spelletje/werkje voor bejaarde (89) dame?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:26

Knutselpakketen voor kinderen van een jaar of 6/8.Dat is allemaal wat groter en geen priegelwerk.Kijk in de speelgoedwinkel bij de Ses knutelpakketen.Er zijn ook grote kinder potloden en stiften voor als de motoriek in de handen minder is.

Shadow0

Re: spelletje/werkje voor bejaarde (89) dame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:55

Je zou ook kunnen kijken of er iemand is die creatieve therapie biedt. Dan is ze niet alleen maar bezig om het bezig zijn, maar kan ze wellicht ook het gevoel van nutteloos / onmachtig zijn uiten. ( http://www.daphneritzen.nl/ legt bv uit hoe zij dat toepast.)

Een andere manier is om niet alleen op zoek te gaan naar iets wat ze kan doen, maar dat vooral eerst ook samen te doen. En misschien kun je ook mee naar de activiteiten en dan zelf vooral aan de gang.

Vanwege het knippen van de stof zou je ook nog kunnen denken aan iets als vazen versieren met stof (paverpol? Mixed media?) Maar het is natuurlijk wel een beetje zaak om het behapbaar te maken - het knutselen is leuk maar de voorbereiding en opruimen zijn lastig denk ik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 10:59

Beiersbont borduren is niet zo moeilijk.Verven op nummer van Bruynzeel is ook leuk
Is er niet een bejaardenhuis in de buurt waar ze een dag per week heen kan, vaak bieden ze daar een soort dagopvang aan, juist om verveling en alleen komen te staan te voorkomen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 11:36

_/-\o_ kan jullie niet genoeg bedanken voor alle tips en ideeën! Echt super!!!

Shadow dat is inderdaad ook een idee... hebben we eigenlijk nooit aan gedacht, barst. Ga er achteraan!

Gillbo ze woont al in het bejaardenhuis :D Alleen de 'dagopvang' bestaat uit in een kamer zitten met z'n allen en koffie aangeboden krijgen. Ze is laatst nog aan de wandel gegaan omdat ze gek werd van de stilte en van verveling. -O-

Dat met lapjes klinkt ook leuk, heeft ook nog echt een doel! :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:38

Yenni schreef:
Ik denk meteen aan kleuren en schilderen! Zolang ze niet met te kleine kwasten werkt en niet aan het priel werk begint zou dit ook een leuke zijn voor je oma.

Ik had aangegeven dat schilderen misschien iets is?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 11:39

Tegenwoordig heb je van die kleurboekjes voor volwassenen ?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 12:03

Alles gaat zeker op de lijst!
Mijn opa (al 26 jaar geleden overleden) schilderde erg veel, misschien geeft het oma een gevoel van dichtbij hem zijn als ze zelf ook zou gaan schilderen!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 12:12

Is jouw oma soms mijn moeder?
Ik lees even mee, mijn moeder is precies zo, activiteiten in het bejaardentehuis vindt ze stom, ze kan moeilijk lopen, dus zit de hele dag in haar stoel.
TV kijken doet ze alleen naar het nieuws om 6 uur en verder vindt ze ook alles stom.

Ze is ook nog absoluut niet creatief (en dat heb ik van haar geërfd :+ )

Wellicht komt er hier een briljant idee voorbij

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:38

Bloemschikken

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:44

Is punniken misschien een idee? Je hebt tegewoordig van die mega dingen waar je leuke kolsjaals mee kan maken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:47

Er bestaan ook punnikmachientjes; je doet dan een draad in het machientje en draait aan een hendeltje om een punnikdraad te maken. Als die draad maar lang genoeg is, kun je daar met grove breinaalden een tas oid van breien. Die evt nog vervilten om 'm steviger te maken.
Nadeel: dat punniken duurt wel even, voordat je genoeg draad hebt voor een tas. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:56

