Waar haal je tijd vandaan? (Te?) Veel op een dag doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:32

Loiz schreef:
Hoe vinden jullie mannen/vrienden het eigenlijk dat jullie elke dag gehaast eten en dan de deur uit gaan? Dat is hier ook wel een issue.

Vrijgezel :Y)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:33

Mijn tip: plannen en nee zeggen. Plannen werkt voor mij vooral goed in een online agenda, zoals outlook. Het visueel maken van je beschikbare tijd door 'blokken' te reserveren werkt goed om meer inzicht in je tijd te krijgen. Ik plan mijn reistijd bijvoorbeeld ook in. Maar ook houd ik iedere week een klein dagdeel vrij voor mezelf.

Herkenbaar probleem overigens. Werkweek van 40 uur, dagelijks 4,5-5 uur reistijd erbij. Om 6.45 ga ik de deur uit en tussen 19.30/20u weer thuis. Ik zou dit niet kunnen zonder mijn vriend die eten kookt (voor meerdere dagen) en zonder onze schoonmaakster. Die is haar geld dubbel en dwars waard.

Mijn vriend werkt ook 40u, maar op onregelmatige tijden. Soms zie ik hem iedere avond een paar uur, soms een hele week niet. Hoort erbij :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:37

Winged schreef:
Loiz schreef:
Hoe vinden jullie mannen/vrienden het eigenlijk dat jullie elke dag gehaast eten en dan de deur uit gaan? Dat is hier ook wel een issue.

Hier ook :j

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:43

Winged schreef:
Loiz schreef:

Hier ook vrijgezel :o

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:43

Hier ook een drukke agenda.. 40 uur in de week werken, daarnaast nog een bedrijfje in fotografie/grafisch vormgeven en een hondje waar ik 2 x per week mee naar cursus gaat.

Maar ik plan wel alles goed in, niet altijd loopt het zoals ik wil maar ik kom er aardig uit.

tita

Re: Waar haal je tijd vandaan? (Te?) Veel op een dag doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:45

Ik kan niet plannen alles loopt in soep hier.
En dan heb ik ook hele luie momenten omdat ik elke dag zo vol zit

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:46

Ik ben momenteel Toos Werkloos sinds 2 weken en hiervoor werkte ik gewoon 4 dagen.
Moet er wel bij zeggen dat ik door mijn schildklier chronisch moe ben en dus een energielevel heb van -10 ongeveer.

Mijn vrije dag was de dinsdag.

Mijn werktijden waren van 07.30-16.00 uur en vriend was dan rond 18.00 uur thuis
Geen kinderen dus dat scheelt een hoop geren en gevlieg.
Wekker gaat hier om 05.15 omdat mijn vriend om 6 uur vertrekt
Wij liggen meestal rond 21.00 uur in bed soms iets eerder, soms wat later.

Maandag om 18.00 uur ongeveer eten en dan naar stal (20 min rijden) en longeren en dan bij thuiskomst gelijk naar bed.
Dinsdag op de dag les en de boodschappen doen
Woensdag mijn bijrijdster
Donderdag zijn vrije dag of ik ging gelijk even vanuit de zaak dan zorgde vriend voor het eten
Vrijdag mijn bijrijdster
Zaterdag en zondag doe ik hem zelf.

Meestal door de weeks geen avond afspraken omdat we dat niet redden
1 ding in het weekend plannen, soms is er wel meer maar dan moet ik prioriteiten stellen.

Zaterdag heb ik de deserttrail en Blof op 1 dag.
Dan in de middag maar een uurtje slapen en voor de zondag niets plannen

Koken:
Maandag normaal
Dinsdag kook ik voor 2 dagen zodat ik woensdag kan opbakken
Donderdag ook koken en Vrijdag makkelijk.

