Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:01

Iedereen liegt dus ook je vriend, ookal zegt ie van niet. Dat an sich is al een leugen.. :P

En te eerlijk kan ook. Mensen met autisme nemen vaak dingen heel letterlijk en zullen ook vaak eerlijk antwoord geven. Maar dat wil niet zeggen dat zij niet kunnen of zullen liegen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-10-15 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:01

Lieke schreef:
Desiree schreef:
Voorbeeld.
Ik had een klasgenote die enorm naar de zweet stonk. Iedereen om haar heen klaagde wel eens over die lucht, maar niemand durfde haar erop aan te spreken. Ik leed er ook onder, maar ik wilde haar ook niet kwetsen. Hoe ging ik dit inkleden?
Ik heb een brief geschreven, en deze zo objectief mogelijk verwoord, en een paar voorbeelden van lekkere deo´s genoemd, etc.
Ze was erg blij dat ik het haar eerlijk gezegd had. Ze had wel eens opmerkingen gehoord maar deze nooit op zichzelf betrokken. Het probleem was nu opgelost.

Om op jouw voorbeeld aan te haken. Dit heb je keurig en tactvol aangepakt, zonder te liegen.
Je had ook op een andere manier aan kunnen pakken en toch eerlijk zijn, door bijvoorbeeld in de klas te roepen 'Gatver, jij stinkt, zou je niet eens deo gebruiken?!'

Beide gevallen eerlijk, maar in het eerste geval netjes en vriendelijk en in het tweede geval ben je botte banketstaaf.

Precies. En ik wil geen botte banketstaaf zijn, ik wil niet iemand voor schut zetten want dat vind ik een ontzettend laag bij de grondse streek.
Ook wil ik niet iemand kwetsen.
Je moet dus even goed bij jezelf te rade gaan, dus je afvragen van `wil ik degene zijn die dit zegt, wil ik nu eerlijk zijn, en als ik hiermee kwets, help ik die persoon daar mee?`

Ik denk dat je bij eerlijkheid er van uit moet gaan, dat je die ander daarbij helpt. Die stelregel zou je moeten volgen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:02

Ja ik, hart op de tong. Als je een ongezouten eerlijke mening wilt hebben moet je het mij vragen. Maar dan kun je er geld op zetten dat je hem krijgt ook.

Niet iedereen is er van gediend, en sommige mensen raken gekwetst, maar dat is niet mijn probleem, ik ga niet liegen om gevoelens te sparen.

Op het werk weten ze het inmiddels, en als iemand om een eerlijke mening vraagt en diegene dat niet kan verdragen is er altijd wel een collega die zegt "Doe maar niet."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:05

KimD schreef:
Ja ik, hart op de tong. Als je een ongezouten eerlijke mening wilt hebben moet je het mij vragen. Maar dan kun je er geld op zetten dat je hem krijgt ook.

Niet iedereen is er van gediend, en sommige mensen raken gekwetst, maar dat is niet mijn probleem, ik ga niet liegen om gevoelens te sparen.

Op het werk weten ze het inmiddels, en als iemand om een eerlijke mening vraagt en diegene dat niet kan verdragen is er altijd wel een collega die zegt "Doe maar niet."

Je kunt tactisch eerlijk zijn en met de botte bijl, zo te horen doe jij het laatste en lijk je er ook nog trots op te zijn. Weloverwogen je mening geven op een fijne opbouwende manier is ook een optie.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:07

bigone schreef:
KimD schreef:

Je kunt tactisch eerlijk zijn en met de botte bijl, zo te horen doe jij het laatste en lijk je er ook nog trots op te zijn. Weloverwogen je mening geven op een fijne opbouwende manier is ook een optie.

Ik ben inderdaad bot en lomp, en dat boeit me vrij weinig. Als ik tactisch moet zijn moet ik vaak de waarheid verbloemen of verdraaien en dat vertik ik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:08

Sabinee__ schreef:
Vind een groot verschil zitten tussen eerlijk antwoord geven als iemand je wat vraagt dan alles er altijd maar uitgooien. Eerlijk zijn is niet te pas en te onpas je ongezouten mening rondstrooien.

