Hoe op jezelf wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:37

Ik denk dat je niet in aanmerking komt voor bijstand zolang je een paard hebt, aangezien dat onder vermogen valt. (lijkt mij)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:38

Fish_n_Chips schreef:
Ik denk dat je niet in aanmerking komt voor bijstand zolang je een paard hebt, aangezien dat onder vermogen valt. (lijkt mij)

klopt, maar dan moet er wel een bewijs zijn dat zij een eigen paard heeft. Dit kan je verzwijgen...

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:40

Mocht je recht hebben op huurtoeslag: die krijg je niet als je een onzelfstandige woning huurt (een kamer, bijvoorbeeld). Huurtoeslag krijg je alleen als je een woning met een eigen voordeur hebt. Waarom dat zo is, goede vraag. Heb ik ook nooit begrepen :-(

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:41

Cinnepin schreef:
Fish_n_Chips schreef:

klopt, maar dan moet er wel een bewijs zijn dat zij een eigen paard heeft. Dit kan je verzwijgen...

Dat heet fraude.

En als ze daar achter komen heb je écht problemen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:44

Cinnepin schreef:
Fish_n_Chips schreef:

Tja. Dan teer je dus inderdaad over de rug van je hardwerkende medemens, die via het belastingstelsel jouw uitkering bij elkaar verdient. Sorry, ik vind het sociale stelsel dat we in Nederland hebben heel goed en ben zeker bereid daar mijn steentje aan bij te dragen, maar ik ben niet bereid de luxe hobby van een ander te financieren. Ik kan zelf niet eens een paard betalen, ondanks mijn fulltime baan…

En mocht je betrapt worden, dan is het inderdaad "alles terugebetalen met boete" en kan paardje alsnog naar een handelaar.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:44

Paard zou ik niet verzwijgen maar je mag aardig wat vermogen hebben dus dat zou geen probleem zijn.
Het komt nu net over alsof ik van de bijstand wil profeteren ofzo en dat is niet zo.

Ik werk ernaast,dus het zou aanvullend zijn.
Daarnaast wil ik dus mijn opleiding ervoor betalen aangezien ik daarvoor niet in aanmerking kom.
Mijn paard betaal ik nu ook al zelf dus niks van dat geld zou ik voor mijn paard gebruiken.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:44

Fish, dat klopt, maar met een paard kan je alleen maar aantonen dat je eigenaar bent doormiddel van een koopcontract. Vaak hebben mensen dit niet. Dus kan je nooit met zekerheid zeggen dat iemand eigenaar is, zonder zo'n koopcontract.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:46

loversyl schreef:
Paard zou ik niet verzwijgen maar je mag aardig wat vermogen hebben dus dat zou geen probleem zijn.
Het komt nu net over alsof ik van de bijstand wil profeteren ofzo en dat is niet zo.

Daarnaast wil ik dus mijn opleiding ervoor betalen aangezien ik daarvoor niet in aanmerking kom.
Mijn paard betaal ik nu ook al zelf dus niks van dat geld zou ik voor mijn paard gebruiken.

als jij genoeg geld hebt om en paard te onderhouden krijg jij geen bijstand

Fish_n_Chips

Re: Hoe op jezelf wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:48

Je hébt dus wel geld, je geeft het alleen liever uit aan je paard dan om jezelf te onderhouden. Dan krijg je geen bijstand.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:49

Cinnepin schreef:
Fish, dat klopt, maar met een paard kan je alleen maar aantonen dat je eigenaar bent doormiddel van een koopcontract. Vaak hebben mensen dit niet. Dus kan je nooit met zekerheid zeggen dat iemand eigenaar is, zonder zo'n koopcontract.

Ik denk dat je uiteindelijk als eigenaar gezien kunt worden als je maandelijks het stallingsgeld overmaakt, etc. Maar er zijn ongetwijfeld vele manieren om hiermee te frauderen.

Het gaat mij vooral om het eerlijkheidsprincipe. Dat heb ik hierboven uitgelegd.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:50

Tja echt makkelijk is het niet. Je moet eerst eens goed je maandelijkse vaste kosten berekenen, je paard, wat een eventuele kamer zou kosten (200-300 incl ongeveer voor een kamertje) verzekeringen. Dan weet je wat je dus zeker MOET verdienen. Dan weet je dus naar wat voor een baan je uit moet gaan kijken.

Ook kan je wat aan je migraine doen. Ik weet niet hoe veel je al uitgezocht hebt maar behalve diverse migraine blokkers (die slik je dagelijks) zijn er ook diverse methodes om de kans op aanvallen zo min mogelijk te maken. Bepaalde voeding kan ook een trigger voor migraine zijn (denk aan drop en cola bijv). Als je er wat aan probeert te doen kan je ook wat ruimer in de banen kijken.

Zolang je geen werk hebt en rond moet komen van niks of bijstand zou ik zeker niet op jezelf gaan. Eerst stabiliteit financieel, dan pas huren. Als je straks de huur namelijk toch niet kan betalen om welke reden dan ook ben je pas ver van huis.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 22:52

Het trouwens ook niet dat ik bij de bijstand wil ofzo.
Ik wil gewoon mn opleiding kunnen volgen en betalen.

