Sint Maarten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Athelas

Re: Sint Maarten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:04

Bij ons komen nooit mensen. :') We zien altijd kinderen langs lopen, maar nooit bellen ze aan. Dus ik gebruik sintmaarten altijd om onze snoeppot te vullen. O:)
'Mam, sint maarten komt er aan, dus we moeten veel snoep kopen'
Vervolgens komt er niemand langs. :')

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:06

Hier komen zo'n 40-50 kinderen aan de deur. Vriendlief zit dan bij de deur, omdat ik tot 6 uur moet werken en daarna naar Jong Nederland ga om daar traditioneel met toortsen door het dorp te lopen en Sint maarten (op zijn paard) naar de vuurhoop te begeleiden.

Als de kinderen een liedje zingen krijgen ze 1 snoepje, zingen ze in ons dialect, krijgen ze er 2 :P

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:14

Het was een tijd heel druk hier met veel kinderen. Toen moesten we echt minimaal 4 a 6 zakken snoep in huis hebben anders hadden we niet genoeg. Daarna is het volledig ingestort (veel verhuist, te oud enz.)
Tot opeens vorig jaar, ik had maar 1 zakje gehaald en dat was dus te weinig. Gelukkig had ik nog koekjes in huis. Dus voor dit jaar 2 zakken gehaald (oke, eigenlijk 4 maar 2 zijn er al gesneuveld in dit huis)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:17

Waar ik vandaan kom is het heel normaal, al werd het steeds rustiger.
Mijn moeder woont er nog en had vorig jaar al niemand meer aan de deur.

Vorig jaar woonde ik nog in een ander dorpje waar ze er gelukkig ook niks aan deden, en las op een site dat ze het hier wel doen maar alleen met de kindjes die aangesloten zitten bij de vereniging en ze niet bij iedereen langs de deuren gaan enkel de mensen die zich hebben op gegeven.
Of er ook kindjes buiten die vereniging lopen weet ik niet, ik hoop dat ze ons huis overslaan want ik heb er geen zin in dat mijn honden contstant aanslaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:49

Janine1990 schreef:
Ik hoop dat er tzt Halloween gevierd kan worden, vind ik veel leuker :P Dan kan ik mezelf ook verkleden. :D Daar zit naar mijn idee voor de kids ook meer verhaal aan, dan aan Sint Maarten. Ik betwijfel namelijk of dat verhaal nog wel wordt meegegeven aan de kids.

Jij vind het verhaal achter halloween leuk om mee te geven aan je kinderen? Dan kun je beter niet langs de deur gaan.

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:55

Ik vind het verhaal achter Sint maarten anders ook wel de moeite waard..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:01

Ik ben er niet... Ik zorg altijd dat ik er niet ben, of ik doe alsof ik er niet ben, dus dat is dit jaar niet anders. Ik vind kinderen niet leuk, ben zelf ook niet langs de deuren geweest dus nee, bij mij is niks te halen :+

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:15

Ben heel benieuwd. Ik ben meerdere keren verhuisd en in N-H werd altijd waar ik woonde echt Sint Maarten gevierd. 60 kinderen aan de deur, was geen uitzondering. Echter toen k naar Z-H ging kwam er niemand. Nu woon ik in Hoogvliet n ben hel benieuwd of hier wel st. maarten wordt gevierd. Vond het altijd reuze leuk, de kinderen aan de deur. Nieuwe liedjes die ze geleerd hadden of de lampion zelf gemaakt op school. Gezellig, die kinderen (de kleintjes met ouders) die met lichtjes over de straten liepen. Jammer dat deze traditie toch wel aan het verdwijnen is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:28

anneliesdj schreef:
Janine1990 schreef:
Ik hoop dat er tzt Halloween gevierd kan worden, vind ik veel leuker :P Dan kan ik mezelf ook verkleden. :D Daar zit naar mijn idee voor de kids ook meer verhaal aan, dan aan Sint Maarten. Ik betwijfel namelijk of dat verhaal nog wel wordt meegegeven aan de kids.

Jij vind het verhaal achter halloween leuk om mee te geven aan je kinderen? Dan kun je beter niet langs de deur gaan.

Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:33

Ik heb geen idee hoeveel kinderen er aan de deur komen. We wonen hier net. Maar het zullen er aardig wat zijn, aangezien we in een behoorlijk kinderrijke buurt wonen.
Helaas hebben deze kinderen pech, want wij zijn pas na 19 uur pas thuis en dan zijn de meeste denk ik wel uitgelopen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:35

Hier komt nooit iemand aan de deur, maar voor de zekerheid haal ik wel snoep in huis.
Heb ze met Halloween ook niet gezien. En dat is misschien maar beter ook. Ik doe niet aan Halloween, ik ben Nederlander en ik vier Sint Maarten. Voor Halloween moet je in Amerika zijn. Echt no way dat je hier twee keer in 12 dagen tijd langs kan komen om te bedelen voor snoep... Dan schiet men het hele doel voorbij.
Het idee van Sint Maarten vind ik nog wel leuk, maar Halloween vieren hier, dat gaat me net iets te ver. Het is 1 van de 2, niet allebei. (zo vierden wij vroeger thuis Sinterklaas met kadootjes, en dat is uiteindelijk Kerst met kadootjes geworden toen niemand meer geloofde in Sinterklaas. Je kan niet bezig blijven met de verwennerij).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:37

Janine1990 schreef:
Het bedelfeest wat het oorspronkelijk was is zo lastig uit te leggen aan kinderen. Geesten wegjagen des re makkelijker.

Geesten verjagen door snoep te eten? Zijn die geesten dan bang voor dikke kinderen? ;)

Nee, ik snap je punt ,maar ik vind dat niet beide feestdagen hier gevierd hoeven te worden. Zeker omdat ze zo dicht bij elkaar zitten. Kinderen krijgen hier wat lekkers voor Sint Maarten, maar Halloween, daar doe ik niet aan. Misschien sneu (gelukkig zijn ze niet aan de deur geweest), maar mijns inziens kan je niet van Nederlanders verwachten dat we Amerikaanse feestdagen ook vieren. Dan hebben we elke dag feest, als we alle feestdagen moeten vieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:46

Bij ons zullen ze denk ik niet komen, en indien ze wel komen houden we deur mooi dicht. :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:01

Ik woon nog geen jaar waar ik nu woon dus weet eigenlijk niet of hier kinderen langs komen. Volgens mijn huisgenoot kwam er vorig jaar niemand. Maar ik woon in Utrecht en ik geloof dat het daar wel gevierd wordt. Andere Utrechters hier die dat weten?
Ik haal voor de zekerheid wel een zak snoep in huis (en anders eet ik hem lekker zelf op Y)(^) ).
Bij mijn ouders komen wel altijd kinderen, maar de aantallen die ik hier zie staan ken ik echt niet :wow: Meer dan een stuk of 20 hebben wij toch nooit gehad volgens mij.
Ik hoop eigenlijk wel dat er kindjes langs komen. Ik vond het zelf vroeger altijd zo leuk, weken van te voren al mooie lampionnen knutselen en dan langs de deuren en met een flinke zak lekkers weer thuis komen <3 Vind het altijd alleen maar schattig. Maar ze moeten wel allemaal meezingen, anders krijgen ze niet ~~}> :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:59

In Maarssen (naast Utrecht) kwamen ze wel toen ik daar in een studentenhuis zat. Of nou ja, ze liepen wel langs, maar belden niet aan. Toen maar een bordje neergezet dat we thuis waren en ineens liep het storm :P .

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:12

Janine1990 schreef:

Het is natuurlijk makkelijk aan alles wat je niet leuk vind een negatief tintje te geven. Maar Sint maarten schonk een deel van zijn cape voor een arm persoon die het koud had. Het gaat dus om het SCHENKEN.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen die gierig zijn, het omdraaien en het een bedelfeest noemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:46

Ersina schreef:
Janine1990 schreef:

Het is natuurlijk makkelijk aan alles wat je niet leuk vind een negatief tintje te geven. Maar Sint maarten schonk een deel van zijn cape voor een arm persoon die het koud had. Het gaat dus om het SCHENKEN.
Maar ik kan me voorstellen dat mensen die gierig zijn, het omdraaien en het een bedelfeest noemen.

De pot verwijt de ketel? ;)

Ik zeg enkel dat een Bedelfeest in deze tijd lastig uit te leggen is aan kinderen. Met name aan de kinderen die geen armoe kennen. Je kan kinderen beter stil laten staan bij de mensen die het echt slecht hebben en ze leren te geven.

eilleen333 schreef:
Janine1990 schreef:

Geesten verjagen door snoep te eten? Zijn die geesten dan bang voor dikke kinderen? ;)

Nee, ik snap je punt ,maar ik vind dat niet beide feestdagen hier gevierd hoeven te worden. Zeker omdat ze zo dicht bij elkaar zitten. Kinderen krijgen hier wat lekkers voor Sint Maarten, maar Halloween, daar doe ik niet aan. Misschien sneu (gelukkig zijn ze niet aan de deur geweest), maar mijns inziens kan je niet van Nederlanders verwachten dat we Amerikaanse feestdagen ook vieren. Dan hebben we elke dag feest, als we alle feestdagen moeten vieren.

