AZC in het dorp word zomaar verplaatst.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

Re: AZC in het dorp word zomaar verplaatst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:25

MarliesV, Evelijn, Marsu en beatje, bedankt voor jullie reactie. Mijn vraag is hierbij duidelijk beantwoord!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:25

Als je het geen 'probleem' zou vinden, zou je niet vragen of het mag. Je impliceert zelf iets met je vraag.

@liselot, dat je aan de bel gaat trekken op het moment dat zo'n opvangplek daadwerkelijk voor problemen gaat zorgen, vind ik terecht. Dan ís er namelijk een probleem. Maar er zijn nog altijd meer plekken waar dit soort opvangcentra probleemloos staan dan waar er problemen komen. Dus om bij voorbaat een probleem er van te maken, dáár heb ik een probleem mee. En áls je dat dan doet, zorg dan dat je er zelf over nagedacht hebt en weet waarom jij denkt dat het een probleem word. En niet omdat anderen met een grote mond dat roepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:28

Of een gemeente dit kan doen, geen idee, dat ze het doen kan ik me alles bij voorstellen. Deze mensen moeten ergens slapen. Het is aan de gemeente om voor goed onderdak, beveiliging en rust te zorgen in het AZC. Ik kan me goed voorstellen dat het voor omwonenden beangstigend is, vooral na wat er in Parijs is gebeurt en de verhalen, zoals van Liselot, die je er over hoort. Maar, ik krijg soms de indruk dat hoe christelijker de omgeving, hoe meer moeite ze er mee hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:32

Ik snap het probleem denk ik wel hoor. Uiteraard hadden de christelijke dorpsbewoners graag zelf hun naastenliefde betoond en mensen opgevangen. Ik denk dat dat wel mogelijk is als je moeder zich aanmeldt bij de gemeente of de verantwoordelijke hulporganisatie. :j
Goed van je moeder dat ze dat doet!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:35

Jeetje wat een schijnheilige reacties hier allemaal...

Ik snap best dat je er even van schrikt als het plots stuk dichterbij wordt geplaatst..maar volgens mag het gewoon :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:37

Gianti schreef:

Ik snap best dat je er even van schrikt als het plots stuk dichterbij wordt geplaatst..maar volgens mag het gewoon :)

hoezo schijnheilig? ik woon al jaren 2 straten verwijderd van een asielcentrum. Met kerst gaan we zelfs kerstliedjes dar zingen met mijn koor en organiseren die mensen een kerstmarktje etc. Dus niets schijnheilig aan mijn reactie

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:38

Gianti schreef:

Hoezo schijnheilig?
De vluchtelingen zijn geen psychisch gestoorde mensen ofzo.
Het is niet zo dat je een TBS kliniek midden in een dorp plaatst. Dit zijn ook gewoon mensen die op de vlucht zijn, of ze nou buitenaf worden opgevangen of in een oud gemeentehuis zou toch niets uitmaken?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:42

Urielle schreef:
Ik snap het probleem denk ik wel hoor. Uiteraard hadden de christelijke dorpsbewoners graag zelf hun naastenliefde betoond en mensen opgevangen. Ik denk dat dat wel mogelijk is als je moeder zich aanmeldt bij de gemeente of de verantwoordelijke hulporganisatie. :j

Ik snap deze reactie dus totaal niet he.... Mijn moeder is niet christelijk, verre van zelfs... Ze verhuisd per 1 december (zoal ik in een reactie al zei)... Sorry maar dit gaat mij toch echt te ver...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:43

Zij zegt nergens dat ze er problemen mee heeft maar ooh wee als ze het dacht... daar wordt ze alvast half voor aangevallen.. doel niet op elke reactie hé :) maar ook wat meer begrip voor je mede Nederlander, ik vind niet meer dan normaal dat je vragen hebt en spannend vind.. geef mensen ruimte om die te stellen en spring en niet gelijk bovenop voor geval iemand niet tolerant genoeg is richting AZC

Daarnaar snap ik best dat spannend is om mensen met ander geloof MIDDEN in een gereformeerd dorp te plaatsen... van beide kanten is het de vraag hoe mensen ermee omgaan..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:54

iirrssjjee schreef:
Urielle schreef:

Ik snap deze reactie dus totaal niet he.... Mijn moeder is niet christelijk, verre van zelfs... Ze verhuisd per 1 december (zoal ik in een reactie al zei)... Sorry maar dit gaat mij toch echt te ver...

