Vuurwerk, wat vind jij er van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vuurwerk, wat vind jij er van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:29

Ik heb er niks mee, nooit gehad ook. Van mij mogen ze het afschaffen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:33

Ik vind dat de prijs die betaald wordt (vingers, ogen, brandschade, dierenleed etc, etc) veel te hoog is voor het vermaak van wat gekleurde knallen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:34

Van mij mogen ze het ook afschaffen, of op zijn minst centrale afsteekplekken maken en niet zomaar vanuit je achtertuin of het balkon. En ook die enorm zware knallen mogen verboden worden.
Meeste mensen en dieren schrikken zich een ongeluk.

Als er maar bepaalde openbare veldjes zijn waar het is toegestaan, dan kun je zelf kiezen of je daar langs wandelt of fietst al dan niet met hond.
Nu ben je nergens veilig als je vuurwerk wilt omzeilen, zeker niet op oudjaarsavond.

En mennen doe ik al paar weekjes niet meer door de wijk en deze tijd zeker niet, want je weet nu nooit waar je een knal kunt verwachten en ga het niet opzoeken om problemen te krijgen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 18:39

Nies_ schreef:
Ik heb er niks mee, maar als anderen het leuk vinden moeten ze het lekker afsteken. De beesten wennen er maar aan, die vinden wel meer dingen niet leuk of eng.

dit meen je niet echt...toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:41

Cinnepin schreef:
Nies_ schreef:
Ik heb er niks mee, maar als anderen het leuk vinden moeten ze het lekker afsteken. De beesten wennen er maar aan, die vinden wel meer dingen niet leuk of eng.

Eerlijk, ik denk dat er véél erger dierenleed aan de gang is dan dit geknal. Alleen dit dierenleed vindt plaats in huiskamers en de plaatselijke vijver/kinderboerderij, en daarom maken mensen er een probleem van.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:48

Kuggur schreef:
Ik vind dat de prijs die betaald wordt (vingers, ogen, brandschade, dierenleed etc, etc) veel te hoog is voor het vermaak van wat gekleurde knallen.

Niets aan toe te voegen, helemaal mee eens.

Op zich vind ik vuurwerk best geinig om naar te kijken hoor, daar niet van. En als mensen zich nou eens allemaal een beetje wisten te gedragen en vuurwerk alleen af staken rond 12 uur en dan bij voorkeur ook nog eens een beetje verantwoordt dan zou je mij niet horen klagen. Die paar uurtjes in de nacht één keer per jaar zijn inderdaad wel iets waar je je maar overheen zou moeten kunnen zetten en als poeslief daar van in de vlekken raakt zou dat jammer maar helaas zijn. Toen een paar weken terug mannen zonnepanelen kwamen leggen had mevrouw het ook niet meer en daar moet ze ook maar overheen komen. Paard is trouwens meer vuurwerkproof dan ik, die kun je op Oudjaarsdag nog rustig door de woonwijk laten wandelen.

Het is dat het al weken van te voren begint. Laatst eens in slaap gevallen en wakker geworden van zoveel geknal dat ik voor de zekerheid maar even de datum opzocht, dacht toch werkelijk dat ik me wel erg had verslapen. Daarnaast al dat geklooi met vuurwerkbommen, mensen die bij elkaar de klauwen en ogen uit knallen (negen van de tien keer zijn het omstanders die gewond raken), alle openbare spullen die in januari allemaal vernield zijn, beesten die, als ze geluk hebben en niet gewond raken door mensen die het 'leuk' vinden om beesten te ontploffen, zich alleen maar tig keer het ongeluk schrikken...Ik vind het niet opwegen tegen die 'traditie' die een steeds kleiner wordende groep zo nodig in ere dienen te houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:51

Het punt is dat wat er zo vroeg al afgestoken wordt niet van de legale verkooppunten komt. Dit wordt illegaal ingevoerd, en dat ga je niet stoppen door het te verbieden.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:54

Vjestagirl schreef:
Het punt is dat wat er zo vroeg al afgestoken wordt niet van de legale verkooppunten komt. Dit wordt illegaal ingevoerd, en dat ga je niet stoppen door het te verbieden.

