Woning kopen; huis of appartement?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:11

@Nelleke: niet elk appartement is hetzelfde, hier is namelijk gewoon een apart toilet naast de badkamer. Auto kan voor de deur, administratie in de studeerkamer. Etensgeur in de slaapkamer ook geen last van (moet het 2 deuren door ;) ).Ook maar 1 klein trapje op, aangezien het het onderste appartement is. Overigens wel last van de ruimte voor het wasrekje :P

Ir111

Re: Woning kopen; huis of appartement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:13

@Nelleke; dat is zo persoonlijk. Ik had een woning met twee verdiepingen en ik vond het mega onhandig, meer werk en gewoon onprettig wonen. Nu gewoon weer gelijkvloers, wat een zege zeg.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:26

Ik persoonlijk zou voor een woning gaan, zeker als dit financieel gewoon mogelijk is.

Rekening houden met de toekomst (of het nu zo loopt of niet) is helemaal niet verkeerd. Ik denk dat inderdaad dat een appartement lastiger te verkopen is daarbij extra ruimte is nooit weg.

Misschien moet je ook rekening houden met bijv. hoeveel je kan lenen. Dit jaar kun je nog 103% van de koopsom lenen, maar dit neemt de aankomende jaren met 1% per jaar af tot dat je nog alleen maar de koopsom kunt lenen en k.k. zelf moet gaan betalen. Is dan verhuizen over een paar jaar wel zo ideaal? Rente ligt nu laag, over een x aantal jaar misschien weer stukken hoger.
Ik vind het dus echt geen gek idee om verder te denken dan nu.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 15:35

Pippaa schreef:
Mijn zus had een appartement gekocht in een nog gunstige tijd. Maar inderdaad: binnen een paar jaar getrouwd, kindje gekregen en het appartement werd te klein (het zou nog kunnen, maar erg fijn woonde ze er niet meer). Ze heeft het met een grote restschuld verkocht en woont nu in een huis...

Onze buurman had eerst ook een appartement, groot genoeg voor hem zelf, maar toen kreeg hij een relatie en al snel was ze zwanger. Het appartement raakte slecht verkocht en inmiddels wonen ze al enkele jaren naast ons met twee kids :P Het appartement staat al 4 jaar te koop en ze hebben het ook eens verhuurd, maar dat is slecht bevallen (lees: wietplantage).

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:06

Waarom ga je niet gewoon woningen bekijken en oriënteren? Sommige woningen voelen beter aan als andere, je hoeft toch niet per se van te voren al te kiezen. Misschien krijg je het juiste gevoel bij een appartement en misschien wel bij een huis. Al kijkende kun je ook een lijstje bijhouden, misschien zijn sommige woningen niet perfect maar hebben wel grote pluspunten, schrijf deze dan op dan kun je ook steeds gerichter zoeken.

Ik heb zelf 5 jaar geleden als single een appartement gekocht waar ik nog steeds heel blij mee ben. Weliswaar ook (licht) rekening gehouden met "groei". Het appartement is ruim genoeg voor 2 volwassenen en 1 kind past er makkelijk bij en een 2e kind zou de eerste 2 jaar ook kunnen. Ik merk dat ik amper in de 2 kamers kom die handig waren voor de groei ;). Natuurlijk staan ze bomvol met zooi, maar daar zou ik ook zonder mee kunnen leven. Mijn situatie nu is dat ik al 3,5 jaar een geweldige vriend heb die officieel 5 kwartier rijden verderop woont, maar 6 dagen in de week bij mij in huis is. Vanwege het leeftijdsverschil zullen er geen kinderen komen en daar heb ik nu ook helemaal geen behoefte meer aan (ik heb nu een paard om voor te zorgen en 2 (bijna) volwassen stiefkinderen voor de gezelligheid). Maar deze situatie is zo anders dan dat ik me had kunnen voorstellen 5 jaar geleden. Mijn vriend en ik hebben allebei een appartement en als de huizenwaarde gelijk was gebleven of was gestegen hadden we vast de boel verkocht om samen iets komen, maar misschien ook niet, dit is misschien wat duurder maar bevalt toch erg goed (de vrijheid om apart te wonen, maar te kiezen om bij elkaar te zijn). Ik ben ook nog niet "klaar" met mijn woning, het is echt mijn thuis. Een tuin mis ik niet, want ik hang toch liever op de wei rond als het mooi weer is (en daar slepen we ook het avondeten heen als we buiten willen eten, maar niet op het balkon).

