Ergeren aan scholieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saphire

Re: Ergeren aan scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:18

Oh ja! Er is ook echt niets mis mee als je met z'n drieën naast elkaar wil fietsen. Maar wel netjes als je even aan de kant gaat op t moment dat er gebeld of getoeterd word. Toch wel onfatsoenlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:08

Lijkt net alsof ik dit geschreven heb!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:14

Het is heel erg lastig om als automobilist in te schatten wat scholieren gaan doen. Want ook al fietsen ze netjes met 2-en naast elkaar, die zwieperds ineens de weg op komen ook heel vaak voor.

Overigens is een automobilist echt niet per definitie altijd fout is als het om automobilisten vs fietsers gaat. Een automobilist is bijna altijd aansprakelijk, maar dat is wat anders als fout.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:32

Idinn dan heb ik het over de plekken waar we wel voorrang hebben op de plekken waar we geen voorrang hebben maar wel in de regen moeten wachten tuurlijk dat is banketstaaf maar het is on verantwoord om zomaar te remmen...

Ik snap best dat veel mensen zich aan scholieren ergeren maar iedereen in het verkeer ergert zich aan iets in het verkeer of dat nou terecht is of niet maar het is logisch dat mensen zich aan "scholieren" ergeren en niet aan fietsers in überhaupt want scholieren zijn verreweg de grootste groep die moeten fietsen...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:38

Ik heb een heuse toeter op mijn fiets, en vind het bijzonder leuk om ermee lawaai te maken als ze niet opletten. En wat een lol als ze schrikken, tja.. als je had opgelet had je me gezien en geweten dat het lawaai bij mij vandaan kwam. Verder ben ik in mijn vorige leven een border collie geweest, en drijf ik ze tegen elkaar aan. Heb daardoor eigenlijk altijd wel de ruimte. De kunst is om 'Resting Bitch Face Syndrome" te hebben, waardoor ze zich afvragen of je nu echt zo gek bent om tegen ze op te knallen. Doe dit overigens ook met auto's op de dijk, ga net zo fietsen dat ze wel aan de kant moeten, zodat ik ruimte heb en zij zonder door de berm te moeten langs me gaan. Want ze rijden je hier echt van je fiets, levensgevaarlijk.. dus dan maar zo.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:45

Met zijn drieën naast elkaar fietsen is niet eens toegestaan. Met zijn tweeën maar alleen als het andere verkeer er geen last van heeft.

Ik woon schuin naast een middelbare school. Als ik vroeg moet beginnen is het een drama. Verkeer dat van rechts komt, heeft voorrang hebben ze nog nooit van gehoord.
Ze kijken niet uit, schieten zo van de stoep de weg op zonder te kijken en maar een beetje stom lachen.
Terwijl als ze op mijn motorkap liggen, ik de schuldige ben.

Krijgen scholieren tegenwoordig eigenlijk nog wel verkeersles?

Ben benieuwd hoe men ooit zijn/haar rijbewijs kan halen als ik de meeste zo zie fietsen.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:49

Ik erger me er ook ontzettend aan en ik bén een scholier!
Op de heen en terugweg zijn die aso's er en daardoor doe ik er op de heenweg en terugweg veel langer over.

Ik deel je frustraties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:49

Zou je zoiets eigenlijk ook bij de gemeente kunnen melden? Waarschijnlijk zullen ze er niks aan doen, maar toch.. Als ze geld willen verdienen moeten ze gewoon een paar mensen langs route's zetten waar veel scholieren langskomen, kunnen ze moet een hoop boetes uitschrijven, want ze fietsen of met z'n drieën naast elkaar, of hebben geen lamp aan.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 15:58

Ik rij elke ochtend met de auto over zo'n landweg, ook de scholieren maken graag gebruik van deze route, in de winter fietsen ze inderdaad midden op de weg zonder verlichting met 3 soms zelfs 4 naast elkaar en dan is het dus donker. Ze gaan inderdaad bijna nooit aan de kant en als je dan toetert omdat ze en geen verlichting hebben wat dus gewoon levens gevaarlijk is (er staan daar ook geen lantaarnpalen) en ik er anders dus niet langs pas dan schelden ze je helemaal verrot. Tegenwoordig rij ik de heenweg zo'n 10km om, alleen maar om geen last van hun te hebben, ben al met al dan vaak nog net zo lang onderweg daardoor ook.
Zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar zeker de helft waar ik langs kom is super onbeschoft.
Terugweg kan ik deze route gelukkig wel rijden omdat hun hele verschillende tijden uit zijn en je ze dus niet in een meute hebt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:01

[***] schreef:
Zou je zoiets eigenlijk ook bij de gemeente kunnen melden? Waarschijnlijk zullen ze er niks aan doen, maar toch.. Als ze geld willen verdienen moeten ze gewoon een paar mensen langs route's zetten waar veel scholieren langskomen, kunnen ze moet een hoop boetes uitschrijven, want ze fietsen of met z'n drieën naast elkaar, of hebben geen lamp aan.

