Psychologie op de universiteit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:42

xNathaliee schreef:
Voor degenen die psychologie studeren op dit moment, hoe veel onderzoek doen jullie op de opleiding?

Je hebt twee grote onderzoeken: die voor je bachelorscriptie en die voor je masterscriptie. De eerste doe je (in Utrecht) in een groepje van vier, die tweede doe je alleen. Dit zijn onderzoeken die je helemaal zelf bedenkt, opzet, waar je proefpersonen voor test, data analyseert en een verslag over schrijft. Literatuuronderzoek moet je daarbij zeker ook doen, maar dat komt in de studie nog veel vaker naar voren. Je moet bij bijna elk vak wel een verslag/essay schrijven waarbij je literatuur moet zoeken om je tekst te onderbouwen.

xNathaliee

Re: Psychologie op de universiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 13:46

Oh oké maar je moet dus wel uitvoerend onderzoek doen ? En dan in dit geval in de zin van een experiment in plaats van enquêtes en interviews afnemen ?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 13:49

Je moet wel al je data zelf verzamelen :j, maar dat kan (sowieso bij je bacheloronderzoek) ook door een (online) enquête of interview af te nemen. Dat wordt zelfs vrij veel gedaan. Het ligt er maar net aan wat je wil onderzoeken. :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:29

Dat is namelijk iets wat me wellicht tegenhoudt.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 14:30

Mensen moeten onderzoeken bedoel je? Waarom? :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 14:38

Ik vind praktijkonderzoek doen niks aan :+ maar vind het jammer om het daarom te moeten laten. Dus wil graag weten of dit onderdeel een groot deel is van de opleiding of maar een klein deel.

Waar moet ik eigenlijk aan denken qua onderzoeksonderwerpen?

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:43

er zijn maar erg weinig universitaire opleidingen zonder praktijkonderzoek: wat zie je eigenlijk voor je wat je als baan gaat doen? als je alleen literatuuronderzoek leuk vindt... waarom dan kiezen voor een studie die je opleidt tot onderzoeker en het soort banen waarvoor je met deze studie in aanmerking komt zijn voor het overgrote deel praktijksonderzoeksgericht. Hoe denk je anders wat je kunt doen met deze studie? sorry als dit onnodig hard overkomt, maar met jouw opmerkingen over wat je wel en niet trekt in de opleiding heb ik een beetje het idee dat deze studie en ook uberhaupt studeren je rauw gaat bevallen. Je zou nog kunnen overwegen post-HBO opleidingen te gaan doen als je je huidige opleiding niet helemaal je-dat vindt.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-15 21:56

Maar je kunt toch zowel de wetenschappelijke kant op (dingen gaan onderzoeken enzovoort) en de praktijk kant op (mensen helpen zoals bijvoorbeeld een psycholoog) ? Ik wil die laatste kant op uiteindelijk. Vind juist goed dat je het zegt want ik ben nog blanco wat universitaire opleidingen betreft :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:00

xNathaliee schreef:
Ik vind praktijkonderzoek doen niks aan :+ maar vind het jammer om het daarom te moeten laten. Dus wil graag weten of dit onderdeel een groot deel is van de opleiding of maar een klein deel.

Waar moet ik eigenlijk aan denken qua onderzoeksonderwerpen?

Mijn bachelorthesis ging over mindfulness bij chronische pijn. Ik had toen het geluk dat de universiteit de data verzamelde. Mijn masterthesis ging over de rol van sociale identiteit bij het al dan niet opvolgen van gezondheidsadviezen. Dat was een experiment met controlegroep. Het grappige is: ik heb het wel 100% digitaal kunnen doen, door middel van een video-interventie en online vragenlijst. Qualtrics _/-\o_ Geen geleur met mensen opzoeken en vragenlijsten afnemen dus. En dan is onderzoek doen verschrikkelijk leuk.

Ik heb door mijn vooropleiding niet de hele bachelor moeten doen. Maar voor studenten die dat wel moesten doen, zat er wel veel onderzoek in. Het is en blijft een wetenschappelijke opleiding....

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:32

xNathaliee schreef:
Maar je kunt toch zowel de wetenschappelijke kant op (dingen gaan onderzoeken enzovoort) en de praktijk kant op (mensen helpen zoals bijvoorbeeld een psycholoog) ? Ik wil die laatste kant op uiteindelijk. Vind juist goed dat je het zegt want ik ben nog blanco wat universitaire opleidingen betreft :j

Zeker waar wat je zegt :) En tijdens je studie zal je merken dat daar tussenin nog véél meer mogelijkheden zijn. Het is echt niet zo dat je alles van je studie leuk moet vinden, want het is zo breed dat er ook altijd wel iets tussen zit wat je minder aanspreekt.

Maar wat je je wel moet realiseren is dat Psychologie een wetenschap is, en dat onderzoek doen een belangrijk aspect daarvan is (bij Psychologie zelfs meer dan bij veel andere universitaire studies). Je zult er niet aan ontkomen af en toe het 'veld' in te moeten gaan en onderzoekjes af te nemen (dit kan van kleine enquêtes tot cognitieve teentjes bij bekenden en later ook onbekenden zijn). Dit begint al in jaar één, maar hierdoor raak je er snel genoeg aan gewend. Bovendien doe je dit - in Utrecht althans - ook altijd in groepjes. Bij grotere projecten zoals je bachelor- en masterscriptie kun je daarnaast zelf je onderwerp en vorm van onderzoek kiezen, zoals Safina al aangeeft. Maar onderzoek doen in het veld hoort er ook bij, ook als je er na je studie niks mee wilt doen.

