Collega/vriend depressief, ik maak me zorgen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:55

vuurneon schreef:
Emmaa_ schreef:
Zo, als iemand dit bij mij had geflikt tijdens mijn dark days dan was ik daar denk ik niet meer bovenop gekomen. Wat een ongelofelijk naar advies zeg, dat je uberhaupt kan denken dat zoiets helpt als iemand in een depressie zit.

Ook zonder depressie zullen zeer weinig mensen dat waarderen denk ik :+

Ik heb in een studentenhuis gewoond waar wel eens grapjes uitgehaald werden met vieze vaat of rommel uit de woonkamer. Als ik goed in mijn vel zat kon ik er wel om lachen als mijn bed vol met allerlei zooi zat, maar als ik in een slechte periode zat kon ik echt wel janken als ik eerst dingen moest doen voordat ik mijn bed in ging. Ik had regelmaat nodig, en als ik met mezelf had afgesproken dat ik om 5 uur 's middags terug mijn bed in mocht en daar lag iets in, of dat was vies, dan raakte ik volledig overstuur..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:58

Cubone schreef:
Ik heb zelf (meerdere malen) in een depressie gezeten, en juist de mensen die mij mijn angsten dwongen te overwinnen hielpen mij. Waarom wil hij niet meer naar zijn werk? De confrontatie is te groot. Er zullen vragen zijn. Ik probeer hem constant duidelijk te maken dat hoe lager hij weg blijft hoe moeilijker het word. En juist dat niks doen, dat op bed gaan liggen huilen en malen gaat je niet helpen! Het dagelijkse leven oppakken doet goed. Van de week waren de buren langs, niks aan de hand. Lachen, gieren, brullen. Ze waren nog maar amper de deur uit en het was weer zo ver..

Het is ook van de een op andere dag opgeslagen. In heb gevraagd en geopperd, maar wat er nu precies aan de hand is?

Ik heb een depressie gehad en juist dat dit mensen zeiden hielp mij helemaal niets.
Natuurlijk wist is theoretisch dat het zo was... maar ik kon het echt niet opbrengen.
En nee; dwingen zorgde juist ervoor dat ik die mensen ging ontwijken.

Ik had periodes (vooral 's avonds) dat het "prima" ging, dan merkte mensen soms niks aan mij.
Maar ik durfde op een gegeven moment niet meer te gaan slapen omdat ik wist dat opstaan een zware bezigheid was.
Het duurde uren voordat ik eindelijk had kunnen douchen en aankleden.
En juist door mij de tijd te geven ging dat (na maanden0 steeds beter.

Het dagelijkse leven oppakken was iets wat juist niet goed was; ik kon het geeneens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:59

Ianrowan2009 schreef:
emmer koud water in z'n bed mikken doet wonderen hoor ;)
Kruipt hij niet meer terug in bed en heb jij je punt duidelijk gemaakt :)

Ik hoop zo dat dit sarcastisch is....

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:59

Gelukkig heb ik wel een vangnet :) Ik heb genoeg gespaard voor een eventuele woning en de benodigde spulletjes. Maar ik wil liever gewoon deze man weer gelukkig zien. Vandaag was hij boos op mij omdat ik hem niet hard genoeg uit zij huidige staat probeerde te trekken.. Volledig van de kaart. Het lijkt wel of hij 24/7 dronken is. Wat hij zegt is gewoon onzin.. Zijn zinnen passen niet, als hij al een volledige zin maakt. Ik heb geprobeerd om hem naar de dokter te krijgen (ben bijna bang dat ie een hersenbloeding heeft gehad of er iets anders mis is gegaan in zijn koppie) maar dat wil hij absoluut niet...