:D :D
Ik ben wel bang voor dikke kinderen :P Werd vroeger door eentje gepest :P

Het verkleden vind ik leuk, én lampion én verkleed én leuk voor de mensen aan de deur. (voor mij althans) daarnaast is het verkleden uit te leggen. De mensen waren vroeger wat dommer dan wij nu zijn, die waren bang dat het voor altijd donker zou blijven. Wilden geesten verjagen. Blablabla.
En nu roepen we 'trick or treat'.

Ben het wel met je eens hoor, ik vind niet dat je dan ook meteen twee dagen moet gaan vieren. En ik begrijp volledig dat het nog niet helemaal ingeburgerd is en ik weet ook niet of het ook gaat gebeuren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:02

Oh sint maarten hel....ik blijf extra lang op stal en mijn vriend is de sjaak.

Ik vind het vreselijk. Hier komen alleen maar brutale" een lolly ,ik lust geen lolly" kinderen. ..
Nou dan krijg jij toch lekker niks..aaargh

Nee sorry, niet aan mij besteed. Wat janine zegt, vind het niet leuk en al helemaal niet om na elk liedje "oh wat mooi" te zeggen.. :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 22:57

Janine1990 schreef:
anneliesdj schreef:

Geen geesten wegjagen, je speelt de geest na die bezit probeert te nemen van een sterfelijk lichaam. Dus eigenlijk zou niemand de deur voor je moeten opendoen.
Het ronddragen van het heilige vuur is een vruchtbaarheidsritueel, niet zo erg om daar je deur voor open te doen en de armen wat te eten te geven in de koude maanden.
Ik weet wel wat ik mijn kinderen liever vertel.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:37

eilleen333 schreef:
In Maarssen (naast Utrecht) kwamen ze wel toen ik daar in een studentenhuis zat. Of nou ja, ze liepen wel langs, maar belden niet aan. Toen maar een bordje neergezet dat we thuis waren en ineens liep het storm :P .

Wij wonen vlakbij maarssen, hier is de regel dat je alleen mag aanbellen als het buitenlicht of ganglicht aan staat. Zo is het voor alle partijen duidelijk, de bewoners zonder snoep zitten niet in het dinker en de kindjes hoeven het kikkerdril lied niet te zingen

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:24

Kikkerdril lied?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:36

Hier heb ik geen idee of ze langs gaan komen, maar ik verwacht van wel (hele kinderrijke buurt).

Vl komt altijd pas laat thuis dus zal precies met etenstijd zijn dat ze gaan lopen bellen. Gooi mooi de bel eraf. Hier 2 waakse honden zitten die anders gaan doordraaien.

Zie vl al nauwelijks en ben al blij als we s avonds een keer samen eten en hem weer eens spreek.

Vond het vroeger wel grappig als ze langs kwamen toen ik nog thuis woonde, maar toen waren mijn moeder en broertje er ook nog om de deur open te doen :')

Vl kende het niet eens. Woonde op een boerderij onderaan de dijk. Daar kwamen ze nooit :')

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:59

Britta31 schreef:
Kikkerdril lied?

Hier woont juffrouw Kikkerbil
Die ons nooit wat geven wil. :)ddd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:31

anneliesdj schreef:
Geen geesten wegjagen, je speelt de geest na die bezit probeert te nemen van een sterfelijk lichaam. Dus eigenlijk zou niemand de deur voor je moeten opendoen.
Het ronddragen van het heilige vuur is een vruchtbaarheidsritueel, niet zo erg om daar je deur voor open te doen en de armen wat te eten te geven in de koude maanden.
Ik weet wel wat ik mijn kinderen liever vertel.

Sint Maarten gaf zijn cape aan de armen. Laten we het dan alleen voor een selecte groep doen. Selecteren via de voedselbank en een cape geven.

Citaat:
Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Hier kan ik het ophalen van snoep niet meer rijmen met de goedheid van Sint Maarten die de armen wilde helpen.

Citaat:
De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag

Zie ook dit, dit kan ik goed rijmen met een vruchtbaarheidsritueel.

Ik vind dat je het wat betreft de viering voor Halloween iets te letterlijk neemt, niet de deur open doen. Maar het zijn gewoon twee versmolten feesten die toevallig een paar dagen uit elkaar gevierd worden en vooral heel erg veel overeenkomsten hebben.
Als we de herkomst van Sint Maarten dan ook letterlijk moeten nemen, dan is snoep wel erg misplaatst natuurlijk :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:18

Janine1990 schreef:
Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Hier kan ik het ophalen van snoep niet meer rijmen met de goedheid van Sint Maarten die de armen wilde helpen.
[/quote]
Dat gaat ook over Halloween en niet over Sint maarten.

Het is ieders interpretatie natuurlijk, maar ik vertel mijn kinderen liever dat arme mensen met lichtjes langskwamen om voorspoed voor de mensen te bidden in ruil voor brood, dan dat ik ze vertel dat geesten uit de dood kwamen en men zich verkleedde om die geesten om de tuin te leiden.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.