeder is?

In mijn ogen, gedurende een huwelijk is wat er binnenkomt geheel voor alle gezamelijke uitgaven.
De vaste lasten moeten betaald worden.
En wat er overblijft, daarvan wordt in overleg al het aanvullende betaald..

de sigaretten in mijn ogen, vallen onder de boodschappen..
stalling en voer, valt onder vaste lasten.

is er een keer weinig geld en moet de hoefsmid komen.. dan overleg je met elkaar of de hoefsmid nog twee weekjes kan wachten.. of dat het echt moet en dat je dan wat goedkoper boodschappen doet..

Ik houd er niet van om de lineaal langs zaken te leggen... 'jij hebt 5 euro meer uit gegeven aan lekkers of leuks, dus..'.

als het scheef gaat, dus al het geld gaat naar stal, of naar de kroeg waardoor de reserves te hard slink.. dan praat je erover met elkaar..

Want hoe gaan jullie dat anders straks doen met een gezin.. geld is verdeeld en dan heeft je kleine ineens een nieuwe broek nodig want bij het spelen is er een grote scheur in gekomen.. moet je dan weer zakgeld terug gaan halen bij je partner?

----
dat je met elkaar afspreekt dat je per maand 50-100 euro in je beurs steekt voor persoonlijke uitgaven die verder niet besproken hoeven te worden, dat vind ik nog tot daaraan toe..

wat drinken op of onderweg, snel even langs het ruiterhuis. Niet als zakgeld.. maar zodat je in je financiën als je dat scherp bij houd, gewoon als overig persoonlijk mooi rond kunt wegzetten en niet iedere euro hoeft te noteren.

Eens... Hier ook alles op den grooten hoop. Alles wat er in komt is van ons samen :j

En hier ook :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:34

Hoe hebben jullie het dan notarieel vastgelegd? Of zijn jullie niet onder huwelijkse voorwaardes getrouwd maar in gemeenschap van goederen? Als het het laatste is, dan is het allemaal 1 pot nat en is er niets van jou of van hem, en is jouw paard ook net zo goed van hem en zijn financiële verantwoordelijkheid.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:36

Hier gaat alles op 1 rekening waar we ook gezamenlijk van sparen. Het geld wat we via schenkingen van onze ouders krijgen blijft apart en zal de ander nooit aan kunnen komen ook niet als er getrouwd wordt.

Ik moest er in het begin heel erg aan wennen om te delen omdat het voelt als mijn mijn mijn :p
Nu gaat het wel goed gelukkig en gaat het zo z'n gangetje.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:52

pmarena schreef:
Als jouw salaris alleen maar vermindert omdat je minder gaat werken vanwege JULLIE kind, zou ik zeggen dat je kijkt naar wat je nu allebei als zakgeld overhoudt per maand.

Stel dat dat nu 500 euro is die jullie maandelijks voor jezelf hebben, en je gaat totaal 400 euro minder verdienen, dan zou ik zeggen dat dat 200 euro de man kost en je dus allebei nog 300 euro zakgeld in de maand over houdt.

En dan maar hopen dat het met jullie bedragen uit komt dat je allebei nog je hobbies kan betalen :=

Dit lijkt mij het eerlijkst als je toch wat gescheiden wilt houden( wat ik overigens goed begrijp, ik wil niet weten wat mijn man aan zijn hobby uitgeeft want dat vind ik altijd te veel en andersom ook :') )

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:57

3 Maanden geleden is mijn vriend bij mij ingetrokken. Op dit moment heeft hij helaas geen baan, dus ik betaal nog steeds (net als voorheen dus) alle vaste lasten voor het huis en de huisdieren. Hij betaalt alle boodschappen, wat mij betreft een perfecte regeling.
Als hij dalijk wel een baan heeft zullen we vaste lasten verdelen naar hoeveel we verdienen. Ik ben hoofdverdiener, dus ik zal ook wat meer betalen. Helemaal prima, het is immers ook mijn koophuis.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 19:58

Mijn man betaald bijna alles qua vaste lasten. Ik ben dan weer verantwoordelijk voor de grotere bedragen in 1 keer: verzekeringen rondom huis, stal paard (eens per jaar) en in 2015 babykamer, kinderwagen en nou ja, haast alles voor de baby betaal ik. Kleding en schoenen betaal ik ook voornamelijk. En de kleinere abonnementen zoals tv, ketel en belastingen. Ik heb een klein contract dus mijn vaste inkomen is laag, dus is het niet handig om bv hypotheek te betalen want dan sta ik vlot rood :+ maar omdat ik vaker meer werk kan ik ook wat meer opzij zetten dus spreek ik mijn spaarrekening aan voor grotere uitgaven :)

Wel beide aparte rekeningen, gezamelijke rekening deden wij niets mee dus is opgeheven haha. Ik beheer liever mijn eigen geld :Y)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:00

pmarena schreef:
Als jouw salaris alleen maar vermindert omdat je minder gaat werken vanwege JULLIE kind, zou ik zeggen dat je kijkt naar wat je nu allebei als zakgeld overhoudt per maand.

