Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:15

Ik heb 4 paarden en spaar eigenlijk amper. Wel zorg ik dat er een redelijk vast bedrag op een aparte rekening staat voor grote (bijzondere) uitgaven. Dierenarts zie ik erg vaak, omdat ik twee gepensioneerde paarden heb die beide medicijnen gebruiken. Dat gaat gewoon af van mijn maandelijkse salaris en dat lukt ook.

Als ik toch geld heb moeten gebruiken van de aparte rekening, dan vul ik dat aan met mijn eindejaarsuitkering en/of vakantiegeld zodat het bedrag wat erop staat constant blijft.

Ik heb een fijn huurhuis, goede inrichting, geen auto en die gaat er ook niet komen, dus dat scheelt ook wel. Ik heb eigenlijk alles wat ik wil. Ik werk niet full time, omdat ik vrije tijd waardevoller vind dan een dikke spaarrekening.

Mijn paarden staan ingeschreven bij de Paardenkamp in Soest, en een staat al twee jaar bovenaan de wachtlijst. Puur voor achter de hand, in een noodgeval.

Tierania_

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:26

Wij sparen ook.
Hier wordt minimaal € 1000 per maand aan de kant gezet. Soms meer.

Mijn man en ik werken beide fulltime.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:32

Wij moeten wel sparen :+ handig als je zzp-er bent.

Momenteel nog een huurhuis maar we willen over een jaar toch wel een keer gaan kopen.

Iedereen zou moeten sparen. Al is het maar 5 euro per maand. Stel dat er iets kapot gaat of een rekening op de mat valt. Ik zou echt gek worden als ik het dan niet zou kunnen betalen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:33

Ik (als 17-jarige) zet elke maand geld op mn spaarrekening, ik heb ook een grens dat als ik meer dan zoveel geld op mijn betaalrekening heb, dat ik dat dan op mijn spaarrekening stort.

Helaas is hij leeggeplunderd afgelopen jaar door het betalen van mijn rijbewijs (die ik nu ook heb :D), dus ik kan weer opnieuw beginnen :) maar ik vind het inderdaad wel handig om wat achter de hand te hebben..

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:42

Ik wilde dat ik kon sparen. Ik kwam iedere maand tekort, dus sparen zat er voor mij niet in. Nu pony verkocht is misschien wel ruimte om ietsjes te gaan sparen, maar zal nog niet veel zijn :-(

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:47

Tierania_ schreef:
Wij sparen ook.

Wauw dat is echt veel. Heb je daar dan ook een bepaald doel mee? Huis kopen, wereldreis ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:48

gerpiegorp schreef:
Ik (als 17-jarige) zet elke maand geld op mn spaarrekening, ik heb ook een grens dat als ik meer dan zoveel geld op mijn betaalrekening heb, dat ik dat dan op mijn spaarrekening stort.

Helaas is hij leeggeplunderd afgelopen jaar door het betalen van mijn rijbewijs (die ik nu ook heb :D), dus ik kan weer opnieuw beginnen :) maar ik vind het inderdaad wel handig om wat achter de hand te hebben..

Is ook een investering +:)+

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:50

reiziger schreef:
Tierania_ schreef:
Wij sparen ook.

Wauw dat is echt veel. Heb je daar dan ook een bepaald doel mee? Huis kopen, wereldreis ofzo?

Nee, wij wonen al in een nieuwbouw koophuis.
Wij hebben alles goed voor elkaar :)

Gaan 2x per jaar op vakantie (wintersport en verre zomer reis).
En verder doen we eigenlijk geen rare dingen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:50

Ik spaar heel fanatiek, we hebben het ook niet slecht gelukkig, dus die ruimte is er.
Mijn spaargeld gaat in verschillende potjes: auto, studie kinderen, enz tig potjes. Nu blijkt achteraf dat ik ook een potje voor onderhoud huis had moeten maken... Daar hebben we ineens best veel kosten aan.
Ik zou echt adviseren om maandelijks wat opzij te leggen, dat je onverwachte uitgaven aan kan. Zeker als je kinderen hebt, een huis, een auto.
Als je jong bent en weinig verplichtingen hebt is sparen natuurlijk minder noodzakelijk. Maar als het kan: doen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:51

Ik spaar :). Het gaat niet snel ivm verhuizing en verbouwing van mijn huis, daar gaat veel geld in zitten. Maar tot nu toe heb ik nog steeds een spaarrekening met minimaal 3 nullen achter het cijfer, dus ik vind het mooi :).

