Wat zou bokt 'eisen' van dit reisbureau?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:03

Voor mij klinkt het een beetje alsof je gewoon klote weer had met een verkeerd materiaal en een reisjuf die niet wist hoe ze er mee om moest gaan maar vooral ook niet wist hoe ze met jou om moest gaan.
En dat laatste bedoel ik niet aanvallend maar sommige mensen zijn minder makkelijk om mee om te gaan dan andere. En sommige mensen kunnen daar heel goed mee om gaan en andere totaal niet.

En ik spreek uit ervaring als zijnde de persoon die minder makkelijk is in de omgang :') Zelf weet ik ook nooit precies wat dat dan precies is en hoe dat dan komt maar ik denk dat er dan toch een bepaalde klik mist of dat je gewoon te gespannen bent of te hoge verwachtingen hebt die niet uitkomen en dan kan de verantwoordelijke hiervoor(in dit geval de reisjuf) gewoon niks meer goed doen. Ik zou ook uit de groep gestapt zijn en misschien al wel eerder :j

Over het onderkoeld zijn zou ik wel een flinke klacht over indienen, in combinatie met de lekke tent. Dat kan gewoon niet.

Misschien kan je van het reisbureau vragen of je op hun kosten een paar dagen er tussenuit mag om even te kunnen ontspannen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:07

Zo te lezen is er inderdaad wel het eea aan te merken op de vaardigheid van de gids. Een lekke tent kan gebeuren maar dan zou je wel wat meer initiatief verwachten ter plekke zodat het draagbaar blijft.

Ineke2

Re: Wat zou bokt 'eisen' van dit reisbureau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:29

Ah kijk je laatste post veranderd wel het een en ander.
Ik zou samen met je vriend eens alles opschrijven. Zowel positieve als de negatieve dingen, probeer het redelijk chronologisch te houden zodat je een duidelijk verhaal hebt. Door het op te schrijven kom je ook beter uit je verhaal tijdens dat gesprek, want ik kan mij zo voorstellen dat de frustratie behoorlijk naar buiten gaat komen maar daardoor raak je snel het " overzicht" kwijt in wat je precies wil vertellen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 12:31

Dank voor alle constructieve denkwijzen, ze dagen uit!

@ ladilan. Dankjewel voor het compliment. Ik wil juist mensen die verder denken en mij uitdagen. Ik wil het gesprek aan met dit reisbureau. Langzaamaan begin ik ook een idee te krijgen van wat ik wil, en dat is niets geldelijks. Ik ga even uitwerken!

Lalidan schreef:
Ik vind het erg knap dat je mijn opmerking zo op durft te pakken en er op in durft te gaan, veel mensen zouden op hun achterste benen hebben gestaan en in de verdediging zijn geschoten. Jij durft in elk geval verder te kijken dan de oppervlakte. Top!

Verder denk ik dat je met dit huidige verhaal veel meer kan dan met je eerste verhaal. Er speelt veel meer dan alleen 'geen foto's kunnen maken'. Ik zou zeggen, zet het voor jezelf helder op papier en ga daarmee naar het reisbureau. Waarschijnlijk komen jullie dan gezamenlijk wel ergens uit.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:49

De vraag die dan bij mij op komt. Sliep de reisleidster zelf wel in een droge tent? Verder vind ik het vervelend dat het je vakantie heeft verpest. Ik weet namelijk via een kennis van me dat het een waanzinnige bestemming is. Een reisleiding met autoriteits waanzin is natuurlijk een ramp.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:04

Jennyj01 schreef:
De vraag die dan bij mij op komt. Sliep de reisleidster zelf wel in een droge tent? Verder vind ik het vervelend dat het je vakantie heeft verpest. Ik weet namelijk via een kennis van me dat het een waanzinnige bestemming is. Een reisleiding met autoriteits waanzin is natuurlijk een ramp.

Ja, alleen was dit een 1-persoonstent en niet geschikt om te schuiven in ruimte en middelen.

De bestemming is waanzinnig. Nadat we alleen verder zijn getrokken hebben we nog een paar waanzinnige platen kunnen schieten. Ik ga ook zeker nog eens terug, het is er prachtig!