Mijn vriend vind het prima dat ik Mando heb. Ik heb hem toen ik hem kocht ervoor gewaarschuwd dat dit voor 7 dagen per week is en toen werkte ik ook 4 dagen alleen deed mijn schildklier het toen nog wel dus meer energie maar dan had ik ook ongeveer zo'n planning.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:48

Dat vraag ik mij de laatste tijd ook af.
Ik werk 60 uur in de week, 5 dagen in de week loop ik stage van 44 uur en daarnaast heb ik mijn bijbaan in het weekend + de koopavond op donderdag. Ik heb geen leven meer :+ :+:
'Gelukkig' heb ik een jong paard waar ik wel mee werk maar nog niet op rijd. Dat scheelt toch behoorlijk wat tijd.
Ik plan alles. Van reistijd tot douchetijd. Ik zou graag nog wat aan sport willen doen, maar dat krijg ik helaas niet geregeld. Ben blij als ik om 9/9.30 uur op de bank kan ploffen. :Z

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 10:22

Precies wat ik verwachtte allemaal mensen met drukke schema's waar ik wat van kan leren! En relativeren! Mijn hemel wat een schema's komen er voor bij.

Ik moet inderdaad beter plannen. En op de dagen dat ik vrij ben kan het allemaal iets meer relaxed.

Ik doe 1 keer per week boodschappen. Dus dat scheelt ook een stuk. En ik kan natuurlijk ook leren wat meer te vragen want mijn vriend is er ook nog, maar die werkt ook veel dus dan wil ik hem ook graag helpen.
Ik heb 1,5 reistijd op een dag in de trein, in die tijd probeer ik wat te relaxen en wat telefoontjes te doen (niet te privé want dat is niet zo prettig in de trein haha).

Van de 7 dagen wil ik er wel 3 rijden (niet achter elkaar). Dus op zich is het ook allemaal goed te doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:29

Roos_M schreef:
Ik heb 1,5 reistijd op een dag in de trein, in die tijd probeer ik wat te relaxen en wat telefoontjes te doen (niet te privé want dat is niet zo prettig in de trein haha).

Ah! Maar wel 1,5 uur 'bewegingsvrijheid'. Zijn er zaken die je in de trein kán doen die tijd besparen in huis? Denk ook aan eventueel boodschappenlijstjes, to do lijstjes, planning...
Verder: Je bent om kwart voor 6 thuis. Willen jullie dan direct eten of is er een mogelijkheid om een paar dagen in de week iets later (kwart over 6) te eten zodat je een halfuurtje sporttijd hebt? Dan kun je daarna eten en heb je de avond 'vrij'. (en in de trein kun je natuurlijk even snel een hapje eten zodat je niet helemaal hongerig thuis komt en wel moet eten)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:39

Mijn vriend klaagt weleens hoor maar gelukkig steunt hij me en doet hij veel in huis aangezien ik daar niet aan toe kom.

Ma: 8:30-17:00uur werken, 18:00-22:00 college
di: soms 's ochtends sporten 9:30-18:00 werken, 18:30-20:30 paard, vriend zorgt ervoor dat het eten klaar staat
wo: 8:30-17:00uur werken, 's avonds hardlopen of huiswerk, verder vrije avond
do: 8:30-17:00uur werken, 18:00-22:00 college
vr: 9:00-17:30 werken, 18:00-20:00 paard, vriend zorgt dat het eten klaar staat
za: 9:00-13:00 paard, daarna huiswerk
zo: niets moet, alles mag

Ik plan uitslaapochtendjes in en doordeweeks in ieder geval 1 rustavond. Ik heb alleen een verzorgpaard dus hoef maar 3 dagen per week naar stal. Als ik tijd te kort kom sport ik niet en skip ik het huishouden. Als ik zo naar mijn schema kijk vind ik het best relaxt, het went vanzelf. Ik heb elke avond wel een uurtje de tijd om bank te hangen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:41

Wat betreft sporten: zoek een sport die je vanuit huis kan doen en doe dat dan voor je werk.
Ik loop zo'n 3 keer per week 30-45 minuten hard, ga dan doushen, ontbijten en naar werk. Dan ben je gelijk wakker en het scheelt enorm in de avond.

