Laptop met pensioen sturen, wanneer doe je dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:54

Warboel schreef:
Neej schreef:
Herkenbaar :) Mijn MBP van nu dik 4 jaar oud is ook zo traag als dikke poep door een theezeefje. Geen idee waar het 'm in zit, m'n OS alleen al vreet al 3,5 gig geheugen dus er blijft ook niet zoveel meer over. Maar hij dóet het nog wel, en verder loopt ie niet vast, hij crasht niet, hij is eigenlijk bést lief. Ik voel me zo bezwaard om 'm te vervangen :')

Het is een proces Neej, het is een proces... _O-
Elke keer denk ik "ha! Nu ga ik toch eens kijken voor een nieuwe" en dan zie ik m'n lieve trouwe Macje zo op tafel liggen.. En dan kan ik het niet opbrengen om 'm te vervangen :Y)

Overigens heb ik toen ik 'm aanschafte begin 2011 er gelijk 8 GB RAM in laten zetten dus dat scheelt al enorm, met El Capitan erop is 'ie echt enórm vooruit gegaan qua snelheid.
Alleen ja, Adobe wordt steeds zwaarder natuurlijk. InDesign trekt 'ie bijvoorbeeld erg slecht, Illustrator gaat nog wel goed en Photoshop een beetje er tussen in. Arm ding :(:)

Ik heb mijne ook 5 jaar en ineens begaf de accu het(een ander probleem) maar omdat hij ook slomer werd heb ik hem ook leeg laten halen en opnieuw installeren, er zaten allerlei bestanden/dingen op die met downloaden van dingen zijn meegekomen waardoor hij vol zat(terwijl dat eigenlijk niet zo kon zijn. Nu kan ik gewoon weer 3 adobe programma's openen zonder problemen! Was geloof ik als je alleen dat liet doen iets van 20 euro, scheelt je dan een hoop geld :P of je moet natuurlijk graag een nieuwe willen, dan zou ik hem inruilen terwijl je een nieuwe koopt!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:05

Amaris schreef:
maar dan moet je toch minstens op internet kunnen?

Je kunt ook op internet met een "ouderwetse" internetkabel :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:07

lissisanne schreef:
Amaris schreef:
maar dan moet je toch minstens op internet kunnen?

Je kunt ook op internet met een "ouderwetse" internetkabel :D

OHH

ohja

gossie

:')

Karlijnxxx

Re: Laptop met pensioen sturen, wanneer doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:36

En anders een externe wifikaart in de vorm van een stickie erop installeren. Dat mijn wifi-kaart uit mijn laptop was gehobbeld (tja... vastschroeven kunnen ze tegenwoordig niet meer) heb ik dat een tijdje als noodoplossing gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:44

Ik zit ook met dat dilemma , heb een chronisch zieke Toshiba en de vraag is wanneer gaat ie dood . Al 3x een harde schijf transplantatie , zijn ventilator en zijn moederbord al vervangen . Al 4x een nieuwe oplader en de accu doet het alleen maar als hij op de stroom staat. Hij word traag , en ik merk dat het moeite kost. Hij heeft een toets minder , maar gut wij horen bij elkaar ;( .We zijn matties ;( , en pas 4 jaar oud in februari 5 jaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 21:57

Hihihi mijn vorige pc is inmiddels al dik tien jaar oud. Een keer moederbord vervangen en hij loopt nog prima. Inmiddels alleen voor spelletjes. Laptop is nu twee jaar gok ik :)

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:03

Ik heb mijn laptopje nu 8e jaar. Is een x overnieuwe geinstalleerd maar doet het nu opzich nog goed. Ben alleen bang dat als die uitvalt dat ik al mn schoolwerk kwijt ben vandaar dat ik twijfel over n nieuwe..

Als je je laptop alleen voor spelletjes enz gebruikt zou ik hem aanhouden. Bij dagelijksgebruik of voor werk zou ik toch voor een nieuwe kijken..

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:05

Ik had een oude goedkope laptop. Maar die heeft het begeven. Zijn scherm overleed en was extreem sloom geworden.
Echter was ik het wachten en een los scherm aan koppelen iedere keer zo zat. Ik heb de laptop mee naar stal genomen en mijn paard even plezier gegeven van de laptop(zonder accu). Hij trapte hem flink kapot(niet in stukken omdat je dan scherpe stukken krijgt).
En daarna heb ik hem thuis aan onderdelen gesloopt, door met een handboog en kruisboog erop te schieten. Zo klaar en kapot voor zekerheid.

