Confronterende kerstreclame?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:49

Voor mij is het dan weer iets anders. Mijn ouders wonen in Nederland, m'n broer in Engeland en ik in Frankrijk. De momenten dat we met z'n allen zijn, die zijn goed bij te houden als je tot 3 kunt tellen.

Ja het is weleens lastig maar dat is de keuze die we gemaakt hebben.

Tegenwoordig heb je ook veel makkelijker contact via whatsapp, Facebook of Skype. Maar als ik niets te melden heb, zoek ik ook geen contact en m'n broer ook niet.
Mijn moeder heeft het daar nog weleens moeilijk mee en gaat dan lopen zeuren om contact. En hoe meer ze zeurt, hoe minder zin ik heb om over bloemetjes enzo praten.

Hoe meer ze ons naar zich probeert toe te trekken, hoe meer afstand we nemen. Helaas heeft ze dat zelf niet echt door.

Als ze zoiets als in dit filmpje zou doen zou ik zacht gezegd niet echt geamuseerd zijn..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:49

@ elenaMM77
Nou... als mijn vader nu zou overlijden, denk ik niet dat ik een rouwkaart krijg :o

Familie is belangrijk; mits je er een band mee hebt.
Maar met degene waar ik het goed mee kan vinden, spreek ik normaal gewoon af.

Ik ga elke week naar "mijn" opaatje (90 jaar), met hem heb ik een veel betere band dan dat ik ooit met bv mijn vader heb gehad.
Hij is officieel geen familie (geen bloedband) maar het voelt wel zo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 14:57

Silly1972 schreef:
nee dat is zo, maar met kerst voelt het extra wrang kan ik je vertellen, vanwege al die gezellige reclames alles wat toegespitst is op kerst gezellig samen met je familie.
En als je dat dan niet hebt voel je je extra eenzaam.
Ja rest van het jaar ook wel, maar dan wordt je er toch een heel stuk minder mee geconfronteerd.

Precies dit dus.... hier net zo. :\
En sinds het overlijden van mijn man hakt het er nog extra in.
Probeer al een paar jaar te doen alsof kerst niet bestaat :7

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 15:08

elenaMM77 schreef:
En feit blijft dat sommigen geen vrij kunnen nemen voor een familiefeest of familiebijeenkomst.. maar stuur een rouwkaart en ze kunnen wel verschijnen..

Ik snap je wel maar het is ook wat kort door de bocht.
Niemand wil die diensten draaien en toch moet iemand het doen :Y)
Vorige jaren werden we gewoon ingedeeld 1e kerstdag, 2e kerstdag of oud&nieuw.
We moesten in ieder geval één dag werken. Dit jaar zijn we voor het eerst alle feestdagen vrij.
Helaas... soms is vrij nemen dus geen optie.
Overlijden is dan natuurlijk een ander verhaal.

Ik ga overigens liever spontaan ergens langs dan verplicht "opzitten" met kerst.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 16:40

Pandora2 schreef:
Silly1972 schreef:
nee dat is zo, maar met kerst voelt het extra wrang kan ik je vertellen, vanwege al die gezellige reclames alles wat toegespitst is op kerst gezellig samen met je familie.
En als je dat dan niet hebt voel je je extra eenzaam.
Ja rest van het jaar ook wel, maar dan wordt je er toch een heel stuk minder mee geconfronteerd.

Precies dit dus.... hier net zo. :\
En sinds het overlijden van mijn man hakt het er nog extra in.
Probeer al een paar jaar te doen alsof kerst niet bestaat :7

Dat doe ik nou net niet, ik ben juist altijd degene van de familie geweest die dol is op kerst en dat ben ik nog steeds, maar duurde even voor ik er ook echt weer plezier in had ipv alleen maar verdriet en gemis.

Probeer een manier te vinden om het voor jezelf toch leuk te maken,
Ik maak er altijd een heerlijke pyamadag van met kerstfilms en lekkere hapjes voor mijzelf.
2e kerstdag ga ik altijd de hele dag naar stal en/of bij vrienden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:32

Silly1972 schreef:
Dat doe ik nou net niet, ik ben juist altijd degene van de familie geweest die dol is op kerst en dat ben ik nog steeds, maar duurde even voor ik er ook echt weer plezier in had ipv alleen maar verdriet en gemis.