Ik zit nu een beetje op het volgende spoor. Zaniken en zeuren is best fijn, maar weinig constructief. Ik wil zeker mijn klacht neerleggen in het gesprek en een welgemeend excuus gaat zeker gewaardeerd worden. Constructief zou ik de kant op willen met de reis die zij aanbieden en wat mijn volgende reis zou zijn. Dit gaat om een land waar het vanwege veiligheidsaspecten op zowel cultureel-, taaltechnisch, maar ook zeker hoogtetechnisch vlak niet raadzaam is om alleen heen te gaan. Georganiseerd is het meest aan te raden. En zij hebben als enige tot nu toe dit land in portefeuille. Zou ik hier iets mee kunnen (niet perse geldelijk, dat hoeft van mij niet)

Denkt weer verder!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:08

Maar zou je nu dan weer met een groepsreis gaan ondanks deze ervaring?
Kun je niet beter iets individueels kiezen waarbij ze je best geldelijk tegemoet zouden mogen komen?
Dat zou mijn keuze zijn, maar een groepsreis is dan ook een no go voor mij.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:25

Nou, dat zou zomaar tot de mogelijkheden behoren als ik het zo lees op de site. Dat die reis eventueel ook alleen gedaan kan worden, maar wel begeleid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:53

Ik vind dat de reisorganisatie zeker moet weten dat deze persoon niet geschikt is als gids. Van zo'n gids mag je verwachten dat ze gedegen kennis heeft mbt veiligheid en gezondheid, maar minstens zo belangrijk is dat het een type moet zijn die met iedereen om kan gaan en dat de gasten zich welkom voelen. Natuurlijk zijn er lastige en minder lastige klanten, maar als je dit werk doet moet je je toch echt als een soort kameleon kunnen gedragen. Wat betreft een vergoeding oid, in het geval van zo'n uitzonderlijke reis (verre bestemming/dure reis) zou ik zeker een vergoeding verwachten. Hoeft helemaal niet veel te zijn maar meer het gebaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:05

Ik heb zo alles eens doorgelezen en ik denk niet dat het aan het reisbureau ligt.
Ik ben van mening dat de reisleiding in dit geval incompetent is.
Reisleiding die geen zin heeft, en maar doet zonder na te denken aan de mogelijke gevaarlijke gevolgen.
Ik zou nogmaals contact proberen te leggen met het reisbureau en vragen of er meer klachten zijn binnengekomen over deze reisbegeleidster? zo niet toch nog weer even aankaarten dat je met de manier van doen van deze reisbegeleidster alles behalve blij bent.
Dat het gedrag in jouw ogen veel te autoritair was, en er geen vakantie gevoel er aan over gehouden hebt, eerder 4 weken strafkamp...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:18

Ik vind in elk geval dat je mag verwachten van een reisleiding, en ook nog een reisleiding op een dure en verre reis, dat ze zoeken naar oplossingen.
En dus lijkt me dat je dan na de eerste tocht even samen om de tafel gaat zitten. Waarin je als reisleiding uitlegt welke tochten er nog komen, wat daarvoor nodig is, in hoeverre fotograferen onderweg een probleem is, en denk je na over oplossingen.

En die zijn natuurlijk best te bedenken: wellicht kunnen delen van de tocht inderdaad zelfstandig worden afgelegd. Of je spreekt af dat je tijdens de tocht verder uit elkaar kunt lopen en dat je elkaar bij een aantal pauzes weer ontmoet. En ook nuttig is het om het in de groep te gooien wat de rest wil, dat geeft onderling ook meer begrip. (Misschien zijn er een aantal mensen bij die ook willen fotograferen of op z'n minst van het uitzicht genieten, of best tevreden zijn met extra pauze. Of misschien juist niet en hoor je waarom ze het als wandelaar moeilijk vinden om uit hun ritme gehaald te worden, en dan is het makkelijker om daar ook begrip voor te hebben. Maar dan weet je dat in elk geval van elkaar, en kun je ook makkelijker compromissen afspreken.)
En desnoods de mogelijkheid om tegen extra betaling een eigen gids mee te krijgen om langzamer te kunnen gaan...

Je weet het niet, maar als je gaat zoeken naar manieren om voor iedereen tegemoet te komen aan de wensen dan moet je toch best een leuke vakantie voor iedereen op weten te zetten?