Gebeurt vaak toch niet, mijn middelbare school lag in dezelfde straat als het politiebureau. Meer dan de helft van de school kwam daar dus langs. Ik heb in 6 jaar middelbare school slechts 3 keer meegemaakt dat ze stonden te controleren op licht. Dat is alles := Het is ook nog best een gevaarlijk kruispunt hier, fietsers nemen namelijk de weg om linksaf te slaan in plaats van het fietspad. Dus alle auto's moeten ineens vol op de rem.

Ik heb zelf ooit wel met zijn 3en naast elkaar gefietst, maar alleen daar waar het past en altijd goed achterom kijken. Sommige scholieren fietsen hier gerust weg breed, dat is dus met een stuk of 5 a 6 naast elkaar.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:12

Zelf ook vaak met zn 3en naast elkaar, maar wel altijd netjes aan de kant (zolang ander verkeer er maar geen last van had). Op mn telefoon zat ik alleen als ik alleen fietste, en dan keek ik om de paar seconden even op. Lichtcontrole was hier overigens bijna elk jaar, altijd op hetzelfde stuk en mensen die er net langs waren geweest waarschuwde ons altijd van tevoren :7
Maar sommigen.... Oef. Hoop dat die eens een keer aangereden worden en het afleren (bij wijze van). Inderdaad op het allerlaatste moment nog opzij gaan, verschrikkelijk! inderdaad zo beangstigend. Maar moet eerlijk zeggen dat de oudjes er hier ook flink wat van kunnen := met zn tweeën op hun fietsjes met motor het complete fietspad in beslag nemen, en dan als ze op je af komen nauwelijks opzij gaan. En maar schreeuwen die rotjeugd :x

Ik fiets nu trouwens dagelijks door de stad, en het stukje waar ik het water over moet (groningen, vlak bij station) lopen ook altijd mensen. Nu is dat het probleem niet, tot ze daar met z'n 3en naast elkaar gaan lopen := dan kan ik er niet meer langs. Of als ze in het midden lopen, kan ik geen kant op! En dan probeer jij je te haasten voor de trein. blegh.
Oh en dan rij je over iemand hak aangezien hij twijfelde aan welke kant hij de paal in het midden op zou gaan waardoor ik dus ook. Boos dat hij werd! Ik netjes sorry zeggen, niet mn bedoeling. En door blijven schelden ja dan heb je mij ook kwaad.
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 10-01-16 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:16

In de zomer fiets ik ook altijd naar school en dan zie ik ook een groepje van 6 jongens naast elkaar fietsen en anderen laten ze er ook niet door.
Het is ook geen rustige weg er rijden ook vrachtwagen tractors en moters.
Een moter rijder heeft de jongens gewoon aan de kant geduwt naar paar keer hebben getoeterd en gevraagd of ze aan de kant konden gaan.
Ze zitten dan ook op hun mobiel enzo.

En ja ik kijk ook wel is op mijn mobiel als ik fiets maar dat is alleen om te kijken hoe laat het is en dan gaat mijn mobiel gewoon weer in mijn jaszak.

Waarschijnlijk leren ze de verkeersregels pas als ze een ongeluk krijgen :(

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:19

Lastig hoor pubers op fietsen.
Zeker in groepen.

Ik pleit voor gescheiden fietspaden.
Paar maanden geleden reed ik rond schooltijd in Lisse.
Fietstrook zit direct aan de weg. En een van de jongens duwde de ander bijna onder mijn bus.
Naar links kon ik niet ivm een vluchtheuvel van beton.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:32

Ik vind het vervelend wanneer scholieren op het fietspad op elkaar gaan wachten. In mijn oude woonplaats deden ze dit bij een rotonde, waardoor je links en rechts door tieners moest zigzaggen omdat ze te lui waren om op de stoep te wachten.
Een straatje bij mijn oude school, daar fietste ze wel eens met vijf of zes naast elkaar, ook met tegenliggers of auto's achter zich. Levensgevaarlijk, geen oog voor hun omgeving. Gelukkig was het daar vooral druk met scholieren, waardoor gevaarlijke situaties wel minimaal waren.
Vroeger toen ik nog met mijn moeder naar school fietste (net zonder zijwieltjes) moesten we dus ook langs die middelbare school. Een stuk fietspad was toen nog niet verbreed, dus eigenlijk maar 1 strookje. Kwamen tegenliggers aan, middelbare scholieren, met z'n drieën naast elkaar en ze weken niet uit voor mijn moeder en ik. Dus mijn moeder is vol tegen de buitenste aangefietst, die is toen tegen haar vriendinnen gevallen en te lagen met z'n tweeën op de grond. Derde bleef nog overeind. Tja, groot gelijk, een ouder met gup van 4/5 jaar op de fiets, ga gewoon aan de kant.