Er is overigens een zeer gezonde VVE en een zeer behulpzame niet opdringerige huismeester die heel veel regelt en alles goed in de gaten houd. Mijn toilet is apart en de geuren van de keuken komen ook niet ver. Er is voldoende parkeerplaats en er zijn 2 liften dus geen gesleep de trappen op met boodschappen. Het allermooiste van mijn woning is het uitzicht over de duinen, ik heb hier zulke geweldige zonsondergangen gezien! Die kreeg ik nooit mee dat ik in het huis bij mijn ouders woonde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:39

TS, je weet het gewoon niet met het leven. Er kan van alles gebeuren, van alles in orde denken te hebben en dan binnen korte tijd zowel je baan als je gezondheid kwijtraken, tot alles op orde denken te hebben en dan ineens een partner vinden aan de andere kant van het land. Ik zou vooral lekker gaan kijken naar iets waar jij je goed bij voelt en waar je het in elk geval wel een jaar of 4 uit denkt te kunnen houden, als er niets verandert.

Daarna zie je het vanzelf wel weer - wie weet woon je er dan nog jaren met veel plezier, misschien krijg je ineens het idee naar Australie te gaan ofzo.

Brainless schreef:
Je hebt bij een appartement altijd (extra) servicekosten en je zit met de VVE.
Dat weerhoud veel mensen ervan een appartement te kopen.

Toch onterecht vaak, want je hebt aan huizen ook gewoon onderhoudskosten, reserveringen en andere vaste lasten - appartementen zijn helemaal niet noodzakelijk duurder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:49

Nee dat niet, je deelt ook veel kosten; maar dan met het wel een gezonde VVE zijn en de servicekosten te betalen zijn (die verschillen namelijk enorm).

Kennis van ons had een appartement gekocht en het dak bleek na een tijdje lek.
Dak(diverse keren) laten repareren... maar het probleem bleef.
Bleek na enige tijd dat er toch een heel nieuw dak op moest, maar ja de pot was te leeg en niemand wilde extra inleggen (want ja, zij hadden geen last ervan of woonde er zelf ook maar net; hadden de woning te koop staan enz) en is er tijdens de vergadering besloten dat het uitgesteld zou worden.

Je hebt gewoon rekening te houden met meerdere eigenaren die soms totaal verschillend denken over wat er wel en niet mag/moet gebeuren.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:41

Brainless schreef:
Je hebt bij een appartement altijd (extra) servicekosten en je zit met de VVE.
Dat weerhoud veel mensen ervan een appartement te kopen.

En bij een huis zit je dan soms ineens met hoge kosten die je in je eentje moet ophoesten (bijvoorbeeld als je dak lekt en blijkt te moetn worden vervangen, als je houtrot hebt, of je het gehele schilderwerk buiten wil laten doen). In een VVE spaar je daarvoor, dan leg je maandelijks met zn allen geld opzij voor het groot onderhoud.

Ik denk dat het in dit opzicht aan het eind van de rit dus niet veel uitmaakt. Onderhoudskosten heb je bij een eigen woning altijd, tenzij je nieuwbouw kiest, dan is dat de eerste jaren natuurlijk minder.

Wel zitten er in de servicekosten soms dingen die je zelf misschien niet nodig vindt (glasbewassing, onderhoud gezamenlijke tuinen, etc) en als je VVE daarvoor kiest, heb je als individu weinig in te brengen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:47

Ik zou ook voor een huis gaan.

