over/inval werk doe jij het of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

werk jij over of val jij voor iemand in

Ja ik stop als mijn werk klaar is (ondanks dat je tijd er al op zat)
64 (41%)
Nee ik ga naar huis als mijn werktijd erop zit
11 (7%)
Ja ik val in wanneer mijn leidinggevende of collega dit vraagt
80 (51%)
Nee ik val niet in voor een collega
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 156

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:30

Ja deed ik wel want ik woonde namelijk zowat om de hoek en collega's moesten toch van verder komen, maar toen ik steeds de enige was die deed invallen of extra werk van een collega overnam ben ik er mee opgehouden!

Anoniem

Re: over/inval werk doe jij het of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:33

Invallen hoef ik gelukkig niet, daar zou ik moeilijker over doen eerlijk gezegd. Is in mijn sector ook niet zo aan de orde, maar ik doe wel eens klusjes voor anderen waardoor ik langer moet blijven om mijn eigen werk af te krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:36

Ja ik werk over en val zo nodig is. Hoort bij mijn werk en ik krijg dat niet uitbetaald.
Tenzij het om avond bijeenkomsten gaat die mag ik met vrije tijd compenseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:43

Ja, ik blijf wel eens langer als er iemand ziek is en als ik kan dan kom ik ook werken als er iemand uitvalt terwijl ik eigenlijk vrij ben die dag.
Waarom? Omdat ik het extra geld wel kan gebruiken en het niet vervelend vind om te werken.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:51

Invallen doe ik niet, omdat dat in mijn sector niet voor komt. Overwerken wel, uit mijzelf overigens als het druk is, een collega ziek etc... En het werk komt niet af binnen werktijd.
Ik krijg er overigens voor betaald en een maaltijd van de baas vergoed.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 18:04

Ik zorg er ook voor dat mijn werk af is voordat ik naar huis ga, nou kunnen wij onze uren gewoon schrijven en later inhalen indien nodig. Zo moest ik de afgelopen 4 weken op donderdag een half uur eerder weg, die uren die ik minder werk schrijf ik dan natuurlijk niet maar eerder weggaan is geen probleem.
Nou ben ik de enige op mijn werk die meerdere talen spreekt dus wil ik sommige dingen ook geregeld hebben voor ik naar huis ga voor die dag.
En op mijn werk (kippen slachterij, ik doe de export) moeten een hoop dingen dezelfde dag geregeld worden.

Op mijn vorige werk bleef ik geen minuut langer, maar dat kwam door het manegement. Eerder begon ik bijna elke dag een kwartier eerder en bleef ik langer om iets af te maken. Tot er 's ochtends een keer veel ijzel en sneeuw was, bijna iedereen was wat te laat en ze kwamen aan ieders bureau om te vragen wanneer je in zou halen. Tot die dag had ik al ruim een jaar elke week 1,5 uur onbetaald extra gewerkt en ze gingen dus zeuren over de 20min die ik later was.
Sinds die dag begon ik precies op tijd en stopte ook precies optijd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 21:41

Nee, als ik mijn uren gedaan heb ga ik naar huis.

Maar: als het werk nog niet gedaan is, werk ik thuis gezellig verder ;) ook doe ik veel avond vergaderingen, allemaal overuren. Ik heb geen probleem met meer werken, maar doe dit dan liever thuis en niet op kantoor. Zit vaak tussendoor nog om 23u mailtjes te beantwoorden :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:27

Als ik blijf werken tot het werk af is kan ik daar wel 24/7 zitten. :')
Mijn werk is mijn verantwoordelijkheid. Als het nodig is maak ik overuren, ik stem mijn vrije dagen af op mijn werk en kom er voor terug als dat toch nodig blijkt. Naast die verantwoordelijkheid heb ik ook de vrijheid en het vertrouwen om daar zelfstandig mee om te gaan. Ik vind dat fijn werken. :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:32

Overwerken is hier tot een uur na de roostertijd gewoon verplicht. Vind het ook wel zo collegiaal.

