geen werk of uitkering, hoe ziektekosten regelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: geen werk of uitkering, hoe ziektekosten regelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:27

Ik denk dat als je zelf ontslag neemt je ook je recht op bijstand verspeelt. Anders zou iedereen maar ontslag nemen en het er van nemen.

Wanneer je je ziekenfonds minimaal 6 maanden niet betaald word je doorgezet naar het cjib. Hier betaal je maar liefst 130% van je basispremie.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:29

zimbabwe schreef:
Antheman schreef:

Kun je je dan wel inschrijven bij ziektekostenverzekeringen als je geen werk/inkomen hebt?

Ja dat kan prima...je hebt geen werk of inkomen nodig voor een verzekering.. wel wordt van je verwacht dat je de premie betaald. Er zijjn meer mensen die bijvoorbeeld leven van vermogen, die hebben ook geen werk of ander inkomen meer en die betalen gewoon de premies. Ook bij de bijstand is er wel een wettelijke bepaling dat je niet verwijtbaar werkloos moet zijn. Je hebt wel altijd recht om hem aan te vragen, maar daar wordt dan wel op gevraagd, handig om te weten...

Ok, probleem opgelost. Dank je wel.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:30

Ohja sorry ik bedoelde bijstand, een uitkering wordt hem waarschijnlijk inderdaad niet als je zelf ontslag neemt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:34

Sizzle schreef:
Als je huisvrouw bent kun je toch ook gewoon verzekeren?
Snelste antwoord is gewoon de verzekering bellen :)*

Die zijn meestal meeverzekerd bij hun man. En dat is precies wat ik niet wil :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:35

Antheman schreef:
Hoi,

Ik kom er niet meer uit. Je moet verzekerd zijn in dit land voor van alles. Zo ook je ziektekosten.
Wat nu als ik mijn baan opzeg? Recht op uitkering heb ik dan niet. Hoe verzeker ik me dan?

Dank!

Je hoeft geen (betaalde) baan of uitkering te hebben om je te kunnen verzekeren. Huisvrouwen bijvoorbeeld hebben immers ook een ziektekostenverzekering, al dan niet samen met een partner. Dat hoeft namelijk ook niet.
Waarvan jij je premie betaalt, boeit niemand. Dus dat mag desnoods gewoon van spaargeld, giften, etc.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:36

Sonja schreef:
Antheman schreef:
Hoi,

Ik kom er niet meer uit. Je moet verzekerd zijn in dit land voor van alles. Zo ook je ziektekosten.
Wat nu als ik mijn baan opzeg? Recht op uitkering heb ik dan niet. Hoe verzeker ik me dan?

Dank!

Je hoeft geen (betaalde) baan of uitkering te hebben om je te kunnen verzekeren. Huisvrouwen bijvoorbeeld hebben immers ook een ziektekostenverzekering, al dan niet samen met een partner. Dat hoeft namelijk ook niet.
Waarvan jij je premie betaalt, boeit niemand. Dus dat mag desnoods gewoon van spaargeld, giften, etc.

Maar wat ik niet snap, nu betaalt mijn werkgever nog een stukje mee.
Als ik geen baan zou hebben, wie betaalt dat reststukje dan? OF moet ik dan een hogere premie betalen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:38

Antheman schreef:
Bijstand en zorgtoeslag is uiteraard geen optie.

De regels voor zorgtoeslag zijn redelijk eenvoudig:
Citaat:
U bent 18 jaar of ouder
U hebt een Nederlandse zorgverzekering
Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog

Het klinkt dus als een erg bijzondere situatie als iemand bij geen inkomen en geen groot vermogen geen zorgtoeslag kan krijgen (als er geen sprake is van een partner die veel verdiend)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:39

Je moet even af van het ziekenfonds idee van vroeger.
Iedereen in nl heeft verzekeringsplicht. Iedereen boven de 18 heeft de plicht van premie betaling. Of je nu in je uppie of met 100 (ja, dat kan) op een polis staat maakt niets uit.
Ik heb bij diverse verzekeringen gewerkt, heb er zelfs twee diploma's voor :+

Hoe jij vervolgens aan het geld komt om je premie mee te betalen, is heel hard gezegd, jouw probleem, niet dat van de verzekering.
Je mag me je situatie pben mocht je dat willen, dan kan ik je uitleggen hoe het voor jou zit. Ik neem aan dat je 18+ bent en Nederlands ingezetene, dus linksom of rechtsom, je hebt verzekeringsplicht

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:41

Antheman schreef:
Als ik geen baan zou hebben, wie betaalt dat reststukje dan? OF moet ik dan een hogere premie betalen?

Dat betaald het rijk dan voor je

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:43

Hoezo betaald de werkgever nu mee? Bedoel je dan collectiviteitskorting?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:46

vuurneon schreef:
Hoezo betaald de werkgever nu mee? Bedoel je dan collectiviteitskorting?

