Hoe leren leven als anti roker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:05

Wat flauw om iemand te dwingen/chanteren te stoppen met roken.
Dat werkt niet.

Mijn man heeft 25 jaar gerookt en wilde zelf wel stoppen.
Maar hij had tijd nodig om te wennen aan het idee.
Wij hebben een deal gemaakt, ik afvallen, hij stoppen met roken.
Toen ik eenmaal 40 kg kwijt was vond hij dat stoer en is gestopt.

Voor jou, laat hem buiten roken.
Accepteer dat hij naar sigaretten/shag ruikt.
Roep hoe fijn het is, als hij minder rookt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:07

Lekkere manier om met je geliefde om te gaan. Getuigd echt van wederzijds vertrouwen en respect... 8)7

Ik vind het echt schandalig dat je je eigen vriend chanteert en ik weet zeker dat de hele situatie ontploft en dan zijn de rapen gaar. Dus je kunt 2 dingen doen:

1. Accepteren dat je vriend een roker is
2. Niet accepteren dat je vriend een roker is en bij hem weggaan

Als hij wil stoppen moet dat uit hemzelf komen en niet onder druk van jou of zijn moeder. Het enige wat je kan doen is dat accepteren en hem steunen als hij zelf de eerste stap zet. Maar verder, nee, ik vind het echt walgelijk hoe jij en je schoonmoeder tegen hem samenspannen en dat zegt alleen maar veel over hoe lieve vriend jij hebt dat hij dat accepteert.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:18

Oh wauw...
Oh wauw gewoon...

Wat geven een aantal mensen hier walgelijke tips, je vriend verbieden zijn eigen kind vast te houden omdat hij rookt? Of misschien wel nog veel erger, schoonmoeder die haar bloedeigen zoon chanteert met haar eigen leven?
Ben benieuwd of ze dat, als het er echt op aankwam, nog vol zou houden...
Wat walgelijk zeg!

Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij TS, alleen was ik de roker.
Mijn vriend heeft er een enorme hekel aan, maar wist net als jij al van voor de relatie dat ik rookte...
Het enige wat mijn vriend zei was dat hij graag zag dat ik zou stoppen omdat hij zoenen met een asbak toch niet zo fijn vond ( :') ) en dat hij mij zou steunen.
Prima, ik stopte met roken maar na een maand begon ik weer. Mijn vriend was enorm teleurgesteld en boos, ik heb hem toen verteld dat het nog altijd mijn keuze was en dat het op mijn eigen moment moest gebeuren en ik er ZELF achter moest staan.
Nu ben ik alweer een aantal jaren gestopt en ik ben blij dat mijn vriend mij gesteund heeft en niet gechanteerd, want dat had nooit gewerkt en was ook niet goed voor onze vertrouwingsband.

Wat ik jou wil mee geven is dat JIJ per direct moet stoppen met je vriend te DWINGEN te stoppen met roken.
En waar je helemaal mee moet stoppen is jammeren over vertrouwen terwijl jij zelf op deze manier nog wel erger zijn vertrouwen schaad...

Steun je vriend, leg hem uit waarom je graag zou zien dat hij stopt, vertel hem dat het niet erg is om een keertje een terugval te hebben, want dat is heel normaal voor een verslaafde.
Hem dwingen te stoppen zorgt nooit voor een goede basis of reden om ook daadwerkelijk te stoppen en dat zorgt dan weer alleen maar voor een terugval.

Hem steunen en bijstaan, dat is het enige wat je kan doen om hem te helpen...

En dat is ook eigenlijk het enige wat je zou moeten doen als vriendin zijnde... Jullie hebben namelijk een relatie op basis van vertrouwen en gelijkheid. Door je vriend nou te dwingen om te stoppen trek jij je relatie eigenhandig scheef omdat de gelijkheid ontbreekt, aangezien je hem dwingt lijkt het er namelijk op dat jij vind dat je de baas over hem bent.
En ik kan je uit ervaring vertellen dat een scheve relatie niet werkt.

Misschien breng ik het wel hard, maar ik ben liever duidelijk dan om dat ik om de hete brij heen draai.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:22

Yv_ schreef:
Wat ik dus niet begrijp.. Hij rookte al toen je hem leerde kennen. Als het zo'n big issue was, waarom dan toch doorzetten en niet afkappen? Hoor dat echt zo vaak, snap dat gewoon niet.

Eens.
Ik kan ook absoluut niet leven met een roker. Als mijn vriend had gerookt had het geen relatie geworden. Simpel.
Als je er problemen mee hebt, stop er dan mee.