Zie het aan vrienden van me, die willen dolgraag kinderen, maar dat gaat niet in hun appartement met 1 slaapkamer en ze raken het aan de straatstenen niet kwijt. Zijn geloof ik al 40.000 gezakt, maar nog steeds niet. Toen ze elkaar leerden kennen, hadden ze beiden een appartement. Na een paar maanden woonde ze al bij hem omdat het qua werk ook een stuk makkelijker was. Na nog een paar maanden wilden ze kosten besparen en haar appartement weg doen. Ze had gelukkig via zo'n aankoopregeling via de woningbouw haar huis die het ook weer binnen een bepaalde tijd terug moest kopen, dus dat was geen probleem. 2 jaar later wilden ze toch voor iets groters gaan kijken en ondertussen staat het appartement alweer 2,5 jaar te koop..

Ik heb zelf ook een appartement, maar wel een zodanig "ander" appartement dan de standaard blokken, dat daar echt wel liefhebbers voor te vinden zijn (jaren 20 woning BG met tuin, gerenoveerd maar wel met oude elementen behouden- overigens ook geen VVE, valt onder huis, heb ook alleen maar 1 bovenbuurman en dan zijburen). Maar ik woon hier de eerste 100 jaar nog héérlijk en moet er niet aan denken om ooit weer samen te gaan wonen, dus ja :'). Iets andere kijk erop :).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:50

Is het nu echt nodig om uit je huidige huis te gaan? Ik zou geen appartement kopen als je voor jou idee er binnen 5 jaar weer uit wilt. Wij zijn nog niet toe aan kinderen maar zijn overgegaan van huren naar het kopen van een rijtjeswoning. Het verhuizen, eventueel verbouwen en klussen kost ook geld en tijd en ik ben blij dat dat nu voorlopig niet meer hoeft. Wij hebben ook een lijst gemaakt met waarvan we denken dat we het over 10 jaar willen of nodig zouden hebben.

Mn ouders wonen in een appartement met maarliefst 3 grote kamers en nog een kleine kamer voor de wasmachine, droger, maar de huizen naast hun hebben maar 1 extra kamer buitenom de ouder kamer. Heel veel mensen met kinderen proberen het te verkopen omdat ze soms zelf in de woonkamer slapen zodat de kinderen een eigen kamer hebben.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:54

Renee1991 schreef:
Om eerlijk te zijn is de verkoopmarkt voor appartementen een stuk moeilijker dan voor woonhuizen. Dus op het moment dat jij een appartement koopt en over 5 jaar misschien in verwachting bent en een hond hebt lopen (en dus groter wilt gaan wonen) raak je het aan de straatstenen niet kwijt.

Dit is denk ik iets te generaliserend. Een net, goed onderhouden appartement in een hippe, gewilde wijk, verkoopt waarschijnlijk beter dan een huis in een verloederde buurt waar de bankstellen in de betegelde voortuintjes staan en het blauw van de hemel door de schotels niet meer te zien is.

Dus als TS de verkoopbaarheid van haar toekomstige woning als criterium neemt (wat heel verstandig is), moet ze dat per woning inschatten. Er zijn zoveel factoren die meespelen bij de verkoopbaarheid…

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:57

Ik was in eerste instantie op zoek naar een leuk appartementje, zag een mooi exemplaar en pieste helaas net buiten de boot.
Jammer de bammer.
Kwam vervolgens een leuk huisje tegen in een totaal andere regio, wezen kijken en beviel wel.
Bod uitgebracht ruim onder de vraagprijs wat natuurlijk werd afgewezen.
Maar wilde de vraagprijs echt niet betalen dus afgekapt, er moest een toch wel een nieuwe keuken in en het geld moet ergens vandaan komen :D

Nog geen 2 maanden later wordt ik door mijn hypotheek adviseur gebeld of mijn bod nog steeds staat en of ik nog interesse had in de woning.
Ze gingen toch akkoord, huis stond al een tijdje in de verkoop en ze wilden toch echt graag verhuizen.

Huis is niet groot, slechts 1 slk. maar ik ben maar alleen (en zit niet echt te wachten op een partner :P )
En een prachtige functionele nieuwe keuken *\o/*

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 20:00

Wij hadden een vrij groot appartementencomplex met lift en gezamenlijke tuin. De VVE was zeer goed geregeld, duidelijk meerjarenplan en een goede begroting. Hoeft absoluut geen minpunt te zijn.
Had mijn appartement binnen 5 weken verkocht (begin crisis, beetje meer voor gekregen dan voor betaald)
Mijn collega's met huizen in ongeveer dezelfde prijsklasse hebben meer dan een jaar geduld moeten hebben en bleven met een restschuld zitten.

