Bijles geven, hoeveel vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:31

Ik heb 3 jaar lang bijles gegeven en heb nu er eigenlijk geen tijd meer voor maar geef het nog steeds aan twee meiden omdat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om ze in hun examenjaar in de steek te laten..

Inmiddels heb ik mijn gymnasium diploma, maar ook toen ik zelf nog op de middelbare zat gaf ik gewoon bijles dus denk dat je het meer dan prima aan zou moeten kunnen! Het 'hoogste' wat ik gaf was denk ik Latijn op 3gym niveau, de rest was veelal 4vmbo-t, een paar havisten, 3vwo'ers en iemand van het mbo. Ik zou, vanuit mijn ervaring gezien iig, inderdaad aanraden om geen bijles te geven aan bovenbouw kinderen havo/vwo.

Wat betreft de kosten: ik vroeg 10eu per uur, in mijn omgeving is dat behoorlijk goedkoop maar ik vond dit een reëel bedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:45

Anoniem schreef:
Max 7,50 - 10, zeker omdat je alleen onderbouw doet/kan!

Voor havo ook gewoon bovenbouw, maar dan wel alleen de twee vakken waar ik zelf echt heel goed in ben. Vorig jaar heb ik op aanvraag van de conrector ook bijles gegeven in biologie aan leerlingen die hun CE niet hadden gehaald, en een herexamen moesten doen.

Badeendje

Re: Bijles geven, hoeveel vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:29

Ik heb mijn vwo afgerond en geef nu bijles aan de onderbouw vmbo-t/h. Vraag 8 euro per uur, is volgensmij wel relatief weinig, maar toch een fijn extra'tje.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 01:45

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 04-11-25 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 02:02

Resistance schreef:
Dit omdat ik mijzelf nog niet genoeg op niveau vindt om leerlingen vanaf 4 VWO bijles te geven; in dat jaar heb ik toch wat dingetjes gemist omdat ik van havo kom, die ik nu moet inhalen.

Nederlands zou ik even mee wachten, hihi. Bij ons op school kreeg je per bijles (van 50 minuten) €10,- van school.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 02:14

Resistance schreef:
Dit omdat ik mijzelf nog niet genoeg op niveau vindt om leerlingen vanaf 4 VWO bijles te geven; in dat jaar heb ik toch wat dingetjes gemist omdat ik van havo kom, die ik nu moet inhalen.

Nederlands zou ik even mee wachten, hihi. Bij mijn middelbare school kreeg je per bijles van 50 minuten €10,-. (Van school overigens.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:32

louka69 schreef:
Resistance schreef:

Nederlands zou ik even mee wachten, hihi. Bij mijn middelbare school kreeg je per bijles van 50 minuten €10,-. (Van school overigens.)

Oei, was die fout? :o Ik heb het nog op proberen te zoeken omdat ik inderdaad twijfelde omdat de stam niet direct naast ik stond, maar kwam op niets uit.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 10:57

Het is gewoon de ik-vorm, ik vind, de rest kan je er tussen uit laten. Als je dat nog niet weet, zou ik inderdaad nog even wachten met Nederlands, haha.

Mijn vriend is student en heeft zijn VWO-diploma, via een organisatie kreeg hij bijlesleerlingen toegewezen en hiervoor betaalden de ouders vijftien euro, waarvan iets meer dan tien euro naar mijn vriend toe ging.
Ik zou dus op zoeken hoe duur dergelijke dingen zijn in jouw omgeving; als ik kinderen had en er wordt bijles aangeboden door meerdere tutors, voor dezelfde prijs, maar de een is student en heeft al een diploma, dan zou ik daar voor gaan. Net daaronder gaan zitten met je prijs is slimmer, denk ik.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:37

Ik gaf bijles Frans en Engels, maar ik heb wel een universiteitsdiploma Engels en Frans. Ik vroeg €20-25. Als ouder zou ik voor bijles van iemand die nog aan de middelbare school zit niet meer dan €10 willen geven.

En let op met bijles Engels geven "omdat je goed Engels kan." Er is een wereld van verschil tussen Engels kunnen spreken/schrijven en de grammaticaregels begrijpen en kunnen uitleggen. Zelfs veel native speakers kunnen dat niet en dingen als de regels van de tijden enz. zijn niet voor de hand liggend om uit te leggen. Ik heb heel vaak mijn taalkundige achtergrond van mijn studie nodig gehad om bepaalde grammaticaregels uit te leggen toen ik bijles gaf aan studenten uit de middelbare school, en ik had 't met mijn kennis Engels van de middelbare school niet kunnen doen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:42

:j Ja inderdaad, net zoals het is met de Nederlandse taal. Je kunt het wel spreken, maar ik durf te wedden dat het gros van de Nederlandstaligen niet precies weten waarom we bepaalde dingen op die en die manier in een zin neer zetten en in die vorm vervoegen.
Het is dus wijs om bij je zelf na te gaan tot in hoeverre je dit beheerst :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:43

Ook mee eens.
Dat je zelf ergens goed in bent wil niet zeggen dat je ook kunt uitleggen waarom iets zo is.
Als je niet kunt uitleggen waarom iets zo is, heeft bijles geven geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:49

Wij hadden op school dat je je kon aanmelden om bijles te geven, dan kwam je in een bestandje te staan voor als mensen dan aan leraren vroegen wie hun bijles kon geven.