Als ik thuis kom heeft mijn vriend gekookt of doe ik het zelf. Koken duurt nooit langer dan 20 minuten en in de tussentijd doe ik ook nog wat andere klusjes in huis.
Misschien kun je ook koken voor 2 dagen, zodat je het alleen op hoeft te warmen?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:43

Neem de aardappelen, de groenten, een snijplank en een schilmesje mee naar je werk.
Tijdens de pauze of tijdens loze uurtjes kun je alvast aan het avondeten beginnen.
Dit scheelt enorm veel tijd.
Ik kom thuis, zet twee pannen met water op het vuur, gooi de geschilde aardappelen erin en de gedopte boontjes.
Pak nog een pan voor het vlees en dek de tafel (of laat hem dekken).
Als ik om 6 uur thuis ben kunnen we voor half 7 aan tafel met een ''geweldig'' vers gekookte maaltijd.
Voor 7 uur staat alles afgespoeld in de vaatwasser en heb ik tijd voor andere zaken.

Soms schil en kook ik extra zodat ik de dag erna gebakken aardappeltjes ervan kan maken.
neem de gekookte aardappeltjes mee, snijd ze in stukjes onder werktijd en zet ze in de koelkast.
En maak een reminder in mijn telefoon dat ik ze niet moet vergeten. Thuis pannetje op het vuur beetje olijfolie en bakken maar.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:53

Jeetje jorika, dat zou me toch even te ver gaan. Ik kan in 10min een (gezonde) maaltijd op tafel hebben staan met een beetje hulp van meneer Albert Heijn die alles wast/schilt/dopt etc.

Ik koop tijd. Heb een auto zodat ik minder reistijd kwijt ben. Ik heb een vaatwasser zodat ik geen tijd met de vaat kwijt ben. Ik heb een wasmachine met timer en een droger zodat ik zo min mogelijk tijd met de was kwijt ben. Het kost allemaal extra geld maar ik hou wel meer tijd over voor de dingen die er voor mij echt toe doen, het maakt het allemaal net even wat makkelijker.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:05

Ik zou ook echt mijn eten niet meenemen naar het OV om daar alvast voor te bereiden. Die 5 minuten schillen/snijden maken niet zo heel veel uit.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:07

@Jorika: Wat een creatieve oplossing! Al zie ik me nog niet met mijn aardappels en schilmesje achter het bureau zitten :+ (helaas zelden tijd voor 'officiele' pauze hier).

@Iedereen die vroeg naar wat man/vriend ervan vindt: Zoek er 1 met een eigen hobby. Mijn man doet autocross / stockcar racing en sleutelt voor een crossteam. Dat doet hij 2 avonden doordeweek en op zaterdag. Precies de dagen dat ik naar paardlief ga!

Verder idd plannen & tijd besparen! Tijdbespaarders voor mij zijn:
- 1x in de week alle boodschappen halen, vaak door manlief laten doen, zeker als ik op vrijdag tot 1800 moet werken. Gedurende de week heel stipt een lijstje bijhouden van alles wat bijna op is, hoef je nooit extra naar de winkel!
- de avond dat ik alleen eet een "1-2-3-PIEP" magnetron maaltijd (van de supermarkt of idd de leftovers van een eerdere maaltijd)
- Ik kook pasta / rijst maaltijden vaak voor meerdere dagen en dan in de vriezer.
- Manlief regelmatig laten koken. Ok, hij stond eerst niet te springen, maar we werken allebei fulltime, dus samen huishouden doen, ook koken! Het helpt wel dat hij dingen kookt wat hij makkelijk vindt.
- Bijkletsen met vriendinnen doe ik in de auto naar werk of naar huis (lang leve de carkit, beste investering ever)

En over het algemeen: Blijven ademen!!
So what als je huis er niet uitziet als in de VT Wonen, je soms lekker makkelijk een pizza uit de oven trekt of de was een week aan de lijn hangt (als je de deur dichthoudt, zie je er niks van :)* )
Ik wilde voorheen ook altijd alles op orde hebben, elke dag gezond en eigengemaakt (zonder pakjes) eten etc. Mijn man is gelukkig heel makkelijk en pakt mij gewoon op en zet mij op de bank neer als ik loop te stressen omdat er nog niet gestofzuigd is ofzo :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:42

