School (stress)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Re: School

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:08

Ik lees eigenlijk meer dat je geen vwo wilt doen en dat het daardoor niet lukt. In dat geval gewoon overstappen op havo volgend jaar.

Zelf ook vwo gedaan met hetzelfde profiel en ik ben maanden ziek geweest door de stress en werkdruk, maar ik wilde per se vwo afmaken dus ik heb gewoon doorgezet. Uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en inmiddels zit ik in mijn 2e jaar op de universiteit en haal ik alles zo'n beetje fluitend.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:15

Ik kan maar 1 ding zeggen: lekker naar de havo gaan meid!
Ik zit zelf ook op het vwo, 1 jaartje hoger dan jou, en ik weet nog dat er vorig jaar in alle delen van het jaar mensen naar de havo gingen om precies dezelfde reden als jou.
Hulp zoeken kan altijd, maar geloof mij, volgend jaar wordt het alleen nog maar zwaarder.
Het is niet erg havo te doen, havo is ook goed.
Ik zou per de kerstvakantie direct naar havo willen en idd niet je jaar verspillen.
De reactie dat je later ook met stress in je leven gaat krijgen dus je er mee moet leren dealen vind ik niet reëel.
Jij staat onder continue stress, dit is simpelweg ongezond.
Later krijg je dat ook niet.
Een stressperiode kan iedereen hebben maar er is in jouw geval geen zicht op vermindering van de werklast deze zal alleen omhoog gaan.
Je kan dus beter de oorzaak aanpakken en lekker naar havo gaan.
Ik zie ze bij bosjes weggaan, je bent dus niet de enige en het vwo is eigenlijk alleen te doen als je heel heel erg makkelijk leert of weinig slaap nodig hebt, anders leg je jezelf een idioot hoge last op.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 10:45

Dankjewel voor jullie reacties!! :D
Jullie begrijpen het helemaal!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:50

Ik doe zelf ook vwo (6e jaar) met het profiel N&G. In de 4e heb ik enorm stress gehad doordat ik mijn wiskunde B proefwerken maar half afkreeg en hierdoor redelijk lage punten haalde. Daarbij heb ik presentatie-angst en dit heeft mij vooral in het 4e jaar flink tegengewerkt. Aan het eind van de 4e heb ik besloten om van wiskunde B naar A over te stappen, waardoor ik ook meer rust in mijn hoofd kreeg. Ook kreeg ik rond de 5e een beter idee wat ik wilde studeren en ik vond de 5e over het algemeen een stuk makkelijker doordat ik nu ook wist wat me te wachten stond.
Als jij zeker weet dat je hbo wil doen en je prettiger gaat voelen op de havo, zou ik zeker overstappen. :j
Als je daar minder last hebt van werkdruk dan zal je vanzelf zien dat je punten nog beter worden en dat je ook met veel meer plezier aan je vervolgopleiding begint.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 11:29

Dankjewel! :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:35

Als havo echt is wat je wil en je huidige school niet met je mee wil denken een andere school zoeken. Afspraak maken met de directeur van de school waar je heen wil en je zaak voorleggen. Het is misschien niet gebruikelijk maar als je onverwacht verhuisd tijdens het schooljaar moet je ook wisselen en kan het ook.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 11:37

Dankjewel! :) We zijn het nu zeker aan het overwegen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:48

Als je verhuist naar een andere plek kun je inderdaad tussentijds overstappen van school.
Als je wil overstappen naar een andere school omdat je een ander niveau wil doen zal je niet zomaar toegelaten worden. Om dezelfde reden die ik eerder in dit topic al noemde.
Scholen hebben regels en afspraken voor dit soort dingen. Als iedereen die geen motivatie meer heeft, geen zin meer heeft, stress heeft, een paar onvoldoendes haalt en het niet meer ziet zitten etc etc maar over wil stappen wordt het een chaos.
Daarom worden schooljaren gewoon afgemaakt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:52

Maar om mensen die moeite hebben met de druk van het nivo onnodig een jaar over te laten doen klopt toch ook niet.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:55

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:04

44Myrthe44 schreef:
Goof schreef:
Als je verhuist naar een andere plek kun je inderdaad tussentijds overstappen van school.
Als je wil overstappen naar een andere school omdat je een ander niveau wil doen zal je niet zomaar toegelaten worden. Om dezelfde reden die ik eerder in dit topic al noemde.
Scholen hebben regels en afspraken voor dit soort dingen. Als iedereen die geen motivatie meer heeft, geen zin meer heeft, stress heeft, een paar onvoldoendes haalt en het niet meer ziet zitten etc etc maar over wil stappen wordt het een chaos.

dit is echt je reinste onzin, geen idee waar je dit vandaan hebt.
Op een goede school ben je geen nummertje en kan je gewoon overstappen als het voor jou nodig is. Heb je inderdaad een school die denkt zoals hierboven, wegwezen daar!

