Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:25

ik bedoel het helemaal niet aanvallend, ik zeg dat ik eht zo ervaren heb toen mijn papa stierf. Een bloem blijft in het beste geval een week en dan moet je hem weg gooien. Een lief kaartje om sterkte te wensne kan je altijd ever erbij pakken als je daar behoefte toe hebt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:27

Zoe_97 schreef:
bij de begrafenis van mijn papa hebben mensen die hem goed kende (familie, collega's, buren) samengelegd in groepjes voor bloemstukken zo waren er 2 bloemstukken van collega's, 2 van de buren, en per gezin van de familie 1. Maar niemand kwam met losse bloemen aan, wel met kaartjes. Daar vond ik veel meer steun in dan dat iemand et een domme bloem zou aankomen.

Kan het iets minder???
Iedereen uit zich op zijn eigen manier, 1 bloem is niet dom, sterker nog ik vind dat bijvoorbeeld mooier dan allemaal dure stukken. Een bloem die je passend vond bij de persoon, prachtig.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:28

Zoe_97 schreef:
ik bedoel het helemaal niet aanvallend, ik zeg dat ik eht zo ervaren heb toen mijn papa stierf. Een bloem blijft in het beste geval een week en dan moet je hem weg gooien. Een lief kaartje om sterkte te wensne kan je altijd ever erbij pakken als je daar behoefte toe hebt.

Vergeet even niet dat ook die ene bloem bij veel mensen gepaard gaat met een kaartje. Deze worden dan later verzameld en samen met condoleance boek aan de familie gegeven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:29

Het gaat er dan ook niet zozeer om wat jij ervan vind, maar wat de relatie tussen de gever en de overledene is, danwel een ander lid van de familie. Als die partijen er blij mee zijn maakt het niet uit wat een ander (familielid) ervan vind.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:29

Zoe_97 schreef:
Maar niemand kwam met losse bloemen aan, wel met kaartjes. Daar vond ik veel meer steun in dan dat iemand et een domme bloem zou aankomen.

Prima dat jij meer steun aan kaartjes dan aan bloemen had, maar zeg dat dan op een normale manier.
Ik vond alle dingetjes die mensen mee brachten super, alleen al omdat ze aan ons dachten en iets tastbaars mee brachten.

Edit: En bloemen hoeven niet weggegooid te worden, je kunt ze ook drogen ;) .
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 08-12-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:30

smurffie, lees mijn bericht boven jouw bericht eens... Ik bedoel het niet aanvallend, ik geef aan hoe ik het heb ervaren.

karlli Als er een kaartje bij zit is het ook weer wat anders dan gewoon ene bloem voor mijn gevoel...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:31

Het komt wel aanvallend/veroordelend over Zoe.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:37

Ja hoor een bos bloemen meenemen is heel normaal. Tenzij anders vermeld op de kaart
bij de crematie van mijn moeder een aantal jaar terug werden door de mensen die binnen kwamen heel wat bossen bloemen bij haar kist gelegd.
Of vooraf afgegeven bij het personeel zodat die het er alvast bij konden leggen.
Met of zonder lint.
De linten worden van de boeketten los gemaakt na de plechtigheid en die krijg je mee als je dat wilt.
Ook de bloemen mag de familie meenemen, anders gaan ze in de biocontainer.
De kaarten sturen wij meestal na het krijgen van de rouwkaart, ook al gaan we wel/niet naar de crematie.
Kaarten kun je iets makkelijker bewaren als bloemen :D

Maartje1990

Re: Spoed! Regels bij crematie betreffende bloemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:46

Ik snap zoë_97 haar punt wel. 1 bloem is wellicht een beetje miezerig. Maar de verwoording had wellicht wat beter gekunt.

Ikzelf zou dus eerder gaan voor een (klein) bloemstukje dan 1 bloem. Maar als je het bijv al niet breed hebt lijkt mij 1 bloem ook al een heel mooi gebaar

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:48

Ik vind 1 bloem net zo'n mooi gebaar als een heel bloemstuk. Het gaat er niet om hoeveel geld je erin steekt toch?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:55

speurneusc schreef:
de bloemen worden niet mee verbrand daar in de ovens strikte regels zijn wat er in verbrand mag worden

Bloemen mogen wel mee de oven in, alleen de oase/potten etc niet. Dus als de familie besluit de bloemen mee te verbranden, dan zullen de bloemen uit de oase getrokken worden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:55

Hoezo is 1 bloem miezerig? Stel nou dat die van het laatste geld dat iemand had gekocht is? Het gaat toch om het gebaar en niet om wat het kost...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:57

Persoonlijk vind ik dus 1 bloem liever en mooier dan een bloemstuk.
Sterker nog, ik zelf zou een groot stuk van een niet zo dichtbij stand iemand eerder wat ongepast vinden. Dat eist voor mijn gevoel dan teveel aandacht op.

