Ben jij "bescheiden" op de werkvloer of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:00

Solleke_Noah schreef:
Opvallend dat iedereen, op één iemand na, aangeeft je ambitie te tonen, of er zelfs zelf goeie ervaringen mee heeft. Geeft te denken :)

Nou, ik denk dat toevallig een aantal mensen gereageerd hebben die dat doen.

In de praktijk blijkt namelijk dat vrouwen te vaak niet aangeven waar hun ambities liggen.

Bij ons wordt het heel erg aangemoedigd om jezelf constant te verbeteren en ambitie te tonen.
Je hoeft niet te promoveren maar het wordt wel gewaardeerd omdat ze het liefst hebben dat hogere functies intern worden opgevuld.

Die mensen kennen het bedrijf met weet wat men aan ze heeft en kunnen sneller productief zijn omdat ze veel meer kennis hebben dan iemand van buiten.

Voor ons is de drempel om je ambitie neer te leggen heel erg laag. Maar er zijn natuurlijk ook bedrijf waar dat niet of veel minder is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:11

Mijn ervaring is dat het enorm gewaardeerd wordt dat je zelf aangeeft welke richting je op wilt en waar je grenzen liggen.
Ik werk bij een uitvoerende overheidsdienst en ik was amper 4 maanden in dienst toen er een brief op de mat lag met het bericht dat ivm de reorganisatie van onze dienst ik voorlopig was geplaatst in team X.
En dat was een enorme versmalling van de taken die in het huidige team door mij zouden worden gaan uitgevoerd, wanneer ik mijn interne opleiding zou hebben afgerond.
Tijdens de sollicitatieprocedure is mij het uitgebreide takenpakket voorgeschoteld, ook tijdens de meeloopdag.
Ik heb dus mijn teamleider om opheldering gevraagd en ook dat de beoogde plaatsing mijns inziens niet de functie is waarvoor ik mijn contract had ondertekend.
Dus als dat de richting is die zij met mij op willen, ik de organisatie hartelijk dank voor de invstering in opleiding, maar dat ik per direct vacatures ga kijken.
En dat ik juist begrepen had dat ze jonge mensen binnen wilden halen en houden, maar dat ze dat dan niet op deze manier moesten doen.

Vervolgens hoorde ik een maand of 2 helemaal niks op dit vlak en toen lag er een definitieve plaatsingsbrief waarin stond dat ik geplaatst was in het door mij gewenste team.

Medecollega's uit mijn opeidingsgroep die in een vergelijkbaar team als team X geplaatst waren, maar niet hadden aangegeven dat dat niet de richting was waarin zij zich wilden ontwikkelen, bleven definitief geplaatst in het voorgenomen team.

Hieruit heb ik de les getrokken dat ik de enige ben die echt kan bepalen hoe mijn loopbaan eruit ziet en dat je dus je wensen kenbaar moet maken. En daarbij zorgen voor een netwerk van collega's die weten waar je ambitie en je passie liggen, zodat die aan jou denken wanneer ze ietstegenkomen wat in jouw straatje past.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:19

En ik heb slechte ervaringen met niet duidelijk zijn in wat ik wil.
Dan denken ze dat je niet gemotiveerd bent, krijg je de rotklussen 'want het maakt haar toch niet uit wat ze doet" en je bent makkelijk weg te reorganiseren, want je geeft toch geen tegengas.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 10:31

Leuk om al die ervaringen te horen! :)

Ik denk dat er met mijn diensthoofd wel te praten valt. Hij is soms gewoon zelf zo enthousiast over een project dat hij erachter aan gaat zonder echt rekening te houden met ambities en wensen van de werknemers...

Marije Jiplover: eigenlijk heb je gelijk, je zal zelf je carrière een bepaalde vorm moeten geven :)

NatasjavE: dat lees je inderdaad wel meer, dat mannen eerder bluffen over hun kunnen en meer ambitie tonen (even veralgemenend he)

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:41

Mag ik als inmiddels ervaren manager ook reageren? In de omgeving waar ik voorheen werkte, werd het uitspreken van ambities, wensen, dromen erg gestimuleerd. Wij -als management- werden vooral getraind om mensen in te zetten in hun kracht en op het pad waar zij energie van krijgen. Geen gemotiveerdere medewerker dan iemand die succesvol kan zijn in iets wat hij goed kan en graag doet.
Nu -in een andere grote werkomgeving- heb ik te maken met een HR-organisatie die daar niet mee bezig is. Alles hangt af van je directe lijnmanager. En ik beloof je dat stimuleert niet, want het uitspreken van ambitie kan in zo'n geval ook tegen je werken. Pas daar dus mee op.

Er is een trucje (of eigenlijk is het geen truc), dat meestal werkt en relatief weinig risico met zich meebrengt. Namelijk het erkennen van je manager in zijn of haar positie. Dat kun je doen door bijvoorbeeld een hulpvraag te stellen.. Goh, ik zie om me heen zulke interessante projecten. Daar zou ik best iets meer van willen weten. Hoe zou jij -als ervaren manager- dat aanpakken?
Of vraag eens hoe zijn/haar carriere eruit heeft gezien, welke stappen hij/zij heeft gemaakt en hoe. Jij staat tenslotte nog aan het begin van jouw carriere en kunt altijd wat van hem/haar leren.
Daarmee verraad je je eigen ambities niet en toon je je een geïnteresseerde collega. Geen mens die dit gesprek afwijst en geen fatsoenlijk manager die niet de wedervraag stelt naar jouw gewenste carriere.