Dit. Perfect verwoord. Ik denk dat mensen dat wel eens vergeten. Je kan prima eerlijk zijn en af en toe gewoon zwijgen; tenzij je iets gevraagd wordt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:50

Ik ben niet tegen volledige eerlijkheid, maar ik ben wel tegen dingen onnodig hard zeggen.

Goed voorbeeldje;
Iemand kan zeggen dat er mooiere meiden bestaan dan jij, maar wat heb jij er aan om dat te weten?
En stel het komt ter sprake en je vraagt iets in die trend, kan het hard gebracht worden maar ook subtiel.

Iemand kwetsen heeft niets met niet willen liegen te maken, vind ik.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 21:57

Ik ben van mening dat je niet te eerlijk kunt zijn. Als je niet tegen de waarheid kunt ben je geen vrienden met mij en andersom net zo.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:06

Zeggen wat je denkt, vind ik weinig met niet liegen of eerlijk zijn te maken hebben. Tenzij om een mening gevraagd wordt.
Uit jezelf dingen zeggen zoals dat andere vrouwen aantrekkelijker zijn, is kwetsend en niet nuttig. Dat vind ik echt niet kunnen :n

Een mooie vind ik altijd nog: zeg het als je de ander ermee dient, hou je mond als je jezelf er mee dient.
Als je dat in je achterhoofd houdt (en daarbij natuurlijk: eerlijk duurt het langst :D ) kan het bijna niet meer fout gaan ;)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:07

Century schreef:
Sabinee__ schreef:
Vind een groot verschil zitten tussen eerlijk antwoord geven als iemand je wat vraagt dan alles er altijd maar uitgooien. Eerlijk zijn is niet te pas en te onpas je ongezouten mening rondstrooien.

Dit. Perfect verwoord. Ik denk dat mensen dat wel eens vergeten. Je kan prima eerlijk zijn en af en toe gewoon zwijgen; tenzij je iets gevraagd wordt.

Bovendien is jouw manier van eerlijk zijn ook maar gewoon je eigen mening. Een ander zal er hoogstwaarschijnlijk heel anders tegenaan kijken of denken. En het is echt niet verkeerd om rekening te houden met andermans gevoelens.
Iemand die altijd maar gelijk zijn "eerlijke" mening ventileert zonder er om gevraagd te zijn, vind zichzelf misschien wel een beetje te belangrijk......

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:17

ingedebruijn schreef:
Ik ben van mening dat je niet te eerlijk kunt zijn. Als je niet tegen de waarheid kunt ben je geen vrienden met mij en andersom net zo.

Precies! Ik verwacht dezelfde eerlijkheid ook terug.

Edit: Al menig 'vriendin' betrapt op liegen al dan niet tegen mij. Maar dat is exit vriendschap.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:18

Ts ik zag dat je 23 bent, er van uitgaande dat je vriend ook rond die leeftijd is en jullie nog geen kinderen hebben (sorry als ik het fout heb).

Mochten jullie later kinderen krijgen, dan ben ik heel benieuwd of hij dan nog steeds eerlijk is.
Zeg je direct tegen de kinderen, sinterklaas bestaat niet? Hoeveel ouders vertellen kinderen over het bestaan van de tandenfee? Hoe zit het in het meegaan in de fantasie in het kind, naar het bos, kijken of je kaboutertjes tegen komt?

Ik vind het een nobel streven om niet te liegen, maar ik denk dat het niet te voorkomen is. Iedereen jokt wel eens. Of maakt een verhaal mooier dan de waarheid. Schept op over iets, wat in werkelijkheid niet zo groot of bijzonder is. Dat is toch ook een vorm van liegen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:23

Serieus...? Ik ga toch echt niet zitten huichelen tegen die kleine over onzin als kaboutertjes en fee-tjes enzo, en over een overleden opa en oma die dan zogezegd een sterretje zouden worden, dat soort gezwam.....volgens mij doen alleen van die neuzelende ouders dat :=

En Sinterklaas daarover ben ik ook niet van plan om een potje te gaan staan liegen... maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen maar elk stukje fantasie de kop indrukt, je kan een heel eind komen zonder te liegen O:)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:25

pmarena schreef:
Wat ik zeg heeft helemaal niks met armoede te maken, hoe kom je daar nou bij :)

Fantasie is prima :j Maar voorliegen vind ik daar niet bij horen.

