MBO studie nodig voor januari/februari

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: MBO studie nodig voor januari/februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:46

Hey ts, zou je mij je c.v en brief willen sturen? Ik ben docent ( op het mbo ) en help leerlingen met het schrijven van hun brieven. Daarnaast zou ik graag van je willen weten wat voor soort werk of functie ( ongeacht het niveau daarvan ) je leuk lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:56

Wil ik best sturen, maar ik hoop dat er ook mensen zijn met opties voor een MBO opleiding die start in januari of februari, ongeacht of ik het nu wel of niet kan :).

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:05

Ik neem aan dat er wel een ROC in jouw regio zit? Ik zou zeggen, ga er langs, laat je informeren. Bij elk ROC is het verschillend welke opleidingen een tussentijdse instroom hebben, dus daar kom je alleen maar achter als je daar informeert.

Voor wat betreft ICT Beheerder, voor een computeropleiding moet je affiniteit met computers hebben. Het is een vrij theoretische opleiding, dus als je niet als hobby altijd met computers bezig bent zou ik het niet aanraden.

Als je van boekhouden houdt, zou ik toch richting die kant gaan. Misschien niet versneld, maar dan een normaal traject.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:10

Roc sta ik op het moment ook ingeschreven. Maar moest me gewoon inschrijven en het zelf uitzoeken helaas.

Ik weet dondersgoed wat ict-beheerder inhoud. Mijn vriend doet precies dat namelijk. :) En ik zie mezelf daar ook wel in.

Ik heb nu nog een mail gestuurt of het desnoods niet mogelijk is of ik toch naar dezelfde opleiding kan maar dan in zaandam en het normale traject daar. Misschien kan ik dan nog instromen in januari.

Roc werkt niet zo mee met mijn situatie en vragen helaas.

@har: ik heb jou een pb gedaan, dankjewel :)!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:25

Ilja000 schreef:
Wajong krijg je alleen als er gegarandeerd nooooooit de arbeidsmarkt op kan.

Ehh, mijn broer heeft autisme en krijgt gewoon Wajong. Dat is de afgelopen maanden tijdelijk gestopt omdat hij werkte, maar hij heeft zijn baan opgezegd (had geen zin meer) en meneer krijgt nu weer Wajong, dus het lijkt me stug dat je het alleen krijgt wanneer je gegarandeerd nooit meer kunt werken. Hij heeft namelijk op deze manier al zes keer zijn Wajong uitkering terug gehad :=

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:08

Beloven schreef:
Roc sta ik op het moment ook ingeschreven. Maar moest me gewoon inschrijven en het zelf uitzoeken helaas.

Ik weet dondersgoed wat ict-beheerder inhoud. Mijn vriend doet precies dat namelijk. :) En ik zie mezelf daar ook wel in.

Ik heb nu nog een mail gestuurt of het desnoods niet mogelijk is of ik toch naar dezelfde opleiding kan maar dan in zaandam en het normale traject daar. Misschien kan ik dan nog instromen in januari.

Roc werkt niet zo mee met mijn situatie en vragen helaas.

@har: ik heb jou een pb gedaan, dankjewel :)!

Het ROC waar je nu bent ingeschreven moet meewerken. Je bent 18 en hebt geen startkwalificatie, dus ze zullen je moeten helpen met een doorstroomrichting, ze mogen je niet zomaar uitschrijven.

Je kunt trouwens ook via je mentor vragen om een beroepskeuzetraject, om uit te zoeken wat je werkelijk wilt. Jammer dat je school niet mee wilt werken, maar je mag ze echt vragen om meer moeite te doen, dat zijn ze namelijk verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 20:26

Oke, ik ga dan maandag even bellen enzo. Dankjewel voor de info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:33

Ik heb mijn school gebeld, andere gebeld.

Zaandam heeft geen opleidingen die in jan/feb starten helaas, mijn mentor zegt dat die me met een overplaatsing niet kan helpen, hierop heb ik dus zaandam weer gebeld of ik nog kan instromen op die opleiding halverwege het jaar.

Mijn inschrijvingen bij ROC amsterdam en Hilversum zijn binnen en Hilversum heb ik ook geprobeerd te bellen maar helaas een voicemail moeten inpreken.

Morgen heb ik een afspraak met leerplicht, hopelijk kunnen zij me misschien nog helpen.

Huisarts afspraak moet ik nog maken maar kreeg ze vandaag helaas niet te pakken.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:37

En als je nu dat half hartje gewoon ingeschreven blijf staan en naar school gaat, en dan in sept wat anders start?
Ik snap sowieso niet hoe je de financiële/accountancy kant op had willen gaan als hele dag school je al te veel zijn. Busy season zijn geen werkdagen van 9-5 hoor, denk maar gerust van 7-9 :=
Maar goed dat terzijde. Dan heb je nog tot september om wat anders te zoeken dan wel een plan te trekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:45

Aangezien mijn school me uit wil schrijven, er is geen mogelijkheid om me ingeschreven te houden zolang.. Ik mag het helemaal zelf gaan uitzoeken van hun heb ik het idee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:47

Heb je die mogelijkheid wel al besproken? En gewoon een half jaar fulltime in ieder geval proberen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:50

Die mogelijkheid heb ik gevraagd ja, niet mogelijk.

En full time school heb ik al geprobeerd, werkt niet. Niet daar in ieder geval, met reistijd etc. Daarom een BBL met werk in de buurt of toch BOL maar dan op zaandam.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:55

Mag ik vragen waarom niet? Ben je dan te moe? Of teveel prikkels? Want BBL/BOL is zwaarder dan fulltime school...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:57

Ik trek het niet nee. Helaas want ik wil erg graag.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:01

Ik zou zeggen, werk zoeken dan. BBL en BOL zijn nog zwaarder dan fulltime school dus die kan je dan ook afschrijven. Ga overal solliciteren, geef als reden voor fulltime op wegens tussenjaar. Winkels, callcenters, Vd, media markt. Internet maar ook langslopen als je briefjes in de winkel ziet hangen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:10

Belachelijk dat je maar elke willekeurige opleiding wilt starten omwille van je stuffie :n Als je dit al niet volhoud terwijl je het wel leuk vind ga je een andere willekeurige opleiding waar je eigenlijk niks mee hebt ook niet trekken. Dan zit je in mei weer precies zo en ben je je stuffie ook kwijt.

Dus je zult of nu je best moeten doen zodat je je huidige opleiding af kunt maken of je gaat aan het werk als je die 600 euro zo hard nodig hebt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:32

Even wat anders (heb geen verstand van stufi etc) hoezo zou je je borg kwijt raken? Als jij je kamer netjes hebt gehouden hoor je die namelijk terug te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:56

Ik heb inmiddels 400 sollicitaties gedaan, en loop ook naar binnen toe maar helaas. Fulltime job heb ik nog niet.

Ik wil niet elke willekeurige opleiding starten. Ik wil een algemen opleiding starten. Niks mis mee lijkt me.

Omdat ik een contract heb van 5 jaar.

Ik vraag hier voor opleidingen die in jan/feb starten met een soortgelijk iets. Als je commentaar heb vraag ik je om in mijn schoenen te komen staan.

Niet iedereen heeft het maar makkelijk op school.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:14

Nee niet iedereen heeft t makkelijk. Maar ik vind wel dat je in een slachtofferrol kruipt. Schop onder je kont heet dat. Als je 'van fulltime school incl reizen' al Moe wordt, wat dacht je van de hele dag werken of zelfs de combi leren en werken? Want dan mag je na je werk gewoon lekker nog aan je huiswerk of gaan leren.

Mensen die een uitkering aandragen, voeden we tegenwoordig zo iedereen op? Volgens mij is het nog altijd zo dat je naar school gaat voor een betere baan, en dan een baan hebt om geld te verdienen zodat je dingen kan doen. En dus niet 'ik ga naar school, want dan krijg ik stufi, dus dan kan ik op mezelf'. Nu kan je aan die situatie niks doen, dat snap ik. Maar meer werken kan niet, want je wordt nergens aangenomen. Dat geloof ik eigenlijk niet helemaal, ik denk dat je niet op de juiste plekken zoekt danwel solliciteert.
Fulltime school kan niet, is te prikkelend. Maar bol of BBL wel, terwijl dat 10x zo belastend is?

In de richting waar jij op wil kan ik je nu al zeggen dat als je nu al moe bent, je het niet gaat trekken in t financiële wereldje.

Kan je niet kijken of je de VAVO tussentijds kan doen? En dan daarnaast blijven (meer gaan) werken? zomaar een opleiding lijkt mij niet handig, stufi trekken van de staat, ik heb er mijn mening over maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:21

Ik ben gewoon ziek, schop onder mijn kont gaat niks helpen hoor, heb ik er al genoeg van gehad. Ik ben op mezelf gegaan omdat ik thuis niet kon wonen..

Ik kijk elke dag indeed af, solliciteer op alles waar geen opleiding voor nodig is of ervaring. VAVO is voor diploma's van het middelbaar onderwijs en heb ik dus niks aan.

Ik weet niet precies wat voor opleiding ik wil doen op het MBO, HBO weet ik al wel maar zal toch echt mijn MBO4 diploma hiervoor nodig hebben.

Waar kan ik nog meer zoeken naar banen? Ik solliciteer bij elke supermarkt in de buurt, kijk sites van bedrijven zelf na en ga indeed elke dag na. Ook monsterboard en nationale vacaturebank.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:40

En vavo om je havo te halen? Gewoon op het Roc?
ik hoor veel kan niet wil wel, maar als je echt wiltzul je toch oplossingen moeten aanpakken die niet makkelijk zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:54

Havo doen lijkt mij ook niet eens zo gek op de vavo, heb je nog ruimte om erbij te blijven werken :) en kun je alsnog naar het hbo.

Middelbaar onderwijs lijkt mij nu minder belastend voor je, helemaal omdat je wel dat niveau aankan.

En wbt stufi? tja, dat is dan pech maar je moet niet naar school gaan om de stufi...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:59

Ik snap niet waarom je denkt een nieuwe opleiding wel te halen terwijl je de huidige niet volhoudt...?

Daarnaast ben ik het er mee eens dat fulltime werken doorgaans zwaarder is dan een studie. Ik heb zelf ook versneld MBO4 gedaan (met havo diploma) en school was echt super relaxed vergeleken met de baan die ik aan de studie heb over gehouden. Ik ben blij met mijn baan hoor, maar is wel ff wat anders dan naar school moeten en in de bus zitten...

Waarom is de mogelijkheid om door te gaan met je huidige opleiding er niet? Je zegt dat de schoolleider je wil uitschrijven. Is dat ook zo als jij belooft wel weer te komen?

Als deze opleiding je niet lukt, gaat een andere ook niet lukken denk ik...

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:59

Ik denk dat je moet beginnen bij het begin. Je zegt zelf dat je niet denkt dat je 'een soort van cvs' hebt, zou je dat niet een keer opnieuw kunnen laten onderzoeken? Ik lees het namelijk zo alsof je niet een echte diagnose hebt gekregen. Misschien kan een diagnose meer duidelijkheid en mogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld tips over je eetpatroon of iets dergelijks.
Ik zou eerst zorgen voor het 'beter' worden (klachten zo veel mogelijk verminderen) voordat je aan een nieuwe opleiding begint. Ik kan je nu al vertellen dat een bbl opleiding je niet gaat lukken als je een 'normale' opleiding al niet vol houdt....
Laatst bijgewerkt door UhNee op 07-12-15 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:02

Beloven schreef:
Aangezien mijn school me uit wil schrijven, er is geen mogelijkheid om me ingeschreven te houden zolang.. Ik mag het helemaal zelf gaan uitzoeken van hun heb ik het idee.

Wat hierboven ook aangegeven werd: Ze mogen jou niet zomaar uitschrijven. Jij bent leerplichtig en ze moeten jou dus helpen aan een vervangend traject.
Ik geef les op een MBO en ik kan je echt zeggen dat nu snel een andere opleiding zoeken, omdat je stufi moet hebben, geen goed idee is. Je zegt dat je echt heel graag wil, maar het niet lukt. Dan moet er gekeken worden naar andere mogelijkheden. Als je nu met iets begint wat eigenlijk zeker ook niet gaat lukken, dan heb je nog een keer een teleurstelling. Lijkt me ook niet fijn! En ook zeer frustrerend voor je docenten (en zorgt ervoor dat je later nog moeilijk wordt aangenomen bij een nieuwe opleiding).

Veel scholen hebben een financieel spreekuur, studie loopbaan centrum, school maatschappelijk werk en natuurlijk leerplicht. Zij kunnen jou helpen met dit soort zaken!