zwaar verstandelijke beperkte vrouw wordt bedreigd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:16

En familie van die mevrouw? Die kunnen dan toch contact opnemen met de organisaties die tegen jou zeiden dat ze niks konden doen, omdat je geen familie bent?

Een paar Bokkers hebben ook al linkjes geplaatst van verschillende websites. Heb je daar al naar gekeken?

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:21

Ik vind het super dat je het je zo aantrekt, en dat je zo je best voor haar doet!
Wat is jouw band met haar, hoe heb je haar leren kennen?
Ik kan me wel voorstellen, wat Thea_ste ook zegt, dat door de verstandelijke beperking mevrouw mogelijk de waarheid verdraait.

Ik heb gewerkt in een Blijf van mn lijf huis, en ik kan je helaas vertellen dat als zij opvang zou willen, ze dit wel echt zelf moet willen. Hoe moeilijk en hoe angstig ook, als zij weg wil en in gevaar is, moet zij daar zelf ook stappen in ondernemen.

Ik vind het moeilijk te begrijpen dat de zorginstelling hier zo mee om gaat. Het kan zo zijn dat mevrouw een ziektebeeld heeft, waar jij mogelijk niet alles van weet? Natuurlijk wil ik de situatie niet onbelangrijk laten zijn, maar zou het ook kunnen dat zij in jou misschien een "maatje" heeft gevonden, en jouw aandacht fijn vind? Dat zou een reden kunnen zijn dat ze de situatie overdrijft.

Heb je zelf met de begeleiding gesproken, of met de leidinggevende?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:22

Goof schreef:
Als deze persoon het verstand heeft van een 14 jarige zal ze niet op zichzelf wonen, maar begeleid.

Dat zou je denken, maar helaas.
Ik heb een buurman gehad die op eenzelfde niveau functioneerde (bevestigd door een behandelaar, heb ik niet zelf bedacht) en zelfstandig woonde. Hij veroorzaakte veel problemen, dronk teveel en gebruikte drugs, maar hulp had hij nauwelijks. Heel zielig eigenlijk. En recent hè, niet tien jaar geleden of zo.

TS: De politie kan vaak niets doen tot er aangifte is gedaan. Misschien willen ze wel, maar zolang zij geen strafbare feiten signaleren en er geen aangifte ligt staan zij ook machteloos. Verder ben ik nog steeds benieuwd of jij de vriend zelf wel eens hebt gezien en zijn gedrag hebt meegemaakt?

Nicje87

Re: zwaar verstandelijke beperkte vrouw wordt bedreigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 17:35

Heb je al gesproken met familie van haar? Aangezien alle instanties daar op wijzen...

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:33

familie heeft ze nauwlijks die hebben haar in de steek gelaten.
haar moeder zit in een bejarden te huis en kan zelf niks doen en zei is de enige die haar opzoekt...
dus dan is er niet veel dat voor haar klaar staat.

heb haar net nog gesproken wat ze kan doen tegen haar "vriend" om aan te vragen bij de politie om een wijk verbod op te leggen..
dat wilt ze niet doen... ze wilt het op een normale manier te doen....
en ondertussen loopt haar gezondheid ernstig in gevaar en zal me niks verbazen als in het ziekenhuis beland en haar hondjes in het asiel belanden omdat ze dan er niet voor kan zorgen.
zelf kan ik ze ook niet opvangen omdat ik thuis een dominate reu heb rond lopen en gaat niet samen met andere reuen. de oude vrouw kan het niet ze is huis gebonden en heeft haar handen al vol aan haar eigen kat.
vanavond word ze voorgesteld aan een goede vriend die graag wilt helpen om die "vriend" kwijt te raken.
ik vertrouw hem goed genoeg dat hij haar goed behandeld.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:39

Woont se zelfstandig of woont ze in een woongroep met begeleiding?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:19

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015 ... ky7eP_lsdU

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/b ... -1.5414960

Iets andere situatie, zelfde beeld: mensen die signalen afgeven dat iets niet goed gaat, die niet serieus genomen worden.
Voor de mensen die het allemaal niet kunnen geloven.

