Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:27

Volgens mij is hij inderdaad fout, aangezien hij achteruit reed.

Ik zou zeer zeker een schadeformulier invullen en niets tekenen of beamen voor je goed hebt nagegaan of het klopt.
Stel je voor dat de bestuurder het eventueel zo wilt verdraaien dat hij stil stond en jij achter op bent gereden ....

Misschien zat jij er dan wel even dicht op, maar hij had in deze situatie nooit achteruit mogen rijden. Gelukkig zijn er getuigen die dat kunnen beamen.

Dit is inderdaad iets dat de verzekering verder uitzoekt. Je zou ook altijd nog even jouw verzekering kunnen bellen en om raad vragen, mocht de bestuurder moeilijk doen over het schadeformulier.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:27

Fijn dat jij weinig mankeert, balen van je scooter!
Hopelijk heb je wel ook zijn kenteken genoteerd! En weet je zeker dat zijn gegevens kloppen?

Beetje autorijder zou moeten weten dat wanneer je achteruit ergens tegenaan rijdt je (op enkele uitzonderingen na, die er vast wel zullen zijn) daar verantwoordelijk voor bent.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:28

Hij reed achteruit, dat is een bijzondere verrichting, daar heeft al het andere verkeer voorrang op. Dus jij ook! Daar komt nog eens bij dat jij stil stond en niet reed, dan is hij dubbel fout! Bumperkleven valt alleen bij voortbewegend verkeer.
Ik zou vanavond maar eens even naar hem toe gaan en zsm een schadeformulier in vullen. Heb je ook contact gegevens van getuigen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:29

Ik denk dat al je vragen worden beantwoord zodra je je verzekering heb gebeld en zijn gegevens hebt doorgegeven.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:31

bridgetF schreef:
Hij reed achteruit, dat is een bijzondere verrichting, daar heeft al het andere verkeer voorrang op. Dus jij ook! Daar komt nog eens bij dat jij stil stond en niet reed, dan is hij dubbel fout! Bumperkleven valt alleen bij voortbewegend verkeer.
Ik zou vanavond maar eens even naar hem toe gaan en zsm een schadeformulier in vullen. Heb je ook contact gegevens van getuigen?

Ja dat heb ik! Ga dit zo ook even aan mijn ouders laten lezen allemaal.

Dinopino

Re: Aanrijding scooter en auto, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:34

Schadeformulier invullen zal weingi zin hebben. Je mag van de verzekering nooit schuld bekennen en dat zal de tegenpartij dan ook niet doen, onafhankelijk wat hij op het schadeformulier zet.
Gewoon de gegevens bij de verzekering door geven met de gegevens van de getuigen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:36

Amira_ schreef:
bridgetF schreef:

Ja dat heb ik! Ga dit zo ook even aan mijn ouders laten lezen allemaal.

Als je daarheen gaat, of op een neutrale plek afspreekt, neem dan iemand mee met verstand van het invullen van zo'n formulier en iemand die zich niet laat ompraten in de tegenpartij zijn voordeel.
Want als hij de verkeerde vakjes oid aankruist dan heb je mooi een probleem. En ja ik spreek uit ervaring, had gelukkig niet getekend dus ze konden er niks mee maar handig was anders!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:40

ilaan schreef:
Als je daarheen gaat, of op een neutrale plek afspreekt, neem dan iemand mee met verstand van het invullen van zo'n formulier en iemand die zich niet laat ompraten in de tegenpartij zijn voordeel.
Want als hij de verkeerde vakjes oid aankruist dan heb je mooi een probleem. En ja ik spreek uit ervaring, had gelukkig niet getekend dus ze konden er niks mee maar handig was anders!

