Ziekgemeld op werk, wel uit eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:34

Gewoon gaan eten :)
Bij Valentijn had mijn vriend een weekendje weg gepland. Laat ik nu net dat weekend weer enorm last van hoofdpijn hebben gehad. Ik had smorgens zelfs overgeven na het drinken van fruitsap. Maar 's avonds hadden we dus ook een 4 gangen menu in het restaurant. Ik ben gewoon gegaan ondanks dat ik me slecht voelde. Heb niet alles kunnen opeten dat niet. Echt goed gezelschap was ik toen ook niet voor mijn vriend helaas.

Maar als jij je 's avonds beter voelt (al zal een zere keel toch nog terug kunnen opspelen) moet je je echt niet schuldig voelen om je werk hoor.
Genoeg mensen die voor een kleinigheidje al ziekmelden en gewoon misbruik maken van de goedheid van hun baas of een dokter hebben die soepel is in het schrijven van ziektebriefjes (België)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-11-15 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:34

Shirley schreef:
Gewoon lekker gaan en genieten!

Tenzij je bij dat betreffende restaurant werkt natuurlijk _O-

Haha dat zou een goede grap zijn! _O-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:39

Het spijt me zeer maar het verbaasd me enorm te lezen dat er zo makkelijk wordt gezegd gewoon uit eten te gaan.
Misschien ben ik een zeur oid maar ik voel me al rot als ik even een boodschapje moet halen terwijl ik ziek ben.

Ik zou het niet tof vinden een zieke collega s avonds in een restaurant te zien zitten..
En je werkgever denk ik ook niet!

Succes met je keuze :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:42

No_No schreef:
Het spijt me zeer maar het verbaasd me enorm te lezen dat er zo makkelijk wordt gezegd gewoon uit eten te gaan.
Misschien ben ik een zeur oid maar ik voel me al rot als ik even een boodschapje moet halen terwijl ik ziek ben.

Ik zou het niet tof vinden een zieke collega s avonds in een restaurant te zien zitten..

Dat dus, gecombineerd met wat sneeuwpop zegt...

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:42

Waarom bel je niet gewoon even met je baas en leg je uit dat je je weer beter voelt als je het zo lastig vindt? Dan zijn ze op de hoogte en jij hoeft je niet onnodig bezwaard te voelen. Lekker eten hoor, je jokt er toch niet over? Y)(^)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:45

Je hebt toch naar eer en geweten gehandeld?
Vanochtend was je niet in staat om te werken helaas, en daarom heb je je ziek gemeld.
Je was niet nep-ziek, maar echt te beroerd.

Dan lijkt mij het alleen maar fijn dat je nu weer beter genoeg bent om weer wat te ondernemen.
Daar hoef je je echt niet schuldig over te voelen lijkt me. Je weet zelf dat je echt ziek bent geweest en niet je werk voor de lol hebt afgezegd.

Ik snap je gevoel, maar zou lekker gaan eten hoor! :)

Edit: Als ik zelf een zieke collega tegen zou komen bij uit eten zou ik dat ook echt niet stom vinden. Ik ga er dan vanuit dat die echt te ziek was 's ochtends om te werken, maar nu gelukkig weer opgeknapt is. Al die scheve gezichten om dit soort zaken vind ik zo onnodig.

Whizz

Re: Ziekgemeld op werk, wel uit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:49

Inderdaad wat Simbaa schrijft, een beetje vertrouwen in de mensheid kan geen kwaad :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:50

Ik ben behoorlijk allergisch voor mensen die zich bij de minste dwarse scheet ziek melden en dan het liefst als het ook om andere redenen goed uitkomt. En ik ben dubbel allergisch als ze zonder een greintje schuldgevoel dan wel op stap gaan :Y)

Maar puur baserend op jouw verhaal zoals jij het hier verteld vind ik het een andere situatie. Je was hondsberoerd, maar voelt je nu fit genoeg voor een etentje die al een tijd vast staat en ook niet even te verzetten is. En zo te lezen ben je niet iemand die te gemakkelijk denkt over even ziekmelden, omdat het je dag niet helemaal is.
Ik zou zeggen, gaan en veel ijs eten voor je keel. Morgen gewoon rustig aan zodat je maandag ook weer zo fit mogelijk op je werk komt.