Migraine heb ik al veel dingen voor gedaan, ben ook bij verschillende artsen in behandeling geweest.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:52

loversyl schreef:

Ts hopelijk snap je zelf dat het een beetje Krom is. Je wilt niet profiteren van de bijstand maar je wilt wel je paard blijven houden. Sorry maar dan kan je ook met minder geld per maand toe een paard is geen 1e levensbehoefte en hoeven wij niet met zijn allen aan mee te betalen. Bijstand is daar niet voor bedoeld.
Snap dat je op jezelf wilt maar daarvoor moet je keuzes maken.
Laatst bijgewerkt door genja op 30-11-15 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:52

Andra_S schreef:
Cinnepin schreef:

Ik denk dat je uiteindelijk als eigenaar gezien kunt worden als je maandelijks het stallingsgeld overmaakt, etc. Maar er zijn ongetwijfeld vele manieren om hiermee te frauderen.

Het gaat mij vooral om het eerlijkheidsprincipe. Dat heb ik hierboven uitgelegd.

ben ik ook mee eens hoor, maar wilde alleen zeggen dat het met een dier vaak moeilijk te bewijzen valt.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:53

Andra_S schreef:
Cinnepin schreef:

Jij zit wel degelijk goed hoor. Als je een bijstandsuitkering krijg mogen ze ten alle tijde een bank check doen. Al verdeel je het stalgeld in 10tjes die je constant cash pint of over pint dan nog moet je die 10tjes verantwoorden of het uiteindelijke bedrag. Als ze het niet vertrouwen kan je verplicht worden alle bonnetjes te bewaren van de boodschappen. Als je het geld niet kan verantwoorden wat van je bank "over gepind of geboekt" is gaan ze een onderzoek starten en als ze er dan achter komen zijn je financiële problemen niet te overzien.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:54

Ik denk dat een aanvullende wajong je beste optie is
voor zover ik weet krijg je alleen een bijstands als je al op jezelf woont.. Met wajong maakt het niet uit dat je thuis woont :) En bij uwv kunnen ze ook nog met jou meekijken naar de opties kwa werk en school ze vergoeden vaak ook schooling..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:55

loversyl schreef:

Migraine heb ik al veel dingen voor gedaan, ben ook bij verschillende artsen in behandeling geweest.

Dat is niet waar. Je wil daarnaast ook nog eens je paard onderhouden.
Ik werk (meer dan) fulltime en kan echt geen paard onderhouden. Als ik een ander huis zou zoeken... dan heel misschien, maar alsnog.

Je zult je wensen moeten bijstellen lijkt mij. Bijstand is niet bedoeld om daar je paard van te onderhouden. Dat is om je eigen onderhoud te kunnen betalen.

Denk goed na over wat je wil in het leven en wat belangrijk is.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 22:56

loversyl schreef:

Misschien eens naar een lifestyle coach gaan (ben ik momenteel zelf sinds mijn verhuizing weer parttime). Eerder ook veel mensen gehad met migraine en door wat dingen in het dagelijks leven om te gooien kan het al heel veel schelen in de aanvallen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:00

shilady schreef:
Ik denk dat een aanvullende wajong je beste optie is
voor zover ik weet krijg je alleen een bijstands als je al op jezelf woont.. Met wajong maakt het niet uit dat je thuis woont :) En bij uwv kunnen ze ook nog met jou meekijken naar de opties kwa werk en school ze vergoeden vaak ook schooling..

nogmaals, de wajong krijg je niet zomaar ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:01

Als ts kan aantonen dat zij gezondheids problemen heeft gehad wel ;)

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:03

Ja ik ben nog maar 15 en ben hier ook absoluut niet mee bekend. mijn ouders betalen bijna niets aan mijn paard (alleen de medische kosten) maar daar blijft het ook bij en ik heb een baantje om alles te moeten onder houden laat maar zeggen. Maar het lijkt mij vrij logisch dat je soms keuzes moet maken en in dit geval had ik mijn paard verkocht.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:05

Awwijk24 bedankt voor de tip hier zal ik naar gaan kijken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:08

Wajong is klaar. Worden geen nieuwe mensen meer aangenomen, mits je echt helemaal niets kan. Zeer zwaar verstandelijk gehandicapten en zo. Dit is sinds dit jaar. Zelfs met wajong is het op een houtje bijten. Als je nog een opleiding volgt krijg je maar 30% van het minimumloon. Zo'n 230 euro per maand. Daar ga je niet van op jezelf kunnen wonen. Zelfs met een volle wajong is het krap. Ik ga 8 euro overhouden per maand als ik alle inkomsten en uitgaven bijelkaar tel.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 23:10

Ik heb dit topic trouwens geopend voor tips en niet voor drama over mijn paard aangezien ik al genoeg drama heb en daarom op mezelf wil.

Ik wil niet bij de bijstand, ik zoek een manier om hoger op te komen en voor mezelf te kunnen zorgen.

Ik ken trouwens mensen die in de bijstand zitten en luxe hobby's hebben.
Daarnaast staat mijn paard op een doe het zelf stal dus daarmee bespaar ik al op de kosten.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 23:11

Wajong krijg je tegenwoordig niet meer.