Ik sta machteloos. Het enige wat ik nog kan is proberen zijn baan te redden, en als dat niet lukt in ieder geval mezelf.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:02

Brainless schreef:
Cubone schreef:
Ik heb zelf (meerdere malen) in een depressie gezeten, en juist de mensen die mij mijn angsten dwongen te overwinnen hielpen mij. Waarom wil hij niet meer naar zijn werk? De confrontatie is te groot. Er zullen vragen zijn. Ik probeer hem constant duidelijk te maken dat hoe lager hij weg blijft hoe moeilijker het word. En juist dat niks doen, dat op bed gaan liggen huilen en malen gaat je niet helpen! Het dagelijkse leven oppakken doet goed. Van de week waren de buren langs, niks aan de hand. Lachen, gieren, brullen. Ze waren nog maar amper de deur uit en het was weer zo ver..

Het is ook van de een op andere dag opgeslagen. In heb gevraagd en geopperd, maar wat er nu precies aan de hand is?

Ik heb een depressie gehad en juist dat dit mensen zeiden hielp mij helemaal niets.
Natuurlijk wist is theoretisch dat het zo was... maar ik kon het echt niet opbrengen.
En nee; dwingen zorgde juist ervoor dat ik die mensen ging ontwijken.

Ik had periodes (vooral 's avonds) dat het "prima" ging, dan merkte mensen soms niks aan mij.
Maar ik durfde op een gegeven moment niet meer te gaan slapen omdat ik wist dat opstaan een zware bezigheid was.
Het duurde uren voordat ik eindelijk had kunnen douchen en aankleden.
En juist door mij de tijd te geven ging dat (na maanden0 steeds beter.

Het dagelijkse leven oppakken was iets wat juist niet goed was; ik kon het geeneens.

Maar.. Was dit van de ene op de andere dag? En zodra je had gedouched en in ieder geval schoon was, voelde je jezelf niet beter? Hij heeft namelijk ook al in geen 5 dagen meer gedouched of zich omgekleed. Hij slaapt en loopt namelijk al in dezelfde trui en spijkerbroek sinds vorige week zaterdag..
Laatst bijgewerkt door Cubone op 13-12-15 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:03

Maar als hij niet gauw anders wordt, kún je zn baan niet redden.. Wat vuurneon zegt, laat hem de keus. Nr van HA, bied jezelf aan mocht hij zn ei kwijt willen en laat hem zijn eigen leven op de rit krijgen.. Geef m handvatten, meer niet want daar ga je zelf op den duur geheid aan onderdoor. Al snap ik je zeker hoor, ben zelf ook gauw zo :(:)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:03

als hij zo verward is de ziekenwagen bellen? zg je dat hij abnormaal verward is en je bang bent voor een hersenbloeding? Daarvoor komen ze heus wel en dan is ie meteen bij een dokter

Polly
Moderator Algemeen

Re: Ik maak me zorgen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:05

Over welk land hebben we het?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:06

Emmaa_ schreef:
Ianrowan2009 schreef:
emmer koud water in z'n bed mikken doet wonderen hoor ;)
Kruipt hij niet meer terug in bed en heb jij je punt duidelijk gemaakt :)

Zo, als iemand dit bij mij had geflikt tijdens mijn dark days dan was ik daar denk ik niet meer bovenop gekomen. Wat een ongelofelijk naar advies zeg, dat je uberhaupt kan denken dat zoiets helpt als iemand in een depressie zit.

Depressie?? In zo'n korte tijd, ( ik las dat hij in een proeftijd zit en in die proeftijd was hij eerst lekker vrolijk en gezellig ) lijkt mij het niet de juiste benaming. Een dip oke maar depressie komt later als je niet meer uit die dip kan komen.
En als je 's avonds de bloemetjes buiten kan zetten, kan je 's ochtends ook in ieder geval proberen naar je werk te komen. die schop onder zijn kont kan namelijk wel degelijk voorkomen dat hij in een depressie raakt.
En dat hij dan nijdig wordt vanwege die emmer water is alleen maar goed, dan gooit hij alle negatieve gedachtes er in 1x uit in die vloek bui. je zal zien dat het hem oplucht.

