School kiezen voor dochter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:39

Je noemt het school maar eigenlijk zijn het nog kleuterklassen. In België heb je 3 Kleuterklassen toch? Hier in NL gaan ze tot 4 naar het kinderdagverblijf en gaan dan naar school waarvan de eerste 2 klassen (groep 1 en 2) de kleuterklassen zijn. Het 1ste leerjaar in België is gelijk aan groep/klas 3 in Nl.

Taalinitiatie in 3de leerjaar is laat maar normaal voor België. Hier in NL krijgen de kids al in groep 1/2 (kleuterklassen dus) Engels (spelenderwijs). Ik ben juist voorstander van zo vroeg mogelijk met 2 talig-opvoeden beginnen. Dan is later de 3de taal erbij makkelijker dan dat je pas later 2 nieuwe talen ineens moet gaan verwerken. Jonge kinderen kunnen veel sneller leren. Die van mij zijn nu 4 en 5 en dus beide nog in de kleuterklassen maar hebben al best een grote Engelse woordenschat. Tot 10 tellen en kleuren benoemen kunnen ze al in 4 talen. Onderschat het leervermogen niet.

Verder zeg je dat Z groot is, hoeft niet slecht te zijn. Kind kan evt van klas wisselen als dat nodig is. Maar dat kan ook in H want als het daar niet goed gaat kan je nog altijd naar Z. Voor het kind maakt dat nog niet veel uit aangezien ze dan hoe dan ook in een ander klas komt met nieuwe kindjes. Ze is heel sociaal zeg je dus verwacht daar niet te veel problemen.

Kijk naar je kind volgende week. Meestal is het heel veelzeggend of de school bij haar past of niet.
Wij zijn bij alle drie de scholen gaan kijken hier in het dorp. Uiteindelijk bij de kleinste uitgekomen. Werden raar aangekeken door sommige mensen dat we niet voor de grootste populaire school gingen. Tja, wij hebben kids die naar ons gevoel beter af zijn in een rustigere omgeving met allemaal bekenden dan een grote school waar ze de helft niet kennen. De oudste kan zich moeilijk concentreren en drukkere omgeving betekend meer afleiding. De jongste daarentegen is een pietje precies en houdt ervan om af te maken waar ze aan begon. In een grote drukke omgeving gaat alles vaak met wat meer haast en dus minder ruimte om nog net dat ene dingetje af te maken. Zo zijn we dus voor 2 totaal verschillende kids bij 1 school uitgekomen. Maar als had gebleken dat elk een andere school nodig had dan hadden we dat ook gedaan. Kijk en luister naar je kind.

Ik denk dat je niet echt een verkeerde keuze kan maken. Alle scholen staan zowel in NL als in België onder strenge kwaliteitscontrole. Echt slechte scholen zal je niet meer aantreffen.

Ik weet niet of dat in België ook kan maar hier in NL kan je van elke school de rapporten van de onderwijsinspecties opzoeken op internet. Staat verplicht openbaar en kan voor een ouder al veel duidelijk maken waar de goede en zwakke punten liggen van elke school. Wellicht kan je dat ook nakijken voor de scholen die je op het oog hebt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:44

Doorlichtingsverslagen zijn inderdaad online te vinden.

Taalinitiatie gaat bij ons in eerste instantie altijd Frans zijn omdat we in een tweetalig land wonen. Al kent mijn kleuter van vijf veeeeeel meer Engels dan Frans :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:48

ik dacht even, huh frans? maar we hebben het natuurlijk over belgie :')

ik zou voor school H gaan, maar Z klinkt ook een goede, lastig!