Ik zou voor €5,- per uur gaan, wellicht €7,50. Maar ik heb ook heel veel bijles gekregen van mensen uit 5 VWO en betaalde altijd dat. Dat bedrag had school wel vastgesteld. Kwam neer op 1 euro per 10 minuten.
En weet je, dan is het ook niet zo erg als je eens een foutje maakt.

Maar weet je van jezelf dat je goed kan uitleggen? Want ik ben een prima leerling, haal goede cijfers etc. maar no way dat ik kan uitleggen. :') Houd er wel rekening mee dat ze dan minder 'ver' in ontwikkeling zijn qua kennis dan jij.
Zo moest ik bijv. eens mijn zusje uitleggen dat als je een som hebt zoals dit:
y = 2 * 5 + x, x is gegeven en dat is 5. Wat is y dan? Voor ons hartstikke makkelijk, maar probeer het maar eens uit te leggen wáárom x dan 5 is. ;)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:55

Bij ons op school geven de oudere leerlingen bijles aan de jongere en dat kost 5 euro.
Ik vind dat wel netjes. Het wordt dan op school gegeven. Het levert voor beide leerlingen ook nog wat op.(zij moeten namelijk36 uur olc(eigen studie uren) doen en daarvtelt dit ook voor mee)

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:10

Voor mijn scheikunde bijlessen vorig kaar betaalde ik 20 euro per keer. Veel geld maar wel nodig, heb er uiteindelijk mijn diploma meegehaald.
Dit bedrag was dan wel zo hoog omdat scheikunde een pittig vak is en waar de docent ook flink voor heeft moeten door studeren op het HBO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:16

Uitleggen kan ik goed. Er zijn vaak leerlingen die last minute voor een toets nog een vraag hebben, en die stellen ze dan aan mij. Vooral met Biologie kan ik dit erg goed.

Zoals ik al zei ben ik vorig jaar ook door de conrector gevraagd om de examenleerlingen van havo die nog een her-examen biologie moesten doen bijles te geven. Ik denk niet dat dat zomaar aan iemand wordt gevraagd die geen bijles kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:27

Oh, maar ik kan ook prima aan mijn mede-klasgenoten een uitleg geven hoor. Die hebben dan net een iets andere kijk nodig waardoor ze het opeens wel snappen. Maar het verschil tussen je klasgenoten en de onderbouw is het denkniveau. Daar moet je echt rekening mee houden. ;) En dát maakt het lastig(er).

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 14:36

Precies, je moet extra info kunnen geven over achterliggende patronen en structuren die je van een leerkracht niet krijgt. Je moet niet gewoon kunnen zeggen welk antwoord het juiste is, maar leerlingen die bijles nemen vragen erg vaak "waarom is dat zo?" om het nog beter te kunnen begrijpen. Daarvoor moet je vaak meer kennis hebben dan middelbare school niveau.

Bijvoorbeeld, zowat al mijn bijlesleerlingen hadden in het Frans moeite met de subjonctif, omdat dat iets is wat in het Nederlands niet bestaat. Als je dat op school leert, krijg je een lijstje met gevallen waarin je de subjonctief gebruikt: twijfel (je doute que), onzekerheid (je ne suis pas sûr que), wil (je veux que). Leerlingen stampen dat dan in hun hoofd, maar hebben er moeite mee omdat ze het achterliggende patroon niet begrijpen en daardoor kunnen ze van uitdrukkingen die een beetje afwijken van de voorbeelden die ze leren moeilijk oordelen. Wat ik hen dan leerde, was het achterliggende idee achter de subjonctif: het wordt gebruikt om te spreken over situaties die niet overeenkomen met de realiteit (bv. je bent niet zeker dat iets zal gebeuren (= niet reëel op het moment dat je spreekt), je wil dat iets gebeurt (maar het is nog niet gebeurd = niet reëel op het moment dat je spreekt)) en situaties waarin je jouw subjectieve mening geeft (ik vind het super, stom, leuk, jammer). Dat is zo'n onderliggend patroon dat het voor leerlingen veel gemakkelijker maakt om de theorie te vatten en het echt onafhankelijk te kunnen toepassen, maar dat is ook kennis die je vaak pas na hogere studies kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:05

Bedankt voor de antwoorden, maar mijn vraag was niet hoe ik bijles moet geven. Mijn vraag was hoeveel ik ervoor kan vragen, en die vraag is nu beantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:13

Resistance schreef:
Bedankt voor de antwoorden, maar mijn vraag was niet hoe ik bijles moet geven. Mijn vraag was hoeveel ik ervoor kan vragen, en die vraag is nu beantwoord.

Maar hóéveel je vraagt voor je bijles hangt zeker af van hoe goed je bent in bijles. :P

Als je een fotograaf voor je paard zoekt kijk je toch ook naar de prijs-kwaliteit verhouding? Als jij €15,- vraagt dan verwachten mensen dat je echt super goed bent. Als jij €5,- vraagt dan zullen de meesten doorhebben dat het voor jou een extra zakcentje is en voor de leuk en mag je ook af en toe weleens een foutje maken. ;)

Ik bedoel, ik heb héél veel bijles gehad. Heel veel lessen voor 5 euro per uur. Maar had ik er 15 euro (per uur) voor over gehad? Niet bepaald, als ik dat geld eraan had willen besteden dan was ik wel naar een of ander instituut geweest. :P