Een werkgever betaald een percentage van het brutoloon als ziektekostenpremie.
Daar zie je niks van, dat gaat via de werkgever.
http://blog.geld.nl/zorgverzekering/wer ... ektekosten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:46

Antheman schreef:

Nee hoor, ik ben ook gestopt met werken. Ik ben niet meeverzekerd bij mijn man. Wij zitten zelfs ieder bij een andere zorgverzekeringsmaatschappij.
Mijn premie is niet verandert toen ik gestopt ben met werken. Ik heb dat ook nooit doorgegeven aan de zorgverzekeringsmaatschappij dat ik gestopt ben met werken. Ook nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Ik krijg ook gewoon zorgtoeslag. Er wordt natuurlijk wel gekeken naar ons verzamelinkomen, ook naar het inkomen van mijn man dus.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-15 23:50

Delphi schreef:
Antheman schreef:

Nee hoor, ik ben ook gestopt met werken. Ik ben niet meeverzekerd bij mijn man. Wij zitten zelfs ieder bij een andere zorgverzekeringsmaatschappij.
Mijn premie is niet verandert toen ik gestopt ben met werken. Ik heb dat ook nooit doorgegeven aan de zorgverzekeringsmaatschappij dat ik gestopt ben met werken. Ook nooit bij stil gestaan eigenlijk.

Ik krijg ook gewoon zorgtoeslag. Er wordt natuurlijk wel gekeken naar ons verzamelinkomen, ook naar het inkomen van mijn man dus.

Dank je, fijn om te weten. Ik krijg nog wel collectiviteitskorting, die zal wel vervallen. Maar jouw premie is niet gestegen?
Zorgtoeslag is niet aan de orde. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:52

Collectiviteitskorting maakt het niet altijd voordeliger, gewoon goed shoppen :)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 10:41

Ik heb ook een aantal periodes gehad dat ik geen inkomen uit werk had. Je betaalt gewoon je premie, that's it.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:31

Antheman schreef:
Delphi schreef:

Dank je, fijn om te weten. Ik krijg nog wel collectiviteitskorting, die zal wel vervallen. Maar jouw premie is niet gestegen?
Zorgtoeslag is niet aan de orde. ;)

Die collectiviteitskorting gaat er inderdaad af. Maar goed, deze weken kun je nog switchen dus grote kans dat je een basisverzekering tegenkomt die even duur is of zelfs voordeliger.

Ik heb nooit doorgegeven dat ik gestopt ben met werken. Onze boekhouder houdt alles bij en had dit zeker aangegeven als ik dat had moeten doen.
Mijn premie is inderdaad hetzelfde gebleven. Ik heb het even nagekeken. Er is verder niets verandert aan mijn zorgverzekering. Ik zag dat ik zorgtoeslag had ontvangen, maar helaas afgelopen jaar alles weer terug heb moeten betalen :'). Dat moet ik eens nakijken of dat ik dat niet weg kan krijgen. Ik moet steeds erg veel terug betalen. Maar wij hebben geen vast maandelijks inkomen en dan is het moeilijker. Wij hebben ieder jaar een ander inkomen en dat maakt het lastig.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:43

Toen ik 18 werd heb ik gewoon mijn eigen zorgverzekering afgesloten. De beste gezocht voor en redelijke prijs. Is €100 incl tandartskosten. En tot een bepaalde inkomensgrens krijg je toch maximale zorgtoeslag.
Als student krijg je toch maximaal zorgtoeslag, dat is voor mij nu €80. Dus ook als je geen inkomen hebt krijg je maximaal. Hoef je zelf maar €20 (eigenlijk €50 als ik het eigen risico mee zou rekenen, ik heb altijd wat :o :+ ) bij te betalen elke maand. Maar zou natuurlijk beter zijn als ze de toeslag helemaal gelijk maken met de premie, dan kunnen mensen zonder inkomen ook geen betalingsachterstanden krijgen of nog beter is dat ze de toeslag meteen overmaken naar de verzekeringsmaatschappij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:30

Vermogen telt ook mee Gucci :) ls je 0 inkomsten hebt, maar wel zeg individueel 50.000 op de bank dan krijg je ook geen zorgtoeslag.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:16

Antheman schreef:
Sizzle schreef:
Als je huisvrouw bent kun je toch ook gewoon verzekeren?
Snelste antwoord is gewoon de verzekering bellen :)*

Maar hoe zou je het wel willen dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:32

Overigens hebben mijn man en ik ook een andere zorgverzekering, was goedkoper :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 18:43

Diablo schreef:
Antheman schreef:

Een eigen verzekering. ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:46

Antheman schreef:
Diablo schreef:

Een eigen verzekering. ;)

Zoek een polis en verzekeraar die aan je voorwaarden voldoet, et voila.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:51

_San87_ schreef:
Zoek een polis en verzekeraar die aan je voorwaarden voldoet, et voila.

Inderdaad, dat lijkt me niet zo moeilijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:39

Precies, eitje hoor dat afsluiten :j

T is alleen even goed voor jezelf bepalen; wat vind ik belangrijk om te verzekeren? Voordat je gaat zoeken, want het aanbod is enorm! dus voordat je verdwaalt in de keuze, op een rijtje zetten wat je wil: alle keuze in ziekenhuis of toch beperkte keuze ook goed? Tandarts verzekering? Fysio?