jonge kinderen met een mobiel.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen mobiel?

Ja.
97 (34%)
Nee.
188 (65%)

Totaal aantal stemmen: 285

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:19

Ik had mijn eerste mobiel met 13 ofzo.

Maar voor noodgevallen is het wel handig.

Ik weet dat je er bijvoorbeeld een aantal nummers in kunt zetten die de enige zijn die werken.
De rest is dan geblokkeerd.

Dat zou een optie kunnen zijn,gewoon 2 mobieltjes in huis die ze alleen mee krijgen als ze ergens heen gaan.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:20

Ik had hem ook vrij vroeg. Ik was 9 of 10, maar dat was dan ook alleen omdat ik hele dagen zonder mijn ouders op de manege was en daarbij ver moest fietsen.

Misschien zou je er een andere les aan kunnen koppelen? Namelijk dat bellen en internetten geld kost. Jij sluit dan een sim-only abonnement af, met plafond, waar ze dan zelf iedere maand klusjes voor moeten doen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:21

Ik kreeg er een toen ik 11 was. Mijn zusje kreeg er toen ook meteen een, die was toen 9. Ik heb pas een onderzoek gedaan naar kinderen en mobieltjes, even opzoeken hoor..

"18% van de kinderen van 9 jaar heeft een eigen smartphone
36% van de kinderen van 10 jaar
en 86% van de kinderen van 12 jaar."
Laatst bijgewerkt door Selina op 01-11-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:21

KittyDylan schreef:
Zo'n Nokia ding waar je alleen mee kunt bellen en SMS'en? Dat was mijn eerste. Weet alleen niet meer hoe oud ik toen was, iig jonger dan 12.

jep ook ik. kreeg hem in groep 7, ik kreeg toen mn eerste paardje en moest daar zo'n ik denk 10 km heen fietsen, mijn moeder wilde toen dat ik bereikbaar was. en het kan best zo zijn, dat ze de enige in de klas zijn die het niet hebben hoor. mijn neefje van 1 groeit er nu helaas mee op, grijpt regelmatig de telefoon uit je handen, en doet alsof hij belt, en hij weet donders goed als dat ding te voorschijn komt dat hij op de foto o.i.d word gezet..

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:22

Ik kreeg een mobiel toen ik naar de 1e klas ging, maar heb hem eigenlijk niet eens nodig gehad. Ik woonde 10 min van school en dingen als whatsapp bestonden nog niet (was een samsung star met geblokt internet) :=

Mijn broer is 19 en heeft nog nooit een mobiel (nodig) gehad... Ja mensen, je kunt tegenwoordig nog leven zonder, zeker als 10 jarige :+

Misschien kun je ze nog wel een nokia geven t.w.v. 15 euro met prepaid? _O- of gewoon een oud reserve mobieltje die ze kunnen pakken als ze van huis gaan?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:24

Toen ik 10 was had ik een simpele klap mobiel dit omdat mijn school ongeveer een half uur fietsen van huis was..
En mijn eerste smartphone kreeg ik in de 2e klas (15 late leerling en blijven zitten) met een klein abonnement voor internet bellen en smsen.

Maar ik zie hier de buur kinderen groep 6/7 ook met mobieltjes lopen en de kinderen van hier tegenover 9 en 10 lopen ook met een iphone rond.
En dan niet zomaar een iphone maar de iphone 4 en 5... Ik denk dat het nu een stuk normaler is als vroeger.
Ik en nog 4 andere uit mijn klas hadden een telefoon maar we kwamen uit het zelfde dorp.
verder had niemand er een, pas op de middelbare school hadden de kinderen echt een telefoon, en ik was in de 2e de eerste met een smartphone. Dus toen was je heel stoer en nu is dat alles echt heel normaal.

truus1970

Hier mn zoon van toen 8 een mobiele. Hij moet best ver fietsen en dan is het fijn dat hij kan bellen bij pech
Of als hij een mooie vogel ziet, haha

Een mooi rood samsung klappertje. Abbo van 2 euro dus nooit beltegoed op. Met een max van 10 €. Tenzij hij naar ons belt. Maar natuurlijk mag hij niet te gek doen met zn telefoon, dat doen wij al. Maar het is heel fijn dat hij nu (10) bereikbaar is. Laatst zn medicatie vergeten, snell gebeld. Dus ook snel opgelost.