MarlindeRooz

Re: Hoe leren leven als anti roker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:30

Het is net of je het over je puberzoon hebt ipv over je vriend. :o

Laat een volwassen kerel toch zelf bepalen wat hij doet.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:39

He hoo ik zeg niet dat hij niet mag roken van mij!

Maar goed we hebben er ook geen ruzie over gehad hij had er spijt van een het was een domme actie. Geweest!
Stond hier vanmorgen huilend aan mn bed dat het hen speet! En ik heb niks gechanteerd dat was mijn schoonmoeder

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:49

Heftig dit en sommige reacties hier! ik vind dat je vreeeeselijk overdrijft TS :o hij is toch niet dagelijks coke aan het snuiven := als mijn partner zo tegen mij zou doen om het roken was ik al lang vertrokken :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:50

Ik ben geen roker, nooit geweest ook. Maar wat een vuile chantage. Vind jouw manipulatieve gedrag veel slechter voor zijn gezondheid dan dat roken. Dat je dit gewoon op een forum durft zetten.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:51

Ik ben zelf ook geen roker en vriend wel. EN ik ben zwanger. Zit aardig in hetzelfde schuitje :j

Hem echt inderdaad niet gaan dwingen. Dat doe ik ook niet. Hij weet dat ik het op prijs zou stellen als hij zou stoppen en hij heeft altijd gezegd dat hij stopt als ik zwanger raakte. Maar toen was ik het al eerder dan zijn hoofd er klaar voor was :')
Ben nooit boos geworden dat hij niet is gestopt. Gewoon als het ter sprake kwam, gezegd dat ik het op prijs zou stellen.
Hij rookt sinds ik bij hem woon al buiten (dit deed hij voorheen binnen). Maar als hij terug komt van het roken en hij wilt een kus, dan krijgt hij die niet :+ Doet hij altijd een beetje mopperig, maar ik geef hem echt niet. Vooral omdat ik er sinds mijn zwangerschap van over mijn nek ga.
Is en blijft zijn keuze, maar hij weet dat hij mij het eerste uur geen kus hoeft te geven. Als hij dat wilt, steekt hij toch geen peuk op? ;)

Straks als de kleine er is heb ik wel gezegd dat ik niet wilt dat de kleine in de armen van anderen (behalve hij dus) ligt die net buiten zijn wezen roken. Over hem kan ik niet beslissen. Hij weet dat ik het niet prettig gaat vinden, maar ik ga hem absoluut niet verplichten om te kleden na elke sigaret.
Maar mijn vriend gaf wel aan hier wel rekening mee te houden :j Ook in zijn eigen rookgedrag.
Moet ook zeggen dat hij op werk ontzettend veel rookt en thuis maar 2 of 3 sigaretten nog op de hele dag. Dus echt een paffer vind ik hem niet.

Anderen heb ik wel zeggenschap over en die laat ik gewoon niet mijn kind vast houden als je net gerookt hebben. Maar daar ben ik gelukkig zijn moeder voor straks :j Kunnen ze hoog of laag springen: ik wil dat gewoon niet :') (ook al rookt zijn vader, maar hoe minder hoe beter in mijn ogen)
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 10-12-15 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:51

Vivat schreef:
Heftig dit en sommige reacties hier! ik vind dat je vreeeeselijk overdrijft TS :o hij is toch niet dagelijks coke aan het snuiven := als mijn partner zo tegen mij zou doen om het roken was ik al lang vertrokken :+

Nee maar iemand met zulke hartklachten en die al 6x een hartstilstand heeft gehad en waar je ontzettend veel van houd zou je die ook niet willen beschermen tegen zichzelf? Soms is dat nodig!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:52

Als mijn vriend nu zou beginnen, zou ik hem de deur wijzen, maar bij jou rookte hij al toen je hem leerde kennen.
Edit: nevermind dacht dat je zwanger was

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:54

Hij is er anders wel volwassen mee geworden. En aangezien hij die hartstilstanden als baby had, rookte hij verrekte vroeg of was het geen oorzaak.
Je zou juist kunnen beweren dat het voor hem gezonder is om wel te roken, omdat hij nu geen hartstilstand gehad heeft, en wel toen hij nog niet rookte....

