Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Cinnepin schreef:Nies_ schreef:Ik heb er niks mee, maar als anderen het leuk vinden moeten ze het lekker afsteken. De beesten wennen er maar aan, die vinden wel meer dingen niet leuk of eng.
dit meen je niet echt...toch?
Kuggur schreef:Ik vind dat de prijs die betaald wordt (vingers, ogen, brandschade, dierenleed etc, etc) veel te hoog is voor het vermaak van wat gekleurde knallen.
Vjestagirl schreef:Het punt is dat wat er zo vroeg al afgestoken wordt niet van de legale verkooppunten komt. Dit wordt illegaal ingevoerd, en dat ga je niet stoppen door het te verbieden.
Vjestagirl schreef:Het punt is dat wat er zo vroeg al afgestoken wordt niet van de legale verkooppunten komt. Dit wordt illegaal ingevoerd, en dat ga je niet stoppen door het te verbieden.
Selina schreef:Vind er niks meer aan.. Katten schieten bij elke knal weg. Mijn bijrijdpaard is er doodsbang voor dus na het nieuwjaar maar weer rijden, want anders is het niet veilig. En het siervuurwerk is mooi, maar dat heb je ook wel gezien na een paar jaar. Ben pas 21 maar vind er niks bijzonders meer aan.
tamary schreef:Stoerdoenerij en achteloosheid vinden altijd wel een manier om schade te maken. Iets verbieden zal dat niet oplossen.
Cinnepin schreef:Wij rijden vaak in het bos, maar zelfs daar hoor je knallen vandaan komen. ( misschien jagers? ).
Cinnepin schreef:Nies_ schreef:Ik heb er niks mee, maar als anderen het leuk vinden moeten ze het lekker afsteken. De beesten wennen er maar aan, die vinden wel meer dingen niet leuk of eng.
Nies_ schreef:Cinnepin schreef:Nies_ schreef:Ik heb er niks mee, maar als anderen het leuk vinden moeten ze het lekker afsteken. De beesten wennen er maar aan, die vinden wel meer dingen niet leuk of eng.
Absoluut wel. Niet heel de wereld hoeft zich aan te passen aan mijn beesten die iets eng vinden. Dat is strikt gezien het probleem van de eigenaar en niet die van een ander. Het vuurwerk wat nú afgestoken wordt, wordt al illegaal afgestoken dus dat verbieden heeft geen zin, dat is het immers al. Hetzelfde geldt voor al die rare streken die ze er mee uithalen zoals het opblazen van brievenbussen en rotjes naar honden gooien. Dat is al illegaal. Ze kunnen dit beleid dus al niet handhaven, dan gaan nog strengere regels ook niet gehandhaafd worden. Hogere straffen heeft ook geen zin, zeker als de pakkans nihil is.
Als ik dan een bericht lees dat een jongen een deel van zijn hand kwijt is, maar het arme jong wist niet dat een kort lontje sneller af gaat en dat als zo'n cobra in je hand af gaat je er iets meer dan een brandwondje aan over houdt, vraag ik me toch af hoe dat kan. Dat is geen ongeluk meer, dat valt bij mij in de categorie de snelweg oversteken met je ogen dicht en het dan gek vinden dat je aangereden wordt. Met ook maar een heel klein beetje kennis was zo'n jongen veel meer geholpen dan met een verbod.
Kortom: minder flauwekul en regels, maar meer handhaving gaat ons meer brengen dan nog meer regels die toch niet nageleefd worden. Zowel de voor- als tegenstander. Scholen (en ouders) zouden voor betere kennis hierover moeten zorgen. Bij ons kwam het nooit verder dan "vuurwerk is gevaarlijk". Dat wisten we al. Wat er toe doet is wát er nu zo gevaarlijk is en hoe we dat risico zo goed mogelijk kunnen beperken en daarin dan niet doordraven, want een stoere gast van 16 gaat echt niet met een veiligheidsbril en een lontje rotjes afsteken. Dan krijg je al snel dat ze het allemaal maar flauwekul vinden en dan heb je dus je doel alsnog niet bereikt.