Zitten in de trein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:49

Kun je geen trein eerder pakken?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:50

Zou te gek zijn als het mag. Ik heb enorme pijnklachten in mijn knieën. Waardoor bepaalde dingen zoals lang staan zorgen voor een slapeloze nacht van de pijn. Maar er is dus geen oorzaak te vinden. Je kan geen lijn trekken wie del en wie niet. Wil je daar zitten moet je er gewoon voor betalen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 13:56

Kun je nagaan als je een hoogzwangere hypermobiele bent ;)
Ik snap je punt maar het is al niet heel makkelijk om daadwerkelijk 100%vast gesteld te hebben dat je hypermobiliteit patiënt bent, laat staan dat leken zoals de ns onderscheid kunnen maken. Hoe vervelend ook, deal with it op wat voor manier dan ook

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 13:57

Ik snap het nu ondertussen wel hoor, dat ik moet dokken. Maar ik vind het in het algemeen raar dat iemand met een handicap die niet zichtbaar is dan maar extra moet betalen omdat het niet zichtbaar is. Dat is dan gewoon ontzettend banketstaaf.

Joanna1987, dat is voor mij ook een redenen om geen kinderen te krijgen, dan krijg je nog meer pijn en dan wordt ik gek :o

En omdat ik dan een handicap heb, moet ik naar een school toe die slechter staat aangeschreven. En ik heb al zo weinig baangarantie :P Het zou alles bij elkaar maar voor 3 keer per maand zijn.

Maar Zoe_97, dan kan een arts wel een briefje schrijven dát je pijn hebt?

Ik ga maar eens flink sparen om na mijn stage periode een abbo voor de eerste klas te kunnen betalen.

Een trein eerder is helaas geen optie, ik moet soms om 8 uur op school zijn en dan rijdt er geen trein en ook niet buiten de spits.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:00

Tja die plekken in de trein voor zwangeren en ouderen zijn ook voor mensen die niet lang kunnen staan om bepaalde redenen. Staat ook in de trein iets van niet elke handicap is zichtbaar dus je kunt gewoon zitten in de tweede klas je moet er alleen om vragen.

Daarnaast gaan ze jou echt niet eerste klas laten reizen. Dat komt omdat jij gekozen hebt voor een opleiding in Barneveld. Dus je wist van te voren dat je moest reizen. En als je niet wil reizen moet je maar op kamers gaan. En als jij om bepaalde redenen niet op kamers wil of kan gaan dan zeggen ze gewoon dat wist je allemaal van te voren dan had je maar een opleiding in Zwolle moeten kiezen.

Hoe je er komt is dus je eigen verantwoordelijkheid. En als de trein dan niet goed genoeg is of jij niet aan andere vraagt of je op de 'gehandicapten plaatsen'mag gaan zitten, dan heb je simpel gezegd pech. Of je moet zorgen dat je buiten de spits gaat reizen dus één of meerdere treinen eerder pakken erheen en terug één of meerdere treinen wachten. Of zelf voor één keer een kaartje voor de eerste klas kopen. Of een andere manier van reizen zoeken.

Daarnaast die doktersverklaring waar jij het over hebt. Als iemand anders die ook krijgt kan die hem zomaar kopiëren en aan een vriendin geven. Dus hoe moet een conducteur weten welke echt is of niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:00

Maar ook met een zichtbare handicap mag je niet zomaar in de eerste klasse zitten :+ toen ik in een rolstoel zat zat ik ook tweede klasse. Voordeel van een rolstoel is wel dat je altijd je stoel mee hebt :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:02

Tuurlijk is het niet l*llig, je betaald voor het vervoer en niet voor een zitplaats :)

en met de bus dan? Kun je die wel voor de drukte aan nemen?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:02

Extra betalen omdat het niet zichtbaar is, of niet helemaal juist. Mensen met zichtbare handicap moeten ook extra betalen voor de eerste klas.