Heel herkenbaar, maar wil toch even zeggen dat oudere en dan vooral mensen die last van vergeetachtigheid krijgen vaak alles stom en vervelend vinden. Dit is niet zo als het klinkt maar hun angst om iets niet meer te kunnen of te weten. Vandaar dat ze al snel stom zeggen bij elke activiteit.
Misschien is het een optie om een mooi boek voor haar te maken(fotoboek) met plaatjes uit haar verre verleden, toen ze een jonge meid was. Foto's van haar ouders, kinderen, man en ook, afhankelijk waar ze vandaan komt en of ze ook gewerkt heeft, ook plaatjes van haar school, dieren die ze gehad hebben. Gewoon echt alles waarover ze nog wel kan vertellen, ook kun je er de teksten van liedjes uit haar jeugd in zetten. Zo geef je haar het gevoel dat ze er toe doet en kan zij zich waarschijnlijk wel heel veel dingen herinneren en daar misschien wel heel enthousiast over vertellen. Grote kans dat zo'n boek haar dierbaarste bezit word, gewoon proberen haar hele leven in dat boek te vangen, succes.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:24

wat waren je oma's interesses vroeger? vraag dat eens na en dan kun je ook dingen bedenken die daar bij aansluiten. Ik ga nog even bedenken naar dingen die niet genoemd zijn.
En en biogone's verhaal is ook vaak echt zo

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 00:48

Dan zou ik eens informeren bij het bejaardenhuis wat zij kunnen aanbieden want vereenzamen in een bejaardenhuis is zeer kwalijk en er zijn daar vaak wel activiteitenbegeleiders tijdens kantoor uren of een creatieve ruimte, apart van de koffiekamer

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 06:40

Het klinkt toch alsof ze wel een beetje dement begint te worden ... het verdwalen, in de war raken, dingen snel als stom bestempelen, etc. Nou is ze natuurlijk al een oude dame en dan krijg je dat soort dingen, maar wel iets om in de gaten te houden.

Vaak herinneren oude mensen zich dingen van vroeger beter als nieuw materiaal, dus misschien kan je haar vragen wat ze vroeger graag deed? Of oude foto's voor haar meenemen en een album zodat ze een foto album kan maken en dat versieren. Muziek van vroeger kunnen ze meestal ook erg waarderen. En met deze tijd van het jaar vind ze het misschien leuk om zelf kerstkaarten te maken? Als je een rustige hond hebt is het misschien leuk voor haar als je die een keer meemeemt?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 06:40

*dubbel*
Laatst bijgewerkt door Guinevere op 18-12-15 06:40, in het totaal 1 keer bewerkt

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 07:48

Misschien een raar idee maar, ik begrijp uit je tekst dat er op de dagverzorging weinig tot niks wordt ondernomen. Misschien dat je daar iets mee zou kunnen. Waarschijnlijk heeft het verzorgend personeel weinig tot geen tijd om iets te ondernemen maar je zou kunnen kijken of je samen met de andere familie of mantelzorger iets kan organiseren door af en toe iets met de hele groep of een aantal te doen. Ik denk dan bv aan wandelen, of muziek draaien of samen koken/koekjes bakken. Beetje onsamenhangend verhaal sorry daarvoor.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 08:13

Zijn al veel tips gegeven!
Misschien een regio taxi abbo regelen voor haar? Dan kan ze naar dingen toe in de omgeving. Is er in het bejaarden tehuis zelf niet wat leuks om te doen?

Bij de Action heb je Magic sand. Dit is een soort zand maar voelt heel anders aan! Heel therapeutisch om mee bezig te zijn. Misschien iets te "kinderachtig" maar het is 0,99 dus misschien het proberen waard. Het kan juist ook wel fijn zijn om soms verstand op 0 en lekker vormpjes maken met klei :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 11:10

Wederom enorm bedankt! :D
Het idee van zo'n boek maken vind ik echt prachtig. Bedacht me net ook dat het voor haar misschien ook even 'ontsnappen' is naar haar herinneringen. Ik moet het nog even verder uitdiepen maar ik denk dat we dat sowieso op gaan pakken!