No_No, dat zou bij mij afhangen welke collega het is. Je kan je collega's goed genoeg kennen om te weten of ze zich te gemakkelijk ziek melden of er gewoon altijd zijn, ook bij een flinke verkoudheid en het nu even een samenloop van omstandigheden was, net als bij TS.

Ik heb mij in de laatste 5 jaar een dag ziek gemeld, omdat ik 's nachts ongeveer kruipend naar de spoedpost ben geweest omdat er gruis in mijn urineleider zat waardoor ik totaal verkrampte. Ik weet nu wat voor wondermiddel buscopan is. Overdag was ik echt niet fit na een nacht niet slapen en de nakrampen om de hele dag in een auto te rijden, maar 's avonds was ik er alweer een stuk beter aan toe. Ik had die avond niks en zou ik niet zomaar de deur uit zijn gegaan. Maar voor een niet alledaagse gebeurtenis zou ik het wel gedaan hebben.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:53

Wat ik dan weer niet snap is waarom mensen er zo bang voor zijn om even boodschappen te moeten doen oid als ze ziek zijn terwijl ze zich ziek hebben gemeld. Dat je zo ziek bent dat je niet in staat bent om de hele dag zwaar lichamelijk werk te doen, betekent niet dat je standaard ook niet in staat bent om even vijf minuutjes op je dooie gemakkie naar de winkel te hupsen om daar wat eten voor jezelf te halen. Je kunt jezelf ook moeilijk verhongeren, toch?
Ziek zijn betekent niet per definitie dat je jezelf tot je weer beter bent je in de slaapkamer moet opsluiten.

Je moet er uiteraard geen misbruik van maken, maar dat spreekt voor zich, lijkt me, en dat is hier ook niet aan de hand. Hier gaat het om iemand die aan het begin van de dag hondsberoerd was maar aan het eind van de dag wel wat meer opgeknapt is, waardoor de avondplannen wel door kunnen gaan. Dat geeft toch niks? Zolang je daar maar niet zo uit je dak gaat dat je de volgende dag meteen weer opnieuw ziek bent, want dat is uiteraard niet de bedoeling.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:53

Ik zou niet gaan.

Aan de OP te lezen hebben collega's extra hard moeten werken of misschien zelfs iemand een vrije dag op moeten offeren.

Bij werk wat de zieke de week erop weer in kan halen door bijvoorbeeld elke dag 1,5 uur langer te blijven is het ook weer anders.

Als ik me ziek meldt moet een andere collega zijn vrije dag inleveren.
Ik denk niet dat het dan gewaardeerd wordt als ik dan wel kan uit eten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:54

Pff lastig hoor! Ik neig toch meer naar de 'nee' kant.
Ik denk dat ik er toch niet helemaal fijn zal zitten, mede omdat ik zelf ook zo iemand ben die het ook niet echt tof zou vinden om een collega aan te treffen die zich ziek zou hebben gemeld die dag, maar wel uit eten kan..
Al weet ik van mezelf dat het geen aanstellen was..

Miss toch maar zelf even wat in elkaar flansen, lekker douchen met een scrubje en al en dan op de bank ploffen met een filmpje en vroeg slapen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:54

Grit schreef:
Ik ben behoorlijk allergisch voor mensen die zich bij de minste dwarse scheet ziek melden en dan het liefst als het ook om andere redenen goed uitkomt. En ik ben dubbel allergisch als ze zonder een greintje schuldgevoel dan wel op stap gaan :Y)

Maar puur baserend op jouw verhaal zoals jij het hier verteld vind ik het een andere situatie. Je was hondsberoerd, maar voelt je nu fit genoeg voor een etentje die al een tijd vast staat en ook niet even te verzetten is. En zo te lezen ben je niet iemand die te gemakkelijk denkt over even ziekmelden, omdat het je dag niet helemaal is.
Ik zou zeggen, gaan en veel ijs eten voor je keel. Morgen gewoon rustig aan zodat je maandag ook weer zo fit mogelijk op je werk komt.

No_No, dat zou bij mij afhangen welke collega het is. Je kan je collega's goed genoeg kennen om te weten of ze zich te gemakkelijk ziek melden of er gewoon altijd zijn, ook bij een flinke verkoudheid en het nu even een samenloop van omstandigheden was, net als bij TS.