Of als hij een mooie vogel ziet, haha.
Laatst bijgewerkt door truus1970 op 01-11-15 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Mijn dochter heeft m gekregen toen ze naar de middelbare ging afgelopen zomer. Mijn zoontje gaat komende zomer.. en ook hij krijgt er dan 1. Maar wat een gezeik met die groepsapps enzo zeg! Wou dat we terug konden naar de goeie ouwe tijd en je moest lopen/fietsen om te vragen of je vrindinnetje kwam spelen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:25

Nichtjes van 9 10 en 11, alledrie een smartphone.
Neefjes van 8 en 5 allebei smartphone zonder beltegoed of abbo, kunnen alleen op WiFi thuis. Zijn oude toestellen van papa en mama.
Nichtjes van 12 en 13 allebei een smartphone incl. abbo met internet.

Onze zoon (1) en dochter (4) lopen met onze oude nokia's in huis :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:26

Ik vind het voor kinderen van een jaar of 10 best nuttig om zo'n oude Nokia te hebben. Kunnen ze mee bellen en sms'en mocht er iets zijn. Maar hun eerste smartphone mogen ze zelf kopen. Die zou ik ze niet geven als ouder.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:27

Volgens mij was ik 11 dat ik mijn eerste mobieltje kocht, een Nokia waar je mee kon bellen en sms'en en, heel belangrijk, snake op kon spelen. Smartphone heb ik pas op 17,5 genomen, toen ik werk had en 'm zelf kon betalen :P

Als ik zo in mijn omgeving rondkijk is het vrij normaal dat kinderen van 9 of 10 jaar al een smartphone hebben.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:28

Mijn zusje van 10 heeft mijn oude samsung gekregen (samsung ace 3), ook omdat ze alleen naar huis fietst etc.
Zelf heb ik een iphone 5 (Ben 14)
Zie soms kinderen van 7 met een iphone 6 of laatst zelfs een kind van 6 met iphone 6s, dan denk ik echt van doe normaal, die kinderen zijn daar op die leeftijd vaak nog niet van bewust dat ze daar voorzichtig mee om moeten gaan en dat het heel erg duur is.

Ik vind 10 trouwens wel een normale leeftijd om een mobiel te krijgen :j

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:29

Hier in Duitsland gaan ze met een jaar of tien al naar het voortgezet onderwijs, dus toen kregen mijn kinderen en mobieltje.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:30

Ik zie veel kinderen in de basisschool leeftijd en helaas voor jou ts, ze hebben inderdaad allemaal een mobieltje vanaf een jaar of 10. Of ik het ermee eens ben is een tweede maar je ziet het echt veel.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:32

Ik kreeg op mijn 10e een klaptelefoon, want die vond ik cool. Zonder camera of iets, ik kon bellen en sms'en en ik was er super blij mee. :D Ik ben nu 17 en in die korte tijd is er zo veel veranderd! Wat moet een kind van 10 met een iphone, ga toch knikkeren of zo. :') :+

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:34

Ik kreeg een mobieltje toen ik 10 was, omdat ik iedere dag alleen naar m'n pony ging en daar soms ook alleen was.

Smartphone (of telefoon met internet) vind ik voor die jonge kinderen echt kul. Dat nemen ze maar als ze het zelf kunnen betalen. Dat vonden mijn ouders indertijd ook. Groot gelijk.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:35

zit zelf nu in klas 4 en kreeg 1 toen ik naar klas 1 ging, pas toen ik in klas 2 zat kreeg ik een telefoon met wifi en whatsapp.
en een vriendin van me pas toen ze in klas 3 zat.

verbaas me tegenwoordig toch best wel met kinderen van 10 die al met een s5 rond lopen ofzo.

ben zelf 15 en loop rond met een sony xpria z1 die zelf betaald is.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:38