Ik maak er altijd een heerlijke pyamadag van met kerstfilms en lekkere hapjes voor mijzelf.

Ik verzet bergen werk op stal en met de paarden op deze dagen 8-) Maar dat is niet echt kerst... :+
Net besloten om wel wat lekkers te maken dit jaar... :j

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 18:47

Dreamybol schreef:
Ik heb heel veel met kerst (sinds ik uit die 2e relatie ben tenminste ;) ). En ik ben het hele jaar heel vreselijk veel alleen (ziek, behoorlijk aan huis gebonden en best veel hulp nodig). Maar nu met kerst maken mensen zich daar ineens druk om. En dat vind ik dus hypocriet. Als het mensen in de zomer niet boeit dat ik in mijn uppie op bed lig, waarom dan nu met kerst wel? Omdat er sentimentele reclamefilmpjes worden gemaakt? Kunnen mensen nou echt niet meer zelf verzinnen dat het nooit fijn is om je aan je lot overgelaten te voelen??

Dit dus.. Je wilt niet weten hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen en geen bezoek krijgen. Geen partner, geen kinderen, geen vrienden en geen familie. Dat is ook hartverscheurend. Dat opent je ogen hoor, sinds mijn opleiding ga ik altijd op bezoek als familie of vrienden in het ziekenhuis liggen en achteraf als ze thuis zijn. Daar hebben ze veel meer aan dan die ene keer dat je ze ziet met de kerst hoor.

xniieeenke

Re: Confronterende kerstreclame?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:00

bij mij kwam hij enorm binnen.
Niet alleen ouderen, maar ook genoeg anderen zitten alleen, het hele jaar door.

Ik kom niet vaak bij mijn oma en voel me schuldig, maar kan er niks aan doen, heb geen tijd etc en het is een keuze die voornamelijk bij mijn ouders ligt.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:09

Met 'geen tijd hebben' bedoelen we eigenlijk 'er geen prioriteit van maken'

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:10

Mischa schreef:

Eh, school, toekomst? :?
En daar bij komt, mijn ouders doen het niet en ik ben nog maar 13 dus kan dat niet even lekker zelf beslissen, met mijn conditie kom je nergens alleen op de fiets en zomaar overal heen bussen word lekker duur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:12

Mischa schreef:

Zij is 13 jaar.. en als ze verder weg wonen kan zij er niets aan doen dat ze minder vaak naar oma toe gaan.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 19:57

Ik heb met mijn moeder kerst, oud & nieuw, haar eigen verjaardag en de verjaardagen van mijn kinderen in het ziekenhuis gevierd. Oud en nieuw was een troosteloos iets daar. Kerst is minder troosteloos. Samen eten in het restaurant, tafelkleedje en cadeautjes mee. Ik koester die herinneringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:10

Tja, er zijn veel ouderen die alleen zitten, maar ik zal nooit over de situatie oordelen zonder de ganse geschiedenis te kennen. De moeder van mijn vader heeft ook heel veel kerstmissen alleen gezeten. Degene die haar verzorgden zullen dat ook wel zielig gevonden hebben. Maar die vrouw had wel haar enig kind verstoten toen hij nog een kleuter was en toen zoonlief als volwassene op de stoep stond, heeft ze zich in alle mogelijke bochten gewrongen om toch maar opnieuw uit zijn leven te kunnen verdwijnen. Toen ze op het einde in het ziekenhuis lag en mijn pa, hopend op eindelijk wat erkenning, aan haar bed stond, kon zij alleen maar zeggen: wat doe jij hier?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:26

Inderdaad.....wáárom alleen met kerst??
Iedere dag kunnen mensen je ontvallen.
Iedere dag zou er "vrede "op aarde moeten zijn, maar laten we beginnen met aandacht voor elkaar.

Ook dat massáál bunkeren en voedsel inslaan.