Ik moet alles alleen betalen, dus sja. Ik spaar wat ik kan.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:51

Wij sparen nog meer dan dat :+ alleen valt er elk jaar weer zo'n ellendige blauwe brief die zegt dat ik alles moet inleveren :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:52

Tilmar schreef:
Ik spaar heel fanatiek, we hebben het ook niet slecht gelukkig, dus die ruimte is er.
Mijn spaargeld gaat in verschillende potjes: auto, studie kinderen, enz tig potjes. Nu blijkt achteraf dat ik ook een potje voor onderhoud huis had moeten maken... Daar hebben we ineens best veel kosten aan.
Ik zou echt adviseren om maandelijks wat opzij te leggen, dat je onverwachte uitgaven aan kan. Zeker als je kinderen hebt, een huis, een auto.
Als je jong bent en weinig verplichtingen hebt is sparen natuurlijk minder noodzakelijk. Maar als het kan: doen!

Eigenlijk andersom: juist als je jong bent en geen verplichtingen hebt kun je goed sparen en doe dat dan ook is mijn advies :j . Nu met kind, auto, huis is sparen voor ons haast onmogelijk geworden :=

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:54

Dat zeg ik toch ook: als het kan doen!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:55

Wij sparen ook, en hebben gelukkig ook de ruimte om dit te doen.
Wij hebben 1 gezamenlijke spaarrekening voor het huis. Hierop storten wij de belastingteruggave.
En zelf heb ik nog 2 spaarrekeningen. 1 voor vervanging van bijv. auto of onvoorziene kosten. En 1 voor de leuke dingen (shoppen, vakantie etc.).

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:55

Denk ook dat veel afhangt van je situatie. Kinderen, koophuis, auto... Ik heb het alledrie niet ;)
Bewust.
Laatst bijgewerkt door reiziger op 18-12-15 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:58

Ik probeer ook zoveel mogelijk te sparen! Ik kan er echt van balen dat ik dan nu weer een dierenarts rekening binnen krijg van bijna 250 eurie, weer een maand voor Jan l*l gespaard denk ik dan. Nu is mijn paard gelukkig weer beter, maar dat zijn altijd dingen die je niet kan gebruiken. En aan de andere kant denk ik altijd, ik moet gewoon leven van mijn geld! Straks heb je 100.000 op je rekening staan en heb je altijd geleefd als een huismus, dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:58

Ik heb wel verschillende spaarpotjes met ieder een ander 'doel'.
Elke maand wordt er bijvoorbeeld automatisch een bedrag naar mijn spaarrekening over geschreven. Dit doe ik al jaren zo :j
Verder doe ik contant geld wat ik terug krijg (van voorschieten of iets uitlenen) in een spaarpotje.

Scheelt wel dat ik in een fijne situatie zit om te sparen :)

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:03

Zodra ik salaris krijg maak ik altijd een deel over naar mijn spaarrekening :), het bedrag is afhankelijk van hoeveel ik die maand verdiend heb.
Ik heb het verdeeld over twee spaarrekeningen (ook bij 2 banken). Op de ene rekening hebben mijn ouders altijd voor mij gespaard en daar stort mijn oma ook ieder jaar een bedrag op. Daar staat een mooi bedrag op, ik heb hier tot op heden ook nog niks van uitgegeven. Maar ik ga morgen een nieuwe auto kopen dus dat kan ik daar mooi van betalen :)
Op de andere spaarrekening spaar ik zelf het meest. Dat is ook de rekening waarvan ik eventueel geld vanaf haal voor concerten, vakanties, weekendjes weg etc.

Gelukkig woon ik nog thuis en heb ik niet zoveel vaste lasten dus kan gelukkig iedere maand sparen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:25

Mijn vriend en ik sparen op verschillende manieren.
We hebben een spaarpot waar kleingeld in gaat, en hier kopen we 1x per jaar ofzo iets leuks/moois van.
Verder krijg ik een deel van mijn inkomsten contant betaald en mijn vriend ook. Dit geld gebruiken we voor boodschappen en kleding etc.
Alles wat over blijft gaat in een envelop en zo vult dat elkaar steeds wat meer aan.
Ik heb zelf nog een spaarrekening met geld er op voor kosten van de huisdieren. Wanneer ik een da moet betalen doe ik dit in eerste instantie van de lopende rekening. Kan dit niet, dan van de spaar (gelukkig nog niet voor gekomen)
En mijn vriend heeft een spaarrekening maar waar geld op staat in geval dat er in/om huis iets stuk gaat.