Mijn dochter van 12 kreeg haar mobiel toen ze 10 was nadat ik tot mijn verbazing zag dat al haar klasgenoten zaten te appen en te filmen bij de musical. Ze was echt de enige die nog niet zo'n apparaat had. Als excuus heb ik toen aangegrepen dat ze een stuk moet fietsen naar school. Nu ben ik er wel blij mee. Als ze alleen naar stal gaat bijvoorbeeld of een buitenrit gaat maken met haar vriendin van 13. Ze kunnen nu allebei bellen als er iets gebeurt is. Sinds ze naar het voortgezet onderwijs gaat heeft ze ook een abonnementje. Mijn jongste van 10 jaar heeft inmiddels ook een mobiel vanwege het stuk naar school fietsen en het kunnen appen met vriendjes voor de voetbal, hij heeft enkel nog WiFi.
Mijn zoon speelt nog steeds met zijn technisch lego en voetbalt graag. Mijn dochter zit regelmatig bij haar pony en kijkt dan nauwelijks op haar telefoon. Gaat prima zo!

evengeennaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:38

Mijn broertje van 10 heeft een IPhone 5c voor z’n verjaardag gekregen. Inmiddels doet die dr eigenlijk helemaal niks mee. Ik werd 12 en kreeg een telefoon, waar ik erg lang voor had gespaard.
Alle kinderen op deze leeftijd doen niks meer , alleen maar games/ social media.
Vroeger op het schoolplein speelden we in de zandbak , gingen we voetballen. Nu is alleen iedereen met zijn of haar mobieltje bezig en hoor je overal geschreeuw met : Join mijn clan!’
Ik vind het jammer.

Marie111

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:41

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:44

Ik heb mijn iphone trouwens zelf betaald, daarvoor kreeg ik toen ik naar de middelbare ging een iphone 4,die ging stuk toen kocht ik mijn samsung, na een halfjaar kon ik een iphone kopen en kocht ik mijn samsung door aan mijn ouders en nu is hij van mn zusje.
Ik moet zeggen dat het op de middelbare heel handig is om met je klas te kunnen appen en op magister te kunnen via je telefoon. Ook gebeurt het bij ons in de les weleens dat je je telefoon nodig heb voor iets, bijvoorbeeld een interactieve quiz of om alvast aan je project te kunnen beginnen in de les.

Majabeestje

De oudste (bijna 8) krijgt er een als ze alleen naar school mag fietsen. Over een jaar ofzo. En dan geen smartphone, gewoon om mee te bellen voor als er wat is.

Eline91

meikelief schreef:
Ik vind het jammer.

+1 _/-\o_ Op de basisschool hoeven ze wat mij betreft echt nog geen mobieltje hoor!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:46

Ik ben eigenlijk wel bang dat een telefoon met internet tegen de tijd dat ik kinderen heb als net zo urgent en nodig uit veiligheidsoverwegingen wordt beschouwd als nu een simpele telefoon met bellen. :\

Op een telefoon met internet kun je ze met gps overal volgen bijvoorbeeld, dat kun je ook zien als een vorm van veiligheid mocht er iets gebeuren. Nu wordt een kind zonder telefoon die alleen activiteiten onderneemt ook al een beetje als onverantwoord gezien. Incl. mijzelf eigenlijk, het is mogelijk, het is makkelijk.

Toch vind ik het niet fijn dat dat nog verder doorzet. Opletten op elkaar en goede afspraken maken moeten niet ondergesneeuwd raken door technologische veiligheid. Zelfstandigheid is mooi, maar als een lege accu dan leidt tot paniek en drama..

Anoniem

Re: jonge kinderen met een mobiel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 21:49

Toen ik 10 was kreeg ik mn eerste mobieltje met 10 euro beltegoed per maand. Echt zo'n makkelijk ding waar je alleen mee kunt bellen en smsen. Ikhad twee fulltime werkende ouders dus een smsje of een bellete dat ik op school was of thuis was, was altid handig. Verder speelde ik op die leeftijd nog met poppen en tegenwoordig zit iedereen op die leeftijd al helemaal in die technologie van nu haha