Het leed, wat moeder heet ...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:00

Ik was trouwens 25 toen ik de oudste kreeg en zag er nogal jong uit, denk dat mensen dachten dat ze deze 'tienermoeder' moesten helpen ;)

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 13:01

Delphi schreef:
estell__ schreef:
Ik reageer inderdaad vaak ook niet. Maar vind het wel bemoeizuchtig en dat irriteert mij mateloos. Ik bemoei mij toch ook niet met andere mensen?

Misschien komt t bij mij ook wel omdat ik nog relatief jong ben.

Edit: inderdaad, dat is bij mij ook veel gebeurd inderdaad tijdens m'n zwangerschap.

Nu nog hoor, vooral schoonmonster met betrekking tot de dingen die ik doe bij mijn zoontje en goed vind voor hem.

En je kindje misschien ook nog?

Ik herken het wel hoor. Bij de eerste had ik altijd nog de behoefte dingen uit te leggen. Ik was toen ook nog een stuk jonger (23) en wat gevoeliger en wellicht wat onzekerder richting andere mensen, met name ook mijn schoonmoeder.
Nu zijn mijn kinderen 5 jaar en (morgen) 8 jaar en voel ik totaal de behoefte niet meer om mij te verantwoorden over dingen die mijn kinderen doen/niet doen, mogen/niet mogen e.d.

Bij een vraag als in je OP, zeg ik met een vriendelijke lach ''nee hoor'' en loop ik door. Zou ik reactie krijgen als ''nou volgens mij is het toch echt veel te koud''. Dan reageer ik met een vriendelijk ''dat zal wel meevallen'' en daar laat ik het dan bij.
Ik ga mij niet meer verantwoorden over keuzes die ik maak over/met mijn kinderen. Probeer dat ook eens! Dan gaat je irritatie ook weg.
Ik trek me totaal niet meer aan wat andere mensen zeggen of denken. En sindsdien maak ik dat eigenlijk nooit meer mee dat mensen ongevraagd advies geven.

Mijn schoonmoeder kon ook zo bemoeien en zegt alles op zo'n dwingende toon. Die verplichte bijv. bij een familiebezoek mijn kinderen voor vertrek terug naar huis te plassen want ''onderweg stoppen we niet meer hoor'', terwijl zij met ons meereed.
Toen irriteerde mij dat mateloos. Ik zeg zelf wel tegen mijn kinderen dat ze nog even naar de wc kunnen, omdat we bijna gaan rijden. Nu zeg ik rustig ''volgens mij rijden wij en als ze moeten plassen stoppen we gewoon''.
Mijn schoonmoeder heeft er enorm duidelijke mening en i.p.v. dat ze zegt ''ik vind'' is het ''je moet''. Jaren geleden schoot ik gelijk in de verdediging. Nu zeg ik rustig ''ik doe dat anders'' of ''daar ben ik het niet mee eens''.
Echt de irritatie verdwijnt als sneeuw voor de zon :D

Hier kan ik nog wat van leren hahaha! Ja ik ben 23 en m'n zoontje 7 maanden.... En hij is vrij klein en iel dus wel echt oppak en bemoei materiaal

dancertje

Re: Het leed, wat moeder heet ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:05

Ik ben momenteel 21 weken zwanger en het is al begonnen met de spullen die ik koop.
ben dus benieuwd wat het wordt als ik de kleine dame er straks is.
Vooral mijn schoonmoeder ja maar dat had ik bij die van mij ook ja das inmiddels 30 jaar geleden en een hoop veranderd wordt er af en toe moedeloos van

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:09

dancertje schreef:
Ik ben momenteel 21 weken zwanger en het is al begonnen met de spullen die ik koop.
Vooral mijn schoonmoeder ja maar dat had ik bij die van mij ook ja das inmiddels 30 jaar geleden en een hoop veranderd wordt er af en toe moedeloos van

Dat roept de oma van mijn vriend ook :+ en daar is het inmiddels meer dan 60 jaar geleden :+
Moet zo en zo en trekt kind gewoon uit je handen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:12

snorkel1986 schreef:
rienne schreef:
Nog geen last van gelukkig mijn zoontje is net 3 maanden :) Maar idd ik was zondag ook buiten voor boodschappen. Is het niet te koud voor zo'n kleintje? Nee mevrouw, hij ziet niet blauw ofzo (had een dik truitje aan, een jas en lag in de maxi cosi met een doek)

Voor de rest weet de familie hier dat ik daar niet van gediend ben, mijn kleine mijn regels. Tips mag altijd maar wat ik er mee doe bepaal ik zelf.