Mijn ouders wonen nu tegenover een middelbare school, dat is ook drama daar iedere dag. Die school is gesplitst, dus aan het begin en einde van de straat zijn zwermen scholieren. Alleen aan het begin kan het gevaarlijk zijn, maar tot dusver gaat het goed, automobilisten zijn erg goed ingesteld op hun lakse gedrag.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:44

[***] schreef:
Lijkt net alsof ik dit geschreven heb! Ik fiets ook altijd naar mijn werk, net op zo'n tijdstip dat er veel scholieren naar school fietsen. Nu ben ik twee maanden geleden al in de berm beland, aangezien ze met z'n drieen(of soms zelfs meer) mijn richting op fietsen, en ik niet in de berm kan fietsen, dus toen lag ik daar. Resultaat: fiets kapot, lip kapot, zwaar gekneusde pols. Scholieren zijn gewoon doorgefietst, heel fijn. -O- Sindsdien ben ik er nog banger voor geworden. Ze gaan gewoon echt niet aan de kant, en zelf uitwijken is soms gewoon onmogelijk. Pas was er een keer een wielrenner die voor me fietsen terwijl er een groep scholieren aankwam die met z'n drieën naast elkaar fietsen. De wielrennen bleef gewoon doorfietsen, en hun ook zonder even ruimte te maken. Resultaat: wielrennen fietste bijna de buitenste van de drie van de fiets af. En die jongens maar schreeuwen dat hij aan de kant moest gaan. Belachelijk gewoon! Ik had het wel erg leuk gevonden als de hele groep scholieren onderuit was gegaan, dat is denk ik de enigste manier waarop ze het leren.

Oh dit heb ik ook nog gedaan :=

Was alleen zo dat dit groepje jongeren midden op een straat liep (en dan schat ik ze ongeveer 17/18 jaar) in een toch wel druk centrum. Jongen bleef op zijn gsm kijken en liep recht mijn richting uit. Ik had toen écht iets van, als jij niet oplet dan moet je het zelf maar weten. Heb hem toen met mijn stuur nogal hard geraakt, maar tja, beter dat dan een auto (en geloof mij, ze houden hier ook niet in :Y) ) Hopelijk heeft ie z'n lesje dan wel geleerd, maar kan er met mijn verstand niet bij dat je mobielt terwijl je midden op een straat loopt _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:49

Silkaay schreef:
Oh dit heb ik ook nog gedaan :=

Was alleen zo dat dit groepje jongeren midden op een straat liep (en dan schat ik ze ongeveer 17/18 jaar) in een toch wel druk centrum. Jongen bleef op zijn gsm kijken en liep recht mijn richting uit. Ik had toen écht iets van, als jij niet oplet dan moet je het zelf maar weten. Heb hem toen met mijn stuur nogal hard geraakt, maar tja, beter dat dan een auto (en geloof mij, ze houden hier ook niet in :Y) ) Hopelijk heeft ie z'n lesje dan wel geleerd, maar kan er met mijn verstand niet bij dat je mobielt terwijl je midden op een straat loopt _O-

_O- Ik durf het niet, ben bang dat ik dan de hele groep achter me aan krijg.. Mijn vader heeft het ook wel eens gedaan met een groep fietsers, zorgde voor een leuk domino effect.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:53

Ik begin vroeg met werken, maar om een bepaalde tijd als ik naar de volgende client moet heb ik een punt waar er enorm vele fietsers rijden. Of het nou regent of niet, ik heb daar voorrang er staan borden en haaien tanden voor de fietsers. Ik moet ook op tijd komen bij mijn client (zorg) en neem dus mijn voorrang. Het leuke is dat het echt groepen zijn, voor 1 of 2 fietsers doe ik niet moeilijk maar als ik er 1 laat gaan kan ik nog wel een minuut of 5 wachten. Met als gevolg dat de fietsers altijd boos op me zijn als ik ze geen voorrang geven, sta net zo lang op mn toeter tot ze stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:07

Het valt mij een beetje op dat alle scholieren hier over één kam geschoren worden. :)

Ik ben zelf ook scholier, 5VWO. Ik fiets meestal alleen (en als ik niet alleen ben fietsen we achter elkaar op drukke wegen omdat we zelf niet van onze sokken gereden willen worden :+ ), en zelf stoor ik me ook aan enorme groepen jongeren die in rijen van 20 groepjes van 3 achter elkaar fietsen. En als je dan langsfietst wordt er inderdaad vanalles naar je hoofd geschreeuwd.