Ik eet iedere dag lekker.
Niet overvloedig luxe maar wél lekker.
Iets extra's of wat anders prima.......maar meedoen aan dat vreet festijn.........nog niet een beetje!!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:30

Pandora2 schreef:
Silly1972 schreef:

Ik verzet bergen werk op stal en met de paarden op deze dagen 8-) Maar dat is niet echt kerst... :+
Net besloten om wel wat lekkers te maken dit jaar... :j

Heel goed, dat is al de eerste stap :D

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 23:46

Brainless schreef:
Mischa schreef:

Zij is 13 jaar.. en als ze verder weg wonen kan zij er niets aan doen dat ze minder vaak naar oma toe gaan.

ik ben ook 13 geweest en weet hoe verplichtingen werken op die leeftijd, was ook niet volledig op jouw geprojecteerd, meer op dat de 'geen tijd' term veel gebruikt is.
Nu ik volwassener ben merk ik dat je je leven meer naar eigen hand kan zetten dan wanneer je tiener bent

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:14

Ik denk dat het erg ligt aan de band die je met je ouders en/of familie hebt. Ik heb daar zelf geen warme banden mee helaas. Ik vind kerst altijd een beetje hypocriet. Ineens moet alles gezellig en liefdevol zijn en gaan mensen opgeprikt zich vol vreten bij familie die ze eigenlijk niet bepaald leuk vinden de rest van het jaar. Uiteraard ben ik heus een beetje jaloers als mensen het wel écht leuk en gezellig hebben met hun ouder, broers of zussen. Maar dat geldt het hele jaar door, niet alleen met de feestdagen al word je er nu wel iets meer mee geconfronteerd zoals iemand anders ook al aangaf.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 14:14

RaafSmits schreef:
Inderdaad.....wáárom alleen met kerst??
Iedere dag kunnen mensen je ontvallen.
Iedere dag zou er "vrede "op aarde moeten zijn, maar laten we beginnen met aandacht voor elkaar.

Ook dat massáál bunkeren en voedsel inslaan.

Ik eet iedere dag lekker.
Niet overvloedig luxe maar wél lekker.
Iets extra's of wat anders prima.......maar meedoen aan dat vreet festijn.........nog niet een beetje!!

Wij gaan hier naar een plaatselijke schouwburg die ieder jaar een zeer lekker en betaalbaar lopend buffet organiseerd op eerste kerstdag.. paar tientjes inclusief drinken.. het is wel duidelijk een omgebouwde zaal, maar met een gezellig bandje en met vrienden, om 16.00h smiddags, zodat je de rest van de avond lekker kunt uitbuiken voor een leuke kerstfilm..

tweede kerstdag? ik maak net zo lief een lekkere uitgebreide stampot (met wat extra's erin omdat het kerst is)... of een lekkere irish stew. Voor mij meestal geen 20 gangen 6 dagen in de keuken zweten festijn.

Het issue is, mensen realiseren zich het hele jaar niet dat er ouderen eenzaam zijn.. dat proef je hier ook terug.. "ja, maar ze zijn het hele jaar toch eenzaam".. Daar draait deze hele reclame juist om.. deze man is eenzaam en wil dat niet (in tegenstelling tot sommige post hier, de meeste mensen kiezen niet voor eenzaamheid.. dit gaat niet om een keuze.. dit gaat erom dat anderen kiezen jou eenzaam te laten zitten).

omdat het kerst is, komt het harder binnen.. zie deze hele discussie.. inmiddels discusiëren we al enkele pagina's over eenzaamheid.. Et voila.. we zijn het er allemaal over eens dat er eenzame mensen zijn..

Zoals de 13-jarige poster een stukje naar boven.. Ze voelt zich er rot over dat ze haar oma niet zo vaak ziet, omdat het (vermoedelijk) te ver is om zelfstandig te gaan.

Maar realiseert ze zich, dat er in haar directe omgeving misschien wel andere opa's en oma's zitten, waarvan hun kleinkinderen zich net zo rot voelen, omdat opa of oma te ver weg zit..