Inderdaad, neem dan gewoon één van je ouders mee. En nogmaals neem er je tijd voor en controleer alles goed voor je ook maar ergens je handtekening opzet.
Goed alles doorlezen en bekijken dat duidelijk is dat jij stil stond en hij achteruit reed. Misschien is het doemdenken, maar stel dat hij het doet overkomen alsof jij achter op hem bent gereden en jij zet daar snel even je krabbel onder ....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:41

Weet niet wat er de laatste jaren veranderd is in het invullen van een schadeformulier. Ik was ook bij de tegenpartij geweest. Die had geen leesbril op dus ik naar hun huis. Helaas werd er met dat formulier niets gedaan en negeerde de verzekering het. Ze kwamen op alles terug wat ze er op hadden gezet.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:42

Beide partijen vullen hun gegevens in, het is altijd aan de verzekering te bepalen of je schuld hebt of niet, ongeacht of je invult of je wel of niet schuld er aan hebt.
Bel ze even anders op voor informatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:43

En vooral geen twee, drie dagen wachten, vandaag regelen. Jij kunt het schadeformulier in vullen en contact met je verzekering opnemen.

Manny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:46

Schadeformulier is niet persee nodig. Aantal jaar geleden ben ik ook aangereden door een auto terwijl ik op mijn brommer reed. Auto is dan altijd schuldig dus de verzekering zal het gewoon afhandelen. Je hoeft alleen de verzekering in de lichten die regelen de rest.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:48

Jij bent niet foutief in je genoemde situatie. Echter vind ik het wel behoorlijk naïef dat je geen schadeformulier ingevuld hebt ter plekke. (ook in een scooter hoort er altijd één aanwezig te zijn) Daarbij zou ik ook nog eens altijd de politie erbij halen. De laatste persoon waarmee ik een schadeformulier invulde heeft dit daarna thuis waarschijnlijk gewoon weg gegooid en heeft nooit zijn verzekering geïnformeerd, hier moest ik zelf achteraan. Als er politie ter plekke is kunnen ze direct de situatie staven en eventueel misbruik en/of intimidatie (personen die onzin vertellen, zoals die vrouw) voorkomen, zodat de foutieve persoon er ook niet onderuit kan. Bovenstaande reactie vind ik ook naïef, je hebt gewoon heel veel geluk gehad dat je een aanvaring had met een fatsoenlijk en eerlijk persoon, maar dat zijn ze echt niet allemaal hoor, zeker niet als het om geld draait. Altijd een schadeformulier invullen.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-10-15 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:48

Bij mijn verzekering moest dat wel. Eenzijdig ingevuld en de oma van 88 jaar (!) heeft haar deel later ingevuld en opgestuurd. Ze was ter plekke zo overstuur dat ze niks meer wist te doen. Zij reed ook achteruit (ipv de bedoelde vooruit) en dat is zonder morren vergoed. Iig nu gaan regelen en niet afwachten.

euh.. politie komt hier niet voor hoor..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:49

De politie komt daar hier iig wel voor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:50

In Zwitserland? Dat kan.. In Nederland niet (meer). Moet echt wel erg gek lopen willen ze komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:51

TS ik vind het wel meteen een leermoment om niet te dicht op een auto te rijden met je scooter (ook al is het niet jouw fout).
Ik merk ook wel eens dat er iemand boven op mijn achterbumper rijdt. Omdat een scooter zo smal is zie je deze niet altijd direct. Als je ineens moet remmen oid kun je dus echt vrij gemakkelijk een scooter over het hoofd zien.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:52

Dat kan goed zijn Sammie, daarom altijd schadeformulier invullen ter plekke, zelfs als er getuigen zijn. (volgens mij moeten deze zelfs ook tekenen, iig op het formulier dat ik in de auto heb liggen wel)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 12:57

Goof schreef:
TS ik vind het wel meteen een leermoment om niet te dicht op een auto te rijden met je scooter (ook al is het niet jouw fout).
Ik merk ook wel eens dat er iemand boven op mijn achterbumper rijdt. Omdat een scooter zo smal is zie je deze niet altijd direct. Als je ineens moet remmen oid kun je dus echt vrij gemakkelijk een scooter over het hoofd zien.

