Kantoorwerk is geen echt werk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:29

Ik heb met beide ervaring en ik vind kantoorwerk echt een stuk pittiger dan lichamelijk werk.
Na lichamelijk werk is inderdaad je hoofd meer leeg en bij een kantoorbaan helemaal vol. Dan kan ik het echt waarderen op lekker op de bank te hangen met de tv aan zonder dat ik ook maar ergens over na hoef te denken. Terwijl ik na lichamelijk werk wat meer energie krijg en nog wel zin heb in een interessant gesprek of discussie.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:39

vanspeijk schreef:
Bij mij thuis zeggen ze dat ook altijd, dat kantoorwerk geen echt werk is. En ook dat mensen met hbo/uni niet weten hoe het er 'in de echte wereld aan toe gaat' o.i.d, en dat ze allemaal arrogant zijn. Ik ben de enige in het gezin die universiteit doet dus dit soort opmerkingen vind ik altijd erg vervelend. -O-

Getuigt van weinig IQ en EQ...zeker weten dat het familie van je is :7

Zonder de hoger opgeleide/slimme mensen, leefden we nu nog in een grot met een vel om ons lijf en werden we gemiddeld maar 28 jaar oud :+

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:42

Ik werk in het distributiecentrum van een grote supermarkt en doe daar verschillende werkzaamheden.

Soms werk waar je niet echt bij hoeft na te denken maar lichamelijk wel zwaarder (orders verzamelen)

Vaak op de heftruck (soms lichamelijk wat zwaarder) maar de hele tijd opletten (beetje vergelijkbaar met autorijden)

En soms achter de computer. Zeker als het druk is moet je tegen de klok werken en opletten dat je niets vergeet.

Het is allemaal vermoeiend maar op verschillende manieren.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:42

listiglistje schreef:
vanspeijk schreef:
Bij mij thuis zeggen ze dat ook altijd, dat kantoorwerk geen echt werk is. En ook dat mensen met hbo/uni niet weten hoe het er 'in de echte wereld aan toe gaat' o.i.d, en dat ze allemaal arrogant zijn. Ik ben de enige in het gezin die universiteit doet dus dit soort opmerkingen vind ik altijd erg vervelend. -O-

Getuigt van weinig IQ en EQ...zeker weten dat het familie van je is :7

Zonder de hoger opgeleide/slimme mensen, leefden we nu nog in een grot met een vel om ons lijf en werden we gemiddeld maar 28 jaar oud :+

ik spreek ze er ook op aan, maar dan krijg je zo'n vaag antwoord dat dat voor mij niet geldt. Ja, zo werkt dat niet natuurlijk...

Mijn ouders hebben een eigen bedrijf [mijn broer werkt daar ook] in de metaalindustrie. Ze zijn geen van allen dom, dat kan ook niet met het werk wat ze doen, maar er wordt gewoon erg neergekeken op hogeropgeleiden. :(

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:44

Ik heb beide gedaan, het is maar net wat je gewend bent :)

Ik was de eerste week "buiten"echt heel moe, maar na een week was ik eraan gewend, koste geen enkele moeite.

Monteur van buiten is werkvoorbereider geworden en hij zat te klagen de eerste week,
ik ben zo moe, hoofdpijn, moest zo hard en snel werken ed :D
Ik hoor hem nu nog wel eens dat hij niet alles bij kan houden.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-10-15 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:45

Ik zit op kantoor achter een bureau en krijg daarvoor betaald dus ik vind dat werk :P

Ik vraag me soms wel eens af wie er 's avonds meer moe is? Een bouwvakker die de hele dag lichamelijk werk heeft gedaan of ik die na 8-9 uur denkwerk en opperste concentratie een hele maand aan financiële data heeft verwerkt in een maandafsluiting? Of mijn man die 8-9 uur lang achter de computer zit om met Autocad machines te ontwerpen?

Mijn mening is dat beiden even hard werken is.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:45

Ik vraag me altijd af hoe mijn collega's nog veilig thuiskomen met de auto... ik ben blij dat ik met mijn duffe hoofd in een tram mag stappen en een half uur kan slapen. Ik ben vertaler trouwens, dat schijnen ook veel mensen een 'makkelijk' beroep te vinden >;)

picobello

Re: Kantoorwerk is geen echt werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:47

Het is een beetje een zelfde opmerking als "paardrijden is geen sport". Niks zo vermoeiend als een kantoorbaan waarbij je 8 uur per dag naar een scherm zit te loeren. Laat mij maar bewegen. Kortom, allebei is het werk en ja van allebei kun je na een werkdag goed moe zijn..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:56

Alles wat je leuk vindt is minder vermoeiend. Zo zou 7 paarden per dag rijden voor mij minder zwaar zijn dan een dagje zand scheppen. Als je je werk leuk vindt, dan krijg je er sneller energie van. :)
Dit geldt ook mentaal: als ik een hele dag bezig ben met Shakespeare analyseren ben ik 's avonds veel minder moe dan na een dagje toetsen nakijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:57

Bij zulke opmerkingen haal ik gewoon mijn schouders op en zeg iets van: wat jij wilt.