Je kunt wel een klacht indienen als de treinen extreem druk zijn.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:03

Ik had altijd al.klachten maar kort na mijn eerste bevalling is de diagnose pas gesteld. Ik heb gelukkig niet dagelijks pijn, maar bijvoorbeeld wel bekkeninstabiliteit en ik heb 25x m'n enkelbanden gescheurd en heb vaak peesontstekingen, slijmbeursontsteking overbelasyingen en tenniselleboog bijvoorbeeld
Dat geheel terzijde, wil je topic verder niet bevuilen :) ik zou eens kijken wat er misschien op school te regelen is dat je wat meer buiten de spits kan reizen? Ik snap heel goed dat zo'n lange reis staan z'n tol eist. En anders zo'n wandelstok met zo'n zitje? Ergens verstopt in een hoekje gaan zitten als dat dan nog wel gaat

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:03

Jans schreef:
Maar ook met een zichtbare handicap mag je niet zomaar in de eerste klasse zitten :+ toen ik in een rolstoel zat zat ik ook tweede klasse. Voordeel van een rolstoel is wel dat je altijd je stoel mee hebt :+

Ze hadden je ook achter de trein aan kunnen knopen met je rolstoel :D
Had je alle ruimte gehad }>

Ts, probeer gewoon eens te zeggen dat je een vorm van reuma hebt, dat kennen mensen wel :) denk dat ze dan een stuk makkelijker voor je opstaan.

Anoniem

Re: Zitten in de trein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:06

Heb je wel je eigen coupé als je met je stoel achter de trein raast :))

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:06

Trouwens TS de eerste trein gaat in Zwolle om 05:48 en dan kom je om 06:44 aan in Barneveld. Dus er zijn wel degelijk opties om een trein eerder te nemen, meerdere zelfs. Je moet er alleen wat voor over hebben en iets eerder je bed uit.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 14:07

Ik snap jullie punt hoor, het is nu wel duidelijk.

Je kan er ook een foto op zetten oid, net zoals met je abbonement.

En steeds als ik er om vraag, worden mensen boos of gaan lachen. Laat maar zitten dus. Ik wil mezelf die afgang besparen. Reuma zeg ik ook er ook bij, maar je ziet het niet, ik zie er verder net zo uit als iemand die er geen last van heeft.

NS haalt treinen uit de roulatie, dus het gaat alleen maar erger worden. Dan vind ik dat ze met de mensen moeten meedenken. Het is ook echt niet zo dat ik elke trein ga zitten in de eerste klas, maar misschien 2 a 3 keer in de maand. Daarvoor ga ik niet een abbo kopen die zoveel duurder is.

Joanna, dat is echt vervelend, het maakt mij niet uit of je het neer zet of niet :P

Dus als iemand een gebroken been heeft en niemand staat op, blijft die gene maar staan? Die zou ook niet mogen gaan zitten in de eerste klas? Kan moeilijk iemand van de stoel af meppen XD

Die van een zitje op een stok is een goed idee, ik ga eens kijken, mijn opa heeft er misschien nog wel eentje :D

Daantj, ik moet ook nog in zwolle komen, dat maakt het probleem iets ingewikkelder dan het lijkt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 14:10

Maar ik heb antwoord op mijn vraag, heel erg bedankt daarvoor idg. Ik ga gewoon sparen en dan heb ik tot die tijd pech gehad :P Ik heb eigenlijk niet zo veel zin in dat ik me steeds moet verdedigen. Ik heb er veel voor moeten opgeven en dan kan vroeger mijn bed er ook nog wel bij, als het moest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:12

Volgens mij mag en kan het niet, maar in tegenstelling tot veel anderen vind ik het wel een goed idee. Het klinkt zo onaardig dat we het logisch vinden dat mensen die de pech hebben ziek te zijn steeds maar extra betalen. (Hoe durf je het om ziek te worden!)

En ik zie de praktische problemen in de uitvoering best wel, omdat ik denk dat men zal proberen er veel mee te rommelen, maar we zouden toch best een beetje meer meelevend kunnen zijn naar mensen die pijn hebben enzo, ipv vol overtuiging zeggen dat het natuurlijk hun eigen probleem is en geheel hun eigen probleem en dat ze echt natuurlijk niet kunnen verwachten dat we daar wat prettiger mee omgaan.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:14

Kun je niet vroeger of later vertrekken?
Misschien valt er met je school wel wat te regelen om wat later te komen zodat je niet in de spits hoeft..

