We zien altijd kinderen langs lopen, maar nooit bellen ze aan. Dus ik gebruik sintmaarten altijd om onze snoeppot te vullen.
'Mam, sint maarten komt er aan, dus we moeten veel snoep kopen'
Vervolgens komt er niemand langs.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
We zien altijd kinderen langs lopen, maar nooit bellen ze aan. Dus ik gebruik sintmaarten altijd om onze snoeppot te vullen.
Janine1990 schreef:Ik hoop dat er tzt Halloween gevierd kan worden, vind ik veel leukerDan kan ik mezelf ook verkleden.
Daar zit naar mijn idee voor de kids ook meer verhaal aan, dan aan Sint Maarten. Ik betwijfel namelijk of dat verhaal nog wel wordt meegegeven aan de kids.
anneliesdj schreef:Janine1990 schreef:Ik hoop dat er tzt Halloween gevierd kan worden, vind ik veel leukerDan kan ik mezelf ook verkleden.
Daar zit naar mijn idee voor de kids ook meer verhaal aan, dan aan Sint Maarten. Ik betwijfel namelijk of dat verhaal nog wel wordt meegegeven aan de kids.
Jij vind het verhaal achter halloween leuk om mee te geven aan je kinderen? Dan kun je beter niet langs de deur gaan.
Janine1990 schreef:Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.

).
Meer dan een stuk of 20 hebben wij toch nooit gehad volgens mij.
Vind het altijd alleen maar schattig. Maar ze moeten wel allemaal meezingen, anders krijgen ze niet
. Janine1990 schreef:Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.
Ersina schreef:Janine1990 schreef:Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.
Het is natuurlijk makkelijk aan alles wat je niet leuk vind een negatief tintje te geven. Maar Sint maarten schonk een deel van zijn cape voor een arm persoon die het koud had. Het gaat dus om het SCHENKEN.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen die gierig zijn, het omdraaien en het een bedelfeest noemen.
eilleen333 schreef:Janine1990 schreef:Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.
Geesten verjagen door snoep te eten? Zijn die geesten dan bang voor dikke kinderen?
Nee, ik snap je punt ,maar ik vind dat niet beide feestdagen hier gevierd hoeven te worden. Zeker omdat ze zo dicht bij elkaar zitten. Kinderen krijgen hier wat lekkers voor Sint Maarten, maar Halloween, daar doe ik niet aan. Misschien sneu (gelukkig zijn ze niet aan de deur geweest), maar mijns inziens kan je niet van Nederlanders verwachten dat we Amerikaanse feestdagen ook vieren. Dan hebben we elke dag feest, als we alle feestdagen moeten vieren.
Werd vroeger door eentje gepest
Janine1990 schreef:anneliesdj schreef:
Jij vind het verhaal achter halloween leuk om mee te geven aan je kinderen? Dan kun je beter niet langs de deur gaan.
Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.
eilleen333 schreef:In Maarssen (naast Utrecht) kwamen ze wel toen ik daar in een studentenhuis zat. Of nou ja, ze liepen wel langs, maar belden niet aan. Toen maar een bordje neergezet dat we thuis waren en ineens liep het storm.

anneliesdj schreef:Geen geesten wegjagen, je speelt de geest na die bezit probeert te nemen van een sterfelijk lichaam. Dus eigenlijk zou niemand de deur voor je moeten opendoen.
Het ronddragen van het heilige vuur is een vruchtbaarheidsritueel, niet zo erg om daar je deur voor open te doen en de armen wat te eten te geven in de koude maanden.
Ik weet wel wat ik mijn kinderen liever vertel.
Citaat:Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.
In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.
Citaat:De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag
Janine1990 schreef:Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.
In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.