Dit is hoe ik het zie hoor. Ik kan er helemaal naast zitten en als dat zo is bied ik gelijk mijn excuus aan, O:) maar soms werkt een harde aanpak echt veel effectiever dan de zachte ik praat met het windje mee aanpak.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 23:07

Polly schreef:
Over welk land hebben we het?

De Balkan :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:11

Ianrowan2009 schreef:
Emmaa_ schreef:

Depressie?? In zo'n korte tijd, ( ik las dat hij in een proeftijd zit en in die proeftijd was hij eerst lekker vrolijk en gezellig ) lijkt mij het niet de juiste benaming. Een dip oke maar depressie komt later als je niet meer uit die dip kan komen.
En als je 's avonds de bloemetjes buiten kan zetten, kan je 's ochtends ook in ieder geval proberen naar je werk te komen. die schop onder zijn kont kan namelijk wel degelijk voorkomen dat hij in een depressie raakt.
En dat hij dan nijdig wordt vanwege die emmer water is alleen maar goed, dan gooit hij alle negatieve gedachtes er in 1x uit in die vloek bui. je zal zien dat het hem oplucht.

Dit is hoe ik het zie hoor. Ik kan er helemaal naast zitten en als dat zo is bied ik gelijk mijn excuus aan, O:) maar soms werkt een harde aanpak echt veel effectiever dan de zachte ik praat met het windje mee aanpak.

Nou sorry, maar je snapt er echt helemaal niks van.

TS; ik vind niet dat je er op het werk wat over kunt zeggen. Zowel niet de waarheid als een leugen. Dat is tussen de werkgever en hem, heb jij in feite niks mee te maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:14

Heb je überhaupt enig idee waar deze omslag vandaan komt? In zo'n korte tijd depressief raken is haast niet mogelijk. Vaak zit er nog een hele grote ijsberg onder het wateroppervlak.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:15

Jolien87 schreef:
Heb je überhaupt enig idee waar deze omslag vandaan komt? In zo'n korte tijd depressief raken is haast niet mogelijk. Vaak zit er nog een hele grote ijsberg onder het wateroppervlak.

Zo had ik het nog niet bekeken :(

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:18

Een depressie kun je inzakken zonder dat daar een dip voor zit. En ik sprak al voorzichtig manie ook uit omdat hij, wat ik uit de posts lees, pieken heeft.

Ts, hebben jullie zoiets als een ggz? Zij kunnen jou advies geven en een ambulant team opzetten om te kijken of hij hulp wil accepteren. Maar dat is in Nederland zo.

Laat hem wel weten dat je snapt dat hij ziek is en niet kan werken, maar dit ook op werk moet vertellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:18

En al ze aan jouw bureau komen vragen over hem? Gewoon zeggen 'daar heb ik niets mee te maken, dat is tussen jullie. Bel hem zelf maar op'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:21

@TS
Ja in enkele dagen.
Had geen last van een dip... leven ging goed.
Voelde mij even niet lekker, gewoon grieperig/rillerig.
En toen klabbam; ik kon niet meer.

@Ianrowan2009
Nee een schop onder je kont kan NIET voorkomen dat je in een depressie raakt.
Daardoor wordt je oa schuld en schaamte gevoel (dat je al zo beroerd bent) nog erger.

En nee de eerste tijd kon ik niet douchen, en nee ik voelde mij na een douchebeurt niet beter/frisser.
Een depressie is absoluut niet te vergelijken met een dip, en degene die ik ken werden niet depressief na een dipje.
En die "negatieve" gedachtes vloek je er niet even uit.
Het zijn nl niet (alleen) negatieve gedachtes maar een compleet en overweldigend gevoel van onmacht/falen/angst.
Het is een heel diep zwaar gevoel, dat echt van binnenuit komt.

Brainless

Jolien87 schreef:

Jawel hoor... hier geen dip, maar wel 9 maanden volledig "onder de pannen" geweest.