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 09:57

Leprycorn schreef:
Ik ben zelf ook geen roker en vriend wel. EN ik ben zwanger. Zit aardig in hetzelfde schuitje :j

Hem echt inderdaad niet gaan dwingen. Dat doe ik ook niet. Hij weet dat ik het op prijs zou stellen als hij zou stoppen en hij heeft altijd gezegd dat hij stopt als ik zwanger raakte. Maar toen was ik het al eerder dan zijn hoofd er klaar voor was :')
Ben nooit boos geworden dat hij niet is gestopt. Gewoon als het ter sprake kwam, gezegd dat ik het op prijs zou stellen.
Hij rookt sinds ik bij hem woon al buiten (dit deed hij voorheen binnen). Maar als hij terug komt van het roken en hij wilt een kus, dan krijgt hij die niet :+ Doet hij altijd een beetje mopperig, maar ik geef hem echt niet. Vooral omdat ik er sinds mijn zwangerschap van over mijn nek ga.
Is en blijft zijn keuze, maar hij weet dat hij mij het eerste uur geen kus hoeft te geven. Als hij dat wilt, steekt hij toch geen peuk op? ;)

Straks als de kleine er is heb ik wel gezegd dat ik niet wilt dat de kleine in de armen van anderen (behalve hij dus) ligt die net buiten zijn wezen roken. Over hem kan ik niet beslissen. Hij weet dat ik het niet prettig gaat vinden, maar ik ga hem absoluut niet verplichten om te kleden na elke sigaret.
Maar mijn vriend gaf wel aan hier wel rekening mee te houden :j Ook in zijn eigen rookgedrag.
Moet ook zeggen dat hij op werk ontzettend veel rookt en thuis maar 2 of 3 sigaretten nog op de hele dag. Dus echt een paffer vind ik hem niet.

Anderen heb ik wel zeggenschap over en die laat ik gewoon niet mijn kind vast houden als je net gerookt hebben. Maar daar ben ik gelukkig zijn moeder voor straks :j Kunnen ze hoog of laag springen: ik wil dat gewoon niet :') (ook al rookt zijn vader, maar hoe minder hoe beter in mijn ogen)

Het geeft ook niks, het toen in april ter sprake gekomen hij had al 3x beloofd te stoppen, ik was toen erg verdrietig geworden en toen is hij gestopt!
Heeft het dus ook tot 4 weken geleden vol gehouden en is toen voor de "gezelligheid " na het werken weer gaan roken, en van 1 peuk komt de andere weer.

En ik ben blij dat hij nu zelf heeft ingezien dat het een domme fout was! Ik heb hem nergens tot gedwongen ook gezegd dat ik niet boos was alleen teleurgesteld en verdrietig.

Hij is uit "zichzelf" weer gestopt dan naast wat zijn moeder heeft gezegt. Maar dat is niet mijn keuze geweest.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 10:00

future_vet schreef:
Als mijn vriend nu zou beginnen, zou ik hem de deur wijzen, maar bij jou rookte hij al toen je hem leerde kennen.
Edit: nevermind dacht dat je zwanger was

Klopt toen ik hem leerde kennen dat was in december was het met oud en nieuw ga ik stoppen, redde hij niet prima, toen was het na mn verjaardag februari ga ik stoppen, daarna was het als we de sleutel hebben van ons huisje ga ik stoppen. En toen we die hadden was hij nog niet gestopt toen ben ik verdrietig geworden, niet eens boos heB hem niet gedwongen hij is toen zelf gestopt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:02

Nee maar erg vond je het ook niet aan je bericht te zien. Ik zou zo blij nog maar nier zijn met zo'n schoonmoeder.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:02

Fijn dat hij uit zichzelf weer is gestopt.
Ik was ook erg verdrietig dat mijn vriend niet gewoon stopte zoals beloofd. Zeker de eerste maanden kon ik bij hem in de buurt zijn niet uit staan met die geur. Ging toen ook gerust op de andere bank zitten, zo erg vond ik het stinken.
Maar nog steeds stopte hij niet. Ben ook wel eens in huilen uitgebarsten tegenover hem om te zeggen hoe erg ik het vond. Maarja hij wilt het niet...

En dat keer op keer beloven herken ik. Is denk ik ook wel een kwaaltje van iemand die verslaafd aan iets is.
Hier was het ook eerst: als we gaan samenwonen, als je zwanger bent, enz.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:05

zanakuzies schreef:
Gelukkig hebben ik en mijn ernstig zieke schoonmoeder er voor kunnen zorgen dat hij weer is gestopt. Zijn moeder moet en bypass hebben anders heeft ze niet lang meer.

Ze zou de operatie niet laten doen zolang hij rookte.
Hij is direct weer gestopt met de belofte nooit meer een peuk aan te raken.