Ik heb mij in de laatste 5 jaar een dag ziek gemeld, omdat ik 's nachts ongeveer kruipend naar de spoedpost ben geweest omdat er gruis in mijn urineleider zat waardoor ik totaal verkrampte. Ik weet nu wat voor wondermiddel buscopan is. Overdag was ik echt niet fit na een nacht niet slapen en de nakrampen om de hele dag in een auto te rijden, maar 's avonds was ik er alweer een stuk beter aan toe. Ik had die avond niks en zou ik niet zomaar de deur uit zijn gegaan. Maar voor een niet alledaagse gebeurtenis zou ik het wel gedaan hebben.

Of je geeft je dokter de schuld...die adviseerde veel drinken en goed eten.
En aangezien je zelf een beroerde kok bent ;)

Precies, Grit!
Zo denk ik er ook over :j

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:55

Ik ging gisteravond met collega's uiteten waarvan er één 's ochtends heel beroerd met hoofdpijn naar huis is gegaan. Maar 's avonds ging het een stuk beter en kreeg ze ook weer zin in eten en ging dus gewoon mee. Als dat niet wat zou worden kon ze altijd nog naar huis. Wij als collega's vonden het iig alleen maar gezellig dat ze mee was :D
En als ik jouw verhaal zo lees zou ik denk ik ook gewoon gaan, terwijl ik normaal ook vind ziek melden = ook geen leuke dingen doen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:56

Wendy schreef:
No_No schreef:

Dat dus, gecombineerd met wat sneeuwpop zegt...

Goh, ik ben ook verbaasd.
Ziek is ziek is mijn mening. Niet ziekmelden en dan wel uit eten gaan.
Ik ben echt verbaasd dat iedereen dat kennelijk wel zou doen.

Naamloos1

Re: Ziekgemeld op werk, wel uit eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 18:59

Keuze gemaakt, en ik blijf thuis.
Er is idd vandaag iemand komen werken die haar vrije dag heeft opgeofferd voor mij, en vind het dan ook niet eerlijk tegenover haar.

Ik ga nu maar even tagliatelle maken met broccoli :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:59

Ik vind het onzin om voor de vorm niet uit te gaan als je weer hersteld bent. Ik heb wel eens migraine aanvallen die mits ik meteen ga liggen niet heel lang duren. Ik voel mijn handen dan niet meer, zie vlekken en als ik probeer iets inspannend te doen ga ik spugen, ga ik gewoon slapen dan heb ik vaak na een uur of 8 slaap alleen een beetje zeurende hoofdpijn die met een asperintje weggaat. Zou mij dus best kunnen gebeuren dat ik net zo'n situatie heb als de TS ik zou daar 's avonds niet om thuis blijven eerlijk gezegd is vaak al zo'n verloren dag die in het water valt met zo'n aanval zonde om dan voor de vorm nog meer te missen imo :o?

Ik vind het trouwens ook onzin om het meteen verkeerd te vinden als iemand ziek gemeld is maar wel iets doet wat weinig inspannend is zoals boodschappen doen of in een restaurant zitten. Als je fysiek zwaar werk hebt kan het best zijn dat je je werk op een bepaalde dag niet kan uitvoeren maar je nog best iets kan doen dat weinig inspannend is. Ik heb als cassiere ook eens mijn arm gebroken bijv, ik mocht toen eerst een paar dagen thuis zitten omdat ze niets vervangends voor me hadden, maar dan ga je toch niet uit principe niets zitten doen? Dat is toch pas lui en onzinnig?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:00

Het lijkt mij vooral banketstaaf als er een collega voor jou is ingevallen en je die net tegen komt...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:01

Ik ga nu te eerlijk zijn....

Ik heb zoiets ooit eens meegemaakt, collega was ziek maar kon wel de avond ervoor en dezelfde avond flink op stap... Die heb ik er gewoon kei hard aangenaaid... Wij moesten harder werken, zijn zooi er oo nog bijdraaien en hij had alleen maar lol. Bij hem was het wel zo dat ie de avond ervoor al te veel gezopen had, dus het gewoon een kater was ;)

Maar het komt alsnog heel stom over. Vooral omdat het voor ons allemaal een uurtje langer werken was, geen probleem, maar dan zit je weer met afspraken die je moet verzetten, niet even relax 's avonds alles kunnen doen, maar moeten haasten... En dan kom je diegene de avond gewoon tegen ;) Tjah... Ik zou het als collega echt niet waarderen.