Ik kocht een nieuwe laptop en na twee jaar nog steeds snel, maar weer het scherm stuk. Dus na twee maand een los scherm eraan het weer zat.
Deze laptop heb ik nog wel. Maar heb nu een goeie gekocht met alles erop en eraan. En mocht het nu weer mis gaan komt er geen laptop meer in.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:08

Ik heb mijn laptop afgelopen zomer vervangen voor een nieuwe.
de reden was dat ie heel langzaam werd (zelfs zo erg dat ik er een half uur over deed om een email te versturen), accu was al tijden kapot, geheugen zat constant vol terwijl er niet heel veel op staat.
Heb hier dus echt een dik jaar over moeten nadenken om hem echt weg te doen. Had de laptop een jaartje of 7 a 8.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:08

Tot alles kapot is. De vorige heb ik eerst nog een hele tijd gebruikt met een externe scherm omdat dat ook al kapot was. Als hij echt niets meer doet, gaat die weg. Belangrijkste staat toch op mijn harde schijf :)

Koop ook nooit een nieuwe laptop. Ik krijg diegene die volgens mijn vader niet meer aan zijn eisen voldoen :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 22:11

Mijne is nu bijna 2 jaar denk ik? Mijn laptops gaan altijd max iets van 4 jaar mee...dan zit de schijf te vol (ondanks dat ik alle series en foto's op mijn externe schijf zet), loopt steeds vast en haalt virussen binnen. (geen beveiliging meer)

Dus dan koop ik gewoon een nieuwe. :')

Hij doet het nog prima (klopt af)...ik mis wel 2 knopjes maar goed, dat hij nog 2 jaar minimaal mee mag gaan. :')

TS: de jouwe zou ik vlieg les geven. :j

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:17

Mijn MacBook Pro wordt in maart 5 jaar. Daar heb ik wel het een en ander aan verbouwd (DVD speler er uit, SSD er in, geheugen van 4 naar 8GB enz). Hij gaat ook nog best lang mee op de accu, maar die wordt langzaamaan wel slechter, maar heeft toch nog 87% capaciteit dus ben nog niet van plan die te vervangen voorlopig. Het is dat ik nu van m'n werk een nieuwe MBP heb uit 2015 die ik ook privé mag gebruiken, daardoor staat hij wat minder aan.

In principe wordt een laptop slomer van een aantal dingen:

1. Windows moet gewoon eens opnieuw er op gezet worden. Vergelijk het met opruimen, op een gegeven moment wordt het gewoon een chaos en dan is het een ramp om er nog wat mee te kunnen qua snelheid.
2. Het koelsysteem gaat vol zitten met stof, dat moet je af en toe eens (laten) reinigen. Scheelt enorm. Merk je vooral aan de ventilator die zowat constant volgas draait.
3. De harde schijf. Dat is gewoon een traag ding. Zet er een SSD in en hij gaat weer als de brandweer. Een laptop uit 2010 met SSD is sneller dan een laptop uit 2015 zonder, serieus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 08:37

Warboel schreef:
Ik zit met hetzelfde dilemma :+ heb een Macbook Pro die nu bijna 5 jaar is. Hij doet het opzich nog prima, maar merk dat hij trager wordt met bijvoorbeeld Photoshop of Illustrator, terwijl ik die programma's echt heel hard nodig heb. Laatst nog een nieuwe lader gekocht. Ik kan 'm nu nog inruilen. Heb nu maar gewoon genoeg gespaard voor een nieuwe, zodat ik elk moment kan beslissen :)) of nog even wacht tot de nieuwe er zijn.

Clean my Mac van Macpaw lost dat zo op. Mijne is 4 jaar oud en weer zo snel als nieuw.

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:12

Na 4,5 jaar trouwe dienst dacht ik dat mijn laptop (Dell) aan vervanging toe was.
De accu deed het niet meer, hij was erg traag en hij startte mijn spellen niet meer op...

De spellen heb ik er af gegooid, de accu is vervangen en de computer goed opgeruimd via Ccleaner.
Hij gaat niet als de brandweer, maar zo snel is hij in geen jaren geweest.
Binnenkort gaat mijn broer kijken wat hij kan doen om mijn laptop te verbeteren, maar eerst wil ik zelf kijken wat ik er aan kan verbeteren.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:15

M'n sony vaio van acht jaar oud doet het nog steeds! Ok, het ding is niet zo vlot meer vergeleken met de laptops van nu.. M'n vriend heeft 'm gekaapt en gebruikt 'm nog dagelijks.

Aangezien ik zo'n Vaiofan was en Sony is gestopt met het maken er van, heb ik vorig jaar met dikke korting een nieuw exemplaar kunnen kopen. Als ik heel eerlijk ben was dat niet eens nodig geweest, maar ik ben er wel heel blij mee. Daarom verbaast het me dat je dit nog volhoudt, ik was allang gaan sparen voor een nieuwe!!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:51

Oh ik ben altijd heel gauw klaar met zo'n laptop en dan koop ik een nieuwe. De meesten overleven bij bij de 5 jaar niet. Ik heb geen geduld voor trage computers. Die ik nu heb zal dat misschien wel doen omdat ik er bijna niks meer mee doe. Ik doe alles op de aaipad. Maar films kijken en zo doe ik nog wel op de laptop. En dat gaat prima.