Alles valt of staat met wat je koopt..
Als je er al woont, weet je welke wijken gewild zijn en welke niet. Een appartement in een gewilde wijk gaat waarschijnlijk beter verkopen dan een huis in een niet gewilde wijk. Een huis in een gewilde wijk heeft meestal een andere vraagprijs.
Precies Andra_S

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 23:00

Bedankt voor de uitgebreide reacties allemaal!

Ik woon nu in een huurappartement, maar daarmee gooi ik op jaarbasis wel zo'n €8000 in een bodemloze put, dat geld zou ik ook kunnen investeren in iets wat echt van mij is, vandaar het idee om te gaan kopen.

Als ik jullie reacties zo lees dan is de enige conclusie denk ik dat er geen 'goed' antwoord is. Ik ga alles wat hier eens genoemd nog eens goed op een rijtje zetten en kijken of ik er dan voor mezelf uit kom. Vooral het feit dat je bij een appartement te maken krijgt met een VvE had ik nog niet bij stilgestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:11

Tip,
Het is veel minder erg om te groot huis te hebben dan een te klein huis (even kosten van huis buiten beschouwing gehouden).
het hebben van paar extra kamers is nooit verkeerd.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:12

Vanillia schreef:
Ik woon nu in een huurappartement, maar daarmee gooi ik op jaarbasis wel zo'n €8000 in een bodemloze put, dat geld zou ik ook kunnen investeren in iets wat echt van mij is, vandaar het idee om te gaan kopen.
Het is in elk geval een bodemloze put met de vrijheid om te gaan als je dat wilt :D Een hypotheek durf ik tegenwoordig ook niet meer als een investering te zien :n
Als je kiest voor kopen, ga dan voor iets waar je jezelf ook minimaal 10 jaar of langer ziet wonen. Bij wijze van dan, je weet natuurlijk nooit wat er in je leven veranderd.

En als je gaat kopen volg dan ook de tip die eerder gegeven is, ga op veel plekken kijken, bijvoorbeeld op open dagen. Een appartement of bovenwoning met een mooi dakterras kan bijvoorbeeld een meer ruimtelijk gevoel bieden dan een rijtjeshuis. De een vind alles gelijkvloers top, de ander een crime enz.

Een VvE hoeft geen nadeel te zijn, maar kan wel. Als je daarmee te maken krijgt, vraag verslagen op en proef een beetje de sfeer bij een paar andere bewoners.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:23

STW -> HTT

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 16:52

Goof schreef:
verootjoo schreef:
Maar TS heeft geen kinderen, sterker nog, niet eens een partner :+ dan ga je toch niet serieus al rekening houden met kinderen??

Nou, dat lijkt me ook :+

dat lijkt mij wel..

Toen ik 35 was, was ik ook bezig met verhuizen.
Mijn biologische klok staat/stond niet stil..

onbewust wil ik eventueel nog wel kinderen, bewust wil ik ze eigenlijk niet op deze wereld zetten..
Ik wist wel dat als ik voor een appartement zou kiezen, de deur voor kinderen voorgoed dicht zou zijn.. Ik wil daar geen kinderen laten opgroeien.

Via huren, ben ik inmiddels op een appartement aanbeland met mijn partner.. Twee zeer grote slaapkamers, zeer groot oppervlakte, midden in het centrum.. Inmiddels ben ik 38, met andere woorden, voor mij is de deur naar nu nog bewust voor kinderen kiezen echt 100% dicht. mocht er een condoom barsten, of hoogstwaarschijnlijk over een maandje, toch iets voorbij een spiraaltje komen..dan ben ik kwa woning de banketstaaf.. want het zal nog steeds welkom zijn, maar dan moet ik dus wel weer verhuizen, want hier voed ik geen kinderen op..