Juist die groep zwakker begaafden die net te goed is voor instellingen, loopt een grote kans om in situaties van mishandeling en misbruik verzeild te raken. Bepaalde mensen hebben een neus voor kwetsbare mensen, en als ze bijv. in slechte relaties terecht komen, zijn ze ook veel hulpelozer daar vanaf te komen.
(Meisjes met een lagere begaafdheid lopen bijv. ook meer kans op loverboypraktijken. En ik ken zeker 2 gevallen als in de link in eigen omgeving, waar demente en zwakbegaafde alleenstaanden door 'mantelzorgers' zwaar bestolen werden. :r )

TS, goed dat je voor deze vrouw wilt opkomen. Ze zal idd zelf aangifte moeten doen. Ik ben wel benieuwd van welke organisatie ze hulp krijgt?

Maar ik ben wel een beetje bezorgd wat je nu van plan bent je vriend te laten doen? Agressie, dreigen?

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 22:36

ze woont zelf standig met maar 2 uur burgeleiding per week. het is over het algemeen bekent dat de organizatie geen goede naam heeft. een andere vriendin van mij zit ook bij burgeleid wonen en het is echt een ramp zoveel. daar zijn ook een hoop ernstige zaken over.... maar dat is een ander verhaal.

we zijn van plan om het op een vredige manier op te lossen. als het zo niet anders kan ben ik bang dat ik hem zelf letterlijk de grond in zou moeten stampen als de ze hier niks na al die meldingen een poot uitsteken..

nog een kleine up-date over de ontmoeting.
zij vind hem wel leuk maar hij haar niet.
reden afwijzing op eerste gezicht had haar heel anders voor gestelt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:41

sorry, maar kan ge stoppen met het woord burgeleiding... het is begeleiding zoals iedereen hier schrijft...

Dat laatste stukje begrijp ik niet
Laatst bijgewerkt door Zoe_97 op 18-11-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:47

Huh. Was die ontmoeting met die andere vriend nu ineens een date?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:49

Goof schreef:
Huh. Was die ontmoeting met die andere vriend nu ineens een date?

Dat kwam ook bij mij op. Gaat die vriend 2 alleen wat doen, als hij er een vriendin aan over kan houden, of gaat hij belangeloos op vriend 1 af?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 22:55

Zolang er alleen psychische druk wordt uitgeoefend doet de Politie niets, situatie moet ongeveer levensbedreigend zijn en dan nog worden slachtoffers meerdere malen weggestuurd. Andere instanties zijn nog erger en verlenen alleen wat medische en huishoudelijke hulp en dan is het echt op. De Dame zal echt zelf mee moeten of een machteging afgeven.

Blijf zaken melden bij de politie zodat er een dosier ontstaat. Meeste kans ligt bij een straatverbod ivm stalking. misschien eens spreken met wijkagent over diverse opties.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:14

TS: Wat gaat die vriend doen om te helpen? Niks illegaals hoop ik?

Is ze nu op date geweest? Ik maak mij hier van achter mijn computer de bedenking of dit wel goed is nu gezien haar medische toestand en het feit dat er iemand haar loopt te bedreigen..

Ik zou haar op het hart nadrukken dat ze stappen moet ondernemen TS, zoiets los je niet op de "normale" manier op. Zeg dat je er voor haar bent, ga eventueel met haar mee. Probeer contact op te nemen met haar begeleiding (nogmaals, desnoods bel je naar de directie) en dring aan op een gesprek. Ik veronderstel dat er ook ergens een maatschappelijk werker/sociaal assistente in het plaatje moet zijn, daar zou ik ook naar kijken. En sowieso de politie.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 23:32

we zijn niks illegaals van plan.
het is meer de bedoeling dat we van die "vriend" afkomen.

het is niet alleen psychische druk maar ook echt huiselijk geweld inbraak en bedreiging tot diefstal.
ze woont in een flat op de eerste verdieping. de buren laten hem in huis en staan vrolijk te kijken hoe hij inbreekt.... de plek waar het hondje vandaan komt word contact mee opgenomen om te voorkomen dat het hondje door "vriend" terug gebracht word.
ik weet niet hoe het zit als je een pup hebt dat een chip en paspoort heeft dat het zonder paspoort nog wel wat waard is. zelf denk ik van niet...
de "vriend" is echt in alles staat en is een grote manipulator dat als een heilig boontje naar mensen buiten om gedraagt maar intussen is het een grote !@$#$%#@!##@#$@ dat altijd zijn zin krijgt en mensen om zijn pinky heen wikkeld.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:34