Fantasie is niet echt.
kabouters en feetjes en sprookjes maken deel uit van fantasie.

pmarena schreef:
Serieus...? Ik ga toch echt niet zitten huichelen tegen die kleine over onzin als kaboutertjes en fee-tjes enzo, en over een overleden opa en oma die dan zogezegd een sterretje zouden worden, dat soort gezwam.....volgens mij doen alleen van die neuzelende ouders dat :=

En Sinterklaas daarover ben ik ook niet van plan om een potje te gaan staan liegen... maar dat wil niet zeggen dat je dan meteen maar elk stukje fantasie de kop indrukt, je kan een heel eind komen zonder te liegen O:)
Laatst bijgewerkt door Desiree op 27-10-15 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Re: Te eerlijk zijn, bestaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:32

Wat ik zeg heeft helemaal niks met armoede te maken, hoe kom je daar nou bij :)

Fantasie is prima :j Maar voorliegen vind ik daar niet bij horen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 22:35

bigone schreef:
KimD schreef:

Ik ben inderdaad bot en lomp, en dat boeit me vrij weinig. Als ik tactisch moet zijn moet ik vaak de waarheid verbloemen of verdraaien en dat vertik ik.

correctie: Niet de waarheid maar JOUW waarheid. en ik vraag me dan af: denk je dat je god bent dat je jou waarheid maar bot en lomp moet gaan verkondigen omdat iedereen jouw mening moet horen. Klinkt eerder als een zeer onaangenaam ego dan iemand die eerlijkheid belangrijk vindt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:17

Hee Desiree, nog even je post aanpassen, stouterd :P

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:19

pmarena schreef:
Hee Desiree, nog even je post aanpassen, stouterd :P

Oh hou op! Heb zo zitten worstelen en het lukte niet! Hij wilde niet meer selecteren wat ik weg wilde knippen, het stomme kreng!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:20

Het waren de kaboutertjes misschien? :P

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:22

pmarena schreef:
Het waren de kaboutertjes misschien? :P

Zou me niet verbazen.

Ik lag laatst nog naast mijn paard vanwege zo´n kreng.....

En ik raak ook wel eens dingen kwijt dus...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:32

Dat laatste kan natuurlijk ook de leeftijd zijn <<)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:46

Ik ben heel eerlijk, maar ik kan ook heel makkelijk liegen. Mensen waar ik niet zo veel mee heb en die in mijn ogen lopen te mauwen of denken dat ze alles beter weten vertel ik gerust dat ze helemaal gelijk hebben en goed bezig zijn, terwijl dat niet zo is. Aannames van zulke mensen zijn ook altijd waar. Ik vind het gewoon niet de moeite om de tijd te nemen om er tegen in te gaan :')
pmarena schreef:

Mee eens.. Mijn ouders hebben aan het grootste deel van die onzin gelukkig ook niet mee gedaan. Op het sinterklaas verhaal na dus. Ik vind het toch een beetje de zaak bedonderen.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 27-10-15 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:47

pmarena schreef:
Dat laatste kan natuurlijk ook de leeftijd zijn <<)

Nou, ik was eigenlijk altijd al zo.... :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:48

:+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:50

Ow boy ja je kunt zeker te eerlijk zijn.
Maar eerlijk zijn betekend niet dat je alles moet zeggen natuurlijk, zoals op de vorige pagina 'die chick is veel knapper dan jij' dat is natuurlijk gewoon nutteloos en kun je ook voor je houden. Dat heeft imo niets te maken met eerlijk zijn.
Maar ik weet van mezelf ook dat ik vaak te eerlijk ben en dat levert me niet altijd goede dingen op. En dan bedoel ik meer dat ik eerlijk ben alsin dat ik het goed wil doen en dan ook voor iedereen. Dat kan vaak niet, helaas. En niet iedereen waardeert het als je eerlijk bent.