Heb ook duidelijk gemaakt dat mijn vertrouwen weer op 0 staat op dat gebied en dat hij er hard aan moet werken dat weer goed te krijgen.

Die eerste zin uit bovenstaande, om daarna je handen in onschuld te wassen onder het mom van; "mijn schoonmoeder heeft het gedaan". >;)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:06

Je verdraait je woorden wel heel erg ts. Wat eerst "heel boos" was, is nu erg verdrietig. En zo nog een paar dingen. Kan je niet echt geloofwaardig meer vinden. Maargoed, gelukkig jouw probleem en niet de mijne :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:07

Denk eerder dat het vriends probleem is helaas....

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:12

zanakuzies schreef:
Vivat schreef:

Nee maar iemand met zulke hartklachten en die al 6x een hartstilstand heeft gehad en waar je ontzettend veel van houd zou je die ook niet willen beschermen tegen zichzelf? Soms is dat nodig!

Dat is helemaal niet nodig! Het lijkt wel of je vindt dat hij jouw bezit is 8)7
Zelfs al zou hij er dood aan gaan, hij is eigenaar van zijn eigen leven niet jij!
Hij rookte al toen je hem kende, roken staat erom bekend dat het moeilijk is om mee te stoppen, dus je had dit kunnen voorzien TS
Verdrietig/boos of wat dan ook gaan zitten zijn op je partner omdat deze rookt IS een vorm van CHANTAGE en gaat niemand helpen van een verslaving af te geraken, dat is een keuze die de verslaafde zelf moet maken omwille van zichzelf niet omwille van het eisende/verdrietige/boze gedrag van zijn of haar partner. Maar zoals ik al schreef ik was er weg van geweest, ik ben de baas in en over mijn eigen leven en verder niemand

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:14

Met zo`n vriendin en moeder heeft die arme jongen geen vijanden nodig. }>

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:33

Wat sneu voor zo'n jongen... ik heb maar 1 tip en dat is hem in zijn waarde laten.

Colien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:39

TS ik snap jou heel goed. Mijn vriend rookt ook en ook ik heb daar moeite mee. Bij het daten wist ik dit nog niet, later toen we een relatie kregen wel.
Liefde hou je niet tegen, ook niet doordat iemand rookt. Ik zou ook het liefste hebben dat hij stopt maar mijn vriend geeft aan hier nog geen behoefte aan te hebben en zegt zelfs "ooit stop ik, al lig ik dan onder de graszoden". Erg lastig om te horen maar zou ik het enkel en alleen daarom kunnen uitmaken? Nee, maar het kan misschien wel de spreekwoordige druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Ik heb ook wel eens tussen neus en lippen door laten vallen dat ik hoop dat hij stopt voor zijn en mijn gezondheid (beide astma, ik nog vele malen erger dan hij). Echter moet ik hierbij wel zeggen dat hij niet in huis rookt, zodra hij dat gaat doen stop ik wel met de relatie. Ik denk hierbij wel aan mijn eigen gezondheid en vind het al erg genoeg dat hij in de auto rookt want ik ondervind er best wel wat last van.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:40

Simpel gezegd chanteren helpt vaak maar tijdelijk.

Iemand moet echt zelf willen stoppen en zelfs dan is het moeilijk.

Beter is het om je vriend te steunen dan emotioneel onder druk te zetten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:42

Toch begrijp ik je zorg wel Vivat. Mijn vriend en ik hebben heel veel gerookt. Ik ben gestopt en wilde heel graag dat mijn vriend ook zou stoppen (ook al langer hoor niet omdat ik stopte). Puur vanwege de hartkwalen geschiedenis in zijn familie. Ik heb dat ooit 1x uitgesproken en verder niet. Omdat ik als ex roker weet dat aandringen tot verzet leidt heeft het totaal geen zin om daar over te gaan zeuren. Mijn vriend is twee jaar later gestopt, en hij was wel degelijk gemotiveerd door het gezondheidsverhaal. (vertelde hij achteraf, ik heb me bewust steeds op de vlakte gehouden)

Hoe meer druk jij uitoefent hoe meer antipathie er komt. Je kan iemand niet iets laten 'moeten' zo werkt het gewoon niet. Jij hebt gezegd wat je vindt van het roken, dat weet je vriend nu, laat het verder voor wat het is. Laat het sudderen bij hem, wie weet verbaast hij je in de toekomst nog. Hoe moeilijk jij het ook vindt om je mond dicht te houden toch doen. Jij zou het ook niet leuk vinden als iemand constant zegt dat je iets Moet doen.