Leuke (bord) spellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:06

nerina_97 schreef:
@ Spekkie, Hanabi een kort spelletje? Misschien dat wij (met 5 man) het vet sloom spelen ofzo...
Gister met de disco kleuren voor de tweede keer gespeeld en persoonlijk vind ik het niet onder kort spelletje vallen. Als je het vergelijkt met monopoly en andere spellen die langer dan 2-3 uur kunnen duren is het inderdaad een kort spelletje, maar het speelt ook niet zo heel snel weg zoals Carcasonne.
Carcasonne kunnen mijn vriend en ik samen binnen 25 min spelen, met 1 uitbreiding zonder die acties te volgen. (Die uitbreiding die wij hebben vind ik niet leuk, dan gaat mijn vriend echt die-hard spelen. Voor degenen die zich afvragen welke wij hebben die ene met de draak.)

Ik zie hier trouwens ook wel leuke opties voorbij komen, wij zijn ook altijd op zoek naar andere spellen om de spellenkast nog voller te maken. :D

Playing time: 25 minutes (https://boardgamegeek.com/boardgame/98778/hanabi)
Dus ik denk dat je het inderdaad vet sloom speelt als het veel langer duurt :D :D :o
Hanabi hoort een spel te zijn wat je 'snel' wegspeelt :)

Nu moet ik zeggen dat op diezelfde site de speelduur van Carcassonne ook niet zo lang is (30-45 minuten) en Machi Koro is ook een kort kaartspel (30 minuten), maar de rest van de spellen duren wel een stuk langer: Kolonisten van Catan (60-120 minuten), Puerto Rico (90-150 minuten), Ticket to Ride (30-60 minuten), Istanbul (40-60 minuten), Stenen Tijdperk (60-90 minuten).

Eelmo

Re: Leuke (bord) spellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:11

Munchkin, Dragon's Gold en Babel! Maar die laatste is geloof ik maar voor 2 spelers. Wel heel leuk.
En idd machiavelli!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-15 20:12

Veel suggesties al hier, heel erg bedankt! Ik ga me er zeker even in verdiepen! :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:21

Ik heb nog geen Risk zien voorbij komen! Wij spelen dat echt uren en uren. :D Ook kolonisten van Catan is leuk, maar niet simpel, daar moet je echt wel even voor gaan zitten om dat spel te leren.

Qua kaartspellen zijn Skip-bo & Take5 erg leuk. :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:13

KimD schreef:
Ik heb nog geen Risk zien voorbij komen! Wij spelen dat echt uren en uren. :D Ook kolonisten van Catan is leuk, maar niet simpel, daar moet je echt wel even voor gaan zitten om dat spel te leren.

Dat is het probleem van risk, het kan zo lang duren. De uitleg alleen al :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:16

moonsparkle schreef:
KimD schreef:

Dat is het probleem van risk, het kan zo lang duren. De uitleg alleen al :')

Het ligt er soms aan, soms zijn we binnen 1 uur klaar en dan zijn we vier uur verder en hebben we allemaal dusdanig onze grenzen bewaakt dat niemand durft aan te vallen. _O-

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:18

Kolonisten en 30 seconds inderdaad, al is die laatste wel het leuks in grote(re) groepen.

Wat ook echt een heel leuk, maar eigenlijk simpel (kaart)spel is, is Skip-Bo. Ik heb me er al menig avondje mee vermaakt :)).

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:49

Kolonisten van Catan en het Stenen Tijdperk zijn leuke spellen. Een spel die ik er nog niet zie tussen staan is Small World, deels geluk en ook veel strategie. Ik ken alleen het basis spel, die kan je met 2 tot 5 personen spelen, er zijn ook uitbreidingen bij maar die ken ik niet. :)
http://www.blogcdn.com/www.tuaw.com/med ... 190451.jpg

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:51

Ik vind Set! hilarisch, maar dat komt omdat dat zo ongeveer het enige spel is waar ik goed in ben :+
Verder is Ligretto ook wel leuk, maar dat zijn beide geen spellen die heel lang duren. Al kan je het natuurlijk zo lang maken als je zelf wil door gewoon steeds een nieuw potje te beginnen.

Oh en Wie is de Ezel? is ook leuk, is een soort uitgebreid Ezelen :+

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:52

kezen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:27

Set! vind ik persoonlijk geen ruk aan, is ook totaal niet interactief of spannend ofzo. Je kunt het net zo leuk in je eentje spelen als tegen anderen.

Uno was bij ons altijd een favoriet kaartspel.

En ik bedenk me net dat mijn zus een spel heeft gekregen voor haar verjaardag, ging over clans holbewoners en je moet zo snel mogelijk 'beschaafd' worden en daarvoor doorloop je dan verschillende stadia. We hebben dat in de vakantie een aantal keer gespeeld en heeft geleid tot veel hilariteit, is ook erg leuk met kinderen of met meer spelers maar kan ook gewoon met 4.
Ik weet alleen niet meer hoe het heet... :(

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:32

- Risk. Wel de oudere versie, dus niet met de soldaatpoppetjes enzo.. Bij de oudere versie zijn er nog doelen/opdrachten wat ik het spel leuker vind maken.

- Kolonisten van Catan

- Skip bo

Edit: Zijn allemaal al genoemd zie ik :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:41

Je kunt ook de oude kaarten in de nieuwe Risk gebruiken, alhoewel het met drie man echt leuk is om de nieuwe versie te spelen. :))

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:48

Keezen is echt een superleuk spel! Het wordt gespeeld op een bord met kaarten. Een soort mens erger je niet, alleen zit je in teams en is het ingewikkelder. Sommige kaarten zijn namelijk bijzonder. Pionnetjes kunnen omwisselen, achteruit moeten lopen, etc. Ook zijn de regels veel uitgebreider dan bij mens erger je niet. Het is een heel leuk spel en je kan het zelf zo lastig maken, als je wilt. (Ik werk bijvoorbeeld hele tactieken uit hoe ik de minste kans heb om geslagen te worden, hoe ik het beste anderen zo lang mogelijk kan blokkeren en natuurlijk hoe ik zo snel mogelijk mijn hok in kom :') ) Hier in de buurt worden er zelfs keezentoernooien georganiseerd!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 23:49

anneliesdj schreef:
Set! vind ik persoonlijk geen ruk aan, is ook totaal niet interactief of spannend ofzo. Je kunt het net zo leuk in je eentje spelen als tegen anderen.

Uno was bij ons altijd een favoriet kaartspel.

En ik bedenk me net dat mijn zus een spel heeft gekregen voor haar verjaardag, ging over clans holbewoners en je moet zo snel mogelijk 'beschaafd' worden en daarvoor doorloop je dan verschillende stadia. We hebben dat in de vakantie een aantal keer gespeeld en heeft geleid tot veel hilariteit, is ook erg leuk met kinderen of met meer spelers maar kan ook gewoon met 4.
Ik weet alleen niet meer hoe het heet... :(

Was dat Tempus toevallig?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:26

Nee Cro-magnon!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 00:58

Elfenland!
Afbeelding
Je moet hierbij in 4 beurten zoveel mogelijk steden bezoeken, waarbij je tactisch gebruik moet maken van de vervoersfiches die je op de wegen hebt gelegd (maximaal 1 per weg en iedereen mag er om en om één neerleggen) en de kaarten met vervoersmiddelen die je vervolgens nodig hebt om over de wegen te reizen. Het leuke is dat de fiches en kaarten die je trekt/gedeeld krijgt altijd anders zijn en het spel dus nooit hetzelfde is :)
Verder is het eigenlijk ook een heel simpel spel als je het eenmaal een keer gespeeld hebt en het kan met 6 personen. Het is geweldig omdat je geluk moet hebben en tactisch om moet gaan met wat je krijgt, maar je kunt ook met anderen samenwerken of ze juist dwarszitten :)

Ik vind bordspellen erg leuk en dit speel ik toch veel vaker dan spellen als Carcassonne en Kolonisten van Catan bij elkaar :)

Linkje met beschrijving: https://boardgamegeek.com/boardgame/10/elfenland

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 15:50

Op de lijst staan nu:
De kolonisten van Catan
Carcasonne
Risk
Stenen tijdperk

Simpel weg omdat deze het meest genoemd zijn. Dus, ik ga nog even zoeken naar informatie over de spellen. Als mensen hier nog wat te zeggen hebben over de verschillen en voor en nadelen van spellen is dat ook altijd welkom natuurlijk!

Bedankt voor jullie hulp! :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:52

Ik vind riks vreselijk saai en langdradig. Vooral als ik het met mn broer en vader speel maat die denken 5 min over iedere zet haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:56

Ticket to Ride vind ik ook geweldig :D

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 15:57

Oh ik volg even, ben gek op bordspellen

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-15 16:03

Jans schreef:
Ticket to Ride vind ik ook geweldig :D

Die zal ik er ook even bij zetten :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:08

Phase 10 ! Dat vind ik erg leuk :D

Het is een kaartspel en ook te spelen voor 4 personen. Het duurt op zich best lang!

Kan nu geen lange uitleg geven maar als je dat wil hoor ik het wel :)

Het gaat om dit spel:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:09

Ik zag nog geen coops langskomen en dat is de laatste tijd wel mijn favoriete genre

- Death of winter , echt geweldig om met z'n allen een zombi apocalypse proberen te overleven ( en dan helaas verraden te worden door een van je medestanders )
- zombicide ( ook al een zombie coop)
- Verboden eiland, makkelijk , maar erg vermakelijk

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 16:59

Ik zou niet afgaan op de spellen die het meest genoemd worden. Juist de spellen die niet het grote publiek bereiken zijn vaak erg leuk. :)

Neem bijvoorbeeld Munchkin (wel heel ingewikkeld), hoevaak we daar wel niet van onder de tafel beland zijn van het lachen. Echt. Ik noem mijn zusje nog steeds een level 20 Verzamelrat. :+