Als iemand zou zeggen dat ik er niet moe van kan zijn dan zou ik waarschijnlijk antwoorden: dat klopt ik ben gewoon vreselijk lui.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:02

Nouja, voor mij is het hobby geworden eigenlijk :')
En ook voor mij is het intensief, maar ik heb er heel veel lol in. Gelukkig maar!

Het is maar net wat je eigen definitie is van werk, denk ik dan maar. In principe is het natuurlijk gewoon iets doen voor een bedrijf en daarvoor betaald krijgen, heel simpel gezegd.
Werk wat lichamelijk zwaar is, dat valt gewoon onder de categorie zwaar lichamelijk werk, denk ik dan :Y)

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:07

Ik werk in de kinderopvang, heeft erg leuke kanten maar ben na een dag van 9 uren ook echt wel moe.... (nee, we zitten echt niet de hele dag op de rand van de zandbak met een kop thee te kijken hoe 12 kinderen spelen...)

Toen een collega stopte omdat het lichamelijk niet meer ging, vond ze dat maar belachelijk, "toch alleen maar leuk, zo'n baantje?"

En mijn zusje toen ik naast mijn baan aan een project in een ander werkveld werkte: "leuk, kan onze moeder ook eens trots op jou worden..." ehhh.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:10

AmoorM schreef:
Okay, heb ik net een rare discussie met mijn moeder over werken. :+

Zij vindt dat kantoorwerk geen echt werk is. Het werken in het tuinbouw is bijvoorbeeld wel echt werk, maar het werken op kantoor valt niet onder werken. Omdat je er lichamelijk niet moe van wordt.

Wat vindt bokt? Is kantoorwerk inderdaad geen echt werk? Kun je niet moe zijn aan het eind van de dag? Ik ben vaak erg moe naar z'n lange dag!

Edit: Iets beter geformuleerd.

Gezien het bedrag dat elke maand op mijn rekening staat, denkt mijn baas daar heel anders over. :D

En ja, ik ben ook vaak moe na een lange dag "kantoorwerk".

Maar ik heb erg veel bewondering voor mensen die de hele dag met hun handen werken. Zeker als het fysiek zwaar werk is of eentonig werk. Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af of ik dat vol zou houden. :oo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:14

AmoorM schreef:
Alja schreef:
werk is werk toch?

Ja, maar ik kan niet moe zijn van een lange dag op kantoor.

Als jij mega veel verantwoordelijkheden hebt en moeilijke dingen doet dan ben je kapot s avonds laat.

Ik mest liever 40 uur per week uit dan dat ik het werk van mijn vriend (uitsluitend kantoor) zou moeten doen. Fysiek werken stopt om 5 uur bij wijze van spreken en dan kun je lekker uitrusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:15

Selka schreef:
AmoorM schreef:

Ja, maar ik kan niet moe zijn van een lange dag op kantoor.

Als jij mega veel verantwoordelijkheden hebt en moeilijke dingen doet dan ben je kapot s avonds laat.

Ik mest liever 40 uur per week uit dan dat ik het werk van mijn vriend (uitsluitend kantoor) zou moeten doen. Fysiek werken stopt om 5 uur bij wijze van spreken en dan kun je lekker uitrusten.

Mee eens! :j

Daarbij krijg je naarmate je het lichamelijke werk krijgt er ook de spieren voor. Til je veel, krijg je arm en rugspieren etc. Bij kantoorbaan doe je iedere dag weer iets anders, iedere dag weer een'puzzel' waar je over moet nadenken etc. :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:33

Poeh ja ik ken de discussie.
Wel ietsje anders. Ik studeer aan de kunstacademie en hoe vaak ik niet hoor dat dat geen echte studie is, want je zit vast de hele dag te tekenen _O-
Toen ik stage liep en de hele dag op kantoor zat. Man man, gefrituurd brein :P

Maar ik heb ook een tijd in een drukkerij gewerkt wat meer lichamelijk werk was. Dan kwam ik met gefrituurde spieren thuis :+

Het is allebei "zwaar" (imo is het niet nodig om een wedstrijdje wie het zwaarder heeft van je werk te maken) en vermoeiend maar gewoon op verschillende manieren.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:41

Je moeder mag wel een dagje van me overnemen hoor. :))
Al schijnt de werkdruk bij ons wel stuk hoger te zijn dan gemiddeld.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 21:54

Oh, ik ken de discussie. Mijn vriend dacht daar ook altijd zo over. Vond ook dat ik geen recht had om te zeggen dat ik moe was aan het einde van de dag. Tot ik 1 dag in de week voor hem ben gaan werken om de administratie van zijn bedrijf te doen. Toen kwam hij er pas achter waar ik allemaal mee bezig ben en over na moet denken. Sindsdien heeft hij echt een soort nieuw respect voor me. Hoewel dat juist de klusjes zijn waar ik het minst moeite mee heb en niet moe van word.