Ik geef graag geld uit maar ben ook dol op sparen, heerlijk om dat te zien op je rekening overzicht :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 14:53

Ik spaar, maar niet zoveel als ik zou willen :+. Alhoewel, we hebben afgelopen jaren veel gespaard maar ook weer uitgegeven. Verbouwing van ons huis volledig uit eigen middelen betaald en daarna een nieuwe auto gekocht. Op het moment sparen we niet enorm veel maar we hebben ook geen heel specifiek doel om voor te sparen. Genoeg geld achter de hand om ons niet druk te hoeven maken om een onverwachte rekening (hoewel dat zelden voorkomt!) en mogen daarnaast graag leuke dingen doen. We leven nú!

Edit: ik zie ook dingen voorbij komen als sparen voor concerten, dagje uit, shoppen, vakantie.. Maar dat gaat bij ons van de lopende rekening. Voor die korte termijn dingen ga ik geen geld overmaken van- of naar de spaarrekening, dan ben ik wekelijks geld aan het verplaatsen van rekening A naar B en weer terug. Ik zie de spaarrekening echt als back-up voor de grote kosten. Ik heb ook geen verschillende spaarpotjes, veel te veel gedoe :+.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:04

Ik heb in het verleden altijd aardig kunnen sparen van bijbaantjes. Op dit moment zit ik in de laatste fase van mijn studie en heb ik geen bijbaantje en ook geen andere vorm van inkomen, dus leef van m'n spaargeld. HIermee houd ik het nog precies tot eind studie uit, dus daarna wordt het hard werken om weer de spaarrekening aan te vullen. Ik zou echt zenuwachtig worden als ik helemaal geen spaarrekening had, ben dus ook een beetje bang voor de komende paar maanden :=

Overigens las ik hier, je moet gewoon leven van je geld. Daar ben ik ook best wel een beetje van hoor! Dus als ik een mooi bedrag op de spaarrekening heb staan vind ik het ook niet erg om wat geld uit te geven aan wat leuks. Inderdaad, je leeft nu en als je straks omvalt heb je er niks aan. Maar als je nog een x aantal jaar door mag, dan is wat geld achter de hand wel praktisch :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:20

Ik ben student, ik woon nog heerlijk thuis en dat is mijn geluk dat ik echt heel veel spaar. Zodra ik een dag vrij ben, dan ga ik meteen werken, zaterdag is mijn vaste werkdag en ik heb diverse bijbaantjes doordeweeks en in het weekend :) Mijn studiefinanciering spaar ik ook gewoon vol mee, dus ik mag niet klagen := Ik ga niet uit, ben geen roker en geen drinker etc.

Ik ben eenmaal heel streberig en heb een doel voor ogen en dat wil ik waarmaken. Soms ben ik zelfs iets te gierig, maar dat komt omdat goed kan sparen en het heerlijk vind als ik zie hoe mijn spaarrekening maandelijks omhoog gaat. Dan vind ik het zonde om geld uit te geven.

Ik zal maar zo zeggen: beter dat dan een gat in je hand :') En daarintegen doe ik het echt bewust voor 'later'. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:28

Ik spaar ook :j Een klein bedrag naar een spaarrekening waar ook grote rekeningen, weekendjes weg etc vanaf worden betaald, en een wat groter bedrag naar een spaarrekening waar ik af probeer te blijven, behalve soms voor vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:31

Sparen, wat is dat?

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:41

Joolien schreef:
Sparen, wat is dat?

Dit dus :')

Wij hebben momenteel aardig wat spaargeld op de rekening staan, echter gaat dit binnenkort allemaal naar onze bruiloft. Dus dan kunnen we weer vanaf 0 beginnen. Sparen zijn we niet heel goed in, het is namelijk niet zo dat we maandelijks hetzelfde bedrag weg zetten. Nu ik weer een baan heb ga ik wel proberen om elke maand een bedrag te sparen voor mijn paarden, mocht er dan iets zijn dat het geld er ook is.