Dingen loslaten, stoornis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-15 21:48

Ik geloof je hoor, ik vind het wel fijn dat er geen 'naam' voor is.
Alleen als 3/4de van de dag je gedachtes uit heimwee bestaan, is het dan nog wel heimee?

vuurneon schreef:
Ik zou niet meer denken in termen van symptomen, dan geef je het al gelijk zo'n enorme lading. En google er vooral niet naar, dan ben je straks minstens bipolair met schizofrenie :+

Ts, iedereen heeft wel eens heimwee naar vroeger en kijkt met weemoed erop terug :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:52

Welkom in de overgang van kind naar puber en van puber naar volwassene!

Als ik kinderen zie spelen op het schoolplein verzucht ik ook weleens 'wat was het leven toen nog eenvoudig en heerlijk'.

Maar praat er wel gewoon over met vriendinnen, gedeelde smart is halve smart :) onderschat ook niet de kracht van hormonen die door je lijf jagen. Als je niet helemaal happy bent, dan zul je ook sneller last hebben van die heimwee. Zolang jij wel gewoon je leven leeft en plezier hebt in dingen en dingen wilt ondernemen, zou ik mij niet teveel zorgen maken :) gaat wel over :j

Geryon

Re: Dingen loslaten, stoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 23:58

Ik kan ook niet loslaten, NIKS. Daarom kan ik ook niks hebben (iets/iemand verliezen oid) want het komt er BIJ en is niet iets an sich. Veel depressieve momenten erdoor. Ook echt depressief geweest een aantal jaar terug. Ik weet niet hoe en wat, heb andere ergere problemen die voor gaan :+ een aantal stoornissen, die er vast wel te maken mee hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 18:39

Maar het is niet zo zeer dat ik het lastig vind dat ik bijv. niet meer onbezorgd buiten kan spelen en ik ineens verantwoording krijg. Tuurlijk, dat vind ik heel jammer, maar het gevoel dat ik heb is meer een gevoel van; waarom staat hij/zij niet meer aan mijn zijde? Ik had het meer moeten waarderen toen ik die tijd nog had, en daarnaast weer bang dat ik over een aantal maanden weer in zo'n 'dipje' kom omdat ik nu ook niet optimaal kan genieten van de leuke dingen..

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:03

Ook ik heb hier erg veel last van gehad toen ik rond jou leeftijd was. Opgegeven moment ging dit over. Wel heb ik ook zoals Suzanne f. Zegt dat ik bij telekids kan janken hahaha. Ik zou je er niet te druk om proberen te maken, leuke tijden stoppen om nog veel leukere tijden te laten komen!

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:10

Ik denk niet dat dit een stoornis is, iedereen heeft dit denk ik wel en ik ben vrijwel zeker van dat dit hoort bij volwassen worden. De een heeft er meer last van dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:13

Suzanne F. schreef:
Ik herken het wel en ben dubbel zo oud als jij. Ik vind het ook moeilijk om terug te denken aan dingen van vroeger die 'voorbij' zijn. Zo kan ik helemaal tranen in mijn ogen krijgen als ik Telekids (met Carlo en Irene) via YouTube terugkijk omdat het mij doet denken aan mijn jeugd vroeger en hoe ik me toen voelde. En wie er toen nog waren en aan de school en de vriendinnen die ik toen had. Aan een onbezorgde tijd die achteraf gezien toch heel gelukkig was. En dat is voorbij en komt nooit meer terug. Ik vind dat soms ook moeilijk. Ik probeer maar steeds te denken dat het mooi is dat die herinneringen er nog zijn en dat ik in staat ben om 'te voelen'. Ik ben nu een ander persoon dan vroeger en leef een heel ander leven.

Misschien is het de tijd van het jaar? :+ Nee serieus, probeer er de positieve kanten van te zien. Geweldig dat je dat hebt mogen meemaken en neem het mee naar je leven van nu. Je leeft nu en maakt je eigen toekomst. Als je naar het verleden kijkt sta je met je rug naar de toekomst. :)

Herkenbaar. Ben 34 en kan ook helemaal emotionewl worden bij sommige herinneringen.
Dus niet perse leeftijd hoor ts!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 13:10

Maar ik ben vooral bang dat er geen leukere tijden komen dan er al geweest zijn :+, zou wel heel erg zijn ben pas 15..

