Pelletkachel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:54

ceasario schreef:
...
Houtbriketten en ook pellets. Je moet weten waar ze vandaan komen |(
Vaak is het naaldhout met berken of naaldhout alleen (snelle verbranding) afkomstig uit de Baltische staten en Oekraine en die hebben geen boodschap wat ze er extra bij stoppen, waaronder stro, paraffine (brandversnellers) Bij pellets en houtbriketten dien je toch te kijken of het werkelijk gecertificeerd is, anders is je kachel niets meer dan een vuilverbrandingsoven met een flinke uitstoot voor je allergische omgeving.
...

Dat is toch precies de reden waarom pellets (met houtbriketten heb ik geen ervaring) een keurmerk moeten hebben? Of denk ik er dan te makkelijk over? Het is een beetje als met alles... goedkoop is duurkoop. Een middagje rondneuzen op fora over pellets en pelletkachels maakt je in veel gevallen al een heel stuk wijzer. Ik ben natuurlijk ook een newby, maar heb inmiddels wel het idee dat er genoeg pellets te krijgen zijn waarbij je er toch best gerust op mag zijn dat je geen rotzooi in huis haalt.

Edit: ik zie nu dat jouw link idd verwijst naar de DIN-norm.

prii_boy schreef:
Mocht je een pelletkachel willen aanschaffen zou ik wel gaan kijken naar Italiaanse merken, mijn tante heeft namelijk een Chinese, en die is niet goed af te stellen waardoor het binnen notime 24 graden is, en ik kan je vertellen dat dat niet erg fijn is haha

Waar vuur is ontstaat warmte, dus zolang de kachel brandt komt er (in beperkte mate) warmte vrij. Tot op de graad nauwkeurig kun je de temperatuur dus niet regelen. Zoals ik heb begrepen zijn de Chinese kachels technisch een stuk minder van kwaliteit, waardoor er 1. sneller iets stuk kan gaan, 2. de garantie vaak niet helemaal tof is en 3. je moeilijk aan onderdelen kunt komen.
Wij hebben een Italiaanse kachel, maar ook daar lees goede en minder goede dingen over op internet. Maar ja,... het budget speelt natuurlijk ook een rol en wij hebben gekeken wat bij ons past (financieel en technisch gezien) en waarmee we geen al te groot risico lopen op ellende achteraf.

noordje

Re: Pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 11:09

Ook wij hebben jaren een pelletkachel gehad in ons andere huis.
Mijn man is een aantal jaar servicemonteur geweest van die kachels.
Wij hadden 2 duitse pellets kachels en die waren heel goed. Hij zei of duitse of Italiaanse kachels,die zijn het best.
Op een gegeven moment kwam er een noorse pelletkachel op de markt,maar die had toch wel heel veel foutjes (misschien was dat nieuwigheid)

Het voordeel van die kachels was dat je ze net als een C.V kunt programmeren dat ze op een bepaalde tijd aangaan. En je kunt idd een pallet met zakken kopen of ze los in bulk laten leveren. Dat laatste is goedkoper natuurlijk.

De 2 kachels die wij hadden waren van Wodtke, niet de mooiste,maar die ging wel tot zo'n 10kW. En dat is wat toch het belangrijkste is.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:58

Om weer wat leven in dit topic te blazen.
Zijn er ook mooiere modellen of alleen die rechthoekige ?
Vind dat niet echt mooi voor in de huiskamer.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:04

Er zijn wel mooiere modellen, maar die zijn wel erg duur. Ik heb ergens een klassiek model gezien maar volgens mij was die een keer zo duur als de rechthoekige. Bij ons brandt nog steeds de houtkachel. Ben er nog niet uit wat onze volgende kachel wordt.

kohtje

Re: Pelletkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:12

Ben een beetje aan het kijken of ik het ipv centrale verwarming.