Er zijn al aardig wat projecten (en wat let je om zelf wat te doen?) om eenzaamheid uit de wereld te helpen.. Maar mensen spreken liever over dat sommigen ervoor kiezen of om te bevestigen dat er eenzaamheid is, dan er ook echt wat actief aan te doen..

hoeveel van jullie kennen hun eigen buren niet eens.. Heb je wel eens boodschappen gehaald voor een hulpbehoefende in de buurt, of weet je niet eens dat er mensen wonen die hulp nodig hebben, of om een kletspraatje verlegen zitten..

ik sta hier regelmatig 'mijn tijd te verdoen' omdat een wat oudere alleenstaande vrouw even aanspraak wil hebben. ik laat het mij rustig aanleunen, want wat kost het mij om gewoon even te luisteren en te praten? Dat is ook iemands oma, waarbij de kinderen en kleinkinderen ver weg wonen, waarvan de man 15 jaar terug al weggevallen is.. En ja, hoe dichterbij kerst komt, hoe meer behoefte ze heeft om mij even staande te houden en een praatje te maken.

Naast de eenzaamheid, ze vertelde mij gisteren dat ze zich ineens toch wel druk maakt over ouderdom.. Zo rond kerst realiseert ze zich dat weer eens.. niet alleen wat het is om alleen te wonen, maar ook 'wat als er eens wat gebeurd en ik ben niet in staat om te bellen'.

ja, allemaal dingen waar de huisarts kan helpen, maar een huisarts is een zakelijke relatie.. Het heeft mij niets gekost om haar zorgen aan te horen en met haar te praten..

Geen tijd? kom, de winkels zijn tot 22.00h hier open.. dus als ik om 17.00h naar de winkel wil en na het eten wil gaan rijden.. dan ga ik een half uurtje later naar stal.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 03:44

Aangrijpende reclame.

Ik ben het alleen wel eens met andere dat het hypocriet is om je alleen druk te maken over eenzame ouderen/mensen tijdens de feestdagen. Ik werk op een revalidatieafdeling in een verpleeg/verzorgingshuis en het is schrijnend om te zien hoe veel mensen hier eenzaam zijn. Of dat nu komt doordat ze geen contact hebben met familie (om wat voor reden dan ook) of omdat ze simpelweg 'als enige over zijn'. Wij nemen met regelmaat mensen op, op de revalidatie die gewoon géén contactpersonen hebben, totaal géén contact met de samenleving. Ik kan daar best verdrietig om zijn.
Ik kan me daarentegen wel voorstellen dat de feestdagen éxtra wrang zijn voor deze eenzame mensen omdat het 'samen zijn' er zo lekker in wordt gewreven.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 09:33

Toevallig heb ik laatst zomaar bij een oude vrouw aangebled. Zij woonde in een flat waar ik een hond uitlaat en kwam haar vaak tegen in de lift en maakte dan een praatje met haar. Ik werd een beetje ongerust toen ik haar al een poosje niet had gezien en dacht aan de verhalen dat mensen soms weken dood in huis liggen. Maarja, om zomaar bij een vreemde aan te bellen? Ik heb het toch gedaan en zij deed de deur open, ja toen stond ik daar haha..Ik vertelde maar wij ik was en waarom ik aanbelde. Zij vroeg me meteen naar binnen en zo hebben we gezellig thee gedronken! Ze bleek 101 jaar te zijn en welliswaar slecht ter been en slechtziend, maar nog zéér goed bij de tijd. Ik realiseerde me wel hoe kwetsbaar ze was, ze liet uiteindelijk een volslagen vreemde binnen, maar ik had er wel heel de dag een warm gevoel van. Helaas zag ik een poosje later dat de intercom en haar naamplaatje bij de deur weg waren. Ik vermoed dat mevrouw overleden is, en ben blij dat ik dat toen toch gedaan heb ondanks dat ik uitliep met werk omdat ze het zo gezellig vond.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 11:49

Datbeniknou,

ik denk dat je haar een heel mooi dagje hebt gegeven zomaar.
Hoe vaak komt het voor dat iemand zomaar belangstelling in je heeft tegenwoordig?

en ook heel mooi dat je zelf een goede herinnering eraan hebt..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:13

Ik kijk dit soort filmpjes altijd met tranen in mijn ogen en het maakt me ergens ook ontzettend boos dat er mensen zijn die hun ouders of grootouders met Kerstmis alleen laten zitten. Tijdens mijn stage verbaasde ik me er al over hoe weinig mensen naar hun (groot)ouders omkijken en uit ervaring weet ik dat ook veel gehandicapten Kerstmis alleen moeten vieren.

