Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
pmarena schreef:TS: Dat is wel vaker in dit soort topics, mensen snappen het vaak niet dat je eigen rekeningen naast een gezamenlijke rekening aanhoudt juist vanwege lossigheid (positief naar elkaar) in plaats van zurigheid (negatief / afstandelijk) zoals zij het zien
ik ben ook minder gaan werken.
).Sammie schreef:Youknowme schreef:Wij gooiden alles op 1 hoop maar in de praktijk is gebleken dat als we zijn salaris voor de vaste lasten en mijn inkomen voor de leuke dingen/extra houden we meer per maand overhouden.Ingekomen bedrag is t zelfde dus hoe kan dit dan?
maar is echt zo haha. Ik denk omdat 1 persoon de betaalpas dus heeft en je dus niet zomaar wat kan kopen. 
verootjoo schreef:elenaMM77 schreef:ik vind mein und dein in een huwelijk een beetje raar..
immers, wat doe je dan als de vrouw een huisvrouw/huismoeder is?
In mijn ogen, gedurende een huwelijk is wat er binnenkomt geheel voor alle gezamelijke uitgaven.
De vaste lasten moeten betaald worden.
En wat er overblijft, daarvan wordt in overleg al het aanvullende betaald..
de sigaretten in mijn ogen, vallen onder de boodschappen..
stalling en voer, valt onder vaste lasten.
is er een keer weinig geld en moet de hoefsmid komen.. dan overleg je met elkaar of de hoefsmid nog twee weekjes kan wachten.. of dat het echt moet en dat je dan wat goedkoper boodschappen doet..
Ik houd er niet van om de lineaal langs zaken te leggen... 'jij hebt 5 euro meer uit gegeven aan lekkers of leuks, dus..'.
als het scheef gaat, dus al het geld gaat naar stal, of naar de kroeg waardoor de reserves te hard slink.. dan praat je erover met elkaar..
Want hoe gaan jullie dat anders straks doen met een gezin.. geld is verdeeld en dan heeft je kleine ineens een nieuwe broek nodig want bij het spelen is er een grote scheur in gekomen.. moet je dan weer zakgeld terug gaan halen bij je partner?
----
dat je met elkaar afspreekt dat je per maand 50-100 euro in je beurs steekt voor persoonlijke uitgaven die verder niet besproken hoeven te worden, dat vind ik nog tot daaraan toe..
wat drinken op of onderweg, snel even langs het ruiterhuis. Niet als zakgeld.. maar zodat je in je financiën als je dat scherp bij houd, gewoon als overig persoonlijk mooi rond kunt wegzetten en niet iedere euro hoeft te noteren.
Eens... Hier ook alles op den grooten hoop. Alles wat er in komt is van ons samen
pmarena schreef:Als jouw salaris alleen maar vermindert omdat je minder gaat werken vanwege JULLIE kind, zou ik zeggen dat je kijkt naar wat je nu allebei als zakgeld overhoudt per maand.
Stel dat dat nu 500 euro is die jullie maandelijks voor jezelf hebben, en je gaat totaal 400 euro minder verdienen, dan zou ik zeggen dat dat 200 euro de man kost en je dus allebei nog 300 euro zakgeld in de maand over houdt.
En dan maar hopen dat het met jullie bedragen uit komt dat je allebei nog je hobbies kan betalen
)
maar omdat ik vaker meer werk kan ik ook wat meer opzij zetten dus spreek ik mijn spaarrekening aan voor grotere uitgaven

Suzanne F. schreef:Dit is een van de belangrijkste redenen om geen gedeeld huishouden te hebben. Ik zou dat gezeur echt niet willen hebben. Ik zou me verschrikkelijk druk maken als hij een grote uitgave zou doen en ik zou zelf geen gedoe willen als ik iets zou willen kopen waar hij het niet mee eens is.
Daarnaast, en dat vind ik nog veel belangrijker, wil ik niet dat m'n partner betaalt voor dingen die ík wil / leuk vindt! Die dingen wil ik zelf betalen!
Maar pas toen ik echt helemaal zeker was dat wel ook bij elkaar zouden blijven en mijn eigen spaargeld ook op was