Dat ze - zo te horen - al die dingen niet heeft gedaan vind ik gewoon behoorlijk tekort schieten, en wat mij betreft mag je daar best compensatie voor verwachten. Ontzettend zonde dat het zo verlopen is. (Maar, wel goed dat jullie op eigen houtje toch nog wat moois hebben kunnen doen!)

Voor een volgende reis zou je zeker je wensen op papier kunnen zetten en voor het boeken vragen in hoeverre die mogelijkheden er zijn. En als je dan een reisleider treft die er niet aan tegemoet komt, kun je nog makkelijker en onderbouwder (een deel van je) reissom terugeisen.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:43

maaikemuis schreef:
Dit gaat om een land waar het vanwege veiligheidsaspecten op zowel cultureel-, taaltechnisch, maar ook zeker hoogtetechnisch vlak niet raadzaam is om alleen heen te gaan

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'land', aangezien het een gebied is dat twee landen doorkruist. Ik ben er vorig jaar geweest, anderhalve maand met zo'n groespreis doorheen getrokken en het is een druk gebied met alleen maar toeristen waar je niet op compleet afgezonderde plekken komt, tenzij je alleen gaat en veel geld hebt want hoe kom je er zonder eigen vervoer). En dan nog: er zijn nog net zoveel toeristen die ook al die enorm afgelegen plekken willen bezoeken. Nee, ik vond het echt een reisbestemming voor dummies; veilig, rijk, bekwame lokale mensen en veel toeristen.
Dat daargelaten is het echt prachtig en ik denk dat je er zeker snel op eigen houtje terug moet gaan om nog te genieten van de pareltjes die in rap tempo worden opgeslokt door het megatoerisme.

Als een reisleider jouw veiligheid uit het oog verliest, dan lijkt me dat daar wel wat over kan worden gezegd, maar er zijn gebieden waar je doorheen trekt (bijvoorbeeld het noordelijke rondje Torres del Paine, waar het wel handig/essentieel is dat je als groep samen blijft. Ik vind het een moeilijke afweging. Zo iemand is niet alleen verantwoordelijk voor jou, maar voor een hele groep. Kan je concreet opschrijven waar jouw overwegingen opf opmerkingen de reisplanning in de war schopten, of waar niet? Daar zou ik een discussie op voortbouwen. Als je een dagtocht in de bergen had waar je ergens moet klimmen en weer moet dalen, dan kan ik snappen dat er een x-aantal uren staat voor de tocht omhoog en dat je voor en bepaalde tijd weer naar beneden moet gaan omdat je voor het donker terug wilt zijn/ een dag maar zoveel uur heeft.
Wij hadden bij onze reis een vogeltjes/meeldraden-kijker mee die in twee gevallen gewoon niet mee kon, omdat het tempo te laag zou liggen. Een dag is hij toch meegegaan en heeft geen enkele foto gemaakt, dat was het compromis. Andere dagen was hij de laatste die op de bestemming aankwam of kreeg apart een gids mee (=verplicht in parken bij groepsreizen).
Misschien denkt je reisleidster achteraf, dat sommige dingen ook beter hadden gekund, Ik hoop dat je daar wel wat mee kan, want het zou al fijn zijn als je het gevoel hebt dat er iets wordt gedaan met jouw opmerkingen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:50

De lekke tent vind ik absoluut niet kunnen. Als je een beetje een goede organisatie bent heb je een extra (evt. kleine pietlullige tijdelijke) tent bij de hand. Dat vervolgens de leider niks doet met het feit dat je doorweekt bent als gevolg van de lekke tent en jij vervolgens onderkoelingsverschijnselen krijgt vind ik echt te zot voor woorden! En dan dat wegwaaien alsof het niks is.. Nee dit vind ik een erger probleem dan het punt dat je je foto's niet hebt kunnen maken. Vraag me nu af hoeveel ervaring desbetreffende leidster heeft, in de zin van een groep begeleiden en niet in de zin van de reis maken.
Vind zelf ook dat het probleem niet zo zeer bij het reisbureau ligt maar eerder bij de reisleider. Misschien kan je kijken of je samen met het bureau in gesprek kan gaan met de reisleider. Excuses van het bureau is leuk maar ik zou excuses van de begeleidster willen. En natuurlijk van belang dat het bureau weet van de acties en keuzes die de begeleidster in moeilijke situaties heeft gemaakt.
Zorg in ieder geval dat je alle ergernissen en al het verkeerd handelen van de leidster op papier hebt staan, al is het maar voor jezelf.