Kan ook zijn dat iemand nog vuurwerk van vorig jaar over had...
Dat er bij de grens/grenzen veel gecontroleerd zou worden, zal denk ik ook veel schelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:55

Vjestagirl schreef:

Maar het zou wel schelen als het eens aangemerkt zou worden als bom.
En gooi er zulke idioot hoge boete op dat mensen eens na gaan denken of gepakt worden het wel waard is voor geknal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:02

Kuggur schreef:

Stoerdoenerij en achteloosheid vinden altijd wel een manier om schade te maken. Iets verbieden zal dat niet oplossen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:04

Ik ben vuurwerk gaan haten.
Waarom?
- twee van mijn honden zijn er bang voor
- en dat is een paar dagen best te overbruggen.
Maar het duurt geen paar dagen meer. Dat is kennelijk niet genoeg. Het moet weken duren. Deze traditie is gewoon uit de klauwen gelopen, en daarom mogen ze het van mij verbieden.
Als het niet normaal kan en op een verantwoordelijke manier, dan maar niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:05

@tamary
Ik zeg niets over niet of wel verbieden, Ik geef antwoord op de vraag van de TS wat ik van vuurwerk vind.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:07

Vind er niks meer aan.. Katten schieten bij elke knal weg. Mijn bijrijdpaard is er doodsbang voor dus na het nieuwjaar maar weer rijden, want anders is het niet veilig. En het siervuurwerk is mooi, maar dat heb je ook wel gezien na een paar jaar. Ben pas 21 maar vind er niks bijzonders meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:08

Ik vind siervuurwerk prachtig, maar die harde knallen vind ik vreselijk.
Niet alleen omdat ik er zelf van schrik, maar vooral voor onze dieren.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 19:14

Selina schreef:
Vind er niks meer aan.. Katten schieten bij elke knal weg. Mijn bijrijdpaard is er doodsbang voor dus na het nieuwjaar maar weer rijden, want anders is het niet veilig. En het siervuurwerk is mooi, maar dat heb je ook wel gezien na een paar jaar. Ben pas 21 maar vind er niks bijzonders meer aan.

Wij hebben idd ook besloten dit jaar niet meer op te stappen. Al is het maar voor je eigen veiligheid. Er wordt al zoveel geknald! Wij rijden vaak in het bos, maar zelfs daar hoor je knallen vandaan komen. ( misschien jagers? ).

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:18

tamary schreef:
Stoerdoenerij en achteloosheid vinden altijd wel een manier om schade te maken. Iets verbieden zal dat niet oplossen.

Dan kun je, vind ik, de wapenwet ook wel opdoeken (en waarom niet gelijk elke wet). Gelukkig is er een wapenwet en kom je dus niet zo heel erg makkelijk aan wapentuig. Degenen die echt kwaad in de zin hebben krijgen het toch wel, maar voor een heleboel is het een mooie drempel. Als vuurwerk verboden zou worden precies hetzelfde. Tuurlijk heb je dan mensen die illegale knallers blijven afsteken, maar als het net zo illegaal is als wapens (en waarom niet, je kunt er ook zomaar iemand dood mee maken) kan tenminste niet iedere mafketel er zomaar meer bij.

En als diegenen die zo hard roepen dat het moet blijven nou dan er ook eens moeite voor doen om te zorgen dat het leuk blijft...Ga die vroegknallers op de vingers tikken en zeg de illegale knetteraars maar dat ze het verpesten voor 'iedereen'.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:19

Ik vind het geweldig, om naar te kijken en om af te steken.
Het enige wat ik niet vind kunnen is dat er vanalles vernield wordt, of dat er naar dieren gegooid word.
Vindh het wel onzin dat het pas vanaf 6 uur mag. Vroeger konden we uren over straat lopen, een fijne sociale bezigheid in de tijd van de smartphones. Als klein kind een rontje op de grond zetten, aandoen en wegrennen, maar dat kan moeilijk met een kind in het donker.

Ik steek dus, als ik niet paard ga rijden, gewoon vanaf tien uur af.

Ook vind ik het onzin dat veel mensen zeuren over dat hun honden oid bang zijn.. Katten snap ik, die van ons is er bang voor. Maar al onze honden zijn nooit bang geweest, het is maar hoe je er zelf mee omgaat en wat voor aandacht je er aan besteed.

Maar nu zal ik wel heel bokt over me heen krijgen :=

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:22

Ik vind er ook niks aan :n
Ik durf alleen een sterretje aan te steken. Ik vind siervuurwerk wel mooi, maar die harde knallen. Dat vind ik echt verschrikkelijk. Bij elke knal spring ik 3 meter de lucht in. Van mij mogen ze wel een grote vuurwerkshow doen. En niet meer in de winkel verkopen voor consumenten. Scheelt ook heel wat ongelukken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:26

Cinnepin schreef:
Wij rijden vaak in het bos, maar zelfs daar hoor je knallen vandaan komen. ( misschien jagers? ).

