Rare wereld, of ben ik gek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:51

Maar hebben we niet altijd al in een maatschappij geleefd die 'recht van de sterkste' is, ik vind dat juist nu veel minder sterk dan vroeger? Tegenwoordig is er een groot vangnet voor mensen die het zelf om wat voor reden dan ook niet redden in de maatschappij, zijn er allerhande toeslagen etc. waar heel veel mensen voor in aanmerking komen. Als je 200 jaar geleden kijkt was dat er nog niet, ieder voor zich en God voor ons allen. Ook mensen die zeg 100 jaar geleden nog weggestopt zouden zijn in een gesticht of eeuwig thuis zouden blijven (mensen met geestenziektes, syndroom van down etc.) hebben tegenwoordig een volwaardige plek in de maatschappij. We houden rekening met alles, maar ja, als je carriere wilt maken dan geldt het rechtst van de sterkste weer. Logisch toch?

Ik weet nu via social media dat de vader van een vriend van me is overleden. Ik kan hem condoleren, via halmark.nl direct een kaartje sturen en zijn uitvaart in mijn digitale agenda zetten zodat vrienden weten dat ik dan niet beschikbaar ben.
Mijn vrienden in Ierland kunnen direct reageren op de foto's van mijn nieuwe huis (en ik op de foto's van hun nieuwe kapsel). Zonder social media zou dat contact volledig verwaterd zijn.
Ik zie heel veel positieve kanten aan social media, en veel minder negatieve. In mijn vriendengroep is het totaal niet gebruikelijk om constant op je telefoon te kijken, die dingen gaan gerust hele weekenden aan de kant. Maar doordat we ze wel allemaal hebben, hebben we dit weekend met de verjaardag van 1 van de meiden spontaan 's avonds op een larp mee gaan doen in een gevecht, waardoor we niet alleen zelf een geweldige tijd hebben gehad, maar ook de spelers een geweldige verrassing hebben bezorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:54

Vjestagirl schreef:
Maar hebben we niet altijd al in een maatschappij geleefd die 'recht van de sterkste' is, ik vind dat juist nu veel minder sterk dan vroeger? Tegenwoordig is er een groot vangnet voor mensen die het zelf om wat voor reden dan ook niet redden in de maatschappij, zijn er allerhande toeslagen etc. waar heel veel mensen voor in aanmerking komen. Als je 200 jaar geleden kijkt was dat er nog niet, ieder voor zich en God voor ons allen. Ook mensen die zeg 100 jaar geleden nog weggestopt zouden zijn in een gesticht of eeuwig thuis zouden blijven (mensen met geestenziektes, syndroom van down etc.) hebben tegenwoordig een volwaardige plek in de maatschappij. We houden rekening met alles, maar ja, als je carriere wilt maken dan geldt het rechtst van de sterkste weer. Logisch toch?

Ik weet nu via social media dat de vader van een vriend van me is overleden. Ik kan hem condoleren, via halmark.nl direct een kaartje sturen en zijn uitvaart in mijn digitale agenda zetten zodat vrienden weten dat ik dan niet beschikbaar ben.
Mijn vrienden in Ierland kunnen direct reageren op de foto's van mijn nieuwe huis (en ik op de foto's van hun nieuwe kapsel). Zonder social media zou dat contact volledig verwaterd zijn.
Ik zie heel veel positieve kanten aan social media, en veel minder negatieve. In mijn vriendengroep is het totaal niet gebruikelijk om constant op je telefoon te kijken, die dingen gaan gerust hele weekenden aan de kant. Maar doordat we ze wel allemaal hebben, hebben we dit weekend met de verjaardag van 1 van de meiden spontaan 's avonds op een larp mee gaan doen in een gevecht, waardoor we niet alleen zelf een geweldige tijd hebben gehad, maar ook de spelers een geweldige verrassing hebben bezorgd.

Het heeft heel erg gewisseld over de jaren, en dat is ook altijd afhankelijk geweest van de economie. Kijk maar naar bijvoorbeeld de periode na de tweede wereldoorlog. Er was enorm veel behoefte aan samenhang, waardoor onze samenleving veel collectivistischer was. De zorgstaat was toen nog veeeeeeel meer aanwezig dan het op dit moment is. Hierdoor gingen nog meer mensen studeren, en die trend is erin blijven zitten. Daardoor zijn we weer individualistischer geweest. Iedereen moet hard werken voor school, en mensen die dat niet willen of niet kunnen om wat voor rede dan ook die zien we als de zwakke schakels in de samenleving.

