Hoeveel eigen km is normaal met een lease auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 15:44

Ik wilde ook een kleinere auto gaan rijden voor mijn werk (had een Volvo v50). Maar mijn werkgever heeft besloten dat ik een Peugeot 308 sw moest gaan rijden en die is groter. Wel betaal ik nu 14% ipv 20% bijtelling. Maar dan mag ik nu dus maar 5000 km mee rijden.

Marije_jiplover

Re: Hoeveel eigen km is normaal met een lease auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:04

Klinkt idd niet heel professioneel zoals ze het inregelen bij jullie.

Bij ons is het jaren een onderdeel van de tijdschrijfmodule geweest. Per dag voerde je daarin je beginstand van de km teller in en het aantal gereden dienstkilometers. Verschil tussen beginstand+dienstkm en nieuwe beginstand waren dan automatisch privékilometers.

Sinds 2 jaar rijd ik met een zgn blackbox in mijn auto en die houdt de kilometers bij. Ik moet na het starten van mijn auto middels een knopje aangeven of ik een zakelijke rit rijd of een priverit.
En middels een app op mijn telefoon of een webapplicatie kan ik verkeerd ingevoerde km nog corrigeren. Mijn man hoort het piepje niet en vergeet dus weleens op dag knopje te drukken wanneer hij alleen in de auto zit :+

5000 is idd wel weinig.
Op zich vind ik het weer niet raar dat parttimers minder mogen rijden dan fulltimers.
Mijn broer heeft ook onbeperkte kilometers op zijn werk, maar toen hij 4 dagen werkte, moest hij wel een eigen bijdrage betalen, die weer verviel toen hij terug ging naar 5 dagen.
Over minder uren is een prive-auto een groter kadootje dan over fulle time.

Anoniem

Re: Hoeveel eigen km is normaal met een lease auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 20:44

Mijn vriend mag 12000km per jaar rijden prive op hun kosten. Wil je meer rijden dan moet je dat even overleggen maar mag vaak wel, nu komen wij niet aan de 12000 denk ik.

Ook hebben we een tankpas erbij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 22:33

Storm schreef:
Vroeger kocht het bedrijf waarvoor ik werk zelf de auto's waar de vertegenwoordigers in rijden. Nu, sinds een maandje, rijden we auto's van een leasebedrijf. In de overeenkomst staat dat die auto's maar een bepaald aantal km per jaar mogen rijden (50.000). Komen we daarboven, moeten we dus bijbetalen. Daarom heeft het bedrijf waarvoor ik werk een beperking van de eigen km opgelegd, zodat we niet boven de km uitkomen. Erg jammer maar in deze tijd let iedereen natuurlijk op de centen. Zo ook mijn werkgever.

Zo'n overeenkomst heeft het bedrijf waar mijn man werkt ook.
Afhankelijk van de functie is er een contract voor 25000 of 50000 km per jaar. Mijn man mag 25000 km rijden per jaar, maar rijdt maar 1000 km per jaar voor zijn werk. Alles is dus privé :D. Vroeger kwamen wij weleens boven die 25000 km per jaar, maar nooit wat van gehoord, als werknemer.
In het buitenland moeten wij wel zelf benzine betalen.
Medewerkers die veel km's voor het werk maken (30.000 km per jaar voor het werk) hebben een contract voor 50000 km's per jaar. Die kunnen dus ook ongeveer 20000 km's privé rijden.

Een lease-auto is niet gratis, de bijtelling kan behoorlijk aantikken, afhankelijk van de fiscale waarde van de auto. Maar wij halen het er dik uit, omdat wij heel dicht bij het werk wonen en die 25000 km per jaar privé km's zijn. :D