Maar de scholieren die ik ken doen dit niet. :) Het zal ook wel aan de school liggen. Op mijn vorige school deden ze dit inderdaad vaak. Op mijn nieuwe school zal ik nooit iemand zien die dit doet, en dan vervolgens begint te schelden als er iets van gezegd wordt. :)

Kortom, niet iedere scholier is hetzelfde. ;)

Daarbij komt dat ik me ook vaak dooderger aan automobilisten. Hoe ze bijvoorbeeld zonder te kijken uit een uitrit komen en prompt met hun auto op het fietspad gaan staan. :) Of hoe ze hun portier open doen zonder te kijken of er een onfortuinlijke fietser aankomt die vervolgens vol de deur in fietst. Om maar niet te spreken over hoe auto's die langs een fietspad geparkeerd staan gewoon wegrijden zonder te kijken, waardoor je vervolgens met een enorme slag in het wiel van je nieuwe fiets zit, waarna je alleen maar een slome, domme "oh...sorry..." te horen krijgt, en er uiteraard niets vergoed wordt. Geen wonder dat fietsers (ja, niet alleen scholieren) dan scheit hebben aan al die automobilisten waarvan een groot deel toch de verkeersregels niet kent!

Kortom, voordat je hier je haat jegens scholieren op fietsen post, sta even stil bij het feit dat niet iedere scholier hetzelfde is, en denk even na over of jij ook één van de hierboven beschreven handelingen verricht. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:13

Ik heb laatst ook iemand van z'n fiets moeten rijden. Ongescheiden fietspad en vier fietsers naast elkaar. Ik reed op mijn scooter en links van mij reed een vrachtwagen. Ik was echter al te ver om nog te remmen en er even achter te blijven (had van te voren flink getoeterd waarna ik een 'stomme bitch' naar mijn hoofd kreeg). Toen heb ik er eentje een klap moeten geven met mijn spiegel, want die steekt uit. Doei hoor, ik gooi mezelf toch zeker niet onder een vrachtwagen...

@Resistance, ik zou zeker niet alle scholieren over 1 kam willen scheren, dit topic gaat over irritante scholieren die lak hebben aan de verkeersregels. Dat jij een scholier bent die dat niet heeft, dan val jij dus niet onder de noemer van dit topic.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:16

Totaal niet relevant maar wel grappig. Heel af en toe moet ik met de auto via een straat die aan de hoge school ligt. Als de leerlingen naar huis gaan stromen er honderden tegelijk uit. Afijn, einde was in zicht komt nog 1 jongen aangefietst druk met zijn mobiel in de hand en totaal niet aan het opletten. Ik zag het gewoon al gebeuren en ja hoor, hij klapt VOL op de achterkant van een geparkeerde auto, hilarisch!
Even gekeken hoe het met hem ging maar hij wist niet hoe snel die weer weg moest komen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:20

Ik vind dat minder hilarisch lucifertje. Want het had jouw geparkeerde auto maar geweest die eventueel schade had opgelopen. Ik denk dat ik in alle staten geweest was en zijn mobiel er net zo uit had komen te zien als mijn auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:01

Ik vermijd scholieren op de fiets. Vorig jaar (2014) door schuld van scholieren op de fiets een ongeluk gehad. Manlief en ik zaten samen op onze scooter op weg naar ons werk (30 km per uur met helmplicht) en reden uiterst rechts op een ventweg. Kwamen vier jongens naast elkaar ons tegemoet. En ineens nummer 5 ernaast.. Mijn man heeft blijvend letsel, die had een verbrijzelde en ontwrichte enkel. Ik lag met mijn hoofd in de vangrail, op mijn knietjes gedankt voor de helm, en had stukke knie en rug (verdraaid, verrekt en verschoven wervels).

Fietser had een hoofdwond en een hersenschudding. De rest is doorgefietst.

Juridisch gedoe geweest, want wij waren ivm scooter automatisch de schuldige. Gelukkig in ons gelijk gesteld want we hadden naast letsel ook een paar duizend euro schade.

Nee ze mogen van mij fietsers actief gaan bekeuren en bij veroorzaken ongelukken gewoon nachtje de cel in :x daar betaal ik met liefde meer belasting voor.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:03

Schuldig Jans? Denk het niet, hooguit de aansprakelijke. Daar zit wel verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:04

Nee.. Er was echt sprake van politie, aangifte en het kwam voor het OM := incl getuigen etc. Was echt sprake van schuldvraag ivm minderjarige ook nog :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:07

Hmm, zo heeft mijn vader ook een keer een ongeluk gehad waarbij een kind betrokken was. Hij was niet schuldig, wel aansprakelijk.