Poeh, ik probeer echt tijd te nemen om tot rust te komen of echt me-time te nemen.
Dus even alleen de stad in ter ontspanning. Of even een uurtje op de bank voor de tv of met de tablet op schoot en gewoon even niks. Dat heb ik echt nodig, anders ren ik mezelf voorbij en daar word ik niet gezelliger of gelukkiger van. Ik ben godzijdank in de positie dat ik niet fulltime moet werken om het huis te kunnen betalen. Met parttime red ik het ook en dat geeft ook wat rust doordeweeks natuurlijk. Al is het met huishouden, schoolgaand kind met een sport die 6,5 uur in de week kost en mijn werk best druk hoor. En dan heb ik nu alleen nog maar 2 ponietjes en geen paard meer.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:56

Jeetje, wat een ren- en vliegwerk lees ik hier. I

Ikzelf zal het, net als vriend, echt niet tof vinden als we structureel tijd voor elkaar moeten vrijmaken of dit elke avond maar heel beperkt is. We werken beiden 40 uur en als we thuis komen van het werk dan kletsen we bij, koken en eten we samen. Soms blijven we uren aan tafel zitten, soms sport, soms afspraken met vrienden of familie, soms uiteten. In het weekend gaan we er vaak samen of met vrienden op uit. Boodschappen laten we grotendeels bezorgen en we laten de vloer dagelijks doen door de robotstofzuiger. (dit zijn dan ook gelijk mijn tips)

Toen ik nog een paard had naast een fulltime baan merkte ik dat ik niet kon genieten van mijn dagelijks leven door het continue haasten en moe-zijn. Ondanks dat ik natuurlijk wel ontzettend genoot van mijn paard en het rijden, heb ik nu wel het idee dat mijn leven en ikzelf meer in balans zijn. Als ik ergens was dan was ik toch stiekem in mijn hoofd bezig met de andere dingen die ik nog moest doen.

Ik heb respect voor de dames die zoveel activiteiten in één dag kunnen proppen. Ik doe het jullie niet na.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:58

Ik juist respect voor de rust die je hebt gecreeerd. :j Dat hollen en vliegen is niet ideaal vind ik. Maar het is even niet anders dus kan ik me er voor nu bij neerleggen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:00

waar haal je de tijd vandaan. hup dat hoor ik heel vaak

maandag: school + reistijd ( half 7- 14:00 weg), 's avonds sportschool
dinsdag: vrij van school, 1 uur fysiotherapeut, half 3 paardrijden, 5 uur bij mijn vriend zijn, van half 8-10 lesgeven
woensdag: school + reistijd ( half 7 - 6), 's avonds paardrijden
donderdag: school + reistijd( half 7 -6), 's avonds paardrijden/vriend/sportschool
vrijdag: school (half 7- 1) 's middags paardrijden, half 6 weg naar amersfoort, half 8 tot half 12 trainen
zaterdag: 9-9 trainen
zondag: 10-4 trainen, terugreis naar groningen, vriend

het is een kwestie van goed plannen, en jezelf niet de hotel de botel werken. je moet er fun in houden :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:07

Ir111 schreef:
Ik juist respect voor de rust die je hebt gecreeerd. :j Dat hollen en vliegen is niet ideaal vind ik. Maar het is even niet anders dus kan ik me er voor nu bij neerleggen.

Mee eens.
Daarom ben ik sowieso maandag- en donderdagavond thuis en doe ik niets anders dan een boek lezen, filmpje kijken of iets anders niet nuttigs :D
En alles wat het meer wordt dan deze 2 avonden is gewoon heerlijk.
Overigens zijn dat wel dagen dat ik na mijn werk mijn paard doe en rond 6 uur/half 7 thuis ben. Dan koken, eten, afwassen, enz maakt dat ik vanaf half 8 op de bank kan zitten.
Of als ik smokkel met eten op de bank en de afwas bewaren voor de dag erna :o

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:09

Dit klinkt allemaal heerlijk herkenbaar. Ik heb een 40+ baan, dagelijkse reistijd van 1 á 1.5 uur, twee paarden, woon samen in een nieuw huis (veel klussen), twee konijntjes en een vogeltje.
Mijn vriend is zelf ook erg druk, donderdag en vrijdagavond de hele avond weg. Ik kook iedere dag vers en uitgebreid, zou natuurlijk sneller kunnen maar hier wil ik niet op minderen