In welke vorm dan ook.. toon je interesse!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:42

ik denk dat je goed uit elkaar moet houden dat 'aangeven waar je ambities in de toekomst liggen' niet hetzelfde is als 'die projecten en ambities nu ook al meteen uitvoeren'. Om die ambitieuze projecten nu al te gaan uitvoeren is idd misschien nog wat vroeg als je er net een jaar werkt, maar aangeven waar je ambities en verwachtingen in de toekomst liggen en aangeven waar je naartoe wil groeien, mag bij wijze in een sollicitatiegesprek al. Weten ze meteen wat ze aan je hebben. Niet te onzeker over jezelf zijn. Jij moet het ook leuk vinden op je werk en dat kun je alleen doen door je wensen en ambities aan te geven. Anderen kunnen dat niet ruiken, als jij niks zegt.

milatje

Re: Ben jij "bescheiden" op de werkvloer of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:45

Ik zou zeker je ambities aangeven. Dat er niet direct iets mee gedaan kan worden, dat geeft niet. Maar je werkgever weer dan wel waar jij naar toe wilt werken en zou daar eventueel rekening mee kunnen houden. Zeker gezien de sfeer op de werkvloer zou ik het toch aangeven. Er dan wel niet van uitgaande dat het direct kan gebeuren, maar het neerzetten als een meerjaren plan. :-)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 14:49

Solleke_Noah schreef:
Opvallend dat iedereen, op één iemand na, aangeeft je ambitie te tonen, of er zelfs zelf goeie ervaringen mee heeft. Geeft te denken :)

Vind één jaar werken toch nog weinig hoor, voel me soms echt een groentje :D (zeker tegenover diegenen die al 20 jaar meedraaien). Maar alles is zo machtig interessant en dan wil je soms misschien te snel te veel.

Is er een ondernemingsraad binnen jullie bedrijf? Een mooie plek om het hele bedrijf te leren kennen, leren overleggen met directie, vertegwoordigen van de jongeren in jouw bedrijf.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:54

orion456 schreef:
ik denk dat je goed uit elkaar moet houden dat 'aangeven waar je ambities in de toekomst liggen' niet hetzelfde is als 'die projecten en ambities nu ook al meteen uitvoeren'. Om die ambitieuze projecten nu al te gaan uitvoeren is idd misschien nog wat vroeg als je er net een jaar werkt, maar aangeven waar je ambities en verwachtingen in de toekomst liggen en aangeven waar je naartoe wil groeien, mag bij wijze in een sollicitatiegesprek al. Weten ze meteen wat ze aan je hebben. Niet te onzeker over jezelf zijn. Jij moet het ook leuk vinden op je werk en dat kun je alleen doen door je wensen en ambities aan te geven. Anderen kunnen dat niet ruiken, als jij niks zegt.

Daar heb je wel gelijk in, niet te snel teveel willen, maar aangeven kan wel..

janouk: denk niet dat we zoiets hebben, dat kijk 'k even na. :)

Fijne feestdagen {:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 15:07

Een ondernemingsraad is verplicht in Nederland en België vanaf 50 medewerkers

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 17:45

Haha ok dan hebben we het wel :D

Onze organisatie heeft een heel ingewikkelde structuur met heel veel raden, was daarom niet zeker :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:34

Ik wou jullie nog even op de hoogte brengen, bedankt allemaal toen voor de tips!

Ondertussen is er veel gebeurt, bij dat ene project heb ik bij kunnen aanschuiven, helemaal fijn!

Ook heb ik intern gesolliciteerd op een andere functie (master niveau en nog beter aansluitend bij mijn diploma), tijdens het sollicitatiegesprek geprobeerd van lef te tonen en vandaag te horen gekregen dat ik de job heb +:)+

Heb dus nu twee hele fijne halftijdse jobs, met de ene dat uitdagende project erbij en de andere een hele nieuwe, toffe job. Ambitie tonen werkt dus echt :) Inwendig was ik wel stikzenuwachtig hoor, de bescheiden rol ligt me toch meer :') dus bedankt voor het zetje in de goeie richting :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:31

Klasse
You go, girl!
Succes in je verdere loopbaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:41

Dat is leuk! Succes he.

Ik heb net alles doorgelezen, klinkt goed en heel fijn van waar jij werkt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:40

Super zeg!
Veel succes!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:54

Zou een man dit zichzelf ook afvragen of gaan die er gewoon voor. Hoe jonger hoe onbescheidener bij mannen vind ik

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 07:19

Dankjewel allemaal! In maart begint de nieuwe functie, heb er zin in :)

Rahdollcat: is zeker een fijne organisatie!

Arabesk: 'k geef eerlijk toe, mijn diensthoofd had al laten vallen erg tevreden te zijn, maar dat ze wel een grote gok namen met een onervaren persoon voor die nieuwe functie, dus dat ik me misschien wat moest voorbereiden op slecht nieuws.. Toen zei een (mannelijke) collega dat ik er wel een beetje voor moest vechten ;) voelde me tijdens het gesprek soms gewoon bijna arrogant worden, maar het helpt dus wel.

Er zou een beetje meer Nederlander in mij moeten zitten :))

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 08:04

Arabesk schreef:
Zou een man dit zichzelf ook afvragen of gaan die er gewoon voor. Hoe jonger hoe onbescheidener bij mannen vind ik

Bluf hoort bij jonge mannetjes dieren.................kijk maar naar een groep jonge hengsten. :D
Ze zijn soms net zo onzeker hoor, maar met bluf houd je je staande in een groep. Gewoon een natuurwet.

en er is niets mis mee om als vrouw jouw kennis van de natuurwetten te gebruiken :D :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 16:22

Haha janouk, enkel bij de jonge mannetjesdieren? :P