Jij schreef zelf dat het dorp zo streng gelovig was dus dat leek me relevant. Dan maakt het toch niet uit? Zeker als je moeder binnenkort verhuisd. Ik snap het punt dan al helemaal niet meer.
Kun je dan eens duidelijk het probleem schetsen want ik begrijp het écht niet.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:55

Urielle schreef:
iirrssjjee schreef:

Jij schreef zelf dat het dorp zo streng gelovig was dus dat leek me relevant. Dan maakt het toch niet uit? Zeker als je moeder binnenkort verhuisd. Ik snap het punt dan al helemaal niet meer.

Als je de OP gewoon goed had gelezen zie je wat het "prboleem" is!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:04

Het oude gemeentehuis is eigendom van de gemeente. Het is niet zo dat ze mensen uit hun huizen bonjouren en er vluchtelingen voor in de plaats neerzetten.
Toch logisch dat er bij nog niet gereed een andere plaats wordt gebruikt?

Ik begrijp het probleem ook niet zo. Het probleem is zelfs niet relevant aangezien je moeder per 1 december verhuist.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:07

Moet iets altijd maar relevant zijn voor je er een vraag over op bokt stelt? TS vraagt zich gewoon af of het mag of niet, dat is toch heel simpel??

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:25

Ik kan me voorstellen dat het feit dat er zonder overleg iets wordt besloten een 'probleem' kan zijn. Mensen worden graag gehoord. Vooral als t om je eigen achtertuin gaat.

Net als in Oranje: Oranje was helemaal niet tegen de komst van een aantal vluchtelingen. Het is daar geëscaleerd juist om het feit dat er ZONDER OVERLEG een ANDER besluit werd genomen dan afgesproken en dat enorme impact had in de samenleving.

Niet constructief, niet communiceren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:28

Leeuwnie schreef:
Ik kan me voorstellen dat het feit dat er zonder overleg iets wordt besloten een 'probleem' kan zijn. Mensen worden graag gehoord. Vooral als t om je eigen achtertuin gaat.

Net als in Oranje: Oranje was helemaal niet tegen de komst van een aantal vluchtelingen. Het is daar geëscaleerd juist om het feit dat er ZONDER OVERLEG een ANDER besluit werd genomen dan afgesproken en dat enorme impact had in de samenleving.

Niet constructief, niet communiceren.

In Oranje zijn/komen? (ik volg het niet helemaal hoor, word er zó moe van!) er ook gewoon te veel vluchtelingen ten opzichte van het aantal inwoners.

Ik woon in een redelijk groot dorp, 3500 inwoners ongeveer. Jaren geleden kwam hier een asielzoekerscentrum. Volgens mij ongeveer 500 personen. Ging helemaal prima.
Ik denk dat het grootste aantal inwoners vandaag de dag geen probleem maakt van een vluchtelingenopvang, tijdelijk dan wel blijvend. Omdat het toen zo goed is gegaan. (het was overigens ook heel erg goed voor de plaatselijke economie :D )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:55

Wat een scheinheiltjes hierweer.... ts stelt een vraag. Beantwoord die of houdt je mond.. het 'probleem' veroorzaken jullie zelf met dat autoritaire schijnheilige gedoe .. koop een bokszak ofzo.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:27

Ts ik denk dat de gemeente dit wel mag doen.
Overleg vanuit de gemeente zou handig zijn geweest.

Asielzoekers hebben onderdak nodig.
Ik vind soms de gebouwen waar ze geplaatst worden niet heel handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:33

Nou inderdaad lekker schijnheilig. Iedereen heeft zijn/haar mening over de vluchtelingen. Leven en laten leven, laat elkaar gewoon in de waarde. Als iemand er niet blij mee is (kan ik me goed voorstellen) respecteer dat dan ook gewoon.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:00

Geen idee of dat zomaar kan, maar blijkbaar wel. In het dorp hier vlakbij zitten nu ook voor de 2de keer vluchtelingen, dat is opvang welke op het laatste nippertje georganiseerd wordt. Daar wordt ook niet eerst een hele inspraakprocedure gehouden of ze er wel of niet mogen zitten. Dus ik kan me voorstellen dat wanneer er nog een locatie beschikbaar is, ze ook zomaar verplaatst zouden kunnen worden. Dit betreft dan wel tijdelijke opvang, wat natuurlijk wel anders is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:33

wemkelover schreef:
Hoezo is het eigenlijk een probleem? Wat maakt het uit dat er niet overlegd is, waarom moet dat gebeuren?