Vanuit het bejaardenhuis is er helaas echt bar weinig mogelijk. Ze doen hun best, maar er blijft gewoon geen tijd over...
Oma is getest en is niet dementerend :) wel is ze wat warrig af en toe en kan ze soms niet op woorden komen, maar er zal natuurlijk best slijtage aan d'r brein zijn na al die jaren :+ groter probleem is eigenlijk dat ze vreselijk boos en gefrustreerd kan raken en dan een beetje de weg kwijt is. We doen wat we kunnen en ik hoop dat een 'projectje' daar ook in kan bijdragen, hoe klein ook....
M'n ouders lopen zowat op hun tandvlees maar ondernemen zo veel ze kunnen met haar. Vanuit de rest van de familie doen ze ook hun best...
Taxi durven we niet meer, dit heeft ze wel een tijd gedaan maar ze werd er zo zenuwachtig van dat ze niet meer wist hoe de telefoon werkte -O-

Nogmaals bedankt, ik ga er allemaal mee aan de gang!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:34

Als de handen niet meer zo goed meewerken, wordt kleuren/boetseren/schilderen/breien/puniken/knutselen dan niet ook allemaal wat lastig/frustrerend?
Ik zou iets zoeken waar ze niet veel voor hoeft te doen. Zet eens een hoop muziek uit haar tijd op cd. Van toen ze een tiener was bijvoorbeeld, even zoeken wat toen populair was, en door die muziek gaan oude mensen zich vaak ook weer andere dingen uit die tijd herinneren die ze al lang kwijt waren.
En oude foto's kijken inderdaad. Ook die kun je scannen en op dvd zetten als ze niet zo goed meer ziet, zodat je ze in het groot op de tv kan afspelen.
En luisterboeken, ook erg leuk :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:02

Kan ze nog lezen?Anders boeken met grote leters.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:17

Mijn oma (83) is weg van IQ spelletjes, zoals deze:

Afbeelding

Het is een reisdoosje, ze neemt het ook mee in haar tas. Er zit een boekje bij, het gaat van makkelijk naar steeds moeilijker. Er zijn veel verschillende soorten van, zo heb je elke verjaardag en Kerst weer wat ;).

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 14:41

Oh dat ziet er ook erg grappig uit idd! Fijn ook dat het mee te nemen is!

Lezen gaat niet goed, we zijn wel bezig met een oplossing te vinden hiervoor. De opticien en oogarts hebben aangegeven dat er helaas niet veel meer te verbeteren valt qua bril/glazen dus we zijn nu aan het zoeken naar een leesloep/boeken met echt grote letters.

Ik heb vanmorgen een half uur in de speelgoedwinkel gestaan maar 't was t allemaal net niet (hoewel haak een tas me nog aan het twijfelen heeft gebracht :P ).
Ben ook op jullie tips aan het googlen gegaan en ik denk dat we in eerste instantie met de creatieve therapie aan de gang gaat, al zal alles eerst moeten worden uitgezocht en besproken natuurlijk... persoonlijk zie ik er in elk geval heel veel heil in en mogelijk knapt oma er net voldoende van op om weer in andere dingen ook zin te krijgen!
Levensboek ook mee bezig, volgens m'n vader zal oma daar niet zelf mee aan de gang gaan dus dat ga ik allemaal nog eens overdenken. Ik vind het idee sowieso prachtig maar als ze daar niet op eigen houtje ook mee wil studderen schiet het z'n doel een beetje voorbij... desalniettemin vind ik het zeker iets om over na te denken voor 'erbij'. Zal binnenkort eens met haar bespreken of ze zoiets ziet zitten.. :)

Nogmaals enorm bedankt, we gaan er mee aan de gang en hopelijk verhoogt het haar kwaliteit van leven weer een beetje!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:41

Een maatje voor je oma regelen?
Zijn diverse sites voor. Iemand die bijv elke week er op uit trekt met haar!

En wellicht : luisterboeken?

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:54

Hier ook twee oma's die slecht zien. Allebei hebben ze een grote loep met scherm waarop ze alles goed groot kunnen uitvergroten en daar puzzelen ze onder. Er zijn een hoop verschillende soorten loepen en schermen die een groot verschil kunnen maken.

En een van mijn oma's maakt ook erg veel gebruik van luisterboeken.