Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:44

Even voor de duidelijkheid: ik woon zelf niet in Amsterdam, ik studeer er alleen. Ik kom dit probleem overal tegen. Dus op mijn studie, maar ook bij de mensen met wie ik omga uit mijn eigen dorp en bij de meiden die bij mij op stal zitten. Het ligt niet aan mijn studie haha. En waarschijnlijk zijn er inderdaad overal mensen die het niet doen, maar ze zijn moeilijk te vinden en daarom stel ik deze vraag. :p Het probleem is niet dat ik onder druk word gezet of erbij wil horen (het tegendeel), maar dat ik het niet meer fijn vind om om te gaan met mensen die hun tijd op deze manier verdrijven. Daarom ben ik dus op zoek naar mensen die dit niet doen.

Sem_ schreef:
En heb je weleens gekeken naar een studievereniging (geen studentenvereniging)?

Ik ben lid van een studievereniging. Ik heb geprobeerd om mee te doen met hun activiteiten, maar dit zijn... vooral borrels. :Y)

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:46

Ik herken je verhaal best wel. Ben nu 20 en heb nog nooit gerookt, drugs gebruikt of iets van alcohol gehad. 90% van de mensen kijkt je heel raar aan wanneer je ze dit verteld.
Het wordt door velen nog 'stoer' gevonden om je klem te zuipen 'ja ik heb met drie mensen gezoend maar heb geen idee meer met wie' nee stoer joh :').

Hopelijk vind je snel een groepje vrienden die er hetzelfde tegenoverstaan als jij :D . Ik woon helaas in Tiel dus dat is een stukje :P

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:46

Ik herken het wel. De mensen die ik leer kennen gebruiken of drugs of drank of beide. Nu vind ik het niet erg als je wat gebruikt maar helaas is het altijd in de mate dat ik me meer oppas voel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:48

Waarom ga je niet gewoon een keer naar de borrel toe? Je hoeft geen alcohol te nemen en ze staan echt niet de polonaise te doen in hun blote reet omdat ze bezopen zijn :+

Misschien ben ik zelf makkelijk, want ik heb het nooit als een bezwaar gevoeld dat ik geen alcohol dronk en drink. (Goed, 1 glaasje champagne met oud en nieuw elk jaar :Y) ) en tja, niet iedereen drinkt omdat het stoer is natuurlijk. Legio's mensen die het gewoon lekker vinden om een Drankje te drinken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-12-15 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:49

Pfoeeeh, wat heb jij een zwaar leven/wat zul jij het zwaar hebben in de toekomst. Dat je roken en drinken en af en toe een nipje nemen problemen vindt zeg.. :7

Vrienden neem je zoals ze zijn. Je accepteert ze, net zo als zij jou accepteren.

Sheran

Re: Een hekel aan alcohol en drugs: moeite met vrienden vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:51

Je kunt ook bij een sportvereniging, zangvereniging etc etc. Allemaal voor studenten.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:52

Ik herken het wel, nieuwe mensen leren kennen die niet elk weekend in de kroeg willen hangen van mijn leeftijd vind je bijna niet. Geen idee waarom, blijkbaar is roken en drinken helemaal geweldig.. Ik heb 1 beste vriendin in Heerhugowaard van mijn leeftijd, en 2 goede vrienden die 6 en 8 jaar ouder zijn dan mij :+

Ik ben denk ik te laat geboren, want veel mensen die toch wel minstens 5 jaar ouder zijn hebben die interesse totaal niet..

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 21:58

eenitraM schreef:
Pfoeeeh, wat heb jij een zwaar leven/wat zul jij het zwaar hebben in de toekomst. Dat je roken en drinken en af en toe een nipje nemen problemen vindt zeg.. :7

Vrienden neem je zoals ze zijn. Je accepteert ze, net zo als zij jou accepteren.

Ja, en zulke vrienden neem ik dus liever gewoon niet, want ik voel me er niet fijn bij. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Ik weet niet waarom je het nodig vindt om zo te reageren... Als je goed gelezen hebt, heb ik geen problemen met mensen die zichzelf onder controle kunnen houden. Helaas kunnen de meesten dat niet, daarom ben ik op zoek naar mensen die dat wel kunnen.

vuurneon schreef:
Waarom ga je niet gewoon een keer naar de borrel toe? Je hoeft geen alcohol te nemen en ze staan echt niet de polonaise te doen in hun blote reet omdat ze bezopen zijn :+

Misschien ben ik zelf makkelijk, want ik heb het nooit als een bezwaar gevoeld dat ik geen alcohol dronk en drink. (Goed, 1 glaasje champagne met oud en nieuw elk jaar :Y) ) en tja, niet iedereen drinkt omdat het stoer is natuurlijk. Legio's mensen die het gewoon lekker vinden om een Drankje te drinken.