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:15

Gewoon vragen of je mag zitten! Trek je niks aan van mensen die erom lachen of boos worden oid, er zijn altijd mensen die het wel begrijpen. Althans, in mijn ervaring. Ik kan wel staan in treinen, dus wanneer er nog plek is in de coupé om te staan doe ik dat ook (ga per definitie niet op het balkon staan, daar blijft iedereen zo hangen terwijl er in coupé's ruimte zat is). Maar ik heb wel eens gevraagd of ik mocht zitten omdat het echt niet ging (in zo'n snikhete trein val ik snel flauw) en ik heb nog nooit echt scheve blikken gehad! :n

Edit: is het overigens in de hele trein zo druk? In de trein waar ik vaak (tijdens de spits) mee reis stapt iedereen helemaal achterin of in het midden in, terwijl voorin vaak nog zat zitplaatsen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lian op 10-12-15 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:17

http://nos.nl/artikel/2074214-7500-treinreizigers-klagen-de-ns-aan-voor-overvolle-treinen.html

Kijk of je hier nog mee aan kan doen want ergens ligt de schuld ook bij ns die te kleine treinen inzet waardoor maar een klein deel van de reizigers kunnen zitten.

Ik dacht trouwens dat men altijd in de eerste klas mocht zitten wanneer het achterlijk druk was :o?
Als ik zie dat het echt druk is dat er zelfs geen plaats is in de tussen stukken ging ik gewoon eersteklas zitten.... Ze controleren toch nooit wanneer ze er zelf bijna niet doorheen kunnen komen :')

Wat zijn überhaupt de consequenties wanneer je eersteklas rijd?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:25

Waarom ga je niet op kamers als je zo'n lange reistijd hebt en reizen zwaar voor je is?

edit: Oh die 2,5-3 uur was heen en terug?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:30

Sammie schreef:
Doe je ook oefeningen om je spieren sterker te maken zodat je gewrichten ontlast worden?

Ik herhaal de vraag maar even. Zag volgens mij nog geen antwoord.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:33

Ken het gevoel eclair98 en kan je vertellen zelfs met een verklaring heb je gewoon pech met ns.
idd om de reden die iedereen aan geeft dan kunnen ze het niet meer controleren, ik heb zelfs voorgesteld bij de ns is er niet iets waardoor je een handicap kaartje kunt krijgen en dan toch met in mijn geval toen ook het studentenov 1ste klas kon reizen nee dit kon niet.
ben zelf hypermobiel (en soms is het zo erg dat mijn collega's aan mijn loopje zien dat ik weer eens slechte dagen heb).
Ben nu ook zwanger en bijna 24 weken en zit nu dus thuis door pijn klachten harde buiken en benauwdheid.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:35

eclair98 schreef:
Ik vind het ook aso als andere blijven zitten, mij maak je niet wijs dat iedereen dan pijn klachten heeft.

Valt dit niet in hetzelfde rijtje vooroordelen die jij zelf ook ondervind? Bij jou ishet ook niet aan de buitenkant af te zien. En pijnklachten hoeven niet alleen door hypermobiel te komen. Misschien is iemand misselijk, hoofdpijn, een blessure, zeg het maar...

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:37

Sammie schreef:
Sammie schreef:
Doe je ook oefeningen om je spieren sterker te maken zodat je gewrichten ontlast worden?

Wellicht omdat het compleet voorbij gaat aan de vraag van TS :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:39

Een kamer zoeken, want zoveel reistijd gaat je sowieso opbreken..
studiegenoot van mij was ervan overtuigd, 65 minuten heen, 65 minuten terug, prima te doen..

maar binnen 8 maanden zat ze op kamers, niet alleen veel reistijd, maar ook vermoeiend en veel tijdverlies op de studie (je bent lang zo productief niet als achter je bureau zitten).

En tot die tijd..

Er zijn zoveel uitzonderingen, waar mensen willen zitten.. dan zou 1e klas compleet overbodig worden en altijd stampensvol zitten, immers als het zo druk is dat jij niet meer op de grond kunt zitten, dan zijn er al meer mensen dan er in 1e klas zouden kunnen zitten.

eerste klas, is een luxe waar je voor moet betalen tenzij een trein uit zijn voegen barst. daar zijn geen uitzonderingen op, ook niet met doktersverklaring..

Ik denk dat je beter met je huisarts kunt overleggen wat er mogelijk is kwa braces die je gewrichten kunnen ondersteunen terwijl je moet reizen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:40

Chocopasta schreef:
Sammie schreef:

Wellicht omdat het compleet voorbij gaat aan de vraag van TS :Y)

Nee, het kan nl. helpen om de klachten te verminderen. :)* Zeker als het antwoord nee is.. :Y)