BigOne

Re: School kiezen voor dochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:54

Is wat te zeggen voor alle twee, vraag eens of je kind een paar ochtenden op beide scholen kan proefdraaien en kijk hoe ze is als ze thuis komt, daar zou ik het van af laten hangen. De meeste invloed op een kind heeft de samenstelling van een klas, drukke kinderen, rugzakkinderen enz. Ruimte om te spelen is overal en kleiner lokaal zal een kind van drie totaal niet opvallen, behalve wanneer haar klas druk en niet te hanteren is. Maar volgens mij is er in het Belgische systeem veel meer aandacht voor rust , respect en regelmaat dus wat dat betreft kun je geen verkeerde keuze maken.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:38

@Milord: je klopt gaat over kleuterklassen, maar wij noemen dat hier in de volksmond wel school. Nu goed, het is maar een benaming natuurlijk.
Veranderen van school is inderdaad altijd nog mogelijk, en ik zou dat ook zeker doen mocht ik merken dat mijn dochter niet past op die school of er echt grove fouten gebeuren, maar ik wil dat liever niet moeten doen omwille van redenen die ik zou kunnen voorzien omdat ik zelf niet grondig genoeg de afweging maak.

En bedankt voor de tip over die doorlichtingsverslagen, dankzij Balte heb ik beide scholen opgezocht en het heeft mijn mening wel beïnvloedt!
Zo had de school in H vrij veel opmerkingen bij het 1e verslag (2009), meer dan de school in Z, maar zij hebben bij latere doorlichtingen dan wel meer inspanningen gedaan dan eigenlijk nodig waren. Ze hebben dus niet gewoon hun pijnpunten weggewerkt om een positief advies te krijgen, maar hebben hier net inspanning geleverd om extra goed te doen en er een pluspunt van te maken. Het aspect zorg kwam hier al van bij het 1e verslag heel positief naar voor, dus blijkbaar geen holle boodschap van de directeur.
In Z waren de opmerkingen minder zwaar, maar hier krijg ik dan de indruk dat men eraan gewerkt heeft gewoon om in orde te zijn.
Er wordt natuurlijk maar op enkele punten ingezoomd, hier kwamen in de ene school Nederlands en wereldoriëntatie aan bod, in de andere school wiskunde en muzische.

Nog steeds heel benieuwd naar het klasmoment volgende week!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:29

Wat ik geleerd heb vanuit mijn werk in het onderwijs en als moeder: De zaken die de school als speerpunt noemt is vaak juist de zwakte. In dit geval: Het zorgbeleid, toont aan dat er ofwel veel kinderen op school zijn die extra aandacht nodig hebben (mogelijk ten koste van jouw kind!) ofwel dat er veel gepest wordt.
Onze school vestigde veel aandacht op de ruimte, idd prachtige ruime speelplaats en mooie schooltuin met moestuintjes... Maar wel lokalen te weinig waardoor de kleuterklassen soms voor de ochtenden worden gesplitst en in de middagen samengevoegd, en parkeren is drama.

Misschien dat dat helpt bij je keuze.

Overigens gaan ze ook in mijn gemeente pas op de middelbare school alleen naar school, het verkeer is hier te gevaarlijk voor een kind (en eigenlijk voor elke fietser imo).

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 11:07

Hmm alweer een interessante eye-opener!! Heb al veel gehad aan dit topic!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:07

Wie er interesse in heeft: ik heb mijn keuze gemaakt! Het is de school in H geworden, dus de kleinschalige school. Ik heb eens met de verzorgers in de crèche ook gepraat, en in groep is ze toch veel stiller/afwachtender dan alleen of met 1 kindje, dus we denken dat een grote school te overweldigend zal zijn.
De kennismaking met haar juf verliep heel goed, er zijn nog 3 kindjes die tegelijk met haar starten en mijn dochter ging toch meteen op onderzoek in haar klasje.
Ik ben heel blij en opgelucht dat ik de knoop doorgehakt heb, en ook dat ik er een goed gevoel bij heb, ik heb nu geen enkele twijfel meer.
Hopelijk zal het ook effectief meevallen, komende maandag mag ze starten!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:28

Succes maandag! Meestal is het voor mama lastiger dan voor de kindjes :D