Nogmaals TS, niets is echt fout. Doe waar jullie je goed bij voelen.
Stel dat er iets "geks" speciaals is dat je herrinnert aan die persoon, dan nog kan dat vaak wel.
Om iets heel geks te noemen: Een goede vriedin van mij wil bijvoorbeeld als het weer het toelaat graag een broodje oude kaas eten bij het plekje waar mijn moeder uitgestrooid is. Dat is haar "ding" met mijn moeder. Had zij bij de crematie aanwezig kunnen zijn en daar een broodje oude kaas neergelegd ipv een bloem hadden mensen misschien wel gek gekeken, sommigen zouden het compleet ongepast vinden, maar ik zou juist denken ahwww wat mooi......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-12-15 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:58

TS geeft hier ook aan dat het meer om een kennis gaat.. Een beetje rouwstuk, hoe klein ook kost je minimaal 45 euro. Anders wordt het een rouwboeket, dat kost ook minimaal 20. Dat is voor een kennis "nogal wat"

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:58

Siesjuh schreef:
Hoezo is 1 bloem miezerig? Stel nou dat die van het laatste geld dat iemand had gekocht is? Het gaat toch om het gebaar en niet om wat het kost...

Lees je met je neus ofzo? :+ wordt uit mijn post toch duidelijk dat als iemand weinig geld heeft dat een heel ander verhaal is

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:02

Bij de crematie van mijn moeder werden er door diverse collega's van mijn broer en van mij een losse bloem voor de kist gelegd. Ik vond dat zo mooi. Mijn moeder hield enorm van bloemen en ik vond het juist een liefdevol en respectvol gebaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:11

Maartje1990 schreef:
Siesjuh schreef:

Lees je met je neus ofzo? :+ wordt uit mijn post toch duidelijk dat als iemand weinig geld heeft dat een heel ander verhaal is

Of iemand nu een miljoen heeft of één euro..Het gaat om het gebaar.. Iemand die gaat zitten zeuren over het krijgen van slechts één bloemetje ipv een hele bos moet zn bovenkamer eens een check geven. Waar zijn we op zo'n moment mee bezig? Kwaliteit boven kwantiteit..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:27

ik bedoel niet dat 1 bloem miezerig is. Ik bedoel dat je aan iets persoonlijks (een kaartje met een lieve boodschap), vaak meer hebt als nabestaande. Uit mijn ervaring

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:29

Het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten toch? Vaak sturen mensen sowieso wel een kaart. Bij alles geldt dat het het gebaar is wat het belangrijkste is en wordt gewaardeerd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:32

De bloemen die ik neerleg bij een crematie zijn niet voor de nabestaanden bedoeld.
Het is een gebaar van mij aan de persoon die overleden is.
Het maakt niet uit wat er neergelegd worden als het maar uit een goed hart komt.Je aanwezigheid is al een hele fijne steun.
De nabestaanden die geen bloem, 1 bloem of een bloem zonder kaartje niet kunnen waarderen en dat dom of miezerig noemen, moeten zich zelf eens heel goed achter de oren krabben waar het nu eigenlijk om gaat in het leven.

Kortom er zijn geen regels, doe waar jij je goed bij voelt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:37

Mooi gezegd, Gillbo.

Een afgeknipt bloesempje kan duizendmaal meer waarde hebben dan het duurste boeket...

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:56

Ik denk dat dingen uit emotie een beetje verkeerd geïnterpreteerd worden. Zoe heeft haar vader verloren, TS vraagt wat het beste is ook met oog op de nabestaanden. Zoe antwoordt (iets onhandig geformuleerd) dat een kaartje fijn is omdat je die later nog kan nalezen, uit haar ervaring als nabestaande. Mensen mogen best iets minder aanvallend reageren.

Dus TS, als jij een bloem wil geven, vooral doen, en een kaartje eraan zodat de familie dat later op een rustig moment kan terug lezen.

Wat betreft het verbranden, keuze aan de familie. Wij hebben alle losse bloemen verbrand.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:57

Ik zou van de begrafenissen van mijn ouders niet meer weten wie wat aan bloemen mee had. En eigenlijk interesseert het me ook niet. Ik vind een enkele bloem net zo mooi als een rouwstuk. Een enkele bloem vind ik mooi symbolisch. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, en als dat geen, een enkele bloem of een rouwstuk is, dan is dat helemaal goed.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:12

Maartje1990 schreef:
Siesjuh schreef:

Dan nog vind ik dat het om het gebaar gaat en niet om wat het kost. Voor mij zou zelfs een geplukte bloem meer waarde hebben dan een duur stuk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:46

Maartje1990 schreef:
Siesjuh schreef:

En iemand die veel geld heeft moet er maar een flink rouwstuk neerleggen?
Ik zou het persoonlijk mooier vinden als iemand het veld in gaat en daar een mooie bloem (of een handvol) plukt om die op het graf te leggen, dan iemand die met een rouwstuk van 100 euro aan komt zetten. Met de beste bedoelingen heeft het allebei evenveel waarde. Maar de persoon die met die ene wilde bloem aankomt heeft er voor mijn gevoel meer in gestoken, al zou die persoon miljonair zijn.

Bij de opa van mijn man was er door de familie een mand rozen geregeld waar alle kleinkinderen een roos uit mochten pakken en op de kist (in het graf) mochten gooien/leggen. De andere rouwstukken waren niet bij het graf aanwezig. Ik vond dat wel een heel mooi symbolisch gebaar.