Voor mij staat Kerstmis in het teken van samenzijn en genieten met en van elkaar, ook van die zeurende opa of oma die je niet vaak ziet.

Zolang mijn opa's, oma's, ouders, gehandicapte tante en overige naaste familie in leven zijn, zal ik er alles aan doen om te voorkomen dat zij met Kerst alleen zitten.

Ik hoop dat de reclame voor veel mensen confronterend is en dat ze beseffen dat ze er misschien iets aan moeten doen. Niet alleen met Kerstmis, maar het hele jaar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 12:41

Dit soort reclame komt bij mij ook keihard binnen, omdat ik oa een oma heb waar ik geen contact meer mee heb sinds papa is overleden zo'n 8 jaar terug. Ik voel me al jaren enorm schuldig omdat ik er niet meer heen ga, dat ik vorig jaar enkel kwam opdagen bij de notaris toen ze haar huis verkocht aan mijn nicht omdat zij naar een zorgflat moest. Ik weet, als ik zou langsgaan, dat ik haar dan blij maak en een envelopje krijg voor mijn verjaardag/kerst/pasen en noem maar op. Voor haar ben en blijf ik nog steeds haar kleindochter.
Ze heeft indertijd echter zo'n kwetsende dingen gezegd, dat ik het helaas niet over mijn hart krijg om de stap te zetten. Hoe erg ik het ook vind dat ze alleen zit met de feestdagen, voor mij is ze te ver gegaan.

Naar wat ik hoor van m'n broer, die er wel nog regelmatig mee op stap gaat en waar ze "vriendelijk" tegen is, is ze even onhebbelijk naar mijn tante en nichtje toe. (papa's zus en haar dochter dus). Ze maakt ruzie met iedereen, niks is goed genoeg. Ja, daar zullen de verpleegkundigen en poetshulp vast anders tegenaan kijken en ons een ondankbare familie vinden. En ja, ik weet heel goed dat agressie een onderdeel van dementie kan uitmaken, maar oma heeft helemaal geen diagnose "dementie" voor zover ik weet. En het is altijd al een rancuneus mens geweest :o

Dus helaas, het is ook niet altijd wat het lijkt. De oma van mijn vriend vindt kerstavond veel leuker met haar flatgenoten :)) Daarvoor hoeft ze maar 20m te wandelen naar de gemeenschappelijke kantine ipv een half uur in de auto. Die is niet blij als je op kerstdag komt aankakken voor 13u "want ze wil uitslapen van haar feestavond waar het bier rijkelijk vloeit" :') En om 17u schuift ze je weer de deur uit want dan moet ze gaan dineren met haar buren haha.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:17

Er zijn nu eenmaal ook echt ' niet leuke' ouders of grootouders. Ikzelf heb al jaren geen contact meer met mijn ouders en dat is uiteraard niet zomaar he? Het is dus beetje kort door de bocht om te stellen dat je je ouders altijd moet koesteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:35

Er zijn best een hoop ouderen die ooit in ruzie lagen met hun kinderen en familie, maar die daar later dan spijt van krijgen. Helaas is de schade vaak zo erg dat de tegenpartij er niet meer voor open staat.

Daarnaast is de achteruitgang van een oudere vaak soms zo confronterend dat de familie het emotioneel niet aan kan. Dat mag zeker niet onderschat worden. Mijn andere oma woont al 2 jaar in een rustoord en daar ga ik niet meer naartoe. Zij bevindt zich momenteel in de levensfase dat ze een jaar of 5-6 oud was, en ze is gelukkig in de wereld waarin ze nu vertoefd. Voor haar ben ik een vreemde. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet van mijn oma hou! Ik herinner haar zoals ze was, met alle mooie momenten en ik ben blij dat ze gelukkig is in haar huidige situatie. Zij heeft meer steun aan de vaste verpleegkundigen, die ze wel ietwat herkent en kan plaatsen, dan aan mijzelf.