Mogelijk, maar die zijn niet zo veel op jacht als dat er geknald wordt. En de jacht is deze maand nog en dan is het afgelopen. Dan zul je zien dat je nog steeds geknal hoort in de bossen, en dan is dat dus vuurwerk.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:29

Ik voel er ook niet zoveel voor... In ieder geval ; niet particulier.
Maar als de gemeente een georganiseerde vuurwerk show wil houden zou ik dat begrijpen.
Zou er zelf niet heen gaan, maar misschien voor andere mensen :P

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:30

Ik vind er niks aan..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:41

Cinnepin schreef:
Nies_ schreef:

Absoluut wel. Niet heel de wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beesten die iets eng vinden. Dat is strikt gezien het probleem van de eigenaar en niet die van een ander. Het vuurwerk wat nú afgestoken wordt, wordt al illegaal afgestoken dus dat verbieden heeft geen zin, dat is het immers al. Hetzelfde geldt voor al die rare streken die ze er mee uithalen zoals het opblazen van brievenbussen en rotjes naar honden gooien. Dat is al illegaal. Ze kunnen dit beleid dus al niet handhaven, dan gaan nog strengere regels ook niet gehandhaafd worden. Hogere straffen heeft ook geen zin, zeker als de pakkans nihil is.

Als ik dan een bericht lees dat een jongen een deel van zijn hand kwijt is, maar het arme jong wist niet dat een kort lontje sneller af gaat en dat als zo'n cobra in je hand af gaat je er iets meer dan een brandwondje aan over houdt, vraag ik me toch af hoe dat kan. Dat is geen ongeluk meer, dat valt bij mij in de categorie de snelweg oversteken met je ogen dicht en het dan gek vinden dat je aangereden wordt. Met ook maar een heel klein beetje kennis was zo'n jongen veel meer geholpen dan met een verbod.

Kortom: minder flauwekul en regels, maar meer handhaving gaat ons meer brengen dan nog meer regels die toch niet nageleefd worden. Zowel de voor- als tegenstander. Scholen (en ouders) zouden voor betere kennis hierover moeten zorgen. Bij ons kwam het nooit verder dan "vuurwerk is gevaarlijk". Dat wisten we al. Wat er toe doet is wát er nu zo gevaarlijk is en hoe we dat risico zo goed mogelijk kunnen beperken en daarin dan niet doordraven, want een stoere gast van 16 gaat echt niet met een veiligheidsbril en een lontje rotjes afsteken. Dan krijg je al snel dat ze het allemaal maar flauwekul vinden en dan heb je dus je doel alsnog niet bereikt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:45

Het is niet erg als de maatschappij een keertje rekening houdt met dieren als die iets eng vinden. Daar gaat niemand aan ten onder.
En een paar dagen vuurwerk, allee. Maar het is totaal uit de hand gelopen en het duurt allemaal veel te lang. Als het niet normaal kan, dan maar afschaffen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:51

Je wilt dus een verbod op iets wat al verboden is. Dat klinkt toch al kansloos? Waarom denk je dat dat iets gaat doen? Het mag niet, nu mag het nog steeds niet. Probleem weg?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 19:57

Nies_ schreef:
Cinnepin schreef:
Nies_ schreef:

Absoluut wel. Niet heel de wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beesten die iets eng vinden. Dat is strikt gezien het probleem van de eigenaar en niet die van een ander. Het vuurwerk wat nú afgestoken wordt, wordt al illegaal afgestoken dus dat verbieden heeft geen zin, dat is het immers al. Hetzelfde geldt voor al die rare streken die ze er mee uithalen zoals het opblazen van brievenbussen en rotjes naar honden gooien. Dat is al illegaal. Ze kunnen dit beleid dus al niet handhaven, dan gaan nog strengere regels ook niet gehandhaafd worden. Hogere straffen heeft ook geen zin, zeker als de pakkans nihil is.

Als ik dan een bericht lees dat een jongen een deel van zijn hand kwijt is, maar het arme jong wist niet dat een kort lontje sneller af gaat en dat als zo'n cobra in je hand af gaat je er iets meer dan een brandwondje aan over houdt, vraag ik me toch af hoe dat kan. Dat is geen ongeluk meer, dat valt bij mij in de categorie de snelweg oversteken met je ogen dicht en het dan gek vinden dat je aangereden wordt. Met ook maar een heel klein beetje kennis was zo'n jongen veel meer geholpen dan met een verbod.

Kortom: minder flauwekul en regels, maar meer handhaving gaat ons meer brengen dan nog meer regels die toch niet nageleefd worden. Zowel de voor- als tegenstander. Scholen (en ouders) zouden voor betere kennis hierover moeten zorgen. Bij ons kwam het nooit verder dan "vuurwerk is gevaarlijk". Dat wisten we al. Wat er toe doet is wát er nu zo gevaarlijk is en hoe we dat risico zo goed mogelijk kunnen beperken en daarin dan niet doordraven, want een stoere gast van 16 gaat echt niet met een veiligheidsbril en een lontje rotjes afsteken. Dan krijg je al snel dat ze het allemaal maar flauwekul vinden en dan heb je dus je doel alsnog niet bereikt.

Mee eens :j
Voorlichting doet denk ik meer goeds dan eem verbod.

Verder vind ik vuurwerk prachtig en dieren zullen er best last van hebben maar ik vind het ook een kwestie van gewenning.