MerleSimone

vuurneon schreef:
En al ze aan jouw bureau komen vragen over hem? Gewoon zeggen 'daar heb ik niets mee te maken, dat is tussen jullie. Bel hem zelf maar op'.

Wij zitten op 1 lijn geloof ik. Ik zou oppassen, denk ook om jezelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:24

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 23:57

Mijn moeder was zo lief om constant te zeggen dat ik gewoon aan het werk moest gaan. Afleiding is goed voor je. Dat ik geen zin kon onthouden van wat ik las en daarnaast al in paniek raakte als ik dacht dat ik naar mijn werk moest gaan maakte het niet makkelijker. Dwingen tot dingen doen werkte alleen maar beangstigend. Het "laten gaan" voelde bijna motiverende om iets te doen. Verjaardag van iemand was veel te druk maar werd op me ingepraat dat als ik maar aangaf dat het niet ging ik meteen naar een rustige plek werd gebracht. En dit gebeurde van de ene op de andere dag. Te moe en te uitgeput om ook maar iets te doen. Eten moest klaar gezet worden en bijna naar binnen gepropt worden anders at ik niks.
Thuis kan je hem hulp bieden. Op jouw werk niet. Probeer het gescheiden te houden hoe lastig dat ook is met vragen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:11

Ts ik zou er eigenlijk echt iemand bij halen morgen.. evt nu nog ? (Geen idee waar het ligt ivm tijdzone ofz)
Niet nummer van de HA neerleggen en zien, ik zou er echt iemand bij halen om hem na te laten kijken. Zeker omdat je zegt niet passende zinnen. Hersenen zijn kwetsbaar... ik ga hier eigenlijk in mee

Zoe_97 schreef:
als hij zo verward is de ziekenwagen bellen? zg je dat hij abnormaal verward is en je bang bent voor een hersenbloeding? Daarvoor komen ze heus wel en dan is ie meteen bij een dokter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 00:20

Ik vraag me af of het daar gebruikelijk is om een huisarts langs te laten komen? Maar anders zou ik dat wel overwegen ja.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 07:53

Zojuist een verrassing! Ik ben zo blij, hij is met de hond wezen wandelen. Hij bedankte me voor gister. Hij blijft wel thuis vandaag... Maar heeft in beloofd morgen te gaan werken. Ik ga straks contact opnemen met die gozer van gister. Zonder hem had hij nu nog in bed gelegen. Hij wil gaan koken vandaag! Top! :) Hopelijk kan hij deze iets positievere mindset vast houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:19

Wauw. Dit topic bevestigt maar weer dat je beter een complexe beenbreuk kan hebben dan een depressie. Die zie je immers langs de buitenkant, en schijnbaar is dat nodig voor begrip.

Zelf heb ik een fikse depressie gehad (inmiddels al een stuk minder) en vrijwel niemand die dat werkelijk aan de buitenkant af kon lezen. Maar als je teveel hooi op je vork gaat nemen om die schijn op te houden, breek je vroeg of laat en krijg je dit soort situaties. Omdat het zo plots komt lijkt het veel erger voor de buitenwacht, maar meestal is het iets wat al veel langer speelt. Oplossingen als uit bed trappen en dwingen te gaan werken, werken vooral averechts en doen heel, heel veel meer kwaad dan goed. Iemand met een depressie is ziek, die voelt zich niet gewoon "niet zo goed". Je voelt ellende, schaamte, zelfhaat, onzekerheid, angst, paniek, somberheid.... ik las ergers alsof het de emotionele equivalent is van verf zien drogen. En dat is helaas behoorlijk accuraat.

TS, geef hem vooral steun waar nodig is maar ga hem geen dingen opleggen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 08:21

Niet om pessimistisch te zijn maar dit geloof je niet echt toch? Morgen wel maar vandaag niet? Wat is er morgen anders dan vandaag? Lijkt me lastig hoor de situatie waar je nu in zit. Maar dat het niet goed met hem gaat lijkt me duidelijk.