Ik hang zulke kleding altijd aan een haakje in de badkamer, stoomt het een beetje mee tijdens het douchen. Was zulke dingen nauwelijks, ben daar namelijk niet zo goed in (en heb een relatief oude wasmachine die niet zo vriendelijk is voor dure kleding )
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 23-11-15 23:30
Wat bij wollen truien geweldig is, buiten hangen als het vriest. Verder was ik al mijn wol op wolwasprogramma, nooit mis gegaan. Maar, zo min mogelijk wassen, zo vaak mogelijk luchten.
De P is voor chemisch reinigen, hij mag niet in de machine en zelfs niet met handwas. Ik zou eens googlen op merino/kasjmier en hoe dat gewassen kan worden.
Mocht je 't toch met een handwasje gaan proberen dan in elk geval liggend (op een paar handdoeken) laten drogen!
Helemaal niet wassen. Gewoon buiten uithangen of in de badkamer als je gaat douchen (de stoom helpt ook flink).
Ik had eenzelfde soort trui, al twintig keer goed gegaan in de machine en ineens kwam hij er tien keer kleiner uit, totaal vervilt. En de instellingen waren niet anders.
Sindsdien neem ik het risico niet meer, gewoon het labeltje volgen en in dit geval dus stomerij mocht hij echt vies zijn. Maar uithangen werkt waarschijnlijk genoeg
Fitzroy
Geplaatst: 24-11-15 07:31
Hier ook een huisvrouw van niets, dus je denkt toch zeker niet dat ik met de hand ga wassen? Die tijd ben ik lang voorbij. Alles gaat bij mij in de machine. Dus deze op wolwas. Fabrikanten gaan altijd aan de veel te veilige kant zitten met hun wasadvies omdat ze geen klachten willen hebben. Zo was ik alles waar 30 gr in staat gewoon op 40 en er is nog nooit wat gekrompen.
Op de hand in een sopje (ik doe altijd wel een beetje wasmiddel, geen was verzachter, dit maakt de vezels zacht en minder flexibel), zonder uitwringen plat laten drogen op een rekje (handdoek eronder). Moet ie overleven!
little_birdy
Geplaatst: 24-11-15 18:38
Waarom geen wasverzachter ? heb een echt willen trui die 3 maten gekrompen is met wassen op 30 graad. kont dat door de wasverzachter ?
Ik ben ook altijd makkelijk en was ook gerust dingen op 40 graden als er 30 in staat of op 60 als er 40 in staat en normaal programma als er teer in staat. Maar hier staat helemaal niet wassen, dus dan zou ik maar eens beginnen met een handwasje. En zoveel werk is dat niet hoor, zo smerig zal het niet zijn.
Met de hand koud / lauw wassen, kort, weinig wasmiddel, niet te lang.
Tip om te drogen (geen droger gebruiken!): leg een grote badhanddoek op de vloer, wring de trui voorzichtig uit en spreid hem uit op de handdoek. Het geheel oprollen (losjes), en er dan op blote voeten er een paar keer zachtjes overheen lopen. Uitrollen, en liggend verder laten drogen, goed in model leggen.
Ik zou alleen het uitwringen achterwege laten, dat is nog meer belastend dan centrifugeren.
tamary
Geplaatst: 26-11-15 01:40
Neonlight schreef:
Wat bij wollen truien geweldig is, buiten hangen als het vriest. Verder was ik al mijn wol op wolwasprogramma, nooit mis gegaan. Maar, zo min mogelijk wassen, zo vaak mogelijk luchten.
Eerste nachtvorstjes zijn al geweest Tamary, afgelopen nacht heeft het ook gevroren bij ons. Als ik weet dat het gaat vriezen hangt bij mij het wollen spul buiten.