Ik ben zelf na mijn bachelor Psychologie een andere studie gaan doen en heb daarvoor met de studieadviseur gekeken wat financieel het slimste was. Ik zou je dit echt aanraden, omdat het uiteindelijk minstens 15.000 euro kan schelen. Soms is een HBO propedeuse al voldoende om binnen te komen bijvoorbeeld. Ik zou dus zeker even langs jouw studieadviseur gaan of bellen naar die van de faculteit waar je uiteindelijk heen wilt.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:47

Ik vond het in Rotterdam erg meevallen qua onderzoek. Mijn bachelorscriptie was een literatuuronderzoek (je kon kiezen: klein experimenteel onderzoek of groot literatuuronderzoek), het enige onderzoek dat ik heb gedaan was voor mijn afstuderen (scriptie), en die heb ik op mijn stage bij een ggz-instelling gedaan, naar een bepaalde behandelmethode. Was superleuk, want met echte cliënten en mijn resultaten werden ook echt gewaardeerd en gebruikt in de praktijk. Ik heb verder voor geen enkel vak onderzoekjes moeten doen. Alleen statistiek ging daar verder nog over. Wel heb ik meer dan duizend onderzoeksartikelen moeten uitpluizen door de jaren heen, en die waren allemaal in wetenschappelijk Engels, de hele studie draait uiteindelijk dus wel om andermans onderzoeken en wetenschap (en terecht :) ).

(Ik heb zelf overigens ook echt niks met onderzoek, ik ben therapeut geworden.)

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 23:51

xNathaliee schreef:

Je kan zeker de praktijkkant ook op gaan, maar wat ik uit jouw posts opmaak is dat je alleen een bachelor wil gaan volgen. Helaas ben je, imo, er dan nog lang niet als je behandelend psycholoog wil worden. Je zult eerst een master (en daarna nog een gz-opleiding) moeten volgen om mensen te mogen behandelen. Op de gz-opleiding terecht komen schijnt nogal lastig te zijn (ik heb een andere master gekozen dan klinische psychologie dus ik ben er niet helemaal van op de hoogte).

Daarnaast verschilt het per universiteit hoe de onderzoeken eruit gaan zien. Ik heb mijn bachelor in Leiden gedaan, en daar moest je een individuele bachelorscriptie schrijven, dus niet met medestudenten. Maar vergis je niet in de hoeveelheid statistiek, ik heb 2 jaar lang elk blok statistiekvakken gehad, en het is voor heel veel mensen echt een groot struikelblok. Het is wel te doen met hard werken, maar het is niet niks. Daarnaast wordt je ook verwacht de statistiek genoeg te begrijpen om inzicht te hebben wat andere onderzoeken hebben gedaan. De (aanvullende) literatuur zijn vaak onderzoeken en niet meta-analyses.

Mijn bachelorscriptie ging overigens over stress-coping technieken en Borderline (of eigenlijk impulsiviteit, als onderdeel van Borderline). Mijn masterscriptie gaat over sociale normen en bewegen. Daarnaast zal ik ook op mijn stage komende halfjaar onderzoek gaan doen.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 09:17

Oke, duidelijk thanks allemaal! Ik heb dus op hbo mijn scriptie inmiddels al gedaan en dat ligt me gewoon niet. Vind het wel leuk om achter dingen te komen maar vind het vooral een gedoe er omheen.. Onderzoeksopzet maken, hoofd- en deelvragen bedenken, theoretisch kader opzetten enzovoort. Ik was meer tijd kwijt aan de opzet dan aan het onderzoeken zelf terwijl ik het juist wel leuk vind om achter dingen te komen. Maar goed zo'n scriptie is dus eigenlijk pas aan het eind van je bachelor en je master. De kleine onderzoeken tussendoor zijn niet zo groot ? Kan ook niet aangezien je andere vakken ernaast volgt en tijdens je scriptie ben je natuurlijk alleen daarmee bezig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:45

Een hbo scriptie is totaal niet te vergelijken met een wo scriptie. Bij wo gaat het juist veel meer om ''het gedoe er omheen''.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 13:35

Heb even een studiekeuze test gedaan op de site van de UU. Mijn top 5:
1. Geneeskunde
2. Farmacie
3. Wiskunde en toepassingen
4. Algemene sociale wetenschappen
5. Biomedische wetenschappen

Psychologie staat op nummer 14 haha.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 13:42

Ik studeer dan wel psychologie in België, maar de grootste valkuil bij eerstejaars is inderdaad dat ze maar al te vaak onderschatten dat het toch wel een wetenschappelijke richting is. Het is heus niet alleen maar het sociale gedeelte. Naast statistiek krijg je ook nog een basis aan biologie en neurologie, en dan heb je ook nog een mix van wetenschap en wiskunde met andere vakken.