Precies. Wat doet jouw man eigenlijk extra voor jullie kind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:01

Wij doen eigenlijk alles op 1 hoop, maar wij hebben dan ook een gezamelijke passie (paarden).
We gaan over 10 dagen en [***] en mijn vriend heeft mijn pinpasje in zijn portemonnee zitten.
Als we een grote uitgave willen of moeten doen, overleggen we dat gewoon met elkaar. :)

Er is niks fout, kijk wat bij je past. :j

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:55

Suzanne F. schreef:
Dit is een van de belangrijkste redenen om geen gedeeld huishouden te hebben. Ik zou dat gezeur echt niet willen hebben. Ik zou me verschrikkelijk druk maken als hij een grote uitgave zou doen en ik zou zelf geen gedoe willen als ik iets zou willen kopen waar hij het niet mee eens is.

Juist! ;) Daarnaast, en dat vind ik nog veel belangrijker, wil ik niet dat m'n partner betaalt voor dingen die ík wil / leuk vindt! Die dingen wil ik zelf betalen!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:33

Zelfde situatie hier.

Ik ben van 40 naar 13 uur gegaan vanwegen een kind.

Mijn man betaald bijna alle vaste lasten, behalve mijn zorgverzekering telefoon en auto(wegenbelasting/verzerkering)
Ook betaald hij de grote boodschappen van het weekend en de boodschappen van door de weeks betaal ik..

Wekelijks stort hij 300/350 euro naar mijn rekening..

Zodat ik ongeveer bij m'n loon kom van 40 uur werken.. Met m'n 13 uur verdien ik goed.. Maar
een poep beetje vergeleken met 40 uur..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 15:42

Is wel wennen he ineens zoveel minder loon ontvangen als je gewend was om altijd fulltime te werken. Het voelt voor mij in ieder geval wel gek.

De reden dat wij hier voor kiezen is omdat het geen optie is om de kleine 5 dagen per week naar de opvang te doen. Dat is niet te betalen en ik heb ook geen kindje op de wereld gezet om het 5 dagen naar de opvang te brengen. Daarbij kregen wij amper iets terug van de belasting door onze inkomens en ik woon 140 km bij mijn werk vandaan. Dus het is niet alleen de 8u per dag werken maar ook nog de reistijd. Gelukkig kan ik veel thuiswerken.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:46

Ja absoluut wennen.. Helemaal omdat je luxe gewend bent..
Ik heb dat best wel heel erg moeten omgooien..

Niet wekelijks shoppen, lunchen buiten de deur..
Want ja dat is wel een gewenning en met maar 13 uur werken heb ik daar veel meer tijd voor haha.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:47

Nadat we allebei geen eigen geld meer hadden (huis met verbouwing), is het 1 rekening geworden. Het zijn ONZE beesten, dus ook ONZE rekeningen. Je weet wel van elkaar wat de ander graag zou willen hebben, dus daar kan je naar toe sparen.

Als je allebei je eigen rekening aan houdt zou ik gaan voor allebei 1000 euro (vanuit het voorbeeld) Je moet het eigenlijk zien als 'oppasgeld' wat hij anders kwijt zou zijn. Dus jij investeert in jullie kindje.

Alleen vraag ik me dan af hoe je samen spaart, als het dak vervangen moet worden, er een uitbouw komt enz. Als de ene elke keer zijn 1000 euro voor dat soort dingen spaart en de ander niet, dan is het ook scheef.

Of als je paard 500 euro per maand kost incl alle lessen enz en de voetbal 30 euro per kwartaal (en hoogstens een keer nieuwe voetbalschoenen en wat kosten voor een 3e helft), dan spaart je partner veel meer, dus zal hij uiteindelijk de vakantie betalen?

Ik vond het heel moeilijk, dus nu alles op 1 hoop en alles in overleg, dan hebben we daar geen wrijving meer over (want hij betaalde de andere auto / vakantie want bij ons ging idd mijn geld naar MIJN huis (toen nog wel) en de paarden ;) Maar pas toen ik echt helemaal zeker was dat wel ook bij elkaar zouden blijven en mijn eigen spaargeld ook op was :+