Invallen is altijd een vraag. Hangt van mijn agenda, energie en geldbehoefte af wat mijn antwoord is. En heel eerlijk, ook met welke collega's ik werk en welke dienst het is.

Alle uren die ik werk worden betaald, zowel overwerk als invallen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:34

Ik ben niet te beroerd eens voor iemand in te vallen en heb dit ook wel gedaan. Lekker extra centjes verdienen is wel eens mooi meegenomen en als ik daar de ander dan ook nog eens een gunst mee doe en blij mee maak, is dat alleen maar mooi!

In principe werk ik bijna nooit over, dat komt echter wel door mijn werk zelf. Wij werken in teams en je wordt gewoon afgelost door een ander team en die neemt dan jouw werkzaamheden gewoon over, je hoeft dus eigenlijk nooit over te werken :n
Soms zit je wel eens op een positie waar ze net niet lekker uitkomen met het aflossen, en in dat geval werk ik wel gewoon even door :j Ook gewoon zonder te mokken, want het komt vaker voor dat je al een kwartier voor tijd naar huis wordt afgelost en naar huis mag :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:39

Hangt van verschillende factoren af. Word ik niet betaald sowieso niet. Word ik betaald en valt het af en toe eens voor of op voorhand aangegeven zal ik snel toezeggen. Gebeurd het systematische en word het op het laatste moment telkens meegedeeld hangt het ervan af of ik plannen af en of ik van anderen afhankelijk ben voor vervoer. (Dit gaat over studentenjobs)

Zo werkte ik in de cafetaria van een sportclub. Ik stond alleen achter de bar en deed ook bediening. Eigenlijk gewoon omdat eigenaar te lui was. (Zat spelletjes op haar pc te spelen). Ik werkte bijna altijd van 7 tot 13 uur. De eerste maanden heb ik geregeld van7 uur tot 23 uur staan te werken, geen pauze, nooit op voorhand aangegeven. Ze 'vergat' gewoon iemand te vragen voor namiddag, of bleef zelf uren weg waardoor ik niet weg kon. 2e zomer vaker na een uur overwerken gezegd dat ik echt weg moest. Laatst tijdens de examens in juni was ik 1 namiddag gaan werken omdat ze echt niemand vond (terwijl ik eigenlijk moest studeren). Ik zei dat ik Mac tot 15 uur bleef en natuurlijk toen ik mijn tas pakte 'je blijft toch nog een paar uurtjes?' Ik heb toen gezegd dat ik vertrok en ben ook vertrokken. Sindsdien word ik nog amper gevraagd te werken... Maar was het gewoon beu.

Een keer overwerken is ok, maar dat ging erover.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:40

Caily schreef:
Overwerken is hier tot een uur na de roostertijd gewoon verplicht. Vind het ook wel zo collegiaal.

Invallen is altijd een vraag. Hangt van mijn agenda, energie en geldbehoefte af wat mijn antwoord is. En heel eerlijk, ook met welke collega's ik werk en welke dienst het is.

Alle uren die ik werk worden betaald, zowel overwerk als invallen.

Staat dat in je contract dat je dat verplicht bent?

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:45

Op t dierenasiel bestaat je dag gewoon uit werkzaamheden die elke dag opnieuw gedaan moeten worden. Je gaat dus ook niet weg voordat bijvoorbeeld alle honden buiten zijn geweest. Iedereen werkt ook tot iedereen klaar is, het is dus niet zo dat de een eerder klaar is dan de anders. Ik val ook wel in voor collega's heb ook een beetje moeite met nee zeggen. Maar kan ik niet dan kan ik niet

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:11

Bij ons op het werk is er geen eindtijd. Ik werk altijd tot we klaar zijn. Meestal is dit tussen 4 en 5. Maar ben dan ook oproepkracht dus voor mij maakt het niet zoveel uit. Ik val ook vaak in als ze bellen, heb denk ik 2x moeten weigeren wegens afspraken.