Ik ben natuurlijk wel een paar keer naar die borrels gegaan, maar ik vind het dan gewoon niet zo leuk. Het draait gewoon echt om wie de meeste drank op kan... Ik voel me ook helemaal niet bezwaard dat ik geen alcohol drink, ik zoek gewoon mensen die er een beetje hetzelfde over denken als ik.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:10

Ik heb ook nooit meer dan 2 glaasjes gedronken, nooit geprobeerd te roken en nooit drugs gebruikt. Als je zelf maar gewoon uitstraalt dat dat doodnormaal is dan vinden anderen dat ook. Hoe zelfverzekerder je daarin bent, hoe makkelijker anderen dit accepteren.
En een tipje om niet-zuipende/rokende/drugsgebruikende vrienden te vinden: leer salsadansen en ga lekker naar salsafeestjes. Daar wordt niet gedronken en gerookt en drugs gebruikt (want dansers zorgen over het algemeen goed voor zichzelf + met drank op lukt het dansen niet zo goed. Drinken en drugs wordt in dat wereldje ook echt niet gewaardeerd. Ik spreek uit ervaring)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 22:15

Dorine92 schreef:
Ik heb ook nooit meer dan 2 glaasjes gedronken, nooit geprobeerd te roken en nooit drugs gebruikt. Als je zelf maar gewoon uitstraalt dat dat doodnormaal is dan vinden anderen dat ook. Hoe zelfverzekerder je daarin bent, hoe makkelijker anderen dit accepteren.
En een tipje om niet-zuipende/rokende/drugsgebruikende vrienden te vinden: leer salsadansen en ga lekker naar salsafeestjes. Daar wordt niet gedronken en gerookt en drugs gebruikt (want dansers zorgen over het algemeen goed voor zichzelf + met drank op lukt het dansen niet zo goed. Drinken en drugs wordt in dat wereldje ook echt niet gewaardeerd. Ik spreek uit ervaring)

Bedankt voor de tip! :D

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:18

Wat vind je echt leuk om te doen?Je wil niet in t weekend de kroeg in met vrienden, maar wat wel? Voor mij werkte het om van daar uit vrienden te zoeken.

Ik ben 20, studeer, drink niet, rook niet en doe niet aan drugs en heb een hecht vriendengroepje van 'nerds' gevonden die van dezelfde (online) series en films houden! :) als we afspreken praten we daarover en over andere gedeelde interesses. Deze mensen studeren hetzelfde en waren allemaal de stillere, rustige en zelfstandige types in de klas die graag 's avonds in een onesie op Tumblr zitten in plaats van in de kroeg. Misschien kun je eens rustig iemand benaderen en bv praten over een televisieserie of t-shirt dat ze aanhebben(of zelf een t-shirt van bv. een tv serie of band aanhebben!), en eventueel dan vragen of ze bv mee willen naar een film avond? Studieverenigingen/universiteiten houden trouwens ook vaak goedkope filmscreenings waar je makkelijk mensen ontmoet. Een andere plek om mensen te ontmoeten is een spelletjesavond van een spelletjeswinkel, studenten die daarop afkomen zijn vaak ook juist geen uitgaanstypes! :) Ik zou vooral op activiteiten afgaan die je zelf leuk vindt, dan ontmoet je vaak mensen die dezelfde dingen leuk vinden en ook prioriteiten geven.

Ik heb zelf ook veel vrienden online ontmoet, dus misschien kun je ook lid worden van bv een 'Amsterdam *vul hier ding in* fangroep' op FB, of idd via Bokt. In mijn ervaring komt vanuit een gedeelde interesse vaak liefde voor soortgelijke activiteiten en dus vriendschap. :)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:19

Ik drink weinig, nooit gerookt, nooit de lol van drankfeestjes begrepen. Een van mijn vrienden drinkt alleen maar sinas (geen bier of ander alcohol dus, zelfs geen koffie). En toch hebben we het al jaren heel gezellig.

Ik ben een paar jaar ouder dan jij, en op je mid-dertigste is drinken een minder belangrijk ding aan het worden dan wanneer je twintig bent en 'erbij' wil horen, maar ik begrijp jou helemaal. Ik wil gewoon maar even zeggen dat er echt meer mensen zijn als jij, ook van jouw leeftijd.