Bij ons is het belangrijkste ook plannen, op zondag wordt het weekmenu samengesteld en doen we de wekelijkse boodschappen, dan maken we ook al het lijstje voor de kleine boodschappen die mijn vriend op woensdag doet. Verder gaan we standaard op donderdag bij mijn ouders eten en op vrijdag een makkelijkere maaltijd. De paarden zijn verhuisd en staan nu volpension. Twee keer in de week heb ik paardvrij (dan gaat mijn moeder bij ze langs), voor de rest rij ik altijd meteen vanuit mijn werk naar stal. Waar ik dan tijd op bezuinig is toch wel mezelf, sociale leven en zou ook graag nog wat meer willen sporten, maar zorg er wel voor dat ik altijd tijd heb voor mijn beestjes en mijn vriend.
Ik vraag me wel eens af hoe we dat zouden moeten doen als we kinderen willen, want daar hebben we eigenlijk gewoon geen tijd. Ik zou in de toekomst wel iets minder willen gaan werken (36 uur ofzo).

Oh ja en ik mag 1 keer in de maand van mezelf zwelgen in zelfmedelijden dat we het zo druk hebben en nooit wat leuks kunnen gaan doen en dan kan ik er weer tegen :o ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:17

Ik ben meester in de gezonde 20 minuten maaltijden, incl voorbereiding, en dat scheelt waanzinnig veel tijd!

Verder, tja, zeker 1 avond in de week echt vrij en op de bank, mijn huis is een bende, vrienden zien mij weinig, na het avondeten wachten we altijd een uur voor ik vertrek voor de quality time met zoonlief (die door man direct na mijn vertrek op bed gestopt wordt 4 dagen per week, weekend en de ene vrije avond doe ik dat), bellen met ouders/vrienden doe ik altijd in de auto, en we hebben elke maand 'date night' dan gaan manlief en ik een avond lekker op stap.
Eigenlijk werkt dit best goed.
Manlief is trouwens heel tevreden omdat als ik weg ben hij lekker kan klussen zonder afleiding :P .

Ik ben trouwens getrouwd met 1 kind en werk 32 uur op 1 uur enkele reis afstand. Paard staat op 20 minuten autorijden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:19

Ik weet niet in hoeverre leeftijd in deze mee speelt?
Ik heb vanaf mijn studietijd tot ongeveer mijn 33e ook alleen maar rond gerend. Dat vond ik toen niet erg, ik had de energie en minder behoefte aan "gewoon even niks". Dat was vanaf het opstaan tak, tak, tak van het een naar het ander, naar bed en de volgende dag weer opnieuw.

Toen kwam de man met de hamer en heb ik een slecht jaar gehad met veel stress en onrust in mijn lijf. Overduidelijk toch mijzelf voorbij gelopen. Ik heb het geluk gehad te kunnen kiezen voor een andere minder veeleisende, maar ook minder betaalde baan. De rust en extra aan vrije tijd is het mindere salaris dubbel waard.

Ik werk nu 30 uur, we hebben geen kinderen en van de dierenstapel zijn er nog twee paarden over. En ik heb geleerd afspraken te doseren.
Dus ik kan gerust zeggen dat ik nu een overzichtelijk leventje heb, maar ook met veel meer kwaliteit bij alles wat ik doe. Genoeg tijd voor de paarden en een gezellig sociaal leven. Ik ben geen stilzitter, ik ben altijd bezig, maar het tempo hoeft niet meer op 150% en dat maakt het verschil.

Leren doseren en keuzes maken :j Wil je teveel en kun of wil je er niks in veranderen of iets schrappen, dan blijf je rondrennen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:38

Ir111 schreef:

Daarom heb ik twee 'check' momenten per maand. 1x per maand naar de sauna en 1x per maand naar de sportmasseur. En met regelmaat inderdaad gewoon lekker met een boekje op de bank. Tv uit... Theetje erbij. Heerlijk :D