als je onzeker bent of je wel of geen kinderen wilt, dan kun je beter je opties open houden..
Want verhuizen doe je niet voor je plezier iedere paar jaar. Zeker niet met een koopwoning. bovenop het feit dat je dan eventueel moet/wilt verhuizen tijdens een zwangerschap waarop iedereen weer anders reageert lichamelijk en geestelijk (de ene verhuist flierenfluitend, de ander krijgt er tonnen met stress door of is lichamelijk beperkt).. of je zit met stress van de verkoopbaarheid en blijft met een kleine wonen daar waar je eigenlijk niet met een kind wilt wonen.

als je dus eventueel nog kinderen wilt, kun je daar beter wel rekening mee houden in de koop van je eerste huis.. Zeer zeker als je opties een klein appartement zou zijn, want daarvan duurt de verkoop in grote delen van Nederland zeker al langer. De vraag: wil ik hier eventueel met een kind wonen, is in mijn ogen wel degelijk belangrijk als je kinderen overweegt bij de aankoop van een huis, waarbij het krijgen van kinderen dan niet een punt van 10 jaar in de toekomst zal zijn, maar eerder een tot enkele jaren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:14

Ik en m'n vriend zitten met hetzelfde dilemma. Gaan we nu 2 jaar huren en dan als ik afgestudeerd ben een eengezinswoning kopen of kopen we meteen maar dan wel een appartement omdat de rente zo gunstig is nu. We willen het liefst een huis vanwege een tuin voor katten maar redden ons ook nog wel 5 jaar in een appartement. Voordeel is dat de maandlasten lager zijn waardoor er gespaard kan worden :) Nadeel is dat als ik even snel zoek er 300 appartementen te koop zijn dus je komt er volgens mij inderdaad nooit meer vanaf. Al stonden er ook al 50 op met vier kamers dus dan kan je er ook wel een inloopkast en eventuele kinderkamer in kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:45

Mijn vriend en ik zijn 22 en 20 en wij hebben net een appartement gekocht. Nu is de situatie hier wel iets anders, want voor ons was een huis geen optie (dat is hier in de stad absoluut niet te betalen en we willen niet verhuizen) en bovendien worden ook appartementen hier ontzettend makkelijk verkocht. Voor ons waarschijnlijk geen probleem dus, als we over 5 jaar weer moeten verhuizen, en ik wilde niet blijven huren.

Tja, als je toekomst op dat gebied zo onzeker is en je nog niet eens een partner hebben zou ik persoonlijk gewoon kopen waar jij je het prettigste bij voelt (een appartement dus) of anders blijven huren... :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 17:51

elenaMM77 schreef:
dat lijkt mij wel..

Maar er zit tien jaar verschillen tussen jou en TS... Dat maakt wel wat uit. Naar mijn idee.

Overigens is de vraag volgens mij meer hoeveel m2 TS wil gaan kopen want je kunt een kind net zo makkelijk in een appartement als in een eengezinswoning opvoeden natuurlijk.

Ik zou zelf niet alsvast vijf of tien jaar lang in een duurder huis willen wonen alleen maar 'voor het geval dat'.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:12

Selina schreef:
Ik en m'n vriend zitten met hetzelfde dilemma. Gaan we nu 2 jaar huren en dan als ik afgestudeerd ben een eengezinswoning kopen of kopen we meteen maar dan wel een appartement omdat de rente zo gunstig is nu. We willen het liefst een huis vanwege een tuin voor katten maar redden ons ook nog wel 5 jaar in een appartement. Voordeel is dat de maandlasten lager zijn waardoor er gespaard kan worden :) Nadeel is dat als ik even snel zoek er 300 appartementen te koop zijn dus je komt er volgens mij inderdaad nooit meer vanaf. Al stonden er ook al 50 op met vier kamers dus dan kan je er ook wel een inloopkast en eventuele kinderkamer in kwijt.

Is het inderdaad zo veel goedkoper? Als je eerst een appartement koopt en 5 jaar later een huis. Je hebt eerst de kosten koper van het appartement en later weer kosten koper van het huis en daarbij makelaars kosten (courtage) verkoop appartement. Eigenlijk zou je dat ook moeten mee rekenen. (vind ik dan).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:13

Ir111 schreef:
elenaMM77 schreef:
dat lijkt mij wel..