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:23

Ik herken mezelf heel erg in jouw verhaal.
kan ook heel emotioneel worden om t feit dat sommige dingen/mensen nooit meer in mijn leven terug zullen komen.
ik kan oude vriendschappen/liefdes ook niet zo goed afsluiten.

lees dus even mee :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 13:28

Nee precies! Als ik over een slecht afgesloten vriendschap/liefde moet praten, wil ik dat eigenlijk niet eens. Ik probeer er ook amper aan te denken maar dat vind ik heel moeilijk, en dat doet pijn.

KM_Ris schreef:
Ik herken mezelf heel erg in jouw verhaal.
kan ook heel emotioneel worden om t feit dat sommige dingen/mensen nooit meer in mijn leven terug zullen komen.
ik kan oude vriendschappen/liefdes ook niet zo goed afsluiten.

lees dus even mee :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:34

Je hebt geen stoornis, maar dat weet je nu wel al. ;)
Ik heb dit ook hoor en ik ben 22, dus de puberteit voorbij als het goed is. :P En ik heb dit zelfs bij heel kleine dingen. Deze zomer ben ik met een vriendin naar een pretpark geweest en dat was echt een fantastische dag. Soms denk ik daar plots aan terug en denk ik: 'meeh, alweer een half jaar geleden, ik wil terug'! Jij spreekt nu over grotere gebeurtenissen waarbij mensen echt uit je leven verdwijnen, of je moeder die niet meer kan lopen. Dat vraagt uiteraard ook gewoon tijd om te wennen, dat is helemaal normaal.

En als je schrikt hebt dat er geen leuke tijden meer komen, ik zou zeggen: wees daar niet bang voor, maar zorg ook gewoon zelf voor die leuke tijden! Wacht niet tot iemand jou uitnodigt. Bel vandaag nog een vriendin op en stel voor om iets samen te doen. Probeer ten slotte met een lach terug te kijken op leuke tijden die voorbij zijn. Het is voorbij, maar het was leuk toen, en je maakt sowieso nog veel leuke dingen mee!
(Dit zou ik beter ook wat vaker tegen mezelf zeggen :+)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:37

Ik weet 100% zeker dat dit leeftijdsgebonden is. Je komt nu ineens in een andere levensfase terecht waarin je aan het ontdekken bent wie je nou eigenlijk echt bent, je hormonen kunnen gaan opspelen, etcetera. Al die dingen samen kunnen ervoor zorgen dat je je anders gaat voelen, veel gaat piekeren, moodswings kunt gaan krijgen en dat soort dingen. Troost je: iedereen heeft of gaat dit meemaken, de een heeft er meer last van dan de ander en bij de een begint dit eerder dan de bij de ander. Een labeltje zou ik er zeker niet aan hangen, behalve de puberteit :D (Al vond ik dat zelf als puber een verschrikkelijke term :+)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 13:58

Hmm ik weet niet of het perse leeftijdsgebonden is hoor.. dat dacht ik toen ik 14 was ook.
Ben nu 20 en het is gelukkig iets minder maar nog steeds niet weg.. maar volgens mij hebben best veel mensen dit, vooral als je al wat gevoeliger bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:21

Ik denk ook niet dat het leeftijdsgebonden is. Zoals ik al aangaf ben ik in de 30 en heb het ook. Ik denk dat het te maken heeft met een stukje gevoeligheid daarvoor. Ik heb sowieso moeite met loslaten en verandering. Ik houd het liefste vast aan het vertrouwde en bekende terwijl dat vaak echt niet het beste is. Soms is verandering juist heel goed maar ik heb daar moeite mee. Ik denk ook een stuk verlatingsangst en bindingsangst al heb ik daar geen 'last' van in het dagelijks leven. Ik ondervind er geen hinder van. Maar merk wel dat als ik dingen terugzie van vroeger of dingen ruik van vroeger, ik in mijn emoties terug ga naar toen en dat ik daar wel verdrietig van kan worden. Terwijl mijn verstand zegt dat vroeger echt niet altijd beter is. Het is een soort weemoed.
Zolang het je leven niet beheerst is er geen probleem denk ik. Anders moet je daar wel hulp bij zoeken. Maar je bent 15 en het zou best kunnen dat er wat hormonen meespelen. Probeer nu alvast een super herinnering voor later te maken! Want dit is van alle leeftijden. Later kijk je misschien met weemoed terug naar je 15e jaar. (dat weet ik wel zeker..)

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 17:35

Misschien niet leeftijdsgebonden, maar als je een gevoelig persoon bent denk ik dat rond de puberteit wat meer naar boven komt. Dat je je dat dan bijvoorbeeld pas wat meer gaat realiseren. Tenminste, dit was bij mij het geval.