Maar lees ik het goed dat je er nu een nieuwe (andere) reis (deels) uit wilt slepen? Ene kant vind ik dat slim, misschien dat ze dat makkelijker weggeven dan geld terug. Andere kant moet je hier niet te snel mee komen, anders denken ze misschien dat je alles overdrijft om maar een gratis tweede reis te krijgen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 15:58

Zunzuncito schreef:
maaikemuis schreef:
Dit gaat om een land waar het vanwege veiligheidsaspecten op zowel cultureel-, taaltechnisch, maar ook zeker hoogtetechnisch vlak niet raadzaam is om alleen heen te gaan

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'land', aangezien het een gebied is dat twee landen doorkruist.

Dit stukje gaat over een toekomstige reis die ze wil maken, niet over de afgelopen reis.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:06

Zunzuncito schreef:
maaikemuis schreef:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'land', aangezien het een gebied is dat twee landen doorkruist. Ik ben er vorig jaar geweest, anderhalve maand met zo'n groespreis doorheen getrokken en het is een druk gebied met alleen maar toeristen waar je niet op compleet afgezonderde plekken komt, tenzij je alleen gaat en veel geld hebt want hoe kom je er zonder eigen vervoer). En dan nog: er zijn nog net zoveel toeristen die ook al die enorm afgelegen plekken willen bezoeken. Nee, ik vond het echt een reisbestemming voor dummies; veilig, rijk, bekwame lokale mensen en veel toeristen.
Dat daargelaten is het echt prachtig en ik denk dat je er zeker snel op eigen houtje terug moet gaan om nog te genieten van de pareltjes die in rap tempo worden opgeslokt door het megatoerisme.

Megatoerisme waar jij toe behoort, bedoel je :))?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:08

Heb je de klacht neergelegd bij het reisbureau of de reisorganisatie?
Het gebruik van reisjuf waar je reisleiding bedoelt vind ik wel heel denigrerend overkomen eigenlijk.
Qua klagen/eisen zou ik een rijtje maken voor jezelf en dan goed en eerlijk kijken of iets een persoonlijke beleving of een daadwerkelijk gebrek is geweest.
Lekke tent > daadwerkelijk gebrek. Had zsm opgelost moeten worden.
Onaardige reisleiding > daar dachten anderen dus anders over ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 16:16

@Zunzuncito, het stukje uit mijn quote gaat om de bestemming die ik eigenlijk al had ingevuld als het volgende reisproject. Niet om Patagonie, dat is makkelijk bereisbaar. De reden dat we het georganiseerd hebben gedaan was puur vanuit gemak. Het land dat ik voor ogen heb voor over twee jaar is echter een wat minder veilig.

Grappig is dat we juist Torres del Paine alleen hebben gedaan uiteindelijk. We zijn rond Fitzroy van de groep afgesplitst en zijn vanuit daar verder alleen gegaan. Eigenlijk was alleen het gebied rond Ushuaya een gebied waar het bij elkaar houden van de groep onder alle omstandigheden essentieel was. Maar dan ben ik realistisch en fotografeer ik niet of nauwelijks (heb van die trekking serieus ook maar een handjevol foto's).

De feitelijke dagindeling op de trekkingen was ontbijt-spullen oppakken-lopen-lunch-lopen- kamp opzetten rond 4 uur- avondeten- en verder niets. Het leek af en toe alsof dit stress opleverde. Iedere dag werd begonnen met de zin 'zo jongens, het wordt een lange dag vandaag'. Terwijl ik op mijn beurt de stress niet kon plaatsen, het werd pas donker om 10 uur, wat kan er fout gaan?

Ik ben tijdens de trekkings met haar in gesprek gegaan, twee keer. Heb ook aangedragen dat het voor mij geen probleem is dat de groep gewoon doorloopt, ik kom wel weer bij. Alleen bij Ushuaia was dit m.i. geen veilige mogelijkheid ivm ontbreken van paden. Maar verder loopt er bijna een snelweg door de gebieden. Ook aangeboden dat ik het geen probleem vond om even snel te lunchen en alvast te lopen. Ook aangeboden om alle ontbijtspullen te dragen zodat er geen vertraging zou kunnen ontstaan bij het opzetten van het avondkamp. Daarna waren mijn ideeen ook wel een beetje op er werd niet geluisterd.