Alleen ze vinden, dan is misschien niet makkelijk als je vooral in mainstream-kringen verkeert. Maar ze zijn er wel. En ik weet zeker dat je ze zult vinden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:20

Ik ken wat je zegt echt niet

Zwaar astmatische dus roken in mijn buurt kan niet en ben eigenlijk altijd nuchter en heb helemaal niets met drugs.. en ik woon en studeer in A'dam

Maar mensen waarderen mij er om.. ze vinden alleen maar tof. Maar ik ga mensen er niet om afkeuren. Ze doen maar lekker wat ze willen maar mij moeten ze het niet aan doen... nu worden mensen ook boos als iemand mij een peuk aan bied en beetje begint aan te dringen etc. Mensen houden zich ook in met drank en drugs gebruik als ze met mij uitgaan :)

Als je wil kunnen we wel eens gezellig drankje doen? We zijn even oud en beide amsterdammers :P
Laatst bijgewerkt door Gianti op 17-12-15 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:22

Ik denk dat je jezelf afzondert op basis van aannames. En dat vind ik het ook niet gek dat je in je eentje wegkwijnt. Je maakt het jezelf gewoon heel moeilijk.

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 22:42

Gianti schreef:
Ik ken wat je zegt echt niet

Zwaar astmatische dus roken in mijn buurt kan niet en ben eigenlijk altijd nuchter en heb helemaal niets met drugs.. en ik woon en studeer in A'dam

Maar mensen waarderen mij er om.. ze vinden alleen maar tof. Maar ik ga mensen er niet om afkeuren. Ze doen maar lekker wat ze willen maar mij moeten ze het niet aan doen... nu worden mensen ook boos als iemand mij een peuk aan bied en beetje begint aan te dringen etc. Mensen houden zich ook in met drank en drugs gebruik als ze met mij uitgaan :)

Als je wil kunnen we wel eens gezellig drankje doen? We zijn even oud en beide amsterdammers :P

Ik zal je een berichtje sturen!

Wat ik vertel zijn geen aannames, maar gewoon wat ik de afgelopen jaren wat ik in mijn omgeving heb gezien. Dan kan het natuurlijk zijn dat ik in de verkeerde kringen verkeer, daarom ben ik nu op zoek naar andere kringen.

Bedankt voor de tips die er gegeven worden!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:46

Haha, TS, het lijkt met of ik dit heb geschreven. Ik denk er namelijk precies het zelfde over. :j

Ik heb echt een aversie tegen drank, drugs en roken. Ik kan me hier zo aan ergeren. Ik ben denk echt een uitzondering onder de jongeren die er zo over denkt en dat maakt vrienden maken ook lastig voor mij, omdat ik simpelweg niet houd van diehard uitgaan met drank (en drugs op festivals) en ik ben gewoon kieskeurig :o . Dronken mensen vind ik eng := . Uitgaan en het welbekende drinken is natuurlijk echt een 'hype' onder de meeste jongeren, maar ik heb daar geen behoefte aan. :) Harde muziek, niet verstaanbaar zijn etc., doe mij maar gezellig naar de bioscoop of een terrasje. Ik drink echt geen druppel en als ik eens ergens ben, houd ik het bij een flesje water of Seven Up.
Helaas gaan meiden die ik ken wel elk weekend feestbeesten of zijn bij hun vriendje. Zo ben ik eens met een paar vriendinnen uitgegaan en continu viel er één flauw, omdat ze te veel gezopen had :? Nee, laat maar! Ik ben veel meer een gezelligheidsmens en al dat andere hoeft van mij niet. Dan maar 'saai'. :=

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:49

Heeeiii, ik begreip echt precies wat je bedoelt! (Ookal rook ik zelf... Stomme fout van vroeger maar zo moeilijk om te stoppen :( ) ik ben heel veel vrienden/vriendinnen kwijt geraakt omdat ik gewoon niet mee deed dus dan hoorde ik er ook niet bij.. nu al helemaal niet meer want ik ga naar de paarden en denk heel goed na over mijn toekomst en tja wat doen hun?

Gelukkig heb ik dan super vriendinnen op stal! Heb jij die ook niet??

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 22:49

Yunaa schreef:
Haha, TS, het lijkt met of ik dit heb geschreven. Ik denk er namelijk precies het zelfde over. :j

Ik heb echt een aversie tegen drank, drugs en roken. Ik kan me hier zo aan ergeren. Ik ben denk echt een uitzondering onder de jongeren die er zo over denkt en dat maakt vrienden maken ook lastig voor mij, omdat ik simpelweg niet houd van diehard uitgaan met drank (en drugs op festivals) en ik ben gewoon kieskeurig :o . Dronken mensen vind ik eng := . Uitgaan en het welbekende drinken is natuurlijk echt een 'hype' onder de meeste jongeren, maar ik heb daar geen behoefte aan. :) Harde muziek, niet verstaanbaar zijn etc., doe mij maar gezellig naar de bioscoop of een terrasje. Ik drink echt geen druppel en als ik eens ergens ben, houd ik het bij een flesje water of Seven Up.
Helaas gaan meiden die ik ken wel elk weekend feestbeesten of zijn bij hun vriendje. Zo ben ik eens met een paar vriendinnen uitgegaan en continu viel er één flauw, omdat ze te veel gezopen had :? Nee, laat maar! Ik ben veel meer een gezelligheidsmens en al dat andere hoeft van mij niet. Dan maar 'saai'. :=