Ha ha mijn jongste is ecxact even oud zie ik ha ha

Hier ook één van die leeftijd :j

Ik kan vooral niet tegen die ouderwetse, achterhaalde opvattingen..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:14

Keet schreef:
dancertje schreef:

Dat roept de oma van mijn vriend ook :+ en daar is het inmiddels meer dan 60 jaar geleden :+
Moet zo en zo en trekt kind gewoon uit je handen :x

Ze weet gelukkig dat ze dat straks niet hoeft te doen.
Bij ons was de discussie over zwitsal ben zelf heel gevoelig en wil dan ook graag mijn kindje in bad kunnen doen en dus heb ik neutral voor baby's gekocht maar zij vind de zwitsal lekker ruiken en dat kopen.
Gelukkig hielp mijn moeder erbij en zei als je dat koopt kan ze zelf haar kind nooit wassen ja maar het ruikt zo lekker zei ze.
Toen zei mijn partner uhm mam is nu klaar ook al krijgen we er geld bij we gebruiken het niet klaar

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:16

Mijn fout was altijd dat ik én te veel vertelde én dan op reacties ook nog eens de behoefte had me te verantwoorden.

Wat jaren later heb ik geleerd dat ik tegen relatief onbekenden helemaal niets hoef uit te leggen of vertellen. Daar hebben zij niets mee te maken. En dat wil niet zeggen dat ik niet vriendelijk ben hoor ;)
En krijg ik reacties waar ik niet mee kan zeg ik ook gerust dat ik het anders doe, het er niet mee eens ben, het niet mijn ding is of dat ieder zijn eigen manier heeft.

Iedereen is anders en iedereen heeft een andere mening. Helemaal prima! Als ik ergens achter sta hoef ik niet uitgebreid te horen hoe andere denken dat ik het beter zou kunnen doen.
Net als dat ik niet meer probeer andere mensen te overtuigen van waarom ik iets zo doe of waarom ik iets zo vind.
Ik blijf altijd vriendelijk, maar geef tegenwoordig kort antwoord zonder me te verantwoorden.

Dancertje en Keet, dan zou ik met een vette knipoog zeggen dat het tegenwoordig weer helemaal anders is :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:39

Ja er zijn mensen die vinden kinderen gauw zielig of jou als ouder veel te hard. Mijn dochter is inmiddels 11 maar ook ik heb er vaak mee te maken gehad.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:41

Oef als ik al deze verhalen hoor staat me nog wat te wachten. Ik ben nu 34 weken zwanger van een tweeling. Ik krijg heel vaak de vraag is dat niet te veel voor je kan je dat je wel aan? Beetje vreemd aangezien ik moeilijk kan zeggen nou doe me er toch maar 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:05

delphi, dat is nou exact mijn probleem: ik vertel te veel! ga ik op letten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:08

Majabeestje schreef:
Ik was trouwens 25 toen ik de oudste kreeg en zag er nogal jong uit, denk dat mensen dachten dat ze deze 'tienermoeder' moesten helpen ;)

Dat had ik tijdens mijn zwangerschap :P dan werd ik in de supermarkt wel eens nagekeken met zo'n blik van: oei, een tienermoeder! Terwijl ik 26 ben.

Nu kijken mensen mij gelukkig wel niet meer zo aan als ik met m'n baby rondloop, misschien heeft de bevalling me ouder gemaakt :Y)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:09

Ik blijf dit fijn volgen, kwestie om nu al inspiratie op te doen, voor als ik zichtbaar zwanger ben (nu nog maar 7 weken) en eenmaal bevallen. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:13

gefeliciteerd xanthippe! en corinec natuurlijk ook! :)

edit: en de andere zwangeren in dit topic! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-15 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:14

Als ik deze verhalen zo lees mag mijn uk nog wel even in mijn buik blijven zitten... en ik hoef nog maar een maand -O-

Ik weet nu al met wie ik de meeste discussies ga krijgen... (yes.. motha-inlaw)
Die wilde namelijk ook al bepalen wanneer ik pas iets voor mijn kind mocht gaan kopen, wat voor kleren ik aan moet tijdens mijn zwangerschap, dat ik op cursus moet en doe ik dat niet, dan doe ik het niet goed en zo kan ik heeeeel lang doorgaan :(

En idd, dat 'Dat had ik ook tijdens mijn zwangerschap/bevalling/kraamtijd etc'... ja oke, leuk... maar dat is zo'n 20/30 jaar geleden, nu gaan de dingen anders.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:18

Delphi schreef:
Dancertje en Keet, dan zou ik met een vette knipoog zeggen dat het tegenwoordig weer helemaal anders is :)

Roep ook altijd zoiets hoor :) "Tijden veranderen" "Tja, dat is ook alweer heel wat jaar geleden he?"

corinec schreef:
Oef als ik al deze verhalen hoor staat me nog wat te wachten. Ik ben nu 34 weken zwanger van een tweeling. Ik krijg heel vaak de vraag is dat niet te veel voor je kan je dat je wel aan? Beetje vreemd aangezien ik moeilijk kan zeggen nou doe me er toch maar 1.

Je kan er moeilijk eentje weg halen en later krijgen toch? Gefeliciteerd!
[HK] Tips en trics zwangerschap leuk en gezellig topic om mee te kletsen en je vragen te kunnen stellen :)

Xanthippe schreef:
Ik blijf dit fijn volgen, kwestie om nu al inspiratie op te doen, voor als ik zichtbaar zwanger ben (nu nog maar 7 weken) en eenmaal bevallen. }>

Gefeliciteerd!
[HK] Tips en trics zwangerschap leuk en gezellig topic om mee te kletsen en je vragen te kunnen stellen :)

FloMax schreef:
Als ik deze verhalen zo lees mag mijn uk nog wel even in mijn buik blijven zitten... en ik hoef nog maar een maand -O-

Die wilde namelijk ook al bepalen wanneer ik pas iets voor mijn kind mocht gaan kopen, wat voor kleren ik aan moet tijdens mijn zwangerschap, dat ik op cursus moet en doe ik dat niet, dan doe ik het niet goed en zo kan ik heeeeel lang doorgaan :(

Pffffff verschrikkelijk. Gewoon lekker jullie eigen plan trekken hoor. En niet te veel willen vertellen :) Goede tip van Delphi
Laatst bijgewerkt door Keet op 24-11-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:18

Robin_s & Keet, bedankt! :o

FloMax schreef:

Ga nog maar even door dan, 't is wel leuk om die verhalen te lezen :D Niet leuk voor jou natuurlijk, maar misschien helpt het om de frustratie van je af te schrijven? :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:19

estell__ schreef:
Afgelopen zondag was ik met mijn kleine man eventjes buiten, met z'n winterjas, muts en in z'n voetenzak. Hoe vaak mensen aan mij gevraagd hebben "heeft hij het niet koud?!" Of "Ik vind eigenlijk dat je met zulk weer niet naar buiten kunt hoor, met zo'n kleintje."

Mijn zusje woonde in Noorwegen, is daar ook bevallen. Had die dan 6 maanden op het jaar niet mogen buiten komen met die kleine of wat ? := Dochtertje sliep nergens zo goed als wanneer zus op wandeling was met de buggy, kleintje goed ingeduffeld en "rijden" maar. Enkel bij droog weer natuurlijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:32

Ik ken er alles van, heb nu een zoontje van 5 maanden, een schat van een kind. Hij is een goede eter maar vorige maand bij kind en gezin zijn gewicht enzo allemaal gemiddeld en toch krijg ik constant te horen van amai, t is een gezette hé ( proberen het dan nog deftig te zeggen) of zoals mijn buurman in de week, " dag mijn dikzakje", dan begint mijn bloed te koken want hij is niet dik, t is ook geen fijne maar gewoon gemiddeld.

En komt daar nog is bij dat hij naar de kinesist aan het gaan is omdat hij wat achter sta in zijn motorische ontwikkeling en gespannen spiertjes heeft.
We hebben dan van die kennisen die een dochter van nu 9 maanden heeft en die elke keer doodleuk zeggen, bv die van mij kon al draaien op haar 3 maanden, mijn zoontje is nu 5 maanden en begint nu juist op zijn zij te draaien. Wat we al heel goed vinden, gezien zijn ontwikkeling.
Tis precies soms een wedstrijd wiens baby het rapst iets kan, grrr

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:47

Xanthippe schreef:
Robin_s & Keet, bedankt! :o

FloMax schreef:

Ga nog maar even door dan, 't is wel leuk om die verhalen te lezen :D Niet leuk voor jou natuurlijk, maar misschien helpt het om de frustratie van je af te schrijven? :o

1.- 'Ga je nog op pufcursus?'
Nee, ben ik te laat voor en heb ik niet aan gedacht'.
"Oh, heb ik wel gedaan. Maarja, ik wou alles goed doen'.
Vervolgens loopt ze aan vriendlief die echt een babyleek is te vertellen dat mensen die geen pufcursus doen te vroeg gaan persen bij te weinig ontsluiting en daardoor uitscheuren. En ja, hij gelooft alles wat ze zegt.

2. 37 graden buiten.
'Zit die jurk niet te strak?'
'Alles zit momenteel een beetje strak...'
'Doe hem maar uit. Je mag alleen katoen aan'.

3. Zie een leuk babyvestje.
'Oh wat leuk, die wil ik kopen'.
*Trekt mij mee aan mijn arm*
'Nee hoor, je moet pas beginnen met babyspullen kopen als je +30 weken zwanger bent of bijna aan het einde'.

4. *Zit aan een hamburger*
'Je weet dat zij nu ook een hamburger binnenkrijgt he?'
'Oh.. wat erg'
'Ja die houd straks wel heel erg van vlees. Ik at alleen maar gezond tijdens mijn zwangerschap. Mijn kinderen staan vooraan'
'Oke, dat kan'
'Je weet dat alles wat jij eet, zij straks heel lekker vind he? Je eet namelijk vaak vlees, maar zij lust straks helemaal geen groente en alleen maar vlees. Is kankerverwekkend tegenwoordig en ........'
'Ok doei'

5. 'Tja, vind je het gek dat je zoveel aankomt.. je eet bijna alleen maar hamburgers'
(Ben 15 kilo aangekomen met flink wat vocht)

6.'Onze meid weegt nu met 30 centimeter ongeveer 1,5kg. Heb liever dat ze wat dikker is nu, aangezien ze na de bevalling vaak veel afvallen'
'Ja vind je het gek dat ze zo dik is. Dat moet je toch niet willen, een dik kind? En dat ze afvallen is onzin hoor, die verloskundige van jou snapt er niet zoveel van volgens mij'

7. Schoonvader: 'Goh, je hebt al een flinke buik zeg!'(met 26 weken)
'Ach, ze gaat gewoon met haar rug hol staan. Doe je gewoon met opzet he! En je blaast je buik zeker ook uit!' *Begint te lachen alsof ze een grapje maakt*

Verder mag het me vooral van het hart dat ik echt even het gevoel had dat ze mijn geduld aan het uittesten was en mij tot mijn grens wilde drijven. Zo liep ze doodleuk allerlei verhalen te vertellen over de ex van mijn vriend, en dat ze hem het ooit 'heeft horen doen' met iemand op de slaapkamer.
Even serieus, waarom vertel je zoiets? Wtf is wrong with you? Waarom zou ik zoiets en zulke dingen willen horen?

En nee, dit is nog niet eens alles :')
Maar het lucht inderdaad wel even op :j
Net wat ik nodig had.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:49

Haha wat een monster inlaw zeg! Geloof dat die ze niet allemaal op een rijtje heeft

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:06

Wow, Flomax, wat een verschrikking!
En jij kan je inhouden tegenover haar? Respect _/-\o_

Hoe hangt je vriend ertussen?

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:15

Omg wat een drama verhalen. En inderdaad in Noorwegen enzo, ga maar niet meer naar buiten straks heeft die t koud :j :+

Hier hoor ik van schoonmonster alleen maar:
- als die net zo langzaam is als z'n vader
- als die net zo slecht luistert als z'n vader
- als die net zo'n draak is op school als z'n vader
.......

Echt alleeeeen maar negatieve dingen! Ik vind het echt onbegrijpelijk! En dat bemoeizuchtige tijdens m'n zwangerschap heb ik ook echt heel erg gehad! Vréselijk!!

Bij mijn zoontje hoor ik steeds: hij is wel iel he, krijgt hij wel genoeg te eten?
"Ach nee joh, geef m alleen flessen en groente en fruit als er mensen kijken."

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:16

Zeg dan altijd : "gelukkig is de helft van zijn genen van mij :D maakt alles weer goed :D"

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:19

Keet schreef:
Zeg dan altijd : "gelukkig is de helft van zijn genen van mij :D maakt alles weer goed :D"

Zeg ik inderdaad ook altijd maar ze is volhardender dan ik verwacht had :))

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:21

estell__ schreef:
Keet schreef:

Zeg ik inderdaad ook altijd maar ze is volhardender dan ik verwacht had :))

Zeggen dat je duidelijk kan zien waar je vriend het van heeft dan? Lekker onaardig, maar goed :+