Werkgever wilt salaris omlaagzetten voor 13e maand

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Werkgever wilt salaris omlaagzetten voor 13e maand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:05

Ik ben geen lid van de vakbond.. Maar als ik lid wordt van de vakbond helpen ze mij niet meer denk ik omdat ze dat niet in lopende zaken doen.. Nu is het nog niet lopend maar het is wel al aangekondigd. Tenminste zo werkt dat wel bij de rechtsbijstand. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:08

Dat klopt niet in alle gevallen. Ze hebben mij en mijn collega's ook geholpen in een lopende zaak, toen wij lid werden. En denk dat ze dit ernstig genoeg vinden om jouw hierbij te helpen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 18-11-15 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:08

Je zou allicht eens kunnen informeren bij de FNV of een andere bond.
Is er niet een collega die in het zelfde schuitje zit en toevallig al wel lid is van de bond, kun je misschien ''meeliften''.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:11

Mijn collega's die durven hier niets tegen te doen, bang dat ze hun baan kwijt gaan raken en pikken alles wat er hier gebeurd. Er speelt meer en iedereen uit zijn onvrede onder elkaar maar doen er zelf helemaal niks aan..

Ik zou even met de FNV kunnen bellen als ik lid wordt of ze me dan nog kunnen helpen hierbij. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:12

Dan zou ik zeker lid worden van de bond en ze hierover inlichten. Anders blijft de werkgever gewoon lekker zijn gang gaan en zijn eigen regels maken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:17

Ja juist, dat is dus ook een van de redenen waarom ik hiermee niet akkoord wil gaan.. Ze denken dat wij alles maar accepteren maar zo werkt het niet. Ik moet me aan de regels houden dus mijn WG ook...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:19

Heb je rechtsbijstand? Die zou je ook nog in kunnen schakelen :j
Vakbond helpt je ook wel, maar je hebt kans dat je dan een bepaald bedrag bij moet betalen. Dit is niet bij elke vakbond zo overigens.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 11:23

Ik ga gewoon de FNV even mailen. :)
Desnoods doe ik het via een jurist, als ik in mijn gelijkgesteld wordt kan ik de kosten nog verhalen..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:26

Somebitch schreef:
Mijn collega's die durven hier niets tegen te doen, bang dat ze hun baan kwijt gaan raken en pikken alles wat er hier gebeurd. Er speelt meer en iedereen uit zijn onvrede onder elkaar maar doen er zelf helemaal niks aan..

Het is toch ook te triest voor woorden.. Goed dat je er werk van maakt TS!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 22:59

Ben benieuwd hoe het nu is TS, al vorderingen gemaakt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 23:02

knuffeldier schreef:
Het maakt je vakantie toeslag ook voordeliger voor je werkgever, want dat is 8% van je salaris en daar telt een 13e maand niet in mee. Dus minder uurloon is ook lagere vakantie bedrag. Lekker sneaky sneaky. Waarschijnlijk weten ze zelf ook dondersgoed dat dit niet mag en proberen ze het gewoon.

Vakantiegeld wordt ook gerekend over de 13e maand:

Citaat:
Vakantietoeslag wordt berekend over het bruto loon. Tot het loon behoren ook ploegentoeslag, onregelmatigheidstoeslag, provisie, gevarengeld, prestatietoeslag of een vaste 13e maand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:47

Ik heb een soort gelijk akkefietje gehad en gewoon zelf een brief gestuurd met referenties naar de wetsartikelen. Ik ging toch weg bij dat bedrijf. Heb wel mn geld uiteindelijk gehad. Moest er nog wel een keer achteraan bellen... want ja ze snapten mijn brief niet zo... Nee.. nee.. vandaar zomaar vergoedingen van 200% naar 150% terugzetten en kmvergoeding van 18ct naar 10ct.. De koekoek :=

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 01:25

Brainless schreef:
knuffeldier schreef:
Het maakt je vakantie toeslag ook voordeliger voor je werkgever, want dat is 8% van je salaris en daar telt een 13e maand niet in mee. Dus minder uurloon is ook lagere vakantie bedrag. Lekker sneaky sneaky. Waarschijnlijk weten ze zelf ook dondersgoed dat dit niet mag en proberen ze het gewoon.

Vakantiegeld wordt ook gerekend over de 13e maand:

Citaat:
Vakantietoeslag wordt berekend over het bruto loon. Tot het loon behoren ook ploegentoeslag, onregelmatigheidstoeslag, provisie, gevarengeld, prestatietoeslag of een vaste 13e maand.

Dan verschilt dat blijkbaar per cao. Want weet niet beter dat coa ziekenhuizen rekent met 8% van 12x het mei salaris.