:+
Ik ben inmiddels 11 jaar werkzaam in het middelbaar onderwijs, dank u :+
Helaas, ik verzin het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:16

Goof schreef:

Wat een onprettige school moet dat zijn.

Uiteindelijk schijnen we een beetje te vergeten dat school er is om leerlingen zo goed mogelijk op te leiden en te ontwikkelen, en dat leerlingen er niet voor de school zijn. Het is in alle opzichten volstrekt onzinnig om leerlingen die het niveau niet aan kunnen en willen ruim een half jaar lang vasthouden op een plek waar ze niet willen zijn.

Dat leidt tot demotivatie, een flinke knauw in het zelfvertrouwen, en veel jongeren die op een niveau zitten waar ze zich niet prettig voelen vallen om die reden dan uiteindelijk uit. (Dat geldt overigens zowel voor jongeren die een niveau omhoog zouden willen als een niveau omlaag.)

Het lijkt me ook onzin dat jongeren dan massaal van niveau wisselen - aan het einde van het jaar kan dat bv wel en ook dan zijn er helemaal niet zoveel leerlingen die vrijwillig wisselen. Het zijn ook prima dingen waar je vanaf het begin af aan ook gewoon rekening mee kunt houden, dat er nog wat leerlingen switchen van plek. Gewoon, omdat het heel logisch is dat jongeren van die leeftijd nog niet exact kunnen weten wat ze willen en kunnen, en het daarom in ieders belang is daar flexibel mee om te gaan.

Het onderwijs moest zich schamen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:23

Ik ben het met je eens hoor shadow.
Overigens herken ik dit van alle scholen waar ik heb gewerkt, niet enkel mijn huidige school. Alle scholen hanteren zo'n regeling.

Je vindt het onzin dat jongeren massaal van niveau wisselen. Massaal misschien niet, maar je wil niet weten hoeveel jongeren halverwege aangeven te willen wisselen. Dat aantal is groter dan je denkt. Zeker als je eraan zou 'toegeven' willen er meer en meer overstappen.
Waar je dan ook mee te maken krijgt zijn ouders die vinden dat hun kind de allerbeste is en dat het wel een niveau hoger kan (wat in bijna geen enkel geval zo is, maar ouders zien dat niet realistisch) en dat je dan overspoelt wordt met emails, telefoontjes, bezoeken en als ze echt kwaad willen rechtzaken oid.

Onderwijs wordt beoordeeld door de inspectie. Weet je waarop? Niet of leerlingen op het niveau zitten waar zij gelukkig zijn, maar op een puntensysteem. Een school krijgt minpunten voor een leerling die afstroomt (dus een niveau lager gaat). Serieus. Scholen zullen echt wel een leerling een niveau lager plaatsen als dat nodig is, maar niet zomaar, niet zonder dat de leerling, de ouders en het docententeam geprobeerd hebben eruit te halen wat erin zit.

Ik ken scholen die heel ver gaan om een 'goed' te krijgen van de inspectie. Die eerst kijken naar hun eigen beoordeling en dan pas naar het niveau (en geluk!) van de leerling. Maar daar kan ik beter niet over uitweiden hier ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:27

Goof schreef:
Je vindt het onzin dat jongeren massaal van niveau wisselen. Massaal misschien niet, maar je wil niet weten hoeveel jongeren halverwege aangeven te willen wisselen. Dat aantal is groter dan je denkt. Zeker als je eraan zou 'toegeven' willen er meer en meer overstappen.

Lijkt me des te meer reden om te zoeken naar een algeheel betere oplossing, blijkbaar werkt het keuzesysteem niet. (En nee, dat werkt ook niet, bezwaren genoeg.)

Citaat:
Ik ken scholen die heel ver gaan om een 'goed' te krijgen van de inspectie. Die eerst kijken naar hun eigen beoordeling en dan pas naar het niveau (en geluk!) van de leerling.