Het ergste is eigenlijk nog dat je dan als saai gezien wordt, terwijl je gewoon liever jezelf niet naar de klote helpt. 8)7

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:53

Ik heb precies hetzelfde. Kan ook geen vriendschap hebben met het type dat ik zelf totaal niet ben. Maar heb niet per se de behoefte aan vriendschappen dus ik vind het niet erg.
Er zijn er weinig van ons, maar heb er laatst wél weer één gevonden! :+ :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:54

eenitraM schreef:

Dus iedereen is jouw vriend? :') Rare reactie. We vinden elkaar nu eenmaal niet allemaal leuk :D

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 22:57

Geryon schreef:
Ik heb precies hetzelfde. Kan ook geen vriendschap hebben met het type dat ik zelf totaal niet ben. Maar heb niet per se de behoefte aan vriendschappen dus ik vind het niet erg.
Er zijn er weinig van ons, maar heb er laatst wél weer één gevonden! :+ :D

Ja, inderdaad. Hiervoor had ik er minder problemen mee, en bewoog ik mezelf er maar tussendoor, ook al was ik altijd de enige die niks drinkt. Maar ik heb er nu gewoon echt een hekel aan en dan zit ik me de hele avond alleen maar af te vragen wat ik doe tussen dat groepje mensen dat er lol in heeft om helemaal de weg kwijt te raken. Waar heb je diegene gevonden :oo :')

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:58

Sabine_Duco schreef:
Yunaa schreef:

Het ergste is eigenlijk nog dat je dan als saai gezien wordt, terwijl je gewoon liever jezelf niet naar de klote helpt. 8)7

Klopt, dat vind ik ook jammer. Maar ik ben gewoon té 'verstandig' om daar allemaal niet aan te willen beginnen :') Tuurlijk is het wel jammer dat hierdoor veel mensen afvallen om een vriendschap mee te beginnen, omdat hun interesses gewoon heel anders liggen. Niet dat ik zeg: 'Met jou wil ik geen vriendjes zijn', maar automatisch gebeurd dat gewoon omdat de interesses anders liggen. Tot op heden ken ik bijna niemand die zo is als ik (op twee na dan) :+ Ik kan met iedereen opschieten hoor en ben heel sociaal aangelegd, maar de vriendschappen klikken gewoon niet op dat front. Als je niet mee drinkt en niet mee uitgaat, voel je je al snel een buitenstaander :)

Sabine_Duco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 23:01

Yunaa schreef:
Klopt, dat vind ik ook jammer. Maar ik ben gewoon té 'verstandig' om daar allemaal niet aan te willen beginnen :') Tuurlijk is het wel jammer dat hierdoor veel mensen afvallen om een vriendschap mee te beginnen, omdat hun interesses gewoon heel anders liggen. Niet dat ik zeg: 'Met jou wil ik geen vriendjes zijn', maar automatisch gebeurd dat gewoon omdat de interesses anders liggen. Tot op heden ken ik bijna niemand die zo is als ik (op twee na dan) :+ Ik kan met iedereen opschieten hoor en ben heel sociaal aangelegd, maar de vriendschappen klikken gewoon niet op dat front. Als je niet mee drinkt en niet mee uitgaat, voel je je al snel een buitenstaander :)

Ik kan het meestal ook wel goed met ze vinden, maar ze vallen inderdaad dan toch af... Want als ze iets "leuks" gaan doen in het weekend komt het daarop neer, en mijn definitie van leuk is toch iets anders. :')

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:08

Sabine_Duco schreef:
Yunaa schreef:

Ik kan het meestal ook wel goed met ze vinden, maar ze vallen inderdaad dan toch af... Want als ze iets "leuks" gaan doen in het weekend komt het daarop neer, en mijn definitie van leuk is toch iets anders. :')

_/-\o_ :')

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 23:12

Halleluja, er bestaan meer van dit soort mensen :+

Binnen het studentenleven vind ik ook weinig aansluiting. Veel leeftijdsgenoten zijn flink losgeslagen en doen dingen die ik niet wil doen. Dan heb ik er ook geen behoefte aan om daarmee vrienden te worden.
Kun je in je studentenstad misschien aansluiting vinden bij verenigingen die niet bij de uni horen? Zo vind ik bijv. wel aansluiting bij een popkoor en op m'n werk. En ja, ik mis dan ook wel eens iemand om gewoon lekker mee de stad in te kunnen, maar dat zal dan blijkbaar niet anders worden...