De discussie zal altijd blijven bestaan. Ik denk dat vooral mensen met een wat ouderwetse kijk op werken nog het idee hebben dat je van kantoorwerk niet moe wordt en er wel bakken met geld mee binnenharkt. Ik ben in ieder geval wel blij dat ik niet met mijn lichaam hoef te werken, het lijkt me vreselijk.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:37

Tja...volgens mij is vergelijken praktisch onmogelijk...het ene werk vergt lichamelijk veel van je en het andere geestelijk en van beide kan je even moe zijn. Wel is het zo dat je kantoorwerk makkelijker vol kan houden tot aan je pensioen en dat iemand die zwaar lichamelijk werk verricht daar meer moeite mee zal hebben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:45

Ik ben het totaal niet eens met de meeste van jullie. Ik heb jaren bij een financiële instelling gewerkt met een hele hoge werkdruk, veel targets, negatieve werksfeer en altijd personeel tekort en ik was altijd HE-LE-MAAL kapot aan het eind van de dag. Daarvoor ook jaren in de horeca gewerkt en daar werd ik fysiek wel moe, zeker op hele lange, drukke dagen, maar je lichaam went daar aan.

Ik heb nu weer een staand/lopend beroep en ik vind het ondanks dat het veel drukker is om mij heen, veel chaotischer is soms en ik veel km's loop per dag veel minder zwaar dan mijn kantoorbaantje. Ook hier veel oudere dames die dit werk goed volhouden terwijl de oudere dames op kantoor er helemaal aan onderdoor gingen, die konden de werkdruk en negativiteit niet aan.

Dus nee, ik vind een fysiek beroep niet per se zwaarder dan een kantoorbaan en durf zelfs te stellen dat het andersom pittiger is.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:53

Ik heb altijd 'denkwerk' gedaan onder behoorlijke druk (targets e.d.) Vriendlief in de bouw, kwam thuis en ging op de bank liggen. Als ik hem er vanaf wilde hebben kreeg ik te horen dat hij moe was door zijn zwaar lichamelijke werk.

NU doet hij min of meer hetzelfde als ik..... en warempel hij ligt nog steeds na zijn werk op de bank... Hij geeft nu wel toe zich behoorlijk vergist te hebben....

Zei toen ook al tegen hem; jij hebt spierpijn maar ik hoofdpijn, beiden werken we hard.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:56

Mijn ouders denken het zelfde ! Kantoor werk is niet vermoeiend terwijl ze zelf ook op kantoor gewerkt hebben en toch echt ook wel grote zorgen gehad hebben, kwamen altijd wel vermoeid thuis ...

Nu werk mijn vader meer buiten en moet hij altijd uitrusten ...

Mijn broer studeerd, is ook meteen belangrijker dan ik. Hij moet uitrusten, hij heeft vakantie ! Ja ik niet misschien ?!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:58

vanspeijk schreef:
ik spreek ze er ook op aan, maar dan krijg je zo'n vaag antwoord dat dat voor mij niet geldt. Ja, zo werkt dat niet natuurlijk...

Mijn ouders hebben een eigen bedrijf [mijn broer werkt daar ook] in de metaalindustrie. Ze zijn geen van allen dom, dat kan ook niet met het werk wat ze doen, maar er wordt gewoon erg neergekeken op hogeropgeleiden. :(

En wie denkt al die staalconstructies uit? Van simpel groenteblikje tot complete vakwerkbrug? Juist ja....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:01

Werk is werk of je dat nou lopend, zittend, rijdend of staand doet. Wat een rare visie van je ouders :+

Overigens werk ik in de kinder- en jeugdpsychiatrie, op kantoor. Ik ontvang de hele dag klanten en 'doe' zo'n 7 gesprekken op een dag + verslaglegging Na een dag werken tolt mijn hoofd nog lang na.

Ik vind eerlijk gezegd dat ik keihard werk en onder behoorlijke druk. Lichamelijk ben ik niet moe nee en dat mis ik dan wel weer, maar om nou zwart wit te stellen dat alleen lichamelijk werk echt werk is :+

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 09:14

Bijzonder dat sommige ouders dat tegen hun kinderen zeggen. Wees blij dat je kind werkt, van de straat is en wat doet met zijn of haar leven.

Ik doe beide. En ik wordt van allebei moe. En dan heb ik op het kantoor of op de werkvloer het even druk in mijn hoofd. Zoveel dingen regelen, zorgen aan je hoofd, ook nog personeel aan je hoofd te zeuren :+ Maar ik ben blij dat ik nu weer een aantal mensen heb aangenomen anders ben ik echt helemaal gesloopt iedere dag. Maar goed, ik heb naast het werken op kantoor of op de werkvloer ook nog netwerken en bijeenkomsten etc en dan zeggen mensen oh leuk toch beetje borrelen en eten. Ja maar ook daar ben je gewoon aan het werk dus daar wordt ik ook wel moe van!

Maar, alles voor een eigen bedrijf denk ik dan maar. Alle energie die ik in mijn werk steek is het dubbel en dwars waard want ik steek het in mijn eigen bedrijf, niet in die van een ander.