Ik weet het, en ze moesten zich schamen.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:29

@goof ondanks je ervaring in het onderwijs klopt het niet dat het op alle scholen wordt gedaan.
Bij ons op school kun je ook gewoon per periode overstappen.
In sommige gevallen zelfs van de een op andere week.
Vorige week zijn d'r bij mij uit de klas ook weer 2 'vehuisd'.
Dit is ook niet aan het einde van het schooljaar.
Bij ons doen ze meestal overplaatsingen bij de herfst- en kerstvakantie.
Daarna wordt het lastiger voor de leerling omdat hij veel werk moet inhalen, dus wordt het afgeraden.
Maar bij ons zijn er echt wel enkele tientallen die halverwege overstappen, maar wel met motivatie natuurlijk.
In TS haar geval heeft zij dus een duidelijke motivatie die dan ook goed is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:39

annedv schreef:
Hooi!
Ik heb in een soort van zelfde schuitje gezeten.
Ik vond de overgang onderbouw bovenbouw erg groot. Hierdoor stond ik in 4v al snel veel onvoldoendes. Ik heb daar ook heel veel stress om gehad en minder plezier in de leuke dingen. Ben uiteindelijk ook blijven zitten en na het jaar afgemaakt te hebben naar 4 havo gegaan. Wat was dit een top keuze.

Ook mijn verhaal. Maar ik vind achteraf gezien dat ik geen jaar heb weggegooid. Je bent dan een jaartje ouder als je aan het HBO gaat beginnen, en dat werkt juist in je voordeel. :) Door de SE's kon ik destijds niet van 4 VWO naar 5 havo, dus ben van 4 VWO naar 4 havo gegaan. Havo vond ik echt ongelooflijk veel makkelijk dan VWO. Bovendien wilde ik toch altijd al HBO gaan doen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 13:45

Heeeeeee, herkenbaar :+

Aan mij heb je niet zo veel, bij mij ging het pas over toen ik dat papiertje in handen had :Y) Ik heb wel de bewuste keuze gemaakt niet voor een HBO te kiezen, maar een MBO en doen wat ik echt leuk vond (ik zat op de havo). Ik heb er veel hulp bijgehad, maar ik blijf een stress kippie. Nu, op het MBO ook nog hoor, elke toetsweek is een drama en heb ik migraine van de stress.

Ik heb gelukkig heel veel hulp gehad van de RT'er bij mij op school, ook met andere dingen. Zonder haar was het mij echt niet gelukt.

esli14

Re: School (stress)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:49

Dat is niet erg hoor! Ik heb zeker ook veel aan iedereens ervaringen :)

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 19:50

Alleen het probleem bij mij is nu dat de afdelingsleidster me niet naar havo wil laten gaan.... Dus waarschijnlijk wordt het of een andere school kiezen of haar toch proberen over te halen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:41

dorientjuh schreef:
annedv schreef:
Hooi!
Ik heb in een soort van zelfde schuitje gezeten.
Ik vond de overgang onderbouw bovenbouw erg groot. Hierdoor stond ik in 4v al snel veel onvoldoendes. Ik heb daar ook heel veel stress om gehad en minder plezier in de leuke dingen. Ben uiteindelijk ook blijven zitten en na het jaar afgemaakt te hebben naar 4 havo gegaan. Wat was dit een top keuze.

Ook mijn verhaal. Maar ik vind achteraf gezien dat ik geen jaar heb weggegooid. Je bent dan een jaartje ouder als je aan het HBO gaat beginnen, en dat werkt juist in je voordeel. :) Door de SE's kon ik destijds niet van 4 VWO naar 5 havo, dus ben van 4 VWO naar 4 havo gegaan. Havo vond ik echt ongelooflijk veel makkelijk dan VWO. Bovendien wilde ik toch altijd al HBO gaan doen.

Het kán wel (leerling moet dan SE's inhalen), je school wilde het gewoon liever niet. Van 5V naar 5H is hetzelfde want de 5V SE's kunnen officieel niet op die plek. Mag je dan wél of moet je ook naar 4H? :+

Mijn eerste havo lessen voelden als de kleuterklas. Makkelijkere stof, maar ook gewoon veel meer en uitgebreidere uitleg.

Proberen door te zetten ts!

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 21:14

Mag ik je een ander advies geven? Ga eens praten bij een huiswerkinstituut. Zij kunnen je helpen met plannen en studievaardigheden of bijles. Ik heb een aantal jaar als hoofd van een huiswerkinstituut gewerkt en ik heb vaak gezien dat leerlingen in v4 (bijna) vastlopen. In 2-3 maanden leerden ze dan hoe ze moesten leren, maar daarnaast (en dat lijkt me voor jou nuttig) kan op een goed huiswerkinstituut worden ingeschat of je te weinig, genoeg of te veel doet voor school. Zij kunnen je dus helpen bepalen of het 'normaal' is hoeveel jij doet voor school of dat je te veel doet en je helpen met slimme keuzes daarin te maken.