Snap je verhaal wel, maar ik zou het er niet op wagen. Heel bot gezegd... Mensen doen toch een aanname...

Lees nu dat je thuis blijft :p Is jammer natuurlijk.. maar het komt wel "beter over"

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:01

Ik vind het eigenlijk raar hoe mensen over elkaar denken. Het feit dat je je 's ochtends ziek hebt gemeld hoeft toch niet te betekenen dat je meteen de hele dag niet uit huis mag?

Het ziek melden slaat dan echt zijn doel voorbij imo. Je mag dan niet naar buiten (uit eten oid) omdat je bang bent om iemand tegen te komen. Dat is toch absurbt? Dat je niet naar buiten mag, omdat je daardoor het beter worden mogelijk negatief beinvloedt vind ik logisch (Al denk ik niet dat iemand minder snel beter wordt van een kwartiertje in de Albert Heijn), maar dat je niet naar buiten gaat omdat je bang bent voor wat anderen vinden, vind ik echt gek.

Je weet toch zelf hoe het zit?

En degene die nu extra is komen werken heeft er echt niets aan als je thuis blijft. Ik zou het zelf echt niet erg vinden in haar geval. Maar blijkbaaf ben ik een beetje gek hierin ;)

Zelf denk ik inderdaad ziek = ziek en dan kan je niet werken. Beter = beter en dan kan je dingen doen. Beiden kunnen imo voorkomen op 1 dag.
Laatst bijgewerkt door Simbaa op 28-11-15 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:02

Ik denk dat het verstandig is om niet te gaan.
Niet zozeer omdat je een collega tegen zou kunnen komen maar omdat je nu ziekjes was.
Het kan zomaar zijn dat je morgen ineens wel met de griep in bed ligt en ga dat dan maar uitleggen aan je collega die je stom toevallig vanavond bent tegen gekomen :D

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:03

bruintje123 schreef:
Ik zou niet gaan.

Aan de OP te lezen hebben collega's extra hard moeten werken of misschien zelfs iemand een vrije dag op moeten offeren.

Bij werk wat de zieke de week erop weer in kan halen door bijvoorbeeld elke dag 1,5 uur langer te blijven is het ook weer anders.

Als ik me ziek meldt moet een andere collega zijn vrije dag inleveren.
Ik denk niet dat het dan gewaardeerd wordt als ik dan wel kan uit eten.

Dat jullie daar akkoord mee gaan! Als je ziek bent ben je ziek, daar hoeft een collega geen vrije dag voor in te leveren en die dag hoef je ook niet in te halen.

Aan Ts, ik zou gewoon gaan, je voelt je immers goed en rustig eten is heel wat anders dan zwaar lichamelijk werk verrichten.
Als je een arm breekt kan je ook niet werken, maar dan is het toch ook acceptabel om uit eten te gaan?
je kan het desnoods maandag melden en uitleggen wat er aan de hand was.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:04

moyra schreef:
Ik denk dat het verstandig is om niet te gaan.
Niet zozeer omdat je een collega tegen zou kunnen komen maar omdat je nu ziekjes was.
Het kan zomaar zijn dat je morgen ineens wel met de griep in bed ligt en ga dat dan maar uitleggen aan je collega die je stom toevallig vanavond bent tegen gekomen :D

Hier kan ik me dan inderdaad wel in vinden. Als je morgen weer ziek bent, is het geen handige zet.
Maar dat kan je het beste zelf inschatten :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:04

Ik zou het niet kunnen, ziek gemeld zijn en wel uit eten gaan. Of ik nu een collega tegen ga komen of niet... Het voelt gewoon niet eerlijk en niet goed. Bij jou TS denk ik ook, omdat je de vraag hier stelt?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:07

Verbaas me erover hoeveel mensen gewoon zouden gaan.... Vind het niet kunnen en zeer respectloos naar de baas en zeker tegenover collega's. Die vermoedelijk extra moeten werken of langer door iemands ziek zijn. Of hebben bv. opeens geen vrij doordat er iemand ziek word. En als iemand echt ziek is dan is dat zo maar dan s'avonds uit eten gaan vind ik echt not done. Het zou niet eens in me opkomen. Jammer dan van dat etentje.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:08

Als je je arm breekt ben je ook niet bedlegerig.
Dat kun je niet vergelijken met een griepje en aanverwante.