@laraxXxemma ze was heel ervaren, maar dan met expedities. Ik kreeg ook erg het idee dat ze dat ook veel leuker vond om te doen. Expeditie is inderdaad doorbikkelen, niet zeuren, je windows pakken en daarin zoveel mogelijk hoogte en kilometers maken. Dit was een wandelvakantie op relatief vlak terrein met mensen van allerlei pluimage.

Ik wil er geen gratis reis uit slepen, dat zou in geen verhouding staan. Zij zijn de enige die deze reis aanbieden en hij staat hoog op mijn lijstje, het is meer dat ik hier misschien iets mee kan omdat dit gegeven mij wel voor een probleempje stelt. Ja, ik wil daar naar toe (sterker nog, vriendlief had zich er al een beetje bij neergelegd dat er al besloten was :Y) ), maar niet met in het achterhoofd hoe de vorige reis is verlopen. Gevoelsmatig ben ik nu op het punt dat ik voorbij mijn boosheid kan kijken en wil kijken of ik hier iets mee kan.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:47

Dat is inderdaad wel een beetje wat ik bedoel, hoe ervaren ben je met dit soort groep? Vrijwel niet dus, dat is wel door toedoen van de organisatie. Als het niet haar vakgebied is en haar instelling altijd al doorbikkellen is geweest kan ik haar acties enigszins begrijpen. Totaal ongepast, maar zo is ze het gewent. Zal voor haar denk ik ook geen leuke reis zijn geweest. Merk ik altijd van leraren, als ze enthousiast zijn over het vak ga ik het ook leuk vinden. Zeker voor de prijs die je hebt betaald mag je toch verwachten dat je reisleider zich op zijn eigen gebied bevind.
Weet je ook hoe de rest van de groep de reis heeft ervaren?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 17:53

Mijn vriend had er eerder last van dan dat ik het had (en dat wil wat). De twee mannen van de groep wilden in hoog tempo lopen en hielden dit ook prima vol. Een echtpaar wat mee was kon het uiteindelijk niet bijbenen. Op de foto's die van de groep zijn gemaakt tijdens de reis is het afvalproces 'mooi' te zien. Eerst staan er 6 mensen op de foto, toen waren het er nog maar 4 en later nog maar 2. Hoe tevreden men uiteindelijk is geweest, daar heb ik geen weet van verder. Het verlaten van de groep deed het groepsgevoel weinig goeds.

@Tica, klacht is neergelegd bij het reisbureau. Aankomende maandag hebben mijn vriend en ik een persoonlijk gesprek over het gebeuren. Daarom is dit topic geopend om voorbij mijn boosheid te kijken en te kijken naar constructieve punten in plaats van zaniken en zeuren. Dat is namelijk niet wie ik ben (of wil zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:55

Maar met wie heb je een persoonlijk gesprek dan?
Het reisbureau is nogal wat anders dan de reisorganisatie.
Het enige wat een reisbureau kan doen is de klacht doorspelen naar de reisorganisatie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:59

Even een andere insteek. Ik weet niet welk land je voor de reis hierna bedoelt, maar wellicht kun je via de nkbv (bergsportvereniging) daarvoor iets vinden? Die doen 'vreemde voettochten' naar allerlei gebieden. En dan heb je maandag ook een ander gesprek.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 19:02

@Tikka; In dit geval is dat 1 en dezelfde persoon. We hebben een gesprek met de eigenaar van de reisorganisatie/reisbureau.

@Lielle; dat is nog wel een goed idee! We zijn lid van de NKBV ivm bergsportverzekering.

Dankjulliewel voor het uitdagen tot nadenken, op de een of andere manier is de hele erge boosheid gezakt en kan ik nu van wat meer afstand naar het geheel kijken. Ik denk dat er maandag best een goed gesprek mogelijk gaat zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:03

Wij ook nl :-)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 19:07

Even checken maar helaas zit deze er niet tussen... Maar verdorie wat staat daar een moois tussen! Zou zo weer weg willen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:09

Ben nu eigenlijk wel benieuwd welk land het is. En je zou ze eens kunnen bellen of ze tips hebben, mss met een buitenlandse organisatie?