Maar er zit tien jaar verschillen tussen jou en TS... Dat maakt wel wat uit. Naar mijn idee.

Overigens is de vraag volgens mij meer hoeveel m2 TS wil gaan kopen want je kunt een kind net zo makkelijk in een appartement als in een eengezinswoning opvoeden natuurlijk.

Ik zou zelf niet alsvast vijf of tien jaar lang in een duurder huis willen wonen alleen maar 'voor het geval dat'.

zoals ik in mijn eerste post aangaf, gaat het zeker niet alleen om de vierkante meters..

ik heb er 140, meer dan menig woonhuis ;).

Tien jaar verschil dan nader je dus ook de dertig, dat is een leeftijd waarop je je wel wilt gaan settlen op een gegeven moment.. huis kopen, grofweg genomen half jaar voor je je droomplek gevonden hebt en het in handen hebt (ja, kan veel sneller). zwanger ben je ook niet zomaar als je nog nadenkt (ja, kan zomaar).. het kind is er dan ook niet zomaar, en verkocht heb je je huis ook niet zomaar..

Maar toen ik eind twintig was dacht ik er overigens net zo over. kinderen moeten in mijn ogen lekker naar buiten kunnen. niet alleen wanneer mama tijd en zin heeft om ook buiten in de speeltuin erbij te gaan zitten. als ik eind twintig een woning had willen kopen (ik zat toen al in een koophuis), had ik er ook rekening mee gehouden.. Immers een woning schaf je over het algemeen niet aan met het idee, over een paar jaar zoek ik wel weer wat anders. Dan denk je toch na over welke keuzes je nu kunt maken en hoe je leven er over 5-10 jaar mogelijk uit zal zien, en past je woning binnen die plannen, of is wat anders wellicht toch geschikter.. Althans, ik kocht mijn huis niet alsof het een zakje snoep was.. ik heb toen heel bewust nagedacht.. ook al was ik pas 23 toen ik mijn eerste huis kocht.. Dat was geschikt om alleen te wonen of met een opgroeiend gezin.. Met tieners zou het minder geschikt zijn.. maar dan had ik eerst een partner moeten hebben, plus kinderen plus 10 jaar daarboven op tellen voor dat het huis mij niet meer zou passen.. Plus het was een gewild type woning..

Juist rond je dertigste kan er nog zoveel veranderen in je leven, juist zaken om rekening mee te houden als je op die tijd op zoek bent naar een huis..

Juist voor mijn leeftijd is het 'makkelijker'.. Immers voor mij was de keuze zeer eenvoudig.. ga ik nog binnen 1-2 jaar zwanger worden, dan dit type woning niet want daar wil ik geen kinderen in op laten groeien.. Verder vooruit dan 1-2 jaar hoefde ik totaal niet te kijken wat dat betreft, want dan zijn mijn klapperende eierstokken wel uitgeklapperd :') (in ieder geval, ik wil niet in de risicogroep komen).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:18

bridgetF schreef:
Selina schreef:

Is het inderdaad zo veel goedkoper? Als je eerst een appartement koopt en 5 jaar later een huis. Je hebt eerst de kosten koper van het appartement en later weer kosten koper van het huis en daarbij makelaars kosten (courtage) verkoop appartement. Eigenlijk zou je dat ook moeten mee rekenen. (vind ik dan).

- notariskosten x2
- bouwkundig rapport (met name bij een huisje dan)
- onderhoudskosten inraming eigen woning
- kosten vereniging van eigenaren bij een appartement
- eventuele kosten hypotheek oversluiten

mogen er nog bij opgeteld worden..

je bent goedkoper uit met kopen dan met huren per maand... maar niet voordat je de kosten die je gemaakt hebt voor de koop er weer uit hebt.

waarom niet gelijk een klein gezellig woonhuisje dat geschikt is voor beiden? dus voor nu, maar ook voor tenminste kleine kinderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 18:20

Maar kleine kinderen laat je de eerste 5 jaar toch sowieso niet alleen naar buiten, of je nou in een huis woont of in een flat? Ja, het hebben van een tuin is dan wel makkelijk, maar toch.