Is het ook zeker :j Alleen in dit geval kon ik er echt even niks aan doen, maar weet van mezelf wel dat ik af en toe te dicht op auto's rijd dus dat zal ik zeker niet meer doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:58

Dat is idd wel iets wat ik zeker aanraad. Schadeformulier invullen en foto's maken. Maar mijn oma'atje was zoooooooooo overstuur (terwijl ik de deuk in mn auto had) dat er geen stom woord meer uitkwam. Ze moest eerst dr zoon bellen. Ze woonde bij mij in de straat en ik heb kenteken genoteerd. Uiteindelijk heeft zij met dr adviseur het ingevuld en ik eenzijdig de mijne. Schuldvraag was ook compleet duidelijk.. Zij deed een bijzondere manoeuvre. Ik kreeg gewoon medelijden met d'r.. terwijl mijn auto kapot was :=

Uitzonderlijke situatie want in het geval van ts had ik het zelf ook nooit zo op zn beloop gelaten.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:19

het zou heel erg hepen als een getuige het achteruit rijden kan bevestigen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:34

Dat is niet nodig want het feit dat zij met de scooter vast zat onder de auto is daar bewijs van.
Maar heb je politie laten komen op dat moment? Zo nee, niet slim. Politie komt wel degelijk voor als de schuldvraag niet duidelijk is.
Los daarvan, lijkt me dat hij gewoon aansprakelijk is omdat hij én achteruit reed, én jij de zwakkere bestuurder bent.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:39

Zo snel mogelijk een aanrijdingsformulier invullen. Duidelijk aan duiden dat jij stil stond en dat de wagen achteruit reed.
Zorgen dat de kruisjes in het midden goed staan en een duidelijk schets.
Links en rechts jullie gegevens.
Enkel het middenste gedeelte is gemeenschappelijk en is dus van belang, wat je nog allemaal schrijft bij je eigen opmerkingen doet weinig.
Ook achterkant ben je weinig mee. Is makkelijk voor je eigen verzekering, maar heeft niks te maken met aansprakelijkheid of terug vordering.

Dus asap naar je verzekering en kijken of zij de man contacteren voor een EAF of je doet het zelf.

Altijd papieren invullen. Makkelijk is als je al een vooraf ingevuld exemplaar bij hebt. Dan kan je je concentreren op wat belangrijk is.

Als je pech hebt dat de man niet wil meewerken of de gegevens niet juist zijn, dan naar de politie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:39

Komt de politie altijd ter plaatse?
De politie komt niet altijd ter plaatse. Bijvoorbeeld niet bij bij lichte aanrijdingen zonder gewonden of forse schade. Het uitwisselen van gegevens en het afhandelen van de schade kan dan namelijk zeer eenvoudig door de betrokkenen zelf worden geregeld. Maak meteen veel foto’s van het ongeval vanuit verschillende posities. Maak vervolgens de rijbaan vrij en vul samen met de andere partij het Europees schadeformulier in. Noteer de gegevens van eventuele getuigen. Licht vervolgens uw verzekeringsmaatschappij in. De politie komt wel ter plaatse als er gewonden zijn, als er sprake is van forse schade, alcoholmisbruik, of als op een andere manier hulp moet worden verleend.

bron: https://www.politie.nl/themas/aanrijdin ... er-plaatse

Eea wellicht afhankelijk van lokaal korps. Maar stelregel is geen gewonden = geen politie. Ook niet bij afhandelen schuldvraag.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:51

anneliesdj schreef:
Dat is niet nodig want het feit dat zij met de scooter vast zat onder de auto is daar bewijs van.
Maar heb je politie laten komen op dat moment? Zo nee, niet slim. Politie komt wel degelijk voor als de schuldvraag niet duidelijk is.
Los daarvan, lijkt me dat hij gewoon aansprakelijk is omdat hij én achteruit reed, én jij de zwakkere bestuurder bent.

heel slim, het bewijs is er alleen als je een getuige hebt.
in de auto zaten 2 mensen?
haar woord tegen bestuurder en getuige inzittende?

zorg altijd dat je de gegevens van een getuige opneemt