Daar iedere burger zich krom betaald aan belastingen, inclusief gemeentelijke belastingen, is bijvoorbeeld duidelijke informatie, overleg of aankondigingen wel op zijn plaats vind ik. ;)

We betalen er allemaal aan mee. Dat ze (het liefst tijdelijk) worden opgevangen is tot daar aan toe. Maar de communicatie naar alle omwonenden die waar dan ook met asielzoekers te maken hebben is bar slecht. En juist het geven van correcte informatie door de overheid en/of gemeentes vind ik dan weer een recht van de Nederlandse bevolking.
Dat is toch niet teveel gevraagd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:51

Palmera schreef:
Daar iedere burger zich krom betaald aan belastingen, inclusief gemeentelijke belastingen, is bijvoorbeeld duidelijke informatie, overleg of aankondigingen wel op zijn plaats vind ik. ;)

We betalen er allemaal aan mee. Dat ze (het liefst tijdelijk) worden opgevangen is tot daar aan toe. Maar de communicatie naar alle omwonenden die waar dan ook met asielzoekers te maken hebben is bar slecht. En juist het geven van correcte informatie door de overheid en/of gemeentes vind ik dan weer een recht van de Nederlandse bevolking.
Dat is toch niet teveel gevraagd?

Ik kan het niet meer terugvinden, maar volgens mij werd het eerder al gezegd.
Feitelijk kies je zelf het gemeentebestuur uit, dat heet democratie.

Met name gemeentebelastingen worden vastgesteld door de gemeenteraad. (de volksvertegenwoordiging)

Maar ik ben het met je eens dat het in een aantal gemeenten wel eens schort aan communicatie. In mijn geval heeft dat niets met een AZC te maken, maar met wegen die spontaan zijn afgesloten. :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:31

Gohh wat is iedereen TS weer lekker aan het afbranden. Ze stelt een normale vraag, uit interesse/nieuwsgierigheid, en mensen vallen haar compleet aan. LEES gewoon even mensen, TS heeft geen probleem, maar een vraag.

En Urielle, jouw reactie over haar moeder vind ik echt zeer laag en eigenlijk gewoon om van te kotsen, heel kinderachtig.

TS, trek je niets aan van deze mensen, zij hebben hun portie gedram weer gehad. Om je vraag te verantwoorden, ja de gemeente mag dat doen. Het was wel netter geweest als ze de bewoners even ingelicht hadden van te voren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:38

Ik snap ook heel goed dat mensen er niet blij mee zijn! Twee geloven naast elkaar, dat gaat niet altijd goed, daar is een heel lange geschiedenis van bewijs voor..
Maar je kan er in je eentje niets tegen doen helaas, behalve hopen dat er alleen echte vluchtelingen komen te wonen en geen extremisten en IS'ers..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 11:57

Urielle schreef:

Wat een walgelijke reactie zeg :x
TS stelt gewoon een vraag over een actie van de gemeente. Een actie waar veel mensen hun vragen bij zouden hebben.
En vragen zijn niet per definitie negatief, maar hebben te maken met onzekerheid, angst, onwetendheid, verrast zijn. Mensen van elk geloof. Dat zij een bepaald geloof noemt in de OP is niet handig en heeft volgens mij ook niets met haar vraag te maken. Maar om er nu zo op in te springen is echt nergens voor nodig :n

TS: ja, een gemeente mag dit zo doen. Netjes is een ander verhaal. Het zou netter zijn geweest als ze op korte termijn een bewonersavond hadden georganiseerd om mensen te informeren of andere middelen hadden gebruikt om mensen op de hoogte te brengen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 12:07

Is imo niks walgelijks aan, wel ironisch.

TS beschrijft het dorp als zeer christelijk. Het christendom staat juist enorm voor naastenliefde, dat is toch wel een kernboodschap die Jezus uitdraagt. Daarom snap ik dus ook écht, oprecht, eerlijk niet waarom dat een factor zou zijn in bezwaren tegen de opvang van vluchtelingen. De kerk doet in de schaduw ook best heel wat aan vluchtelingenhulp trouwens.

Dus wat is er nu precies walgelijk aan? Ik snap het niet.