Onze huidige maatschappij is best hard, vergis je daar niet in. Mensen met meer geld hebben meer rechten, en mensen met minder geld moeten maar meegaan met de stroom.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:55

saffire schreef:
De laatste tijd kijk ik om me heen,en ik zie dat mensen alleen maar naar zichzelf kijken.
Ik wil dat, dus dat klopt
Ik geloof dat dus dat klopt
ikke ikke ikke

Persoonlijk vind ik dat best wel erg, ik ben best wel begaan met mensen,en ga niemand aanvallen omdat hij/zij ergens anders over denkt, of gelooft

En toch merk ik dat doordat ik ergens anders in geloof vaak word aangekekeb met een "die spoort niet"

Word de wereld steeds.egoistischer of ben ik nu gek?

Dit is de openingspost. En ineens bedoelde TS dat mensen aan hun telefoon zitten vastgeplakt. Schiet mij maar lek.

Shaggy09

Re: Rare wereld, of ben ik gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:56

Ik geef toe, OP klopt totaal niet met de verdere opinie van TS. Ik vind egoïsme ook niet heel erg terug te vinden in het gedoe over de telefoon.. ^

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:00

Als ik op mijn telefoon zit, is het juist om contact te leggen met vrienden en andere mensen. Dus juist op grond van sociale wensen.
Mocht ik me nou vervelen in het OV oid, dan pak ik wel mijn telefoon om te Bokken of te Facebooken oid.

Ik snap ook niet echt hoe we hier op komen vanaf de OP :')

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 16:00

Sorry soms kan ik niet goed verwoorde wat ik bedoel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:02

Que? Dit is niet iets goed verwoorden. Dit is gewoon een hele andere gedachte.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:13

Zet gewoon met voorbeeld en al neer waarom je dit topic geopend hebt zou ik zeggen. Zo wordt het wel heel vaag. Waar wilde je naar toe?

Zoveel mensen, zoveel gedachten en ieder reageert vanuit zijn eigen oogpunt en gelijk en uit eigen ervaring. Daarin is de mens in jááren echt niet veranderd ;)

Als je het gevoel hebt keer op keer verkeerd begrepen te worden met het gevoel dat je gek bent, zou je ook eens bij jezelf te rade kunnen. Communiceren gaat namelijk twee kanten op :j Wil je soms te hard je eigen gedachte uitgelegd en begrepen krijgen misschien?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:24

Je opent wel vaak topics over andere mensen, dat ze jou niet begrijpen, dat je niet wordt geaccepteerd omdat je anders bent, dat ze egoïstisch zijn: wat is je eigen rol er in? :)
T is soms makkelijk naar anderen te wijzen en op hun gebrek te letten, dan goed te kijken naar jezelf.

Heb je last ervan als je gesprekspartner op de telefoon blijft kijken? Vraag dan of de telefoon ook even weg kan. Leven is niet altijd moeilijk, communicatie is een toverwoord.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:30

De hele wereld is egoïstisch behalve jij? :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:16

lieveli schreef:
saffire schreef:
De laatste tijd kijk ik om me heen,en ik zie dat mensen alleen maar naar zichzelf kijken.
Ik wil dat, dus dat klopt
Ik geloof dat dus dat klopt
ikke ikke ikke

Persoonlijk vind ik dat best wel erg, ik ben best wel begaan met mensen,en ga niemand aanvallen omdat hij/zij ergens anders over denkt, of gelooft

En toch merk ik dat doordat ik ergens anders in geloof vaak word aangekekeb met een "die spoort niet"

Word de wereld steeds.egoistischer of ben ik nu gek?

Dit is de openingspost. En ineens bedoelde TS dat mensen aan hun telefoon zitten vastgeplakt. Schiet mij maar lek.

Ik wilde het eigenlijk net zeggen ja....

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:21

saffire schreef:
@ loempia,
Kijk dat bedoel ik waar is die tijd van praten gebleven,allemaal vasgekleefd achter je telefoon

Dit komt wel lekker overeen met je OP zeg :+
In je OP is iedereen egoïstisch en kijken mensen je aan alsof je niet spoort en nu gaat het er over dat we allemaal te veel op onze mobiel zitten? :o?

Edit: sorry zie dat het hierboven ook al gezegd is :o