Dus als ik het goed begrijp wilde je haar helpen door haar te koppelen aan een vriend van je? := Ik vind het ontzettend lief van je dat je je zorgen om haar maakt, maar denk eerlijk gezegd niet dat je de meest geschikte persoon bent om dit probleem op te lossen. Misschien dat je haar wel kunt helpen door hulp van iemand anders in te schakelen. Wat vindt je eigen begeleider hiervan? Kun je niet samen met haar een gesprek met haar begeider aangaan of desnoods samen naar de politie gaan? Als ze dat niet wil wordt het moeilijk denk ik. Ik vraag me dan af of ze dit wel net ze serieus neemt als jij. Wat wil ze zelf doen om de situatie te verbeteren?

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 23:38

Maar hoe wilde je dan van die vriend afkomen? Het komt inderdaad over alsof je wat illegaals van plan bent. Als hij echt zo is zoals je omschrijft ben ik bang dat je niet zo makkelijk van hem 'afkomt'....

Verder zou ik me niet te veel zorgen maken over de honden.... Zouden zij niet voor een tijdje naar een asiel kunnen, zodat je vriendin rustig de tijd heeft om haar leven weer een beetje op orde te krijgen?

Heb je de geplaatste links al bekeken? Volgens mij staan daar handige dingen bij.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 00:30

lolotjeh schreef:
we zijn niks illegaals van plan.
het is meer de bedoeling dat we van die "vriend" afkomen.

Maar hoe zijn jullie (jij/die vriend van jou en die mevrouw) dat dan concreet van plan?

Ik ben zelf een heel grote dierenvriend, maar op dit moment is die mevrouw belangrijker dan haar honden hoor! Liever een levende, gezonde mevrouw die niet meer bedreigt wordt zonder haar honden, dan een mevrouw met haar honden die psychologisch/fysiek mishandelt wordt!

bekijk de links, zoek om professionele hulp, desnoods haar huisarts? Met een arts die achter iemand staat heb je altijd een stapje voor.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 00:49

goeroe schreef:
Wat vindt je eigen begeleider hiervan?

ik weet niet hoe je op komt dat ik een begeleider heb.

UhNee schreef:
Verder zou ik me niet te veel zorgen maken over de honden.... Zouden zij niet voor een tijdje naar een asiel kunnen, zodat je vriendin rustig de tijd heeft om haar leven weer een beetje op orde te krijgen?

ik maak me hier alleen zorgen om als me vriendin in het ziekenhuis beland door ondervoeding en slaap gebrek en stress of verwondingen die haar "vriend" bij haar veroorzaakt.
als dat ook het geval is waar hij bij is zijn de honden volledig uit het oog en waar ze dan zijn is dan onbekent. hem kennende zal hij niet goed zijn voor de beestjes.
heb hem zelf ff 1 keer recht in de ogen aangekeken en me nek haren gingen binnen enkele seconden omhoog staan. dit heb ik niet gauw bij mensen die ik met eerste aanblik dit effect krijg....

zoals ik al eerder zei de politie doet niks er is inmiddels al een aangifte gedaan tegen die man...
ondanks dat we meldingen maken bij instanties die ook niks uitvoeren.
en buren die denken een (leuke lieve man) als "vriend" van de buurvrouw binnen laten in het appartement complex waar hij van balcon naar balcon over gaat om als nog de boel te terroriseren en haar door de hoeken van de kamer te slingeren.
vind ik dit zeer zorgelijk.
ik ga deze week nog met die buren praten hier over en ook de bovenburen zo dat ze hem niet meer binnen laten.
veel mensen zouden denken dat ze vrij is en alles kan doen wat ze wilt.. dat is Niet zo ze kan niks doen en doet alles stiekem en loopt op haar tenen rond in haar eigen huis. dus ook ontnemen van vrijheid.
dan is de vraag wie is dan illegaal bezig? Ik niet in ieder geval.

Thea_Ste schreef:
Maar hoe zijn jullie (jij/die vriend van jou en die mevrouw) dat dan concreet van plan?

dat gaat niet meer door van wat ik had gehoopt door dat er geen klik is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:04

Ik denk dat je zodra die vriend voor de deur staat en boos is, direct de politie moet bellen, 112.
Daarbij moet je de begeleiders aanspreken en aangeven wat je ziet en hoort, net zo vaak tot ze wat gaan doen.
Je kan ook proberen in contact te komen met de wijkagent of via je huisarts hulp vragen wat je moet doen omdat jij je zo zorgen maakt.

Heb jij zelf ook een beperking?

En zwaar verstandelijk beperkt ben je niet als je functioneert op het niveau van een 14 jarige.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:10

Ts, dat Goeroe dat denkt komt door je taalgebruik.
Dat is echt lichtelijk dramatisch.
Echt mensen nemen je zo niet serieus, is dat echt wat je wil?
Niemand wil dat, jij neem ik aan ook niet.
Als men je nou corrigeert met het woord begeleiding, ga dan niet stug door met burgeleiding.
Men schreef het eerder in het topic al tig keer goed, waarom dan dit?
Ik snap het echt niet.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:12

Gillbo schreef:
Ik denk dat je zodra die vriend voor de deur staat en boos is, direct de politie moet bellen, 112.
Daarbij moet je de begeleiders aanspreken en aangeven wat je ziet en hoort, net zo vaak tot ze wat gaan doen.
Je kan ook proberen in contact te komen met de wijkagent of via je huisarts hulp vragen wat je moet doen omdat jij je zo zorgen maakt

Kan niet anders dan hier in meegaan Ts!!
Als ik het goed begrijp wou je haar dus koppelen, om op die manier die man af te schrikken? Ik vind dit een vrij gevaarlijke "oplossing". Waarschijnlijk maak je er die man alleen maar kwader mee, met alle gevolgen van dien!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:24

lolotjeh schreef:
goeroe schreef:
Wat vindt je eigen begeleider hiervan?

ik weet niet hoe je op komt dat ik een begeleider heb.

Behalve je schrijfstijl vind ik je manier van redeneren wat bijzonder. Ik denk eerlijk gezegd dat het bij weinig mensen zou opkomen om zo'n kwetsbaar iemand dan maar te koppelen aan een vriend. Het komt op mij wat kinderlijk over. Sorry als ik daardoor een verkeerde conclusie heb getrokken, ik bedoelde er niets vervelends mee. Jammer dat je niet ingaat op mijn andere vragen. Ziet je vriendin dit zelf ook als een probleem? Wat wil ze er zelf aan doen? Heeft ze zelf al met haar begeleider of een andere hulpverlener gesproken? Misschien wil ze samen met jou gaan?

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 01:25

Als het bij de politie op dezelfde manier overkomt als hier zal er inderdaad weinig aan worden gedaan. Handig is om met feiten en bewijs te komen. Noteren dus wanneer er wat gebeurd, eventuele berichten laten zien en wellicht lichamelijke problemen als ze inderdaad op zo'n manier wordt mishandelt. Iemand anders het even door laten lezen om te checken op fouten is ook een goed plan en het dan opnieuw proberen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 08:55

lolotjeh schreef:
nog een kleine up-date over de ontmoeting.
zij vind hem wel leuk maar hij haar niet.
reden afwijzing op eerste gezicht had haar heel anders voor gestelt.

Wacht, even kijken of ik het nog volg... Jullie dachten een nieuw vriendje voor haar te zoeken, zodat de ander zou zien dat ze geen interesse meer heeft in hem ofzo, dat ze inmiddels bezet is? Zoiets wij dat deden in groep 4 bedoel je?

Volgens mij heb je voldoende tips en handvatten in dit topic gekregen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:07

lolotjeh schreef:
het is niet alleen psychische druk maar ook echt huiselijk geweld inbraak en bedreiging tot diefstal.

Ik snap het verhaal niet zo goed meer.
De politie doet niets zeg je, maar bovenstaande is allemaal strafbaar. Ik neem aan dat er aangifte/ melding wordt gedaan als dit gebeurt?

En die vriend wil niets meer betekenen 'want er was geen klik